Gå til innhold
Hundesonen.no

Alpha Schmalpha


LiLi

Recommended Posts

For å si det sånn: Klikkertrening er helt fenomenalt, men det er drittvanskelig og også ganske så uvant for veldig mange å ikke skulle kjefte på hunden sin. Jeg har også store problemer innimellom med å beherske meg, men jeg kjefter heller på meg selv enn på bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig dumt at du føler deg trampet på eller urettferdig kritisert. I en diskusjon hvor allle står på sitt og viser lite vilje til å se et tema fra flere sider blir det gjerne usakligheter som kommer fram. Sort-hvitt tenkning er grunnen til mye problemer, først og fremst fordi at det fører til selvsabotering, man legger seg selv på huggestabben for å si det på en annen måte. Det man oppnår er å såre seg selv. Feks. ved å si "sorry at jeg sier meningen min" Da appelerer du til andre sin samvittighet ved å vise din sårbare side, den som leser det får en liten forbigående ekkel følelse av "nå gikk jeg visst litt for langt". Mens du selv får en ekkel og kanskje vedvarende bekreftelse på din egen innbilte svakhet. Det er ikke sikkert at du i virkeligheten er så svak som du av og til har følelsen av, men ved å holde hardnakket på et syn uansett nyanser som måtte være reelle, så oppnår du å få bekreftelse på den usikkerheten du har. Dette er trist og unødvendig, det ville være bedre å motarbeide dette og på den måten opparbeide en indre styrke. Hvis man våger å gå litt mer grundig til verks og se en sak fra flere sider kan man utvikle fleksibilitet og dermed indre styrke. Å gå mot strømmen for en hver pris viser bare stahet, ikke styrke, for styrke har ikke noe med å alltid ha rett.

Så dette gjelder for flere her på forumet; si det dere mener, men vær åpen for å vurdere andre sine meninger også:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde ikke klart og ALDRI kjefte på bikkja jeg, så er imponert over dere som klarer det!  =D>  stå på!!

man skal aldri kjefte på hunden fordi man er sur. man skal kun være konsekvent med neiet :cry: og deretter smile og være glad. kjefting fører ikke til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig dumt at du føler deg trampet på eller urettferdig kritisert. I en diskusjon hvor allle står på sitt og viser lite vilje til å se et tema fra flere sider blir det gjerne usakligheter som kommer fram. Sort-hvitt tenkning er grunnen til mye problemer, først og fremst fordi at det fører til selvsabotering, man legger seg selv på huggestabben for å si det på en annen måte. Det man oppnår er å såre seg selv. Feks. ved å si "sorry at jeg sier meningen min" Da appelerer du til andre sin samvittighet ved å vise din sårbare side, den som leser det får en liten forbigående ekkel følelse av "nå gikk jeg visst litt for langt". Mens du selv får en ekkel og kanskje vedvarende bekreftelse på din egen innbilte svakhet. Det er ikke sikkert at du i virkeligheten er så svak som du av og til har følelsen av, men ved å holde hardnakket på et syn uansett nyanser som måtte være reelle, så oppnår du å få bekreftelse på den usikkerheten du har. Dette er trist og unødvendig, det ville være bedre å motarbeide dette og på den måten opparbeide en indre styrke. Hvis man våger å gå litt mer grundig til verks og se en sak fra flere sider kan man utvikle fleksibilitet og dermed indre styrke. Å gå mot strømmen for en hver pris viser bare stahet, ikke styrke, for styrke har ikke noe med å alltid ha rett.

Så dette gjelder for flere her på forumet; si det dere mener, men vær åpen for å vurdere andre sine meninger også:cry:

greit jeg sier unnskyld fordi jeg kanskje plupper ut med meninger jeg ikke burde. det er litt dumt det der... men jeg syns det ble mye fiendtlighet her! og det mente ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid: Men du kjefta jo på Vicky når hun f.eks ikke kom fort nok? :? Dersom du mener hun respekterer et nei, hvorfor tok du henne og kjeftet på a da?

fordi innkallingen var treg... men jeg slutter å diskutere nå. jeg sier bare dumt uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit jeg sier unnskyld fordi jeg kanskje plupper ut med meninger jeg ikke burde. det er litt dumt det der... men jeg syns det ble mye fiendtlighet her! og det mente ikke jeg!

Det var akkurat det jeg prøvde å få frem i innlegget mitt, at man ikke skal behøve å unnskylde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Her har jeg slitt med å oversette heeele det innlegget, og så er det nesten ingen som gidder å kommentere det engang! Hrmf...

hehe, neida :D Men det er nå lov å si hva dere synes om det da :cry: Selv synes jeg det er veldig bra (om enn ikke så bra oversatt) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange interesante tanker... men jeg er uenig...

:cry: Min Papillon skal trenes med Nordenstam, for det er den metoden jeg liker best :lol: Jeg skal som sagt få en spesialist på små hunder til å hjelpe meg. Skikkelig Nordenstam dame av kaliber :D jeg har trent en dachs med Nordenstam, så jeg skal nok klare det med en Papillon og :P Min intruktør har hatt fler papilloner på nordenstam trening :D hadde en valp som begynte i juletider, og er nå i klasse 2 :D veldig flink liten krabat det der... :P skal ha masse mental lære hos Heidi Jacobsen før jeg får valpen.... vil jo det beste for nykommeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo en annen sak :cry: Dette handler faktisk ikke om for eller imot Nordenstam, selv om de fleste diskusjoner her inne har en tendens til å ende opp med nettopp det.

Om du har noen andre kommentarer til innlegget enn at du er uenig, så hadde jo det vært fint. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klikkertrening er VANSKELIG!

Hvis jeg går tom for f.eks godbiter, og jeg roper på Cita mens hun bare snuser i bakken foran meg fordi det er MYYYE kjekkere, så må jeg ofte bare roe meg ned litt... Jeg fikk lyst til å si "nei", men vet at det vil ødelegge noe av arbeidet jeg har lagt i klikkertrening med den hunden! Så derfor snur jeg meg heller vekk og banner for meg selv i stedet for... funker alltid! (heldigvis)

Og astrid... Klikkertrening funker... Hunden min er klikkertrent 110%, og hun funker som bare det!! Hun er kjappere i lydigheten enn de fleste labradorer, og å trene syns hun er kjempemoro OG hun viser flotte resultater i både agility, lydighet, blodspor, rundering, felt osv...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trening gjør mester!

få her ine har vell hodt på med klikking så lenge som bennedickte? eller tar jeg helt feil nå? så selfølgeli er hun flinkere enn de som ikke har holdt på lenge! både hun og hunden hennes er bedre trent og har hodt på lenger så de andre her kan bli akkurat like gode som bennedickte en dag! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trening gjør mester!

få her ine har vell hodt på med klikking så lenge som bennedickte? eller tar jeg helt feil nå? så selfølgeli er hun flinkere enn de som ikke har holdt på lenge! både hun og hunden hennes er bedre trent og har hodt på lenger så de andre her kan bli akkurat like gode som bennedickte en dag! :D

ja, trening gjør en flinkere, men ikke mester. Perfekt øvelse gjør mester, som klikkerene pleier å si :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...