Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr med mais

Caroline

Recommended Posts

Jeg fikk høre at fôr som inneholder mais skal ødelegge fargen hos svarte hunder.. Noen formeninger/erfaringer?

Mine går på RC, og trives med det. Eneste fôret Saeta frivillig spiser. Mener å huske det inneholder mais, og blir litt skeptisk ifht. pelsen på lille tricen.. Selv tror jeg det kan være like mye hormonelt at pelsfargen blir brunaktig, og selvsagt mye arv.

Hva tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder ikke alt tørrfôr mais?

Royal Canin:

Tørket fjærkrekjøtt, hvetemel, maismel, mais, hvete, animalsk fett, hydrolisert animalsk protein, tørket svineprotein, sukkerbetsfiber, fiskeolje, soyaolje, gjær, mineral, MOS, eggepulver

Pro Pac:

Kyllingkjøttmel, malt mais, kyllingfett (konservert med blandede tokoferoler, en naturlig kilde av vitamin E), rismel, tørket betemasse, naturlige smaksstoffer, linfrø, gjærkultur, salt, kalium klorid, kolin klorid, DL-metionin, hydroksyanalog, L-lysin, vitamin E supplement, D-aktivert animalsk sterol (vitamin D3-kilde), vitamin A Acetat, nikotinsyre, D-kalsium pantotetrat, askorbinsyre (vitamin C), pyridoksin hydroklorid (vitamin B6), folinsyre, mangan oksid, ferrosulfat, kobbersulfat, sink oksid, etylendiamin dihydriodiode, sink proteinat, mangan proteinat, jern proteinat, magnesium proteinat, kobber proteinat.

Oliver's:

INGREDIENSER

Kyllingmel, ris, fersk kylling, malt mais, kyllingfett, komplett mineral- og vitamintilskudd, betefiber, riskli, saft fra kyllinglever, linfrø, ertefiber, gjærkultur, mannanoligosakkarider, inulin, hele tørkede egg, glukosamin HCL, MSM, kondroitinsulfat, urtetilskudd, Yucca Shidigera.

Pro Plan

Chicken (20%), Rice (15%), Maize, Dehydrated poultry protein, Maize gluten, Wheat, Animal fat (Preserved with mixed tocopherols), Digest, Beet pulp, Fish oil, Dried egg, Yeast, Calcium phosphate, Potassium chloride, Sodium chloride, Calcium carbonate, Minerals.

Jeg fant ikke næringsinnhold på nettet på hverken Hill's eller eukanuba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

havde en sort hund før, og den har altid fået foder med majs i, og hendes pels skinnede fint og holdt den sorte farve. Den store jeg har nu, har altid fået foder med majs i også, og han har en del dækhår der er sorte, og ser heller ingen ændring i farve nuancen der, skinner fint sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også alt fôr inneholdt mais. Jeg tror ærlig talt ikke kun fôret spiller inn på dette, men når erfarne oppdrettere sier så, begynner jeg å tenke litt.. Lille sorte er forøvrig helt sort foreløpig og har gått på RC siden hun kom hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del perioder mine hunder får et ganske tydelig brunskjær i pelsen, men som sagt - det går i perioder. Amira har stort sett brun hale, men hvis jeg vasker henne, børster halen godt og holder henne vekk fra solys (dvs om vinteren), blir pelsen veldig sort og blank. Noe fôr får hundene dårlig pels av (matt og brun), men det er vel slikt som bare er individuellt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall erfart med flere hunder at "vanlig" mais ikke blir tatt opp av systemet. Kommer alltid hele biter ut hver gang.

Samme gjelder vel mennesker også. Det er vel en del for stivelsen og fiberet sin skyld at de er i fòr. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt meg fortalt at RC og Eukanuba er tilsatt et enzym som har som bivirkning at det kan forårsake at brun/rød farge blir mer fremtredende hos sorte hunder. Jeg har hatt Freya på Eukanuba ca 1 1/2 år og hun har helt klart mye brunt i pelsen, hvilket hovedsaklig nok er genetisk (selv om begge foreldrene var svarte og fine). Jeg har nå nappet ned hele bikkja unntatt skjegget og samtidig gått over på Hills. Skal gi beskjed om det gjør noen forskjell når det vokser ut til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme gjelder vel mennesker også. Det er vel en del for stivelsen og fiberet sin skyld at de er i fòr. Eller?

Det er minimalt med fiber i mais, selv om folk gjerne tror det er en god fiberkilde. Det samme gjelder forøvrig ris og korn i hundefôr. Kornet må være sammalt (altså at både skolmen og kjernen er malt) for å være en ok fiberkilde.

Jeg anbefaler forøvrig Kruskakli som fiberkilde. Det er så å si 100% fiber. Men fiber er også så å si 100% ufordøyelig for hunder, så den eneste grunnen til å gi fiber er hvis man vil at den skal komme ut igjen i andre enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vet at man tidligere ga mais i fôr til verpehøns for å få den varmgule plommefargen (nå bruker man andre fargestoffer da mais er dyrt), og laks gir man karotenoider ("gullrotfarge") for å gi fin rød farge på kjøttet - men jeg har ikke hørt om virkning på pels hos pattedyr.

Etter hva jeg husker er slike fargestoffer fettløselige og gjenngis derfor lett i fettholdig stoff som eggeplomme (både fra fugl og fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...