Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har en hund som biter


Arietta

Recommended Posts

Men det er ingen her som mener at hunden burde avlives. Likevel har jeg dette spørsmålet i hodet som jeg ønsket å lage debatt om. Jeg bare spør hva folk flest mener.

Det er svart på iallefall 2 steder her hvor jeg har lest utifra dem erfaringene dem har med egene hunder.

Alt i alt er det du som må ta den avgjørelsen, det er du som lever med hunden sin og skal leve med avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

JeanetteH: Jeg ser du har Kelpie :( De er RÅKULE hunder! Digger Kelpien, jeg :icon_redface:

-----

Etter det jeg har sett her, så er det to som mener at hunden bør avlives tvert, mens resten mener at jeg bør trene ham enda mer. Det er veldig gode resultater for vårt vedkommende :rolleyes:

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod. Josie&Miriam*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan ikke gi deg et fullgodt svar utifra foruminnlegg. Man må se hunden i situasjoner og ellers og ha erfaring med hunder som biter under press.

Men det er noen spørsmål du kan stille deg selv:

Hvor mye av hundens hverdag er preget av det stresset med barn den syns er skumle?

Vil du ha ansvaret om hunden biter og skader et barn?

Bor du slik at det i det heletatt er mulig å skjermen hunden for negative opplevelser med barn slik at du kan trene med bare positive opplevelser i lang tid?

Personlig, utifra det du skriver, ville jeg nok latt han få en fin tid sammen med deg uten negative opplevelser og så latt han slippe uten at noe mer trenger å skje. Men, det er min subjektive mening utifra det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vel. Det er foreldrenes oppgave å fortelle barn hvordan dyr skal omgås... men hvor mange tilfeller finnes på at foreldrene har feilet??? Er det ikke bedre at unger får oppleve Tarzan enn at de springer bort til en hund som virkelig BITER???

Men din hund vil BITE. Lenge før en annen hund gjør det. Hvis den blir så stresset av unger at den lager rift bare de kommer bort, hva inbiller du deg at den vil gjøre neste gang et barn ramler over den eller en toåring får tak i øret dens? Vil den gjøre som de fleste andre trygge hunder, kikke desperat på mor for hjelp, eller vil den få panikk og bite tror du? Helt ærlig.Når hunden din reagerer med så sterk frykt i situasjoner som er ufarlige, tror du virkelig ikke den vil bite mye fortere enn en hund som er glad i eller likegyldig til barn?

Ja, i en perfekt verden er det foreldres oppgave å oppdra barna til å ikke herje med fremmede hunder, ikke løpe ut i trafikken etc, men det er hundeier og sjåfør sitt ansvar hvis noe skjer.

Og man avliver ikke en hund etter en meningsmåling på nett... ærlig talt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja. Jeg føler at jeg gjør det jeg kan, hunden bor i et hus med stor tomt, den har masse frihet, jeg lar ikke fremmede barn komme og hilse på, og jeg lar ingen smårollinger være nært hunden uten at jeg har full kontroll. Det skal veldig godt gjøres at han biter noen. Likevel har det forekommet, jeg var dum og lot to åtteåringer gå tur med ham, han er alltid snill med den som er i andre enden av båndet og lykkelig og glad når man tar ham med, men ungene presterte å binde ham fast til et postkassestativ og da en ukjent guttunge kom springende til, glefset han i armen slik at ungen måtte på legevakt og jeg ble anmeldt.

Jeg tror likevel ikke at jeg lever med en farlig hund. Jeg tar alle forhåndsregler og passer på at hunden ikke kommer opp i stressende situasjoner. Jeg er som sagt glad i hunden min og mener han har et hav av gode egenskaper. Han glefser ikke konsekvent etter folk heller, men han HAR gjort det og KAN komme til å gjøre det igjen. Jeg passer derfor på ikke å komme i slike situasjoner. Det er overhodet ikke slik at han biter armen av et barn som strekker seg mot ham.

Og man avliver ikke en hund etter en meningsmåling på nett... ærlig talt!

Nei, men da er saken grei! Da blir ikke hunden avlivet.

Tilgi meg for min mening, men de fleste vil vel kjempe for dyret sitt??

Men din hund vil BITE. Lenge før en annen hund gjør det. Hvis den blir så stresset av unger at den lager rift bare de kommer bort, hva inbiller du deg at den vil gjøre neste gang et barn ramler over den eller en toåring får tak i øret dens? Vil den gjøre som de fleste andre trygge hunder, kikke desperat på mor for hjelp, eller vil den få panikk og bite tror du? Helt ærlig.Når hunden din reagerer med så sterk frykt i situasjoner som er ufarlige, tror du virkelig ikke den vil bite mye fortere enn en hund som er glad i eller likegyldig til barn?

Ja, i en perfekt verden er det foreldres oppgave å oppdra barna til å ikke herje med fremmede hunder, ikke løpe ut i trafikken etc, men det er hundeier og sjåfør sitt ansvar hvis noe skjer.

Og man avliver ikke en hund etter en meningsmåling på nett... ærlig talt!

Hva mener du??

Påstår du at min hund vil skambite noen som river ham i øret? For det er ren bullshit. Det kan jeg si med like stor garanti som at DU kan si at DIN hund ALDRI vil bite noen.

*dobbelpost. Bruk redigeringsfunksjonen. mod Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på å lage en avstemming, ja/nei:

Skal Tarzan avlives?

Blir det mer enn 50% ja, så gjør jeg det!

Du kødder nå, sant? :icon_redface: Selv om det er mange folk her med drøssevis av peiling på hund kan ikke de avgjøre om du skal avgjøre hunden din ut ifra det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir ikke hunden avlivet.

Tilgi meg for min mening, men de fleste vil vel kjempe for dyret sitt??

Hva mener du??

Påstår du at min hund vil skambite noen som river ham i øret? For det er ren bullshit. Det kan jeg si med like stor garanti som at DU kan si at DIN hund ALDRI vil bite noen.

Det er din samvittighet dette går på. Du vil tydeligvis at noen andre skal ta en avgjørelse for deg, men det er ikke slik det fungerer. Du må ta ansvar og selv avgjøre om denne hunden har det bra, ikke minst om den er trygg for omgivelsene! Jeg ser at du også har unger og jeg håper da at du greier å skjerme alle som kommer inn i huset (også din egen unge)

Og du bør nok ta ett godt tak i deg selv når du sender to 8 åringer ut på tur med en stor hund <_< Dem har ikke noe ansvar og har ingen forståelse for at en hund må skjermes fra andre! Jeg syns det er direkte uansvarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel har det forekommet, jeg var dum og lot to åtteåringer gå tur med ham, han er alltid snill med den som er i andre enden av båndet og lykkelig og glad når man tar ham med, men ungene presterte å binde ham fast til et postkassestativ og da en ukjent guttunge kom springende til, glefset han i armen slik at ungen måtte på legevakt og jeg ble anmeldt.

Jeg tar alle forhåndsregler og passer på at hunden ikke kommer opp i stressende situasjoner.

Dette er ikke "å ta alle forhåndsregler". Aldri i livet om unger har fått lufte mine hunder. Ikke de "snille" hundene jeg har hatt heller. Jeg tror du må ta en skikkelig alvorsprat med deg selv og finne ut om du virkelig er ansvarsbevisst nok til å beholde hunden din. I og med at du allerede er annmeldt for å ikke holde hunden under forsvarlig tilsyn (eller altså satt den i en situasjon der den faktisk bet), har du vel på en måte vist at dette kanskje er for mye for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere av oss på forumet som har hatt hunder som har en lavere terskel for å bite enn normalt er, så det er vel ikke det som er baugen her? For min del syns jeg holdninga du har er litt merkelig - du sier i et innlegg at du alltid har kontroll og det aldri får kommet smårollinger rundt hunden din uten at du har full kontroll, men allikevel så veit du av erfaring at din hund biter om den er i bånd og det kommer noen bort litt brått? Om den kan komme til å bite, så har du ikke full kontroll da, har du vel?

Jeg har forøvrig ALDRI hatt problemer med at barn bare plutselig dukker opp og klapper mine hunder - igjen, om det er et problem du har, så har du IKKE full kontroll. Barn er ikke små tankser som ikke kan stoppes, det er faktisk ganske lett - et skikkelig NEI samt å gå mellom barnet og hunden hjelper på selv de mest innpåslitne ungene! Og har du en sånn hund, så kan du ALDRI slippe på kontrollen, det er ditt ansvar samme hvor uoppdragen og døv barnet er. Sånn er det bare!

Om hunden din bør avlives eller ikke, står på DEG. Klarer du ikke å forhindre at barn styrter bort til han og klapper, så er du ikke egnet til å ha en sånn hund - samme hvor mye foreldre burde oppdra barna sine. Kan du derimot skjerme han fra barn og barn fra han, så behøver det ikke å være et farlig hundehold. Men det er opp til deg, ikke bikkja, ungene eller foreldrene. Din hund, ditt ansvar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal da avgjøre dette spørsmålet som jeg så gjerne ville ha svar på da jeg startet denne tråden?

Som sagt, alle som kjenner hunden synes han er helt fin, og veterinærer synes han er flott.

JEG velger ikke å avlive hunden, ellers hadde jeg gjort det allerede, men jeg må få spørre folk på et hundeforum om deres meninger. Noen mener hunden burde avlives, andre mener at han bør få terapi og trening, hva er riktig og hva er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal da avgjøre dette spørsmålet som jeg så gjerne ville ha svar på da jeg startet denne tråden?

Som sagt, alle som kjenner hunden synes han er helt fin, og veterinærer synes han er flott.

JEG velger ikke å avlive hunden, ellers hadde jeg gjort det allerede, men jeg må få spørre folk på et hundeforum om deres meninger. Noen mener hunden burde avlives, andre mener at han bør få terapi og trening, hva er riktig og hva er galt?

Det er opp til deg å avgjøre! Det fins ingen fasit på slike spørmål...

Kanskje du heller skulle dratt til Øslie hundesenter e.l. og fått en funksjonsanalyse på ham og fått svart på hvitt hvor lav/høy terskel han har for å bite. Kanskje du greier ta en avgjørelse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal da avgjøre dette spørsmålet som jeg så gjerne ville ha svar på da jeg startet denne tråden?

Som sagt, alle som kjenner hunden synes han er helt fin, og veterinærer synes han er flott.

JEG velger ikke å avlive hunden, ellers hadde jeg gjort det allerede, men jeg må få spørre folk på et hundeforum om deres meninger. Noen mener hunden burde avlives, andre mener at han bør få terapi og trening, hva er riktig og hva er galt?

Du kan da ikke for alvor mene at vi skal sitte her på nett og avgjøre om din hund skal få leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere av oss på forumet som har hatt hunder som har en lavere terskel for å bite enn normalt er, så det er vel ikke det som er baugen her? For min del syns jeg holdninga du har er litt merkelig - du sier i et innlegg at du alltid har kontroll og det aldri får kommet smårollinger rundt hunden din uten at du har full kontroll, men allikevel så veit du av erfaring at din hund biter om den er i bånd og det kommer noen bort litt brått? Om den kan komme til å bite, så har du ikke full kontroll da, har du vel?

Jeg har forøvrig ALDRI hatt problemer med at barn bare plutselig dukker opp og klapper mine hunder - igjen, om det er et problem du har, så har du IKKE full kontroll. Barn er ikke små tankser som ikke kan stoppes, det er faktisk ganske lett - et skikkelig NEI samt å gå mellom barnet og hunden hjelper på selv de mest innpåslitne ungene! Og har du en sånn hund, så kan du ALDRI slippe på kontrollen, det er ditt ansvar samme hvor uoppdragen og døv barnet er. Sånn er det bare!

Om hunden din bør avlives eller ikke, står på DEG. Klarer du ikke å forhindre at barn styrter bort til han og klapper, så er du ikke egnet til å ha en sånn hund - samme hvor mye foreldre burde oppdra barna sine. Kan du derimot skjerme han fra barn og barn fra han, så behøver det ikke å være et farlig hundehold. Men det er opp til deg, ikke bikkja, ungene eller foreldrene. Din hund, ditt ansvar..

Jeg har etter erfaringer mer og mer hatt tilsyn på hunden. Grunnen til at situasjonene har oppstått, er fordi jeg har stolt på hunden mer enn jeg burde. Etter at han har bitt et barn har jeg blitt mer og mer påpassende. Jeg er da ikke sinnssyk, er jeg vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da ikke sinnssyk, er jeg vel??

Jeg tror du burde lytte til rådene nesten ALLE her inne har gitt deg, og det er at det er DU som må ta beslutningene for din egen hund. Du har to kriterier du må gå etter, og det er 1. Om hunden har det bra, og 2. Om du klarer å holde ham unna situasjoner der han kan komme til å bite noen.

Hvis begge kriteriene er oppfylt er de fleste her inne enige om at hunden din og du kan ha et fint liv sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vidt en slik hund du beskriver skal leve eller ikke, avhenger vel blandt annet av hvem som eier den... Jeg kjenner hundeeiere som er så ansvarsbeviste at de fint hadde taklet en slik hund uten noen ekle hendelser, mens andre igjen absolutt ikke burde eie en slik hund....

Det kommer vel også mye an på hvordan hunden lever i hverdagen, om sjansen for at den kommer i en guffen situasjon er overhengende eller ikke.

Den er selvfølgelig ingen god læremester for barn. Barn skal ikke bli skremt, men opplyst om at hunder KAN være farlig, og på den måten lære rett adferd ovenfor hunder.

At du nærmest skylder på to 8 år gamle barn for at hunden din har bitt finner jeg veldig usympatisk (slik jeg oppfatter det når du skriver at "ungene presterte...") 8 åringer skal ikke ha ansvaret for en hund alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å virke svært krass...

Utifra det du har skrevet i denne tråden hittil, Arietta, ville jeg rådet deg til å omplassere hunden (han kan sikkert fungere fint et annet sted) og få en hund som er tvers i gjennom trygg, så din jobb med å kontrollere potensielt farlige situasjoner blir lettere.

Jeg blir mildt sagt rystet over at du bagatelliserer hundens svakheter og mentale brister på måten du gjør. Hunden din er åpenbart redd i mange situajoner, dvs FARLIG!

Man skal IKKE utsette barn for farlige hunder. Sånn er det bare. Jeg krysser fingrene for at du innser alvoret i situasjonen, og for at alle andre hundeeiere i kongeriket ikke må lide under nok et "uhell" med barn og hund pga feilslått hundehold.

Jeg beklager hvis jeg støter deg med dette innlegget, men dette engasjerer meg. Alle hunder er potensielt farlige, det har du rett i, men "uhell" skjer ikke med ansvarlige hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innlegget til Therese her!

Jeg har selv en hund som jeg ofte tar med til skoler og barnehager for at de skal lære seg hvordan de skal oppføre seg rundt hunder. Han er stødig som dagen er lang og lar seg "plage" litt. Dog er jeg veldig bevist på hans signaler, klart han som alle andre hunder vil kunne bite om han fikk nok. Det er heldigvis IKKE det første han tyr til, har flere minutter på meg faktisk til å ta han ut av situasjonen. Nå har jeg ikke sjekket hvor lang tid jeg har, for det synes kjapt hva han mener om å ha 5 små kravlende rundt seg (da reiser han seg og rister dem av seg og tisser litt).

Nå har jeg en hund til som jeg ikke stoler på rundt barn. Han har aldri gjort noe, og jeg tror at han ikke ville brukt tenna sine. Men kjære all verden, hvorfor skal jeg utsette barn for en slik hund jeg ikke stoler på? Hva om noe skulle skje til tross for at jeg anser meg for å relativt kvikk når det gjelder hund. Jeg har aldri opplevd at jeg ikke har klart å stoppe noen barn. Nei en slik hund som du har er IKKE en god hund å trene barn på!

Leser i profilen din at du selv har ett barn. Hva med den dagen han finner ut at den kommer for nære? Har du tenkt på det? Du klarer neppe å holde øye med begge to hele tiden. Vil du klare å tilgi deg selv om barnet ditt ble bitt fordi barnet bare skulle forbi?

Vær snill å ikke ødelegg for oss som faktisk tar vårt hundehold alvorlig, tar ansvar for dyret vi holder i linen og gjør hva vi kan for at den skal være trygg for omgivelsen vår.

Ta deg en tur i tenkeboksen og tenk på alle tips og råd du har fått her. Håper inderlig du kommer frem til noe du og din samvittighet kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist han ikke liker barn, kan man ikke tvinge de sammen... Det må skje naturlig.

Diesel feks er livredd enkelte personer som er på besøk. Står å bjeffer og kommer løpende til mor. Nekter å hilse på personen.

Vi later som ingenting, og etter litt bestikking spiser han godbiter ut av hånda på det 'farlige' besøket.

Jeg syns det er så mange som stresser opp hunden sin enda mere. Enten det er 'åå stakkars hunden min er du redd', eller 'hils på ungen, hils på ungen, rolig, kom igjen, rolig, vær snill hund, hils'.

Jeg stoler ikke på hunden min og barn, rett og slett fordi han er så livlig og glad og ikke minst stor! Han kan hoppe opp og lekebite (for det hender det seg han gjør til meg, ikke hardt såklart). Min liker barn kjempe godt heldigvis, men jeg tørr ikke la han være alene med de. Et bitt må være en hundeeiers værste mareritt..

Men når jeg leser litt nøye her, så ser jeg at hunden kanskje ikke har det helt bra -inni hodet sitt?

Står en meget intr artikken om hund og barn i det siste hundesport nå, om jeg ikke tar feil blad !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne hunden å anse som farlig, og burde den derfor fjernes fra menneskers omgangskrets?

Er jeg uansvarlig som holder denne hunden som familiemedlem?

Eller har unger – og foreldre - noe å lære av en slik hund?

Etter min mening er denne hunden å anses som farlig. Og den burde derfor fjernes fra menneskers omgangskrets. En hund som har en slik adferd og så mye stress at den ikke takler at folk går forbi uten å utagere, den har det ikke bra med seg selv.

Ja, du er etter min mening uansvarlig som holder denne hunden som familiemedlem. For å trygge andre rundt deg fra hunden burde den konstant gå med munnkurv ute. Men hvordan liv er dette for en hund? Jeg synes vel mer du er egoistisk som holder i live en hund med så mye problemer som det later til at denne hunden har. Den vil nok få det mye bedre om den får slippe.

Alle har noe å lære av en slik hund, men det er ikke nødvendig at den er i live for å lære noe. Greit at barn skal og burde lære at hunder kan være farlige, at de kan være redde og derfor reagerer med å bite, men ingen skal trenge utsettes for slikt, ei heller hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal da avgjøre dette spørsmålet som jeg så gjerne ville ha svar på da jeg startet denne tråden?

Som sagt, alle som kjenner hunden synes han er helt fin, og veterinærer synes han er flott.

JEG velger ikke å avlive hunden, ellers hadde jeg gjort det allerede, men jeg må få spørre folk på et hundeforum om deres meninger. Noen mener hunden burde avlives, andre mener at han bør få terapi og trening, hva er riktig og hva er galt?

Føler jeg blir litt "satt ut" her, har nå lest alle innleggene og hallo...? Noe er rivruskende galt når du spør hvem som skal avgjere spørsmålet ditt. Du forstår vel at det er bare EN person som kan gjere det, og det er du... det er din hund, og det er du som har tatt på deg ansvaret for hunden. (blir jo helt bak mål om medlemmer på et forum skulle avgjere noe sånt ut i fra div. innlegg uten å ha sett hunden en gang)

La merke til en kommentar du hadde på ett av Loke sine innlegg, at det var bullshit at hunden din kunne komme til å bite et barn om dette barnet f.eks fikk tak i øret til hunden... Hvordan kan du si det når du selv skriver at det kan være nok at barn prøver å klappe den på hodet?

Kan bare gi min egen mening om det hadde vært min hund, og den hadde nok ikke hatt livets rett, sånn som du beskriver den så er den en tikkende bombe som før eller siden vil gå av, og klarer du da å leve med deg selv når du på forhånd vet alt dette om hunden din...?

Ser og at du nevner at vetrinæren og andre mener hunden din er flott og fin, bra det, men er det mentalt dei meiner då, eller er det hvordan den ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...