Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrisk


Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav

Fikk dette utklippet i en mail. Kan kanskje være av interesse for noen.

NRK1 onsdag 17. oktober kl 19.55 Dyrisk

Kjæledyr og andre dyr

Hilde Hummelvoll har et godt håndlag med dyr (Foto: Johanne Eikeset)

I magasinserien ”Dyrisk” går Hilde Hummelvoll entusiastisk inn i møter med alle slags dyr. Dyr er en del av livene våre, enten vi koser med dem, jobber med dem eller blir hjulpet av dem. Onsdager i høst møter vi dyr i alle disse situasjonene og flere til.

Første program

I første program besøker Hilde Hummelvoll myteomspunne ulver i Sverige. Vi får også vite om rettssaker som ble ført mot dyr tidligere i historien. Vi møter hestetrener Ellen Ofstad som er ekspert på hestepsykologi og som hjelper Anja med hesten hennes Bork. Han er nemlig svært oppmerksomhetssyk og klengete, et problem hesteeieren vil få bukt med.

I ”Dyrisk” får vi være med på mange sjarmerende møter mellom programleder Hilde Hummelvoll og dyrene, samt eierene deres og ulike dyreeksperter. I hvert program møter vi mennesker som skildrer spesielle og lidenskapelige forhold til dyr, og vi får se faktasaker som for eksempel at kua har en magnet i magen. Vi får også møte adferdseksperter som gir oss tips om hvordan vi for eksempel kan få bukt med at hunden har angst for å være alene og at hesten ikke tør å gå på hengeren.

Ikke alle vet hvor uttrykkene "ugler i mosen" eller "Catwalk" kommer fra, Hilde ser nærmere på dette og flere andre kuriøse ord og fenomener som har med dyr å gjøre.

Forsker og veterinær Bergliot Børresen forklarer at dyr blant annet kan oppleve forelskelse, sorg og ensomhet på linje med mennesker, og vi ser eksempler på dette.

I den faste spalten ”Flink bisk” gir hundetrener Espen Gudim oss små tips om hvordan vi kan kurere hunder som er pinnegale eller ønsker å ligge i sofaen.

Vi møter også dyr som hjelper mennesker, som redningshunden Noia, og mennesker som hjelper dyr som for eksempel løshunden Lola som blir adoptert fra Spania.

Serien anbefales på det varmeste for både voksne og barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"redningshunden Noia" - genialt! :lol:

Dette vil jeg også få med meg. Husker "dyrisk" var innom forumet på dyrenett og nærmest tigde om flere dyr å lage episoder om. Syns å huske de spurte om litt rare spørsmål, ville ha tak i dyr som var "sjalu" og "triste" eller uansett. Men kan jo bli et interessant program

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Guest Gråtass

Hva syns dere om dagens dyrisk?

Jeg syns det er et hyggelig og snillt familie program som overhodet ikke går i dybden på noe som helst og er derfor etter mitt syn, bortkastet tid om man vil lære noe, desverre. Men for all del, trivelig og grei underholdning for barnefamnilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Programmet er vel temmelig overfladisk og "lettbent" og er vel beregnet på å være enkel underholdning. MEN nå håper jeg på hjelp! :icon_confused: I begynnelsen på hvert nytt innslag så spiller de en kort liten musikksnutt; er det noen som vet hva låten/gruppa heter? Har hørt hele låten for leeeenge siden og den er nydelig men hva heter den? På forhånd takk for eventuell hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var her i vinter og filmet hundene våre. (De ville filme disse rare Basenjiene, og høre jodling)

Selvførgelig ble det ingen jodling, og jeg har ikke hørt noe mer fra dem, så tviler litt på at det blir noe.

Men titter nå på *just in case*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var spennende med den episoden "dyrisk" som handlet om dyrenes reaksjoner på musikk.

Jeg lurer på hvorfor klassisk musikk er favorisert hos levente, hørende organisnmer.

Skjønner hvorfor black metall er en musikksmak som stort sett bare eksisterer hos enkelte mennesker.

Dersom jeg ikke skjønte hva disse menneskene sang om, eller hva de stod for, så hadde jeg reagert med avsky jeg også. Det gjør jeg mange ganger. Dyrene reagerer på en måte på el-gitarens "herjing" og at dette ikke helt klarer å harmonisere med dem. Har jo litt med vokalistens krigshyl å gjøre også da. Det er på en måte som om at musikken forandrer hjerterytmen, og frigjør stresshormoner og gjør dem uvelle.

Bare en tankemyldring fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
Jeg skjønner ikke hvorfor de brukte en border collie til fuglejakt når de heller kunne brukt en utholden og fugleJAGENDE fuglehund? :blink:

tenkt enn del på jeg også .. Men da kan den ikke være trent da, for en trent jakthund sniker seg inn på fuglene å tar stand æ:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Kåre Lise
TV'en er okupert på Søndagen for da er det fotball.

Men ska prøve og se det på NRK nett-tv. :)

Edit: Nett-tv'en var kjempe treig! <_<

Dyrisk går på Torsdager, mulig reprisen er Søndager.

Nett TV er ikke tregt om du har en grei ADSL linje. Jeg ser bare nett tv uten problemer og det er med en begredelig Telenor linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...