Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bruke strupebånd?


Recommended Posts

Lurer litt på hvordan man RIKTIG skal sette på hunden strupebånd. Noen som har en link eller lignende med beskrivelse? Dersom jeg anskaffer et slikt skal det brukes under trening, og kun det! :P Skal også gå kurs med ham senere i høst der jeg vet de bruker strup, så noen beskyldninger om dyremishandling er jeg ikke interessert i... :)

Noen som har gode erfaringer her??? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hunden på venstre side av deg med snuten samme veg som din. Lag en løkke av strupebåndet. Altså tre strupebåndet mellom den ene ringen. Den delen av strupebåndet som går mellom ringen skal gå over nakken på hunden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke bruk av strup, men hvis du først ønsker å bruke det så er det viktig at det settes på riktig vei. Når hunden står foran deg, skal strupebåndet være som en P, men den lange enden på venstre side. Dette innebærer at hunden hele tiden må holdes på din venstre side, ellers risikerer du at strupen henger seg opp til stort ubehag for dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare nevne hvordan den skal sitte. om jeg klarer å forklare.

Om du holder begge ringene på høyre side av hunden så skal den du fester kobbelet i peke nedover. For man fører hunden på venstre side, og om den struper vil den løses opp med engang.

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hunden på venstre side av deg med snuten samme veg som din. Lag en løkke av strupebåndet. Altså tre strupebåndet mellom den ene ringen. Den delen av strupebåndet som går mellom ringen skal gå over nakken på hunden din.

Sorry at jeg ikke helt skjønner dette- hvordan får man da satt det på galt?

Anbefaler ikke bruk av strup, men hvis du først ønsker å bruke det så er det viktig at det settes på riktig vei. Når hunden står foran deg, skal strupebåndet være som en P, men den lange enden på venstre side. Dette innebærer at hunden hele tiden må holdes på din venstre side, ellers risikerer du at strupen henger seg opp til stort ubehag for dyret.

Åh! Der kom jo svaret jeg trengte for å skjønne hele greia! Vet at det er mange som ikke anbefaler bruk av strup, men jeg vet at instruktøren på kurset jeg skal gå i høst bruker dette konsekvent. Var og tittet på dem i dag, og samtlige hunder brukte da strup. Forøvrig levde alle da jeg dro igjen også...

*Dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig bruk av strupbånd belaster ikke hundens rygg. Hvis man røsker og drar hunden etter et polstret halsbånd, kan hunden få belastningsskader i ryggen. Stupen gir kun et kort ubehag (som et "klyp"). Derfor er det bedre å straffe med strup, enn det er å straffe med et polstret halsbånd.

I tillegg går strup ut på at ubehaget skal komme så fort og presist og avslutte såpass fort, at hunden ikke en gang forstår hvor ubehaget kom fra. Etter noen få repetisjoner med strup, kan man få bort uønsket atferd, fordi man faktisk klarer å straffe hunden i rett øyeblikk. Dette er mye vanskeligere/umulig med sele eller polstret halsbånd.

Jeg tviler på at du kommer til å bruke straff noe særlig, da det er ytterst få som egentlig bruker straff i treningssammenheng nå lenger. Kanskje du bruker det noen få ganger for å raskt få bort et problem, men når man bruker straff, er jo noe av poenget at hunden skal slutte med uønsket atferd, så vi får håpe den gjør dt, og at den dermed ikke få noe særlig straff :)

EDIT: svarte visst ikke på det du lurte på jeg... trodde du lurte på om det er veldig feil å bruke strup!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare nevne hvordan den skal sitte. om jeg klarer å forklare.

Om du holder begge ringene på høyre side av hunden så skal den du fester kobbelet i peke nedover. For man fører hunden på venstre side, og om den struper vil den løses opp med engang.

Skjønner?

Jepp! Takk, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

San som ved å lage en p av strupebåndet og den lange delen på p skal over nakken og den ringen som sitter på bunn av p skal kroken til leiebånder festes i. Settes strupen på som en q så vil ikke strupen slippe igjen når bandet blir strammet til. Altså med den lange enden på q på undersiden av halsen.

Håper dette ble bedre forklart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig bruk av strupbånd belaster ikke hundens rygg. Hvis man røsker og drar hunden etter et polstret halsbånd, kan hunden få belastningsskader i ryggen. Stupen gir kun et kort ubehag (som et "klyp"). Derfor er det bedre å straffe med strup, enn det er å straffe med et polstret halsbånd.

I tillegg går strup ut på at ubehaget skal komme så fort og presist og avslutte såpass fort, at hunden ikke en gang forstår hvor ubehaget kom fra. Etter noen få repetisjoner med strup, kan man få bort uønsket atferd, fordi man faktisk klarer å straffe hunden i rett øyeblikk. Dette er mye vanskeligere/umulig med sele eller polstret halsbånd.

Jeg tviler på at du kommer til å bruke straff noe særlig, da det er ytterst få som egentlig bruker straff i treningssammenheng nå lenger. Kanskje du bruker det noen få ganger for å raskt få bort et problem, men når man bruker straff, er jo noe av poenget at hunden skal slutte med uønsket atferd, så vi får håpe den gjør dt, og at den dermed ikke få noe særlig straff :)

Jeg skjønner ikke helt logikken i dette...du vil jo belaste nakken med rykkene, så nykkene i strupe båndet er ikke bra det heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strup selv under trening, og nettopp av de grunnen bcAmira sier.

Jeg bruker korrigering, og har en hard hund som må skjønne når det er nok (ønsker ikke noe diskusjon om dette), og "trener'n" min anbefalte også at jeg brukte det. (Turte ikke ta det på første gangen, for var usikker om hva han mente om det, men på Rex var det det beste fikk jeg høre).

Men sett det på riktig, også får du nok en innføring i hvordan du skal bruke det rett (de viser deg om du spør håper jeg). Så det skal nok gå greit.

EDIT: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

San som ved å lage en p av strupebåndet og den lange delen på p skal over nakken og den ringen som sitter på bunn av p skal kroken til leiebånder festes i. Settes strupen på som en q så vil ikke strupen slippe igjen når bandet blir strammet til. Altså med den lange enden på q på undersiden av halsen.

Håper dette ble bedre forklart

Ja! p og q skjønner jeg forskjell på! Det ble straks bedre dette her! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

San som ved å lage en p av strupebåndet og den lange delen på p skal over nakken og den ringen som sitter på bunn av p skal kroken til leiebånder festes i. Settes strupen på som en q så vil ikke strupen slippe igjen når bandet blir strammet til. Altså med den lange enden på q på undersiden av halsen.

Håper dette ble bedre forklart

hm. tenker du sett forfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker strup selv under trening, og nettopp av de grunnen bcAmira sier.

Jeg bruker korrigering, og har en hard hund som må skjønne når det er nok (ønsker ikke noe diskusjon om dette), og "trener'n" min anbefalte også at jeg brukte det. (Turte ikke ta det på første gangen, for var usikker om hva han mente om det, men på Rex var det det beste fikk jeg høre).

Men sett det på riktig, også får du nok en innføring i hvordan du skal bruke det rett (de viser deg om du spør håper jeg). Så det skal nok gå greit.

EDIT: skriveleif

Nettopp det jeg har tenkt til. Jeg er slett ikke typen til å gå til innkjøp av et strupebånd og sette det på uten å vite om det er riktig eller feil. Som så mange andre her inne har jeg vel aldri synes noe om tanken på strup, men etter å ha vært i kontakt med instruktøren på neste kurset mitt ser jeg helt klart at vi mest sannsynlig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som utgangspunkt at hunden satt på venstre side av eieren.

Har selv flat nr to som har gått mye bedre med halvstrup enn strup. Har en vorsteh som går bra med strup.

Så er det jo å velge om man skal ha korte lenker eller lange lenker eller strup i nylon. Her er det vist delte meninger om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som utgangspunkt at hunden satt på venstre side av eieren.

Har selv flat nr to som har gått mye bedre med halvstrup enn strup. Har en vorsteh som går bra med strup.

Så er det jo å velge om man skal ha korte lenker eller lange lenker eller strup i nylon. Her er det vist delte meninger om saken.

helstrupsmal_farger.jpg

Om du ser på dette bildet, tenker du at hodet kommer mot deg, eller går fra deg?

EDIT. ble bare litt usikker når du sier p og q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhum. Hva om du venter til kurset begynner med å sette det på, så får du riktig innføring i både påsetting og bruk?

Ja, selvfølgelig skal jeg det! Ikke bare skal jeg lære å sette det på riktig - jeg skal lære å bruke det riktig også! Dessverre er jeg så nysgjerrig at jeg bare måtte spørre dere erfarne eierne her inne om hvordan...

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskelig.

Hunden sitter på din venstre side og ringen du fester kobbelet i skal komme fra oversiden av hundens hals sånn at det strammes og slakkes raskt. Om du er usikker setter du halsbåndet på din venstre underarm for så å stramme, løsner det når du slakker er det riktig, om det forblir stramt er det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskelig.

Hunden sitter på din venstre side og ringen du fester kobbelet i skal komme fra oversiden av hundens hals sånn at det strammes og slakkes raskt. Om du er usikker setter du halsbåndet på din venstre underarm for så å stramme, løsner det når du slakker er det riktig, om det forblir stramt er det feil.

hehe, og enklere kunne det ikke bli sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke vanskelig.

Hunden sitter på din venstre side og ringen du fester kobbelet i skal komme fra oversiden av hundens hals sånn at det strammes og slakkes raskt. Om du er usikker setter du halsbåndet på din venstre underarm for så å stramme, løsner det når du slakker er det riktig, om det forblir stramt er det feil.

Så lett kan det altså sies!! TAKK TIL DEG!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller ennå kjappere: Båndet på bildet (innlegg 16) tres på hunden som står rett foran deg og ser på deg.

Å sette det på riktig vei er spesielt viktig på hunder med mye pels rundt halsen - da fester båndet seg ganske kjapt (stramt og i pelsen) hvis det sitter feil vei.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helstrupsmal_farger.jpg

Om du ser på dette bildet, tenker du at hodet kommer mot deg, eller går fra deg?

EDIT. ble bare litt usikker når du sier p og q

Her skal hunden komme "ut av skjermen" for at halsbåndet skal være korrekt.

Men jeg blir litt nysgjerrig, jeg. Hvorfor må du bruke helstrup på kurs? Eller har jeg misforstått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir litt nysgjerrig, jeg. Hvorfor må du bruke helstrup på kurs? Eller har jeg misforstått noe?

Jeg henger meg på Ida's nysgjerrighet jeg... Hvorfor skal man kreve at kursdeltakere bruker strupehalsbånd ? Jeg har ikke sånn umiddebart problemer med akkurat bruken av et strupehalsbånd, men jeg blir litt skeptisk til instruktører/hundeskoler som er så lite fleksible at deres løsning er den eneste rette... Det kan jo hende dette gjelder på flere områder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at du har fått gode svar på bruken av strup. Til de to siste innleggene: sånn er det vel med velidg mange instruktører? Kjenner en del "snille" trenere som er totalt imot straff og er med på klikker siden av verden, disse eier i stor grad ingen forståelse for at jeg (og andre med meg) kan bruke straff som metode. Strupen brukes kanskje for å skille mellom hverdag og dressur? hmm... usikker på akkurat dette tilfellet, men de fleste trenere har sin metode og er dessverre ofte låst på egen metode. Om dere kjenner noen som er åpne for andre metoder utenom sin egen i undervisning sammenheng vil jeg gjerne høre om dem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så mange måter å bruke stup på? Enten har man den slik at den ikke stuper, eller så struper den. Hehe, har aldri skjønt det der at det skal finnes så mange måter å bruke det på. :P Jeg har brukt strup siden unghundperioden, og jeg foretrekker kjettingen fremfor vanlig halsbånd. Det har jeg alltid gjort. Vært borti en dame(instruktør) som ba meg om å ta av stupen da vi trente, men jeg sa at jeg ønsket å ha den på, og det respekterte hun. Heldigvis. På kurs hvor det krevdes andre halsbånd har jeg jo selvfølgelig brukt andre halsbånd.

Har aldri sett på det som noe problem å ta på strupen. For meg har det alltid vært to muligheter. Så skjønner ikke helt problemet her. :) :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...