Gå til innhold
Hundesonen.no

Fortsatt monarki i Norge?

vipsen

Recommended Posts

Ja jeg synes også dette var fryktelig dumt med marta herre gud er man født som prinsesse så skall man være det! Man kan ikke bare melde seg ut.

Eh, har hun sagt noe om å "melde seg ut" da? Det er jo alle andre som mener at hun må frasi seg prinsessetittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes også dette var fryktelig dumt med marta herre gud er man født som prinsesse så skall man være det! Man kan ikke bare melde seg ut.

Neihei! Så selv om man er født som prinsesse kan man ikke få si fra seg tittelen, uansett om man ikke ønsker den eller ikke? Det er da ikke noens feil hvilken familie de er født inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo litt slem da:

Kongen går av som konge, og da vil Haakon bli konge, sant? Så om kronprinsen og kronprinsessen dør. Hvem vil da overta nå? Er det Martha? Og tar da ungene til Haakon og Mette-M over når dem er myndig? eller hvordan er dette?

(jada, har lite å tenke på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er jo litt slem da:

Kongen går av som konge, og da vil Haakon bli konge, sant? Så om kronprinsen og kronprinsessen dør. Hvem vil da overta nå? Er det Martha? Og tar da ungene til Haakon og Mette-M over når dem er myndig? eller hvordan er dette?

(jada, har lite å tenke på).

http://no.wikipedia.org/wiki/Arvef%C3%B8lg...n_norske_tronen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det der med kongehus blir bare mer og mer fjollete. Før syntes jeg at de kunne jo bare være der hvis det var så viktig for gamle damer og slikt. Men gidder vi virkelig å betale mange millioner i året for at ukebladene i inn- og utland skal ha noe å skrive om? (Gi de pengene til Leger uten grenser istedet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veit om den arverekkefølgen der, men noen som vet om Märtha Louise vil ta over om ungene ikke er gamle nok? og vil da ungene ta over igjen den dagen de blir myndig?

Da håper vi at det blir republikk i stede. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da håper vi at det blir republikk i stede. :)

Nei, da håper jeg at Märtha og Ari er på slottet ;)(er det bare jeg som har sansen for dem to?)

Konge eller ikke konge, tror ikke jeg hadde tenkt noe over det. Kongefamilie har ikke blitt noe annet enn noe man skriver sladder om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg for monarki da man får flere som er med å avgjøre ting i landet (vi har på en måte både president og konge lsik det er nå:))

Det jeg derimot ikke er for er kongelige som oppfører seg som pr-kåte svin (for å si det på en litt stygg måte). Jeg har ikke noe imot hverken healere, drømmetydere eller englesynere. MEN når man er prinsesse og kongelig er det en del ting man rett og slett bare må ta det rolig med... VEl så om Märtha ser engler og kommuniserer med dyr, hun er en som skal reprensentere nordemenn og Norge og da må hun dessverre være litt allminnelig.

Synes hun skal miste tittelen og så blir hun bare "Märtha". Hun har selv valgt en vei som fører henne dit.

og til slutt, er hun egentlig kongelig? mistet hun ikke den biten når hun ble gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da håper jeg at Märtha og Ari er på slottet :)(er det bare jeg som har sansen for dem to?)

Konge eller ikke konge, tror ikke jeg hadde tenkt noe over det. Kongefamilie har ikke blitt noe annet enn noe man skriver sladder om.

(jeg er hemmelig Ari-digger, og som hestejente fra Asker er Martha-diggingen så dypt inngravd i meg at et par engler her eller der ikke klarer å rokke den:p)

Når det gjelder kongehus var jeg veldig fornøyd med de før. Synes de representerte Norge på en veldig fin måte, og at de har vært verdifulle ambassadører på flere måter. Jeg tror absolutt Haakon og Mette-Marit kan fortsette de rollene på en veldig OK måte. På den andre siden synes jeg det er synd å bruke så mye penger på noe som i bunn og grunn ikke er SÅ viktig, penger som kunne ha vært et tiltrenkt bidrag til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg for monarki da man får flere som er med å avgjøre ting i landet (vi har på en måte både president og konge lsik det er nå:))

Det jeg derimot ikke er for er kongelige som oppfører seg som pr-kåte svin (for å si det på en litt stygg måte). Jeg har ikke noe imot hverken healere, drømmetydere eller englesynere. MEN når man er prinsesse og kongelig er det en del ting man rett og slett bare må ta det rolig med... VEl så om Märtha ser engler og kommuniserer med dyr, hun er en som skal reprensentere nordemenn og Norge og da må hun dessverre være litt allminnelig.

Synes hun skal miste tittelen og så blir hun bare "Märtha". Hun har selv valgt en vei som fører henne dit.

og til slutt, er hun egentlig kongelig? mistet hun ikke den biten når hun ble gift?

Hva er det kongefamilien er med og avgjør da? Det har ikke jeg fått med meg...

Jeg syns ikke at kongefamilien oppfører seg som PR-kåte svin i det hele tatt, jeg. Men media VIL jo ha saker om dem, og selvfølgelig får de mye oppmerksomhet når de er Norges kongefamilie, og selvfølgelig tar de seg til rette når de har mulighet til det.

Jeg syns heller ikke at det er så viktig at de oppfører seg "alminnelig" (hva nå det betyr). Hvis Märtha mener at hun kan kommunisere med engler og drager og hester, så syns jeg det er helt greit at hun står for det enten hun er prinsesse eller ikke. Det er jo greit at hele kongefamilien ikke er en gjeng kjedelige fjompenisser uten særpreg når de som du sier "representerer nordmenn".

Og uansett om hun sier fra seg prinsessetittelen eller ikke er hun fortsatt et medlem av kongefamilien, så da får hun jo i bunn og grunn ikke gjøre som hun vil uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at kongefamilien oppfører seg som PR-kåte svin i det hele tatt, jeg. Men media VIL jo ha saker om dem, og selvfølgelig får de mye oppmerksomhet når de er Norges kongefamilie, og selvfølgelig tar de seg til rette når de har mulighet til det.

Vi skal vel heller ikke glemme at folk VIL lese saker om dem, og det er neppe kongefamiliens feil? :)

Liker monarkiet vårt jeg, med tanke på hva slags alternativer vi har for Norgesrepresentanter så er jeg ikke helt sikker på om kongefamilien er de verste heller. At de er litt eksentriske og folkelige på en gang, er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det kongefamilien er med og avgjør da? Det har ikke jeg fått med meg...

Kongen sitter jo på papiret som øverste makt i Norge. Han må signere alt regjeringen har tenkt til å vedta av lover og sanksjoner. Han utnevner statsråd og han styrer forsvaret. Men i praksis er det ikke slik i Norge lenger. Nå må vi ha flertall i stortinget for å danne en regjering.

Alt peker jo på at Kongens oppgave blir mer og mer overflødig, og det er vel bare tradisjon og nostalgi som gjør at vi fortsatt kaller oss et monarki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(jeg er hemmelig Ari-digger, og som hestejente fra Asker er Martha-diggingen så dypt inngravd i meg at et par engler her eller der ikke klarer å rokke den:p)

*klippet*

Godt det ikke bare er meg. Men så mener jeg også at de kongelige er menneskelig de også, så de må da få være som folk. Man velger ikke å bli født inn i en kongefamilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...