Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortsatt monarki i Norge?


vipsen

Recommended Posts

Ja jeg synes også dette var fryktelig dumt med marta herre gud er man født som prinsesse så skall man være det! Man kan ikke bare melde seg ut.

Eh, har hun sagt noe om å "melde seg ut" da? Det er jo alle andre som mener at hun må frasi seg prinsessetittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes også dette var fryktelig dumt med marta herre gud er man født som prinsesse så skall man være det! Man kan ikke bare melde seg ut.

Neihei! Så selv om man er født som prinsesse kan man ikke få si fra seg tittelen, uansett om man ikke ønsker den eller ikke? Det er da ikke noens feil hvilken familie de er født inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo litt slem da:

Kongen går av som konge, og da vil Haakon bli konge, sant? Så om kronprinsen og kronprinsessen dør. Hvem vil da overta nå? Er det Martha? Og tar da ungene til Haakon og Mette-M over når dem er myndig? eller hvordan er dette?

(jada, har lite å tenke på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo litt slem da:

Kongen går av som konge, og da vil Haakon bli konge, sant? Så om kronprinsen og kronprinsessen dør. Hvem vil da overta nå? Er det Martha? Og tar da ungene til Haakon og Mette-M over når dem er myndig? eller hvordan er dette?

(jada, har lite å tenke på).

http://no.wikipedia.org/wiki/Arvef%C3%B8lg...n_norske_tronen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det der med kongehus blir bare mer og mer fjollete. Før syntes jeg at de kunne jo bare være der hvis det var så viktig for gamle damer og slikt. Men gidder vi virkelig å betale mange millioner i året for at ukebladene i inn- og utland skal ha noe å skrive om? (Gi de pengene til Leger uten grenser istedet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veit om den arverekkefølgen der, men noen som vet om Märtha Louise vil ta over om ungene ikke er gamle nok? og vil da ungene ta over igjen den dagen de blir myndig?

Da håper vi at det blir republikk i stede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper vi at det blir republikk i stede. :)

Nei, da håper jeg at Märtha og Ari er på slottet ;)(er det bare jeg som har sansen for dem to?)

Konge eller ikke konge, tror ikke jeg hadde tenkt noe over det. Kongefamilie har ikke blitt noe annet enn noe man skriver sladder om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg for monarki da man får flere som er med å avgjøre ting i landet (vi har på en måte både president og konge lsik det er nå:))

Det jeg derimot ikke er for er kongelige som oppfører seg som pr-kåte svin (for å si det på en litt stygg måte). Jeg har ikke noe imot hverken healere, drømmetydere eller englesynere. MEN når man er prinsesse og kongelig er det en del ting man rett og slett bare må ta det rolig med... VEl så om Märtha ser engler og kommuniserer med dyr, hun er en som skal reprensentere nordemenn og Norge og da må hun dessverre være litt allminnelig.

Synes hun skal miste tittelen og så blir hun bare "Märtha". Hun har selv valgt en vei som fører henne dit.

og til slutt, er hun egentlig kongelig? mistet hun ikke den biten når hun ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da håper jeg at Märtha og Ari er på slottet :)(er det bare jeg som har sansen for dem to?)

Konge eller ikke konge, tror ikke jeg hadde tenkt noe over det. Kongefamilie har ikke blitt noe annet enn noe man skriver sladder om.

(jeg er hemmelig Ari-digger, og som hestejente fra Asker er Martha-diggingen så dypt inngravd i meg at et par engler her eller der ikke klarer å rokke den:p)

Når det gjelder kongehus var jeg veldig fornøyd med de før. Synes de representerte Norge på en veldig fin måte, og at de har vært verdifulle ambassadører på flere måter. Jeg tror absolutt Haakon og Mette-Marit kan fortsette de rollene på en veldig OK måte. På den andre siden synes jeg det er synd å bruke så mye penger på noe som i bunn og grunn ikke er SÅ viktig, penger som kunne ha vært et tiltrenkt bidrag til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg for monarki da man får flere som er med å avgjøre ting i landet (vi har på en måte både president og konge lsik det er nå:))

Det jeg derimot ikke er for er kongelige som oppfører seg som pr-kåte svin (for å si det på en litt stygg måte). Jeg har ikke noe imot hverken healere, drømmetydere eller englesynere. MEN når man er prinsesse og kongelig er det en del ting man rett og slett bare må ta det rolig med... VEl så om Märtha ser engler og kommuniserer med dyr, hun er en som skal reprensentere nordemenn og Norge og da må hun dessverre være litt allminnelig.

Synes hun skal miste tittelen og så blir hun bare "Märtha". Hun har selv valgt en vei som fører henne dit.

og til slutt, er hun egentlig kongelig? mistet hun ikke den biten når hun ble gift?

Hva er det kongefamilien er med og avgjør da? Det har ikke jeg fått med meg...

Jeg syns ikke at kongefamilien oppfører seg som PR-kåte svin i det hele tatt, jeg. Men media VIL jo ha saker om dem, og selvfølgelig får de mye oppmerksomhet når de er Norges kongefamilie, og selvfølgelig tar de seg til rette når de har mulighet til det.

Jeg syns heller ikke at det er så viktig at de oppfører seg "alminnelig" (hva nå det betyr). Hvis Märtha mener at hun kan kommunisere med engler og drager og hester, så syns jeg det er helt greit at hun står for det enten hun er prinsesse eller ikke. Det er jo greit at hele kongefamilien ikke er en gjeng kjedelige fjompenisser uten særpreg når de som du sier "representerer nordmenn".

Og uansett om hun sier fra seg prinsessetittelen eller ikke er hun fortsatt et medlem av kongefamilien, så da får hun jo i bunn og grunn ikke gjøre som hun vil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at kongefamilien oppfører seg som PR-kåte svin i det hele tatt, jeg. Men media VIL jo ha saker om dem, og selvfølgelig får de mye oppmerksomhet når de er Norges kongefamilie, og selvfølgelig tar de seg til rette når de har mulighet til det.

Vi skal vel heller ikke glemme at folk VIL lese saker om dem, og det er neppe kongefamiliens feil? :)

Liker monarkiet vårt jeg, med tanke på hva slags alternativer vi har for Norgesrepresentanter så er jeg ikke helt sikker på om kongefamilien er de verste heller. At de er litt eksentriske og folkelige på en gang, er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det kongefamilien er med og avgjør da? Det har ikke jeg fått med meg...

Kongen sitter jo på papiret som øverste makt i Norge. Han må signere alt regjeringen har tenkt til å vedta av lover og sanksjoner. Han utnevner statsråd og han styrer forsvaret. Men i praksis er det ikke slik i Norge lenger. Nå må vi ha flertall i stortinget for å danne en regjering.

Alt peker jo på at Kongens oppgave blir mer og mer overflødig, og det er vel bare tradisjon og nostalgi som gjør at vi fortsatt kaller oss et monarki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg er hemmelig Ari-digger, og som hestejente fra Asker er Martha-diggingen så dypt inngravd i meg at et par engler her eller der ikke klarer å rokke den:p)

*klippet*

Godt det ikke bare er meg. Men så mener jeg også at de kongelige er menneskelig de også, så de må da få være som folk. Man velger ikke å bli født inn i en kongefamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...