Jump to content
Hundesonen.no

Dyrisk

Guest Per Olav

Recommended Posts

Guest Per Olav

Fikk dette utklippet i en mail. Kan kanskje være av interesse for noen.

NRK1 onsdag 17. oktober kl 19.55 Dyrisk

Kjæledyr og andre dyr

Hilde Hummelvoll har et godt håndlag med dyr (Foto: Johanne Eikeset)

I magasinserien ”Dyrisk” går Hilde Hummelvoll entusiastisk inn i møter med alle slags dyr. Dyr er en del av livene våre, enten vi koser med dem, jobber med dem eller blir hjulpet av dem. Onsdager i høst møter vi dyr i alle disse situasjonene og flere til.

Første program

I første program besøker Hilde Hummelvoll myteomspunne ulver i Sverige. Vi får også vite om rettssaker som ble ført mot dyr tidligere i historien. Vi møter hestetrener Ellen Ofstad som er ekspert på hestepsykologi og som hjelper Anja med hesten hennes Bork. Han er nemlig svært oppmerksomhetssyk og klengete, et problem hesteeieren vil få bukt med.

I ”Dyrisk” får vi være med på mange sjarmerende møter mellom programleder Hilde Hummelvoll og dyrene, samt eierene deres og ulike dyreeksperter. I hvert program møter vi mennesker som skildrer spesielle og lidenskapelige forhold til dyr, og vi får se faktasaker som for eksempel at kua har en magnet i magen. Vi får også møte adferdseksperter som gir oss tips om hvordan vi for eksempel kan få bukt med at hunden har angst for å være alene og at hesten ikke tør å gå på hengeren.

Ikke alle vet hvor uttrykkene "ugler i mosen" eller "Catwalk" kommer fra, Hilde ser nærmere på dette og flere andre kuriøse ord og fenomener som har med dyr å gjøre.

Forsker og veterinær Bergliot Børresen forklarer at dyr blant annet kan oppleve forelskelse, sorg og ensomhet på linje med mennesker, og vi ser eksempler på dette.

I den faste spalten ”Flink bisk” gir hundetrener Espen Gudim oss små tips om hvordan vi kan kurere hunder som er pinnegale eller ønsker å ligge i sofaen.

Vi møter også dyr som hjelper mennesker, som redningshunden Noia, og mennesker som hjelper dyr som for eksempel løshunden Lola som blir adoptert fra Spania.

Serien anbefales på det varmeste for både voksne og barn!

Hmm, dette kan jo være interessant. Virker som om det går ganske bredt, og det kan jo slå begge veier. Men, nå er det bare om å gjøre at man husker å slå på tv'en den dagen da :S

"redningshunden Noia" - genialt! :lol:

Dette vil jeg også få med meg. Husker "dyrisk" var innom forumet på dyrenett og nærmest tigde om flere dyr å lage episoder om. Syns å huske de spurte om litt rare spørsmål, ville ha tak i dyr som var "sjalu" og "triste" eller uansett. Men kan jo bli et interessant program

• 3 weeks later...
Guest Gråtass

Hva syns dere om dagens dyrisk?

Jeg syns det er et hyggelig og snillt familie program som overhodet ikke går i dybden på noe som helst og er derfor etter mitt syn, bortkastet tid om man vil lære noe, desverre. Men for all del, trivelig og grei underholdning for barnefamnilien.

Programmet er vel temmelig overfladisk og "lettbent" og er vel beregnet på å være enkel underholdning. MEN nå håper jeg på hjelp! :icon_confused: I begynnelsen på hvert nytt innslag så spiller de en kort liten musikksnutt; er det noen som vet hva låten/gruppa heter? Har hørt hele låten for leeeenge siden og den er nydelig men hva heter den? På forhånd takk for eventuell hjelp ;)

De var her i vinter og filmet hundene våre. (De ville filme disse rare Basenjiene, og høre jodling)

Selvførgelig ble det ingen jodling, og jeg har ikke hørt noe mer fra dem, så tviler litt på at det blir noe.

Men titter nå på *just in case*

• 2 weeks later...

Var spennende med den episoden "dyrisk" som handlet om dyrenes reaksjoner på musikk.

Jeg lurer på hvorfor klassisk musikk er favorisert hos levente, hørende organisnmer.

Skjønner hvorfor black metall er en musikksmak som stort sett bare eksisterer hos enkelte mennesker.

Dersom jeg ikke skjønte hva disse menneskene sang om, eller hva de stod for, så hadde jeg reagert med avsky jeg også. Det gjør jeg mange ganger. Dyrene reagerer på en måte på el-gitarens "herjing" og at dette ikke helt klarer å harmonisere med dem. Har jo litt med vokalistens krigshyl å gjøre også da. Det er på en måte som om at musikken forandrer hjerterytmen, og frigjør stresshormoner og gjør dem uvelle.

Bare en tankemyldring fra min side.

• 10 months later...
Jeg skjønner ikke hvorfor de brukte en border collie til fuglejakt når de heller kunne brukt en utholden og fugleJAGENDE fuglehund? :blink:

tenkt enn del på jeg også .. Men da kan den ikke være trent da, for en trent jakthund sniker seg inn på fuglene å tar stand æ:)

• 2 weeks later...
Guest Kåre Lise
TV'en er okupert på Søndagen for da er det fotball.

Men ska prøve og se det på NRK nett-tv. :)

Edit: Nett-tv'en var kjempe treig! <_<

Dyrisk går på Torsdager, mulig reprisen er Søndager.

Nett TV er ikke tregt om du har en grei ADSL linje. Jeg ser bare nett tv uten problemer og det er med en begredelig Telenor linje.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei, jeg skal lage hundegård til en kommende huskyvalp som skal bo i Hagen. Vurderer betongheller eller skifteplanen etc langs gjerdet sånn at den inn graver seg ut. Hvor store trenger disse å være? Holder det med 30x30 cm eller blir dette for smått?
    • Min samboer og jeg overtok for noen uker (3 uker) ei nydelig samojed tispe på 3 år, fra hans foreldre. Hun bodde før i Trøndelag, mens vi bor på Sørlandet, så det har vært en klimaendring for henne. Vi har passet henne en del før, så vi er ikke ukjente for Mira.  Siden vi er friluftsmennesker så har vi gledet oss masse til å få hund, og vi dedikerer mye tid til tur, ski og trening - noe hun selvfølgelig elsker! Vi har også brukt en del tid på å trene grunnleggende lydighet, da hun er sta og helst vil gjøre det hun selv ønsker, som en ekte samojed (; her har vi likevel sett stor fremgang på tur. I tillegg er hun veldig sjelden alene, vi er stort sett alltid med henne, tross at hun er vandt til å være en del hjemme alene. Jeg vil derfor tro at endringen i adferd ikke skyldes at hun er understimulert. Det er også viktig å nevne at den endrede adferden hovedsaklig gjelder når vi er hjemme og ikke ute på tur. Mira er generelt sett en veldig rolig og avbalansert hund, som tross rasen sjelden bjeffer eller synger. Hjemme har hun alltid pleid å være veldig rolig, og hun er en svært høflig hund som er veldig «enkel» å ha med å gjøre.  Så til problemet - hun har begynt å bjeffe og ule mye mer enn hva som er vanlig for henne, selv på natten. Hun virker rastløs og piper også mer enn vanlig. Hun sliter med å komme til ro, og mest bekymringsverdig av alt så spiser hun nesten ikke. Vi har ikke skiftet fôr, så her er alt likt (ønsker heller ikke å skifte da hun har en sensitiv mage). Hun har løpetid, så noe av problemene kan nok skyldes dette. Da jeg snakket med svigers nevnte de at det var vanlig at hun blir rastløs og oppmerksomhetssøkende eller pipete, men ikke at hun slutter å spise og begynner å bjeffe/ule. Legg merke til at vi har hatt henne i 3 uker, og at adferden begynte å endre seg for 1 uke siden, så trolig er ikke problemet at hun har flyttet? Vi ønsker likevel å gjøre denne overgangen så enkel og bra som mulig for henne, og viktigst av alt; at hun skal spise som vanlig. Har noen her tips til hva dette kan skyldes, eller hva vi bør gjøre? Evt om vi bør oppsøke veterinær? 
    • Altså, den totale motsetningen av en sånn hvit 😆 Er det en groenendael? Ekstremt søt, om jeg får si det! 
    • Har ikke kjøkkenvekt så hadde håpet på at noen kanskje hadde samme för og kunne måle opp for meg
    • Veie opp med et dl mål på en bakevekt? Hvis du ikke har fått med fôrkopp med mål fra forhandler. Det kan du spørre om å få, de har det ofte til utdeling.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...