Gå til innhold
Hundesonen.no

"Kosetråkking"


bardmand

Recommended Posts

Jeg har jo overtatt ei godt voksen lundehundtispe (Shiba har fått en egen tråd under "Din hund").

Har merket meg en ting ved henne som jeg aldri har sett andre hunder gjøre: Hun "kosetråkker" med frambeina, akkurat som en katt! Når det gjelder katter, har jeg hørt at dette skal være en refleks de har med seg fra pattestadiet - når de tråkker med beina mens de dier. Hun gjør særlig dette når hun ligger på et fuskepelspledd jeg har. På Norsk lundehundklubbs forum fikk jeg vite at også andre lundehunder gjør dette - men hvordan er det med andre raser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene sheltien min gjør dette. Og av en eller annen merkelig grunn gjør hun det hver gang hun ser gummistøvler :icon_redface: Noe hun ikke kan forbinde med f.eks tur, for verken jeg eller samboer bruker gummistøvler, men tursko også i regnvær.....

Dette gjør hun jo stående, som en slags tripping, så det er jo ikke akkurat helt likt da.... men morro lel :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene sheltien min gjør dette. Og av en eller annen merkelig grunn gjør hun det hver gang hun ser gummistøvler :icon_redface: Noe hun ikke kan forbinde med f.eks tur, for verken jeg eller samboer bruker gummistøvler, men tursko også i regnvær.....

Dette gjør hun jo stående, som en slags tripping, så det er jo ikke akkurat helt likt da.... men morro lel :(

:Laugh: Hvem av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at det er eiere av gjeterhundraser fra de britiske øyer som kjenner igjen lignende atferd. Tenkte akkurat i dag på om det kan være noe felles bakgrunn (laaaangt bak) mellom sheltie og lundehund - kommunikasjon gikk jo gjerne sjøveien i gamle dager. Sobelfargen på sheltie er vel den samme som på lundehunden - og størrelsen og kropp er jo ikke fullstendig ulik heller. Noen som vet om noen teorier om dette? Sheltien har vel ikke alltid vært like forfinet og collie-lik som den er i dag, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si - dette er noe hun gjør mens hun ligger på mage - med snuten mellom forbena - akkurat som en diende valp.

Høres nesten ut som du beskriver en katt famillien min hadde tidligere.. Teorien der var at hun var tatt for tidelig fra moren og aldri blitt "ordentlig" avvent og derfor hadde den atferden. Hun "suttet" på alt mykt spesiellt ull, helt til hennes dagers ende.

(Hun var tatt meget tidelig fra moren... hun var 6 uker når hun kom til oss og da hadde dem hatt henne 1 uke, vi var hennes andre hjem.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som du beskriver en katt famillien min hadde tidligere.. Teorien der var at hun var tatt for tidelig fra moren og aldri blitt "ordentlig" avvent og derfor hadde den atferden. Hun "suttet" på alt mykt spesiellt ull, helt til hennes dagers ende.

(Hun var tatt meget tidelig fra moren... hun var 6 uker når hun kom til oss og da hadde dem hatt henne 1 uke, vi var hennes andre hjem.)

Har ikke hørt noe om at Shiba ble tatt spesielt tidlig fra moren i hvert fall - må kanskje forhøre meg om det. Våre katter har alltid tråkket med frambeina for å få kos, men ikke suttet. Det gjør for så vidt ikke Shiba heller, etter det jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bono gjør dette, syns det er koslig jeg :icon_redface: Gjorde det senest i dag tidlig, han har med å gjøre det når han spiser på dyna mi. Noe han aldri gjør ellers, tror det har med tekstilet på sengetrekket jeg har på.. veldig mykt og ull lignende. Aner ikke hvor han har det fra, vi fikk han da han var 6 uker. Så om det har noe med det å gjør vet jeg ikke.. kommer nok til å følge med på denne tråden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Laugh: Hvem av dem?

Du kan jo få tippe :rolleyes: Den samme som syns føtter er gaver fra Gud, den samme som syns hårføner er det beste i verden, den som hyyyyler av glede bare hun ser en pinne :icon_redface: Enya det vettu :rolleyes:

Interessant at det er eiere av gjeterhundraser fra de britiske øyer som kjenner igjen lignende atferd. Tenkte akkurat i dag på om det kan være noe felles bakgrunn (laaaangt bak) mellom sheltie og lundehund - kommunikasjon gikk jo gjerne sjøveien i gamle dager. Sobelfargen på sheltie er vel den samme som på lundehunden - og størrelsen og kropp er jo ikke fullstendig ulik heller. Noen som vet om noen teorier om dette? Sheltien har vel ikke alltid vært like forfinet og collie-lik som den er i dag, eller?

Oi, interessant teori!

Som du sier så har ikke sheltien på noen måte alltid sett ut som en "mini-collie". Avstammingen var jo også faktisk fra hunder fra skandinavia. Buhunder vet jeg skal ligge bak, og da er det heller ikke unaturlig om det ligger lundehunder bak også!

Her har jeg klippet fra en artikkel skrevet av Aud Jorun Lee (www.leeland.no)

Kjært barn har mange navn, i dette tilfellet også mange raser å slekte tilbake til. Selv om opprinnelsen er meget vanskelig å oppspore er det klart at Collien har vært med i bildet. Det antas også at den norske buhunden spilte en betydelig rolle, da Shetlandsøyene fra år 1000 til 1468 var norsk koloni. Den skotske brukscollien skal på et tidliq tidspunkt ha kommet til øyene, likeledes antas det at islands- og grønlandshunder ble bragt dit av fiskere og fangstfolk. En "black and tan" (sort og brun) king charles spaniel skal ha "mønstret av " fra en besøkense yacht og spilt en viktig rolle i "Shelties make up". Og fra enkelte hold nevnes det også at pomeranian og papillon skal ha vært mulige innblandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få tippe :rolleyes: Den samme som syns føtter er gaver fra Gud, den samme som syns hårføner er det beste i verden, den som hyyyyler av glede bare hun ser en pinne :icon_redface: Enya det vettu :rolleyes:

Big surprise. Big, BIG surprise. Huge! *ler*. Enyasøta. (Sorry for OT).

Knott har faktisk veldig mye katteaktig adferd, så jeg lurer nesten på om hun hadde en katte-amme eller noe. Hun balanserer på smale, høye kanter, mjauer og freser, kosetråkker og så videre:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at det er eiere av gjeterhundraser fra de britiske øyer som kjenner igjen lignende atferd. Tenkte akkurat i dag på om det kan være noe felles bakgrunn (laaaangt bak) mellom sheltie og lundehund - kommunikasjon gikk jo gjerne sjøveien i gamle dager. Sobelfargen på sheltie er vel den samme som på lundehunden - og størrelsen og kropp er jo ikke fullstendig ulik heller. Noen som vet om noen teorier om dette? Sheltien har vel ikke alltid vært like forfinet og collie-lik som den er i dag, eller?

Hmmm... Ikke for å torpedere teorien din helt, men den ene av havanaisene mine driver også med en lignende kosetråkking :icon_redface:. Det er som regel i senga om morgenen når jeg skal stå opp. Han legger seg på magen med forlabbene mot meg, strekker beina og tråkker i vei (ofte en god påminnelse om når det er på tide å klippe klør... au!). Den andre havanaisen min gjør det ikke like ofte, men det forekommer.

Men dette er en rase som har opprinnelse fra middelhavsområdet/mellom-amerika. Stammer (hovedsakelig) fra de sør-europeiske vannhundrasene og puddel. Kan forøvrig ha noe gjeterinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ikke for å torpedere teorien din helt, men den ene av havanaisene mine driver også med en lignende kosetråkking :icon_redface:. Det er som regel i senga om morgenen når jeg skal stå opp. Han legger seg på magen med forlabbene mot meg, strekker beina og tråkker i vei (ofte en god påminnelse om når det er på tide å klippe klør... au!). Den andre havanaisen min gjør det ikke like ofte, men det forekommer..

Sånn gjør Abby og, og Rikke gjorde det. Helst ligge oppå magen eller brystet mitt og labbene helt oppi halsen min. Man husker at man må klippe klør ja. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ikke for å torpedere teorien din helt, men den ene av havanaisene mine driver også med en lignende kosetråkking :icon_redface:. Det er som regel i senga om morgenen når jeg skal stå opp. Han legger seg på magen med forlabbene mot meg, strekker beina og tråkker i vei (ofte en god påminnelse om når det er på tide å klippe klør... au!). Den andre havanaisen min gjør det ikke like ofte, men det forekommer.

Men dette er en rase som har opprinnelse fra middelhavsområdet/mellom-amerika. Stammer (hovedsakelig) fra de sør-europeiske vannhundrasene og puddel. Kan forøvrig ha noe gjeterinstinkt.

Hehe, nå mente jeg ikke akkurat at dette skulle være noe "fellende bevis", akkurat - bare et pussig sammentreff at jeg tenkte på en mulig sammenheng mellom rasene tidligere i dag, og at to sheltie-eiere var blant de første som svarte på akkurat denne tråden. Tror fremdeles det kan være noe slektskap mellom rasene.

Kanskje det er noe med øyboere? ;-)

Shiba tråkker for øvrig ikke på meg - i hvert fall ikke så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man snakker om kattelignende adfred er det vel få som slår Basenjien på dette punktet, som vel like gjerne kan sammenlignes med en utspekulert katt som hund.

Bambi her hjemme "kosetråkker" ofte- både stående og liggende.

I tillegg vasker de seg med potene som en katt, er sære og selvstendige som en katt, er generelt gladere i katteleker enn i hundeleker (pinner og slikt er ikke like gøy som å jage en fjær eller en katteleke rundt omkring f.eks.)

Mange basenji mennesker har også katter- og jeg har hørt denne treffende beskrivlsen av et par med to katter og en Basenji;

"Vi har 3 katter. To som mjauer og en som ikke kan bjeffe".

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få tippe :rolleyes: Den samme som syns føtter er gaver fra Gud, den samme som syns hårføner er det beste i verden, den som hyyyyler av glede bare hun ser en pinne :( Enya det vettu :rolleyes:

:icon_redface: Fineste Enya det (ja, jeg hadde en mistanke om hvem det var, men kunne ikke huske du hadde nevnt akkurat den adferden *fnis*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...