Gå til innhold
Hundesonen.no

Luxumburg unghund champion?


Mud

Recommended Posts

Hva betyr det i praksis at en unghund har blitt Luxemburg unghundchampion? Dette kan man tydligvis oppnå ved å delta i bare en utstilling. Blir det litt som norsk unghund vinner? Den samme hunden hadde visst blitt plassert som en av utstillingens 10 beste tisper, har de egne tispebedømninger uavhengig av rase eller misforstår jeg helt? Ting blir fryktelig komplisert når det skal forklares på utrolig dårlig engelsk til en norsk idiot som ikke helt har skjønt de norske utstillingsreglene enda :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være ærlig og innrømme at jeg ikke har peiling, men jeg er villig til å gjette litt på en ellers rolig lørdag kveld...

Jeg vet om en hund som har blitt polsk juniorchampion. Denne har da fått X antall juniorcert - som gies til vinner av juniorklasse. Det er altså ikke det samme som polsk champion, og om jeg forstår det riktig så får ikke juniorer konkurrere om de "ordentlige certene". (Derfor kan man møte på dommere som nekter å vurdere juniorer for cert, fordi de ikke er vant til det hjemmefra).

Luxembourgh er et lite land med få utstillinger, derfor vet jeg at det for utenlandske hunder holder med ett cert i landet for å bli lux.uch (mens man i Tyskland og Nederland for eksempel må ha fire - fordi det er landenes nasjonale krav til egne hunder), og jeg mener at det holder også for luxembourghske hunder.

Dette kan altså være en hund som har vunnet juniorklassen på en av de få utstillingene som arrangeres i løpet av året i Luxembourgh. Altså for så vidt ikke det samme som nordisk juniorvinner, fordi det er tittel vunnet ved én utstilling gjennom året, mens juniorchampion samles gjennom hele året - så lenge hunden er junior.

Jeg gjetter videre på at vinnere av juniorklasse har gått videre til BIS junior, som jeg vet en del land har. Mulig at Luxembourgh deler det på kjønn. Så jeg gjetter (igjen!) videre på at hunden enten har blitt beste junior i sin gruppe, og dermed en av ti som gikk til BIS junior. Eller så går alle juniorer (det vil si klassevinnere i hver rase, av tispene) til én BIS junior-finale, og dommeren har plukket ut en semifinale bestående av ti - hvor denne var.

Et høyst ukvalifisert gjett basert på kunnskap fra andre land og kreativ tenkning... Hører gjerne bedre forslag fra andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt fornuftig ut :) Jeg skjønte liksom ingenting når jeg fikk beskjed om at hunden ble luxemburg unghundch på sin første offisielle utstilling. Hunden har fyllt 9 mnd og vunnet klassen sin på hver utstilling etter første offisielle (hun vant i den uoffisielle også men det teller jo liksom ikke), men luxemburg unghundchampion hørtes liksom mistenkelig voldsomt ut sånn på første forsøk :P Spesiellt fordi dommeren visstnok var svært skeptisk til at hun helst ville hoppetidanse gladdansen i ringen istedet for å trave, men valgte å la henne vinne allikevel.

kanskje jeg skal dra på langtur med Loketoke og håpe på fancy tittel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fancy titler rundt omkring - men ikke alle godkjennes av NKK (mulig de forholder seg til noe fra FCI, igjen). De vil dermed ikke komme på stamtavla, stå i noen offisiell katalog, osv. Litt usikker på hvor grensene går, men jeg vet andre ikke har fått godkjent juniorchampionat.

Det er også slik at kun én vinnertittel per land per år godkjennes. Det vil si at selv om arrangør sier at BIR og BIM blir "Berlinvinner 2007", så stambokføres ikke tittelen i Norge, fordi det er "Tysk vinner 2007" som er hovedvinnertittelen. Her har jeg brukt helt fiktive eksempler, vel og merke. Men i enkelte land kan du jo få vinnertittel på flere utstillinger gjennom året, fordi det er en regionsspesial, rasespesial, påskespesial eller spesialspesial.

I 2002 var det en spesiell utstilling, da SKK og DKK arrangerte internasjonal utstilling i hver sin ende av den nye broa. Dermed fikk BIR og BIM tittelen Brovinner 2002. Men samtidig så godkjennes ikke disse titlene, fordi det allerede er svensk vinner og københavnvinner. Så det ble jo en tøysetittel...

Men for all del - det er fullt lov til å reise ut, og det er fullt mulig å bruke titlene på hjemmesiden sin. Men på stamtavla kommer de aldri... :-)

Veldig så nerdete jeg er på titler, da... ;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...