Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøtt med glasskår


Tonje

Recommended Posts

Folk kan jammen få seg til å gjøre mange ufyselig ting, uten å tenke over konsekvensene det kan få... Jeg har selvfølgelig forståelse for at en del kan være ukomfortable med en haug med hunder som flyr løse i alle retninger, men det er å strekke strikken litt for langt å legge ut kjøtt med glasskår i. Glad jeg aldri har opplevd eller hørt om dette tidligere, men dette beviser jo bare at det er MYE vi hundeeiere må passe oss for.

Krysser fingrene for at dette ikke skjer flere ganger, og at ingen hunder tar skade av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et grusomt og feigt forsøk på å ta loven i egne hender... Uansett om man har god grunn til å bli irritert; det er forkastelig å la det gå ut over hundene, som tross alt er uskyldige.

Da får man heller være voksen nok til å eventuelt anmelde brudd på båndtvangen. For den gjelder jo hele året der oppe.

Det er jo nødt til å bli problemer når lovverk går på tvers av sedvane, slik det er på festningen. Det er jo en "uskreven lov" at man kan slippe bikkja si der - men det er mager trøst for dem som er redde av en eller annen grunn eller er lei av å vasse i dritt. Antallet løse hunder uten noen som helst kontroll hjelper heller ikke.

Jeg skjønner irritasjonen veldig godt, og heller vel mer og mer til ideen om egne friområder - så lenge de blir mange, store og varierte nok. Det er synd at det skal bli sånn at man gjemmer og eliminerer alt som kan irritere - men på mange måter kan hundeeiere skylde seg selv.

Selv er jeg så heldig å bo nær skauen - og kan slippe bikkja med god samvittighet hver dag (selv om jeg ble forsøkt påminnet om "båndtvangen" av en dame midt oppi tjukkeste Bymarka her en dag) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell i uhell ser nå denne saken ut til å bidra til en økt debatt om hundehold, båndtvang og friområder her midt i landet.

Her en kommentar i Adressa av Siri Wahl-Olsen som maner til fornuftig hundehold.

Og her en artikkel ang inngjerdede friområder (eller dressurområder som det kalles).

Her er høringsnotatet i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Debatten ligger under artikkelen på en måte.

Og hvorfor må alle friområdene være så langt borte? Mener ikke at jeg skal ha friområde 10 min fra huset mitt, men føler at alle er på feil side av byen..

Og nei, det er ikke første gangen det er lagt ut kjøtt, bare første gangen det kom opp i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg frykter er at kommunen ikke har lyst til å "ofre" noen av de mer sentrale områdene, slik at alle ender opp med å havne langt uti Bymarka og ved Jonsvatnet. Da er noe av poenget borte, liksom, der slipper vi jo hundene uansett om vi har anledning til å dra dit. ;)

Jeg har i alle fall lyst på et område som ligger slik til at det er lett å bruke det i det daglige. Og selvsagt må det fastsettes regler slik at det blir brukt på en ordentlig måte. For eksempel kunne man hatt tid for lydighetstrening etc hver tirsdag og torsdag fra sju til halv ni eller noe, sånn at alle får brukt områdene på den måten man har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa vel omtrent det samme som i linken tidligere i tråden

Litt feillesing fra min side. Missa ordet eier... ;)

Uansett. Så er det fælt at folk tar loven i egne hender og går til slike steg for å skade hundene når er eierne som egentlig er problemet. Men kanskje en liten tankevekker til hundeeiere generelt at vi må bli enda flinkere til å ta opp etter bikkjene, til å ha de i band der det ferdes mye mennesker etc.

Festningen. Hva slags område er dette forresten? Eneste festninger jeg er vant med her er serverdigheter, og ikke akkurat der jeg ville gått for å sluppet bikkja mi akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er en severdighet. Men utenfor selve festningsmurene er det et stort grøntområde med plener, trær og stier. Dette området er et yndet slippområde for hunder, og desverre er ikke alle hundeeiere like flinke til å plukke opp etterlatenskapene etter dyrene noe som gjør området til konfliktområde mellom hundeeiere og andre brukere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat rart at det blir konflikter ut av det egentlig. Slike områder skal jo være mulig å ferdes i for alle folk, selv om man er redd hunder. Og der det slippes bikkjer, der vokser møkka. Er det rart at folk går lei egentlig? Men de burde funnet på noe mer redelig da, og ikke ting som går ut over uskyldige hunder. Det er jo eierne som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat rart at det blir konflikter ut av det egentlig. Slike områder skal jo være mulig å ferdes i for alle folk, selv om man er redd hunder. Og der det slippes bikkjer, der vokser møkka. Er det rart at folk går lei egentlig? Men de burde funnet på noe mer redelig da, og ikke ting som går ut over uskyldige hunder. Det er jo eierne som er problemet.

Det bør vel også presiseres at festningsområdet blir i stor grad brukt av andre folk på fine dager (grilling på sommeren osv), og at hundefolk da stort sett viser respekt og holder bikkjene i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fortsatt til å dra opp dit, kall meg gjerne uannsvarlig.. Får heller bare passe ekstra på...

Jeg skjønner ikke at du tør. Altså, folk prøver bevisst å skade hundene, og de har allerede greid det. Kanskje de vil prøve enda mer etterhvert. Hvorfor ikke finne et annet sted å ta bikja? Jeg hadde aldri våget meg dit igjen. Syns ikke det er særlig kult å gå og lufte hunden et sted hvor jeg hele tiden må vokte den med haukeblikk. Og selv om jeg hadde gjort det, så er det godt mulig at mine hunder hadde fått tak i det, og kyllingskjøtt hadde de slukt på sekundet. Og tanken på hva som kan skje da er skremmende. Nei, jeg skal ikke lufte bikja mi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst... hva er det med trøndere sin holdning mot dyr? For to års tid siden så var det jo også noen som drev med å legge ut rottegift for å drepe løskatter der...

At folk kan se seg lei hvis de føler at hundeeierne buser frem er en ting, kanskje det hadde vært noe med en holdningskampanje rettet mot både hundeeiere og gale, forstoppete mennesker når det kommer til generell oppførsel og dyrs verd? Man må iaf få lov å si at noen som legger ut enten rottegift eller kjøtt med glasskår er rimelig og skremmende langt borte fra den normale og sunne fornuft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst... hva er det med trøndere sin holdning mot dyr? For to års tid siden så var det jo også noen som drev med å legge ut rottegift for å drepe løskatter der...

Ikke skjer alle over en kam da :icon_redface: Vi er ikke de eneste med hundehatende idioter i komunen som tydeligvis ikke skyr noen midler for å få så mange bikkjer som mulig avlivd.

Skulle bare ønske jeg kunne fått kloa i dem som gjør slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...