Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian shephard???

Tina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er blevet lidt forvirret...jeg læste lige at Australian shephards kommer fra USA...??? Hvorfor hedder den så australian...er der nogen der kan forklare dette...? :? :D:D

Skrevet

Australian Shepherd er en Amerikansk gjeterhund. Selv om navnet tilsier noe annet er den ”made in America” Rasen er ikke spesielt gammel, og opprinnelsen er ikke helt kartlagt. Det er finnes flere teorier, men helt sikkert er det at aussien ble brukt som gjeterhund på rancher i USA, og den var ofte følges venn og beskytter av omstreifende cowboys. Den var en super gjeter, og fungerte også som skadedyr bekjemper, barnevakt/lekekamerat for ranchens barn og sist men ikke minst en vakt hund som beskyttet både folk og fe.

Skrevet

Okay så man ved ikke præcist, hvorfor den ikke for eksempel hedder Californian Shephard eller lignende? Er der nogen teorier om, hvorfor det kom til at hedde australian?

Skrevet

før trodde de at den kom med sauene fra australia, men nyere forskning har vist at aussien var i usa før denne saue importen begynte... så man er litt usikker der...

Skrevet

Jeg tænkte også på...hvis man ser en blue-merle aussie ved siden af en blue merle border collie ... eller altså bare samme farve...hvordan ser man da forskel...jeg har vældig lite peiling på disse to racer og er ikke klar over hvor de skiller sig ud.

Skrevet

aussien er kraftig i kroppen, også er den hardere i psyken og roligere i temperamentet. Borderen er tynnere i kroppsbyggningen. her kan du se bilder:

Border collien: du ser den er litt tynnere i kroppen, og spesiellt på bakpartiet

gijkl9sm.jpg

Her er enda et bilde... vgbjk2le.jpg

også ser du en ilustrasjon av aussien: du ser den er mer kraftfull i kroppsbyggningen, og den har kraftigere bakparti og snute..

mkl6de.jpg

her ser du en blue merle aussie til... og du ser den er mer kraftfull.

xjxfjo4sb.jpg

forskjellen på gjetingen deres er at borderen sniker seg, og går rundt saueflokken, mens aussien går i front, og hopper på ryggene for å lettere komme rundt flokken...

Skrevet

her gjeter en BC

flossplash32id.jpg

og her ser du aussien i aksjon

herding8yi.jpg

herding29oe.jpg

herding32xp.jpg

herding49kp.jpg

aussien har en mye hardere psyke, både på godt og vondt. den er avlet til å takle store okser, ved å gå i front og jobbe veldig tett innpå dem. Aussien er en hardbarka gjeterhund, og når det er noe den vil må det bli sånn mener den :D:D

Skrevet

Syns du undervurderer Bc'en Astrid..

Bc'er er også brukt til å gjete okser/kyr..

Men ja, Bc'en har mildere psyke.

prisc744810.jpg

rusty745208.jpg

Skrevet
Syns du undervurderer Bc'en Astrid..

Bc'er er også brukt til å gjete okser/kyr..

Men ja, Bc'en har mildere psyke.

prisc744810.jpg

rusty745208.jpg

en bc er avlet på en annen måte enn aussien. en bc som klatrer over ryggen på oksene får du aldri se... aussien er en tøffere gjeter når det gjelder kveg... på sau er de ikke like gode som bc. men alle raser har sine spesialiteter.

Skrevet

Som Astrid sier, så handler det nok ikke om undervurdering. Som vi snakket om tidligere, så er ikke nødvendigvis en livligere hund bedre enn en lat, de er bare forskjellige :D

Skrevet
de har begge sine særskilte områder. men Vicky er ikke lat!!! :D

Hehe.. Nå mente jeg på at gjetingen var forskjellig da :D Var bare et eksempel. Hehe..

Skrevet

Hehe.. Nå mente jeg på at gjetingen var forskjellig da ;) Var bare et eksempel. Hehe..

hehe, skjønte det :P bare tuller.... BC og aussie er like bra på hver sin måte :D men på kyr er aussien spesialist :D

Skrevet

jeg undervurderte den ikke. aussien er en mye mer hardfør gjeter når det kommer til harde kyr

Skrevet
jeg undervurderte den ikke. aussien er en mye mer hardfør gjeter når det kommer til harde kyr

Ok.. :D

Skrevet

den er veldig god med sauer og ender :D utrolig kjapp og det hele... på kyr er det aussien som funker best :D

Skrevet

hva med cattledog a? har hørt at den er enda 'hardere' enn både aussie og bc. det er visst ikke en rase for hvem som helst, og det er ingen som avler på eksteriør!?

Skrevet
hva med cattledog a? har hørt at den er enda 'hardere' enn både aussie og bc. det er visst ikke en rase for hvem som helst, og det er ingen som avler på eksteriør!?

Det har jeg også hørt.. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En dyrlegesjekk er absolutt lurt. Hun kan ha helseproblemer som gjør at hun ikke tar opp næring riktig. Hva dyrlegen sjekker kommer helt an på vurderingen av hunden, rase, vekt, hva hun spiser osv. Jeg antar du har prøvd ulike fõr og fõrtyper? Har du prøvd å gi mat til ulike tidspunkter? Det som funket best for min småspiste hund var å gi lite nok til at han alltid spiste opp. Du kan jo bare tenke deg selv om du ikke har matlyst, og stadig får servert mer mat enn du orker. Jeg fôret også en kombinasjon av rått og tørt, og varierte mellom typer og merker. Å ha litt lakseolje over maten kan også hjelpe.
    • Jeg har en tynn hund på 2 år og hun er fullvoksen for lenge siden. Hun har alltid vært tynn og spinkel sånn at ribbeina og knoklene stikker ut. Har prøvd å få henne opp i vekt. Er det noe jeg kan gjøre? Bør hun da ha en dyrlegesjekk men hva gjør dyrlegen da? Er det noen som har erfaring med en småspist hund? Har prøvd flere for og hun er like tynn. 
    • Du har ingen som vil passe hundene litt? Om du har en hund hjemme (lederen, om en av dem tydelig er det) og de andre ute, så er det antakelig mye lettere å få til, over tid. Det hender folk tilbyr gratis hundepass på Finn, bare fordi de elsker hunder, men ikke har lyst til å forplikte seg på fulltid. Om du ikke finner en annonse, så lag en. Sjansen for napp fra dyrevenner som ikke kan ha dyr selv er høy.  Jeg anskaffet en hund nr 2 fordi den første ikke var interessert i sønnen min, og han var så såret av alle avvisningene, han måtte få sin "egen" i en alder av fire år. "Itte'no problem," tenkte jeg, som hadde sett andre med flere hunder. Eldste hundens umiddelbare respons på det nusselige lille nøstet av samme art var aggressiv knurring. Hadde heldigvis en god hundepasser som hunden kjente og trivdes hos, som tillot oss en smooth tilvenningsperiode med passende mengder samvær og alenetid, og innen noen uker hadde eldste adoptert den yngre som sin egen. Den fikk henge fra ørene og jage ham bort fra matskålen sin, og han hadde ikke hjerte til å nekte den noe. Han hadde en grenseløs kjærlighet til den nye lille vennen sin. ..etter en stund, men det startet altså med høy nakkebust, stiv hale og et virkelig aggressivt knurr, og kunne potensielt blitt stygt om vi ikke hadde kunnet pæmpre den eldste med masse one on one time, favorittaktivitene hans og koblet den lille med noe positivt. Jeg antar du har servert hundene det beste de vet som belønning for ethvert tilløp til ro og avslapning ifbm kattene? 
    • Det bør nok helst foregå i et annet rom, om ikke utenfor huset eller ihvertfall på god avstand. Om du gjør det rett foran de andre hundene i bur så er du like langt.
    • Jeg har forresten prøvd å ha en kattunge i litt lukka kattebur. Ikke sånt hundebur med gitter. Men så at kattungen da ble stressa når hunden gikk på utsiden. Men skal prøve flere ganger.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...