Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr med mais

Caroline

Recommended Posts

Skrevet

Jeg fikk høre at fôr som inneholder mais skal ødelegge fargen hos svarte hunder.. Noen formeninger/erfaringer?

Mine går på RC, og trives med det. Eneste fôret Saeta frivillig spiser. Mener å huske det inneholder mais, og blir litt skeptisk ifht. pelsen på lille tricen.. Selv tror jeg det kan være like mye hormonelt at pelsfargen blir brunaktig, og selvsagt mye arv.

Hva tror folket?

Skrevet

Inneholder ikke alt tørrfôr mais?

Royal Canin:

Tørket fjærkrekjøtt, hvetemel, maismel, mais, hvete, animalsk fett, hydrolisert animalsk protein, tørket svineprotein, sukkerbetsfiber, fiskeolje, soyaolje, gjær, mineral, MOS, eggepulver

Pro Pac:

Kyllingkjøttmel, malt mais, kyllingfett (konservert med blandede tokoferoler, en naturlig kilde av vitamin E), rismel, tørket betemasse, naturlige smaksstoffer, linfrø, gjærkultur, salt, kalium klorid, kolin klorid, DL-metionin, hydroksyanalog, L-lysin, vitamin E supplement, D-aktivert animalsk sterol (vitamin D3-kilde), vitamin A Acetat, nikotinsyre, D-kalsium pantotetrat, askorbinsyre (vitamin C), pyridoksin hydroklorid (vitamin B6), folinsyre, mangan oksid, ferrosulfat, kobbersulfat, sink oksid, etylendiamin dihydriodiode, sink proteinat, mangan proteinat, jern proteinat, magnesium proteinat, kobber proteinat.

Oliver's:

INGREDIENSER

Kyllingmel, ris, fersk kylling, malt mais, kyllingfett, komplett mineral- og vitamintilskudd, betefiber, riskli, saft fra kyllinglever, linfrø, ertefiber, gjærkultur, mannanoligosakkarider, inulin, hele tørkede egg, glukosamin HCL, MSM, kondroitinsulfat, urtetilskudd, Yucca Shidigera.

Pro Plan

Chicken (20%), Rice (15%), Maize, Dehydrated poultry protein, Maize gluten, Wheat, Animal fat (Preserved with mixed tocopherols), Digest, Beet pulp, Fish oil, Dried egg, Yeast, Calcium phosphate, Potassium chloride, Sodium chloride, Calcium carbonate, Minerals.

Jeg fant ikke næringsinnhold på nettet på hverken Hill's eller eukanuba

Skrevet

havde en sort hund før, og den har altid fået foder med majs i, og hendes pels skinnede fint og holdt den sorte farve. Den store jeg har nu, har altid fået foder med majs i også, og han har en del dækhår der er sorte, og ser heller ingen ændring i farve nuancen der, skinner fint sort.

Skrevet

Jeg trodde også alt fôr inneholdt mais. Jeg tror ærlig talt ikke kun fôret spiller inn på dette, men når erfarne oppdrettere sier så, begynner jeg å tenke litt.. Lille sorte er forøvrig helt sort foreløpig og har gått på RC siden hun kom hit.

Skrevet

Det er en del perioder mine hunder får et ganske tydelig brunskjær i pelsen, men som sagt - det går i perioder. Amira har stort sett brun hale, men hvis jeg vasker henne, børster halen godt og holder henne vekk fra solys (dvs om vinteren), blir pelsen veldig sort og blank. Noe fôr får hundene dårlig pels av (matt og brun), men det er vel slikt som bare er individuellt.

Skrevet
Jeg har i hvert fall erfart med flere hunder at "vanlig" mais ikke blir tatt opp av systemet. Kommer alltid hele biter ut hver gang.

Samme gjelder vel mennesker også. Det er vel en del for stivelsen og fiberet sin skyld at de er i fòr. Eller?

Skrevet

Det har blitt meg fortalt at RC og Eukanuba er tilsatt et enzym som har som bivirkning at det kan forårsake at brun/rød farge blir mer fremtredende hos sorte hunder. Jeg har hatt Freya på Eukanuba ca 1 1/2 år og hun har helt klart mye brunt i pelsen, hvilket hovedsaklig nok er genetisk (selv om begge foreldrene var svarte og fine). Jeg har nå nappet ned hele bikkja unntatt skjegget og samtidig gått over på Hills. Skal gi beskjed om det gjør noen forskjell når det vokser ut til sommeren :)

Skrevet
Samme gjelder vel mennesker også. Det er vel en del for stivelsen og fiberet sin skyld at de er i fòr. Eller?

Det er minimalt med fiber i mais, selv om folk gjerne tror det er en god fiberkilde. Det samme gjelder forøvrig ris og korn i hundefôr. Kornet må være sammalt (altså at både skolmen og kjernen er malt) for å være en ok fiberkilde.

Jeg anbefaler forøvrig Kruskakli som fiberkilde. Det er så å si 100% fiber. Men fiber er også så å si 100% ufordøyelig for hunder, så den eneste grunnen til å gi fiber er hvis man vil at den skal komme ut igjen i andre enden.

Skrevet

Har ikke peiling på om svart pels blir brun av mais. Men hvis hunden er litt brunaktig nå, kan det ikke være etter solbleiking i sommer? (Eller var det sol her??) :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Vet at man tidligere ga mais i fôr til verpehøns for å få den varmgule plommefargen (nå bruker man andre fargestoffer da mais er dyrt), og laks gir man karotenoider ("gullrotfarge") for å gi fin rød farge på kjøttet - men jeg har ikke hørt om virkning på pels hos pattedyr.

Etter hva jeg husker er slike fargestoffer fettløselige og gjenngis derfor lett i fettholdig stoff som eggeplomme (både fra fugl og fisk).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...