Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan bruke strupebånd?

Recommended Posts

Skrevet

Lurer litt på hvordan man RIKTIG skal sette på hunden strupebånd. Noen som har en link eller lignende med beskrivelse? Dersom jeg anskaffer et slikt skal det brukes under trening, og kun det! :P Skal også gå kurs med ham senere i høst der jeg vet de bruker strup, så noen beskyldninger om dyremishandling er jeg ikke interessert i... :)

Noen som har gode erfaringer her??? :P

Skrevet

Sett hunden på venstre side av deg med snuten samme veg som din. Lag en løkke av strupebåndet. Altså tre strupebåndet mellom den ene ringen. Den delen av strupebåndet som går mellom ringen skal gå over nakken på hunden din.

Skrevet

Anbefaler ikke bruk av strup, men hvis du først ønsker å bruke det så er det viktig at det settes på riktig vei. Når hunden står foran deg, skal strupebåndet være som en P, men den lange enden på venstre side. Dette innebærer at hunden hele tiden må holdes på din venstre side, ellers risikerer du at strupen henger seg opp til stort ubehag for dyret.

Skrevet

Kan bare nevne hvordan den skal sitte. om jeg klarer å forklare.

Om du holder begge ringene på høyre side av hunden så skal den du fester kobbelet i peke nedover. For man fører hunden på venstre side, og om den struper vil den løses opp med engang.

Skjønner?

Skrevet
Sett hunden på venstre side av deg med snuten samme veg som din. Lag en løkke av strupebåndet. Altså tre strupebåndet mellom den ene ringen. Den delen av strupebåndet som går mellom ringen skal gå over nakken på hunden din.

Sorry at jeg ikke helt skjønner dette- hvordan får man da satt det på galt?

Anbefaler ikke bruk av strup, men hvis du først ønsker å bruke det så er det viktig at det settes på riktig vei. Når hunden står foran deg, skal strupebåndet være som en P, men den lange enden på venstre side. Dette innebærer at hunden hele tiden må holdes på din venstre side, ellers risikerer du at strupen henger seg opp til stort ubehag for dyret.

Åh! Der kom jo svaret jeg trengte for å skjønne hele greia! Vet at det er mange som ikke anbefaler bruk av strup, men jeg vet at instruktøren på kurset jeg skal gå i høst bruker dette konsekvent. Var og tittet på dem i dag, og samtlige hunder brukte da strup. Forøvrig levde alle da jeg dro igjen også...

*Dobbeltpost. Nirm*

Skrevet

Riktig bruk av strupbånd belaster ikke hundens rygg. Hvis man røsker og drar hunden etter et polstret halsbånd, kan hunden få belastningsskader i ryggen. Stupen gir kun et kort ubehag (som et "klyp"). Derfor er det bedre å straffe med strup, enn det er å straffe med et polstret halsbånd.

I tillegg går strup ut på at ubehaget skal komme så fort og presist og avslutte såpass fort, at hunden ikke en gang forstår hvor ubehaget kom fra. Etter noen få repetisjoner med strup, kan man få bort uønsket atferd, fordi man faktisk klarer å straffe hunden i rett øyeblikk. Dette er mye vanskeligere/umulig med sele eller polstret halsbånd.

Jeg tviler på at du kommer til å bruke straff noe særlig, da det er ytterst få som egentlig bruker straff i treningssammenheng nå lenger. Kanskje du bruker det noen få ganger for å raskt få bort et problem, men når man bruker straff, er jo noe av poenget at hunden skal slutte med uønsket atferd, så vi får håpe den gjør dt, og at den dermed ikke få noe særlig straff :)

EDIT: svarte visst ikke på det du lurte på jeg... trodde du lurte på om det er veldig feil å bruke strup!

Skrevet
Kan bare nevne hvordan den skal sitte. om jeg klarer å forklare.

Om du holder begge ringene på høyre side av hunden så skal den du fester kobbelet i peke nedover. For man fører hunden på venstre side, og om den struper vil den løses opp med engang.

Skjønner?

Jepp! Takk, takk!

Skrevet

San som ved å lage en p av strupebåndet og den lange delen på p skal over nakken og den ringen som sitter på bunn av p skal kroken til leiebånder festes i. Settes strupen på som en q så vil ikke strupen slippe igjen når bandet blir strammet til. Altså med den lange enden på q på undersiden av halsen.

Håper dette ble bedre forklart

Skrevet
Riktig bruk av strupbånd belaster ikke hundens rygg. Hvis man røsker og drar hunden etter et polstret halsbånd, kan hunden få belastningsskader i ryggen. Stupen gir kun et kort ubehag (som et "klyp"). Derfor er det bedre å straffe med strup, enn det er å straffe med et polstret halsbånd.

I tillegg går strup ut på at ubehaget skal komme så fort og presist og avslutte såpass fort, at hunden ikke en gang forstår hvor ubehaget kom fra. Etter noen få repetisjoner med strup, kan man få bort uønsket atferd, fordi man faktisk klarer å straffe hunden i rett øyeblikk. Dette er mye vanskeligere/umulig med sele eller polstret halsbånd.

Jeg tviler på at du kommer til å bruke straff noe særlig, da det er ytterst få som egentlig bruker straff i treningssammenheng nå lenger. Kanskje du bruker det noen få ganger for å raskt få bort et problem, men når man bruker straff, er jo noe av poenget at hunden skal slutte med uønsket atferd, så vi får håpe den gjør dt, og at den dermed ikke få noe særlig straff :)

Jeg skjønner ikke helt logikken i dette...du vil jo belaste nakken med rykkene, så nykkene i strupe båndet er ikke bra det heller :P

Skrevet

Jeg bruker strup selv under trening, og nettopp av de grunnen bcAmira sier.

Jeg bruker korrigering, og har en hard hund som må skjønne når det er nok (ønsker ikke noe diskusjon om dette), og "trener'n" min anbefalte også at jeg brukte det. (Turte ikke ta det på første gangen, for var usikker om hva han mente om det, men på Rex var det det beste fikk jeg høre).

Men sett det på riktig, også får du nok en innføring i hvordan du skal bruke det rett (de viser deg om du spør håper jeg). Så det skal nok gå greit.

EDIT: skriveleif

Skrevet
San som ved å lage en p av strupebåndet og den lange delen på p skal over nakken og den ringen som sitter på bunn av p skal kroken til leiebånder festes i. Settes strupen på som en q så vil ikke strupen slippe igjen når bandet blir strammet til. Altså med den lange enden på q på undersiden av halsen.

Ja! p og q skjønner jeg forskjell på! Det ble straks bedre dette her! Takk for svar!

Skrevet

hm. tenker du sett forfra?

Skrevet
Jeg bruker strup selv under trening, og nettopp av de grunnen bcAmira sier.

Jeg bruker korrigering, og har en hard hund som må skjønne når det er nok (ønsker ikke noe diskusjon om dette), og "trener'n" min anbefalte også at jeg brukte det. (Turte ikke ta det på første gangen, for var usikker om hva han mente om det, men på Rex var det det beste fikk jeg høre).

Men sett det på riktig, også får du nok en innføring i hvordan du skal bruke det rett (de viser deg om du spør håper jeg). Så det skal nok gå greit.

EDIT: skriveleif

Nettopp det jeg har tenkt til. Jeg er slett ikke typen til å gå til innkjøp av et strupebånd og sette det på uten å vite om det er riktig eller feil. Som så mange andre her inne har jeg vel aldri synes noe om tanken på strup, men etter å ha vært i kontakt med instruktøren på neste kurset mitt ser jeg helt klart at vi mest sannsynlig trenger det.

Skrevet

Jeg hadde som utgangspunkt at hunden satt på venstre side av eieren.

Har selv flat nr to som har gått mye bedre med halvstrup enn strup. Har en vorsteh som går bra med strup.

Så er det jo å velge om man skal ha korte lenker eller lange lenker eller strup i nylon. Her er det vist delte meninger om saken.

Skrevet

Uhum. Hva om du venter til kurset begynner med å sette det på, så får du riktig innføring i både påsetting og bruk?

Skrevet
Jeg hadde som utgangspunkt at hunden satt på venstre side av eieren.

Har selv flat nr to som har gått mye bedre med halvstrup enn strup. Har en vorsteh som går bra med strup.

Så er det jo å velge om man skal ha korte lenker eller lange lenker eller strup i nylon. Her er det vist delte meninger om saken.

helstrupsmal_farger.jpg

Om du ser på dette bildet, tenker du at hodet kommer mot deg, eller går fra deg?

EDIT. ble bare litt usikker når du sier p og q

Skrevet
Uhum. Hva om du venter til kurset begynner med å sette det på, så får du riktig innføring i både påsetting og bruk?

Ja, selvfølgelig skal jeg det! Ikke bare skal jeg lære å sette det på riktig - jeg skal lære å bruke det riktig også! Dessverre er jeg så nysgjerrig at jeg bare måtte spørre dere erfarne eierne her inne om hvordan...

Takker for alle svar!

Skrevet

Det er jo ikke vanskelig.

Hunden sitter på din venstre side og ringen du fester kobbelet i skal komme fra oversiden av hundens hals sånn at det strammes og slakkes raskt. Om du er usikker setter du halsbåndet på din venstre underarm for så å stramme, løsner det når du slakker er det riktig, om det forblir stramt er det feil.

Skrevet

Hunden sitter på din venstre side og ringen du fester kobbelet i skal komme fra oversiden av hundens hals sånn at det strammes og slakkes raskt. Om du er usikker setter du halsbåndet på din venstre underarm for så å stramme, løsner det når du slakker er det riktig, om det forblir stramt er det feil.

hehe, og enklere kunne det ikke bli sagt...

Skrevet

Så lett kan det altså sies!! TAKK TIL DEG!! :)

Skrevet

Eller ennå kjappere: Båndet på bildet (innlegg 16) tres på hunden som står rett foran deg og ser på deg.

Å sette det på riktig vei er spesielt viktig på hunder med mye pels rundt halsen - da fester båndet seg ganske kjapt (stramt og i pelsen) hvis det sitter feil vei.

Susanne

Skrevet
helstrupsmal_farger.jpg

Om du ser på dette bildet, tenker du at hodet kommer mot deg, eller går fra deg?

EDIT. ble bare litt usikker når du sier p og q

Her skal hunden komme "ut av skjermen" for at halsbåndet skal være korrekt.

Men jeg blir litt nysgjerrig, jeg. Hvorfor må du bruke helstrup på kurs? Eller har jeg misforstått noe?

Skrevet
Men jeg blir litt nysgjerrig, jeg. Hvorfor må du bruke helstrup på kurs? Eller har jeg misforstått noe?

Jeg henger meg på Ida's nysgjerrighet jeg... Hvorfor skal man kreve at kursdeltakere bruker strupehalsbånd ? Jeg har ikke sånn umiddebart problemer med akkurat bruken av et strupehalsbånd, men jeg blir litt skeptisk til instruktører/hundeskoler som er så lite fleksible at deres løsning er den eneste rette... Det kan jo hende dette gjelder på flere områder...

Skrevet

ser ut til at du har fått gode svar på bruken av strup. Til de to siste innleggene: sånn er det vel med velidg mange instruktører? Kjenner en del "snille" trenere som er totalt imot straff og er med på klikker siden av verden, disse eier i stor grad ingen forståelse for at jeg (og andre med meg) kan bruke straff som metode. Strupen brukes kanskje for å skille mellom hverdag og dressur? hmm... usikker på akkurat dette tilfellet, men de fleste trenere har sin metode og er dessverre ofte låst på egen metode. Om dere kjenner noen som er åpne for andre metoder utenom sin egen i undervisning sammenheng vil jeg gjerne høre om dem:)

Skrevet

Er det egentlig så mange måter å bruke stup på? Enten har man den slik at den ikke stuper, eller så struper den. Hehe, har aldri skjønt det der at det skal finnes så mange måter å bruke det på. :P Jeg har brukt strup siden unghundperioden, og jeg foretrekker kjettingen fremfor vanlig halsbånd. Det har jeg alltid gjort. Vært borti en dame(instruktør) som ba meg om å ta av stupen da vi trente, men jeg sa at jeg ønsket å ha den på, og det respekterte hun. Heldigvis. På kurs hvor det krevdes andre halsbånd har jeg jo selvfølgelig brukt andre halsbånd.

Har aldri sett på det som noe problem å ta på strupen. For meg har det alltid vært to muligheter. Så skjønner ikke helt problemet her. :) :imrgreen:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...