Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har en hund som biter


Arietta

Recommended Posts

Jeg lurer mest på hvorfor du spør om råd når du ikke vil ha dem såfremt de ikke passer med det du antok du ville få av råd jeg..

Men skal du nå for all del beholde bikkja så kjøp munnkurv som brukes offentlig og oppsøk profesjonell hjelp - er min mening (selv om jeg egentlig mener at bikkjer som biter ikke har livets rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar
Om det er en misforståelse så beklager jeg det, men se hva han skriver da jente! Og er vel ikke så vanskelig å forstå at eg da tror han meiner nettopp deg, er ikke det du og din hund det er snakk om her...?

Vår datter og Tarzan har et kjempeforhold, og er trygg på og vet hvor de har hverandre

VÅR DATTER - som i min og "Arietta's" datter...hun har da referert til datteren vår hele tida, så hvordan kan dere misforstå?

Bare for å ha det oppklart: Jeg og "Arietta" er samboere, og har ei datter på 9 år sammen.

ANYWAY! Arietta starta denne tråden fordi hun har vært usikker på hvorvidt det var rett å beholde Tarzan eller ikke etter den episoden, som selvfølgelig gjorde inntrykk. Jeg var sjøl innstilt på å avlive ham etter den episoden, men når politiet også vurderte det til at han var ufarlig, godtok jeg det. Tarzan har aldri bitt noen i etterkant, og er idag en rimelig trygg hund. Her tar jo folk fullstendig av og får det til å framstå som han biter alle som kommer i nærheten, og DET er total bullshit! JA, min kjære skreiv ei overskrift som i viss grad er misvisende, men det var for å trekke oppmerksomhet til tråden. Om dere tar dere bryet å lese hva hun skriver allerede i første post, ser dere at det ikke er et daglig problem akkurat.

Tror kanskje denne tråden har glidd litt ut, særlig da det dveles med en episode i fortida. Tarzan har blitt utrolig mye tryggere og roligere det siste året, og jeg føler vi har full kontroll på han idag. Like mye som dere føler dere har full kontroll på deres hunder. Og som sagt, Tarzan "beit" vet å bjeffe etter ungen og komme borti ham med tennene - han beit ikke for å bite. Og dette kan like godt hende med hvilken som helst av deres hunder, de er ikke noe mindre farlig enn Tarzan. Tarzan er "farlig" på samme måte som alle andre hunder. Alle kan klikke og skambite noen, men dette er altså (for n'te gang) IKKE tilfellet med Tarzan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å BITE og det dere forteller Tarzan gjorde er to vidt forskjellige ting, og selvsagt dveles det her, når hun først forteller at hunden bet et barn, for å så fortelle at den ikke gjorde det allikevel..

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor denne tråden i det hele tatt er lagt hvis Tarzan er en så trygg og fin hund nå.

Spesielt med tanke på denne;

Tenker på å lage en avstemming, ja/nei:

Skal Tarzan avlives?

Blir det mer enn 50% ja, så gjør jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er personangrep... Så hun har lest etter eller annet sted feil, men hun svarer saklig på hva hun mener i resten av posten sin, og det er kanskje den du burde konsentrere deg om?

Så dere har ikke drevet personangrep? Utsagn om at hun "trenger hjelp" etc? Ikke bra å kaste stein i glasshus, det singler så stygt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere har ikke drevet personangrep? Utsagn om at hun "trenger hjelp" etc? Ikke bra å kaste stein i glasshus, det singler så stygt :)

Utifra det hun har skrevet tidligere i tråden ja, har jeg, og mange andre, fått inntrykk av at hunden og eier trenger profesjonell hjelp for å fungere som den skal i alle situasjoner. De er da vitterlig ikke personangrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor denne tråden da? Hun spør jo etter om hun skal avlive han eller ei for en episode som brått ikke var så skummel og den skjedde for over ett år siden...

Hvorfor denne tråden da? Hun spør jo etter om hun skal avlive han eller ei for en episode som brått ikke var så skummel og den skjedde for over ett år siden...

Nei ok, det er blitt noen misforståelser her. Problemet er at denne episoden og frykten for at det skal skje igjen er noe som plager min samboer, og noe hun tenker på daglig. Ja, hun har vurdert å avlive Tarzan, men vi har diskutert dette i det siste etter utviklinga i denne tråden, og det kommer ikke til å skje. Det må da være lov å stille spørsmål på ting man lurer på uten å bli angrepet av den grunn? Jeg har mange års forumerfaring fra både musikkforum og andre forum, men Arietta er ny med dette og dermed har hun kanskje formulert seg litt feil med å stille direkte spørsmål om ting hun tenker på. Jeg foreslår at vi legger denne tråden død nå, da "problemet" ikke er så aktuelt lengre. Ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VÅR DATTER - som i min og "Arietta's" datter...hun har da referert til datteren vår hele tida, så hvordan kan dere misforstå?

Bare for å ha det oppklart: Jeg og "Arietta" er samboere, og har ei datter på 9 år sammen.

ANYWAY! Arietta starta denne tråden fordi hun har vært usikker på hvorvidt det var rett å beholde Tarzan eller ikke etter den episoden, som selvfølgelig gjorde inntrykk. Jeg var sjøl innstilt på å avlive ham etter den episoden, men når politiet også vurderte det til at han var ufarlig, godtok jeg det. Tarzan har aldri bitt noen i etterkant, og er idag en rimelig trygg hund. Her tar jo folk fullstendig av og får det til å framstå som han biter alle som kommer i nærheten, og DET er total bullshit! JA, min kjære skreiv ei overskrift som i viss grad er misvisende, men det var for å trekke oppmerksomhet til tråden. Om dere tar dere bryet å lese hva hun skriver allerede i første post, ser dere at det ikke er et daglig problem akkurat.

Tror kanskje denne tråden har glidd litt ut, særlig da det dveles med en episode i fortida. Tarzan har blitt utrolig mye tryggere og roligere det siste året, og jeg føler vi har full kontroll på han idag. Like mye som dere føler dere har full kontroll på deres hunder. Og som sagt, Tarzan "beit" vet å bjeffe etter ungen og komme borti ham med tennene - han beit ikke for å bite. Og dette kan like godt hende med hvilken som helst av deres hunder, de er ikke noe mindre farlig enn Tarzan. Tarzan er "farlig" på samme måte som alle andre hunder. Alle kan klikke og skambite noen, men dette er altså (for n'te gang) IKKE tilfellet med Tarzan!

Med synd å seie så var det vel ikke bare overskriften som var misvisende da... her er noe av det arietta skreiv i sitt første innlegg...:

Jeg har en hund som ikke liker å bli klappet på hodet av fremmede unger. Denne hunden er en helt vanlig Golden Retriever med dårlig erfaring. Han har alle de gode egenskapene du kan finne i hvilken som helst hund – men han kan bite!

Når hunden blir stresset, kan den bite fra seg. Det han egentlig mener å gjøre, er å bjeffe til folk som går ham for nær når han er redd, for å si: Hold deg unna meg! Men det som kan skje, er at personen er så nær at en av tennene treffer skinnet, f.eks. på armen til vedkommende. Da blir det straks ansett som bitt med de alvorlige følgene det medfører. Jeg har fått en advarsel tidligere, og skjer det en gang til, må hunden avlives og jeg får en solid bot.

Det er noe grunnleggende feil (i mine øyne i vertfall) når hun skriver at hunden kan bite fra seg ved stress.

Et lite ps. vil eg og komme med her, hvordan mener du at vi skulle vite at dere er samboere forresten..? (kanskje du burde skrevet det i ditt første innlegg da så vi kunne forstå ang. vår datter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tittel da: Jeg har en hund som biter...

Arietta skriver gjentatte ganger at hunden ikke liker å bli klappet på hodet og at den da bjeffer osv. Sjansen er stor når en hund reagerer slik at den en dag sitter i hånda til et barn som klapper den på hodet. Og man MÅ som hundeeier være klar over at det er en selv som sitter med ansvaret selv om andre går bort til hunden. For som eier av en hund skal man til en hver tid sørge for at den ikke er til sjenanse eller fare for andre og denne hunden er ut fra det som Arietta har skrevet, en fare for barn som kommer bor tog klapper den på hodet. Som forelder så burde Arietta absolutt være klar over hvordan barn er, at selv om de har lært en ting på f.eks skolen, så er det ikke bestandig like lett å føge, spesiellt ikke i iver etter å f.eks hilse på en hund.

Og jeg skjønner heller ikke hensikten med å starte en slik tråd, da med titteen: Jeg har en hund som biter og så fortelle om hendelsen hvor hunden bet for så senere, når noen anbefaer avlivning, at hunden ikke bet men bjeffet og traff og at den ikke biter og at den ikke skal avives og at den er så snill og trygg osv. What's the point?

Synes også at du arietta og din samboer går til angrep på personer som sier sin mening her inne, for ikke å snakke om måten dere går frem på fordi en person tar feil av _deres_ datter og at du var datteren til samboeren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra det hun har skrevet tidligere i tråden ja, har jeg, og mange andre, fått inntrykk av at hunden og eier trenger profesjonell hjelp for å fungere som den skal i alle situasjoner. De er da vitterlig ikke personangrep?

Ikke personangrep å påstå at eier trenger profesjonell hjelp? Nehei? Hva vil DU karakterisere som personangrep da?

Et lite ps. vil eg og komme med her, hvordan mener du at vi skulle vite at dere er samboere forresten..? (kanskje du burde skrevet det i ditt første innlegg da så vi kunne forstå ang. vår datter)

Du kan jo f.eks lese min profil da når jeg er ny bruker...bare et lite tips :)

Glimrende tittel da: Jeg har en hund som biter...

Arietta skriver gjentatte ganger at hunden ikke liker å bli klappet på hodet og at den da bjeffer osv. Sjansen er stor når en hund reagerer slik at den en dag sitter i hånda til et barn som klapper den på hodet. Og man MÅ som hundeeier være klar over at det er en selv som sitter med ansvaret selv om andre går bort til hunden. For som eier av en hund skal man til en hver tid sørge for at den ikke er til sjenanse eller fare for andre og denne hunden er ut fra det som Arietta har skrevet, en fare for barn som kommer bor tog klapper den på hodet. Som forelder så burde Arietta absolutt være klar over hvordan barn er, at selv om de har lært en ting på f.eks skolen, så er det ikke bestandig like lett å føge, spesiellt ikke i iver etter å f.eks hilse på en hund.

Din hund kan også finne på å bite om noen klapper den på hodet. Alle hunder kan det. Du skal ikke klappe en fremmed hund på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANYWAY! Arietta starta denne tråden fordi hun har vært usikker på hvorvidt det var rett å beholde Tarzan eller ikke etter den episoden, som selvfølgelig gjorde inntrykk. Jeg var sjøl innstilt på å avlive ham etter den episoden, men når politiet også vurderte det til at han var ufarlig, godtok jeg det. Tarzan har aldri bitt noen i etterkant, og er idag en rimelig trygg hund. Her tar jo folk fullstendig av og får det til å framstå som han biter alle som kommer i nærheten, og DET er total bullshit! JA, min kjære skreiv ei overskrift som i viss grad er misvisende, men det var for å trekke oppmerksomhet til tråden. Om dere tar dere bryet å lese hva hun skriver allerede i første post, ser dere at det ikke er et daglig problem akkurat.

Politiet vurderte det til at han var ufarlig, men dere har fått en advarsel, og ved en evt. senere lignende episode, så blir dere pålagt å avlive han? Normalt sett så har man ikke sånne advarsler på familiehunder, altså. Det lages heller ingen poll om hvorvidt man burde avlive hunden sin eller ikke heller, normalt sett. Og - normalt sett så lurer man ikke på om en normal trygg hund trenger trening i å omgås barn for å ikke bite, er de normale og trygge, så takler de å omgås barn UTEN å bite.

Din kjære har vel fått akkurat den oppmerksomheten hun ba om med overskriften sin. Hva trodde hun vi kom til å si? Hvis hun ville ha akkurat det samme svaret som på det andre forumet, burde hun vel spurt der? Eller bare tatt den tråden til etteretning, og latt være å spørre i det hele tatt.

Og forresten - INGEN av mine hunder ville bitt noen bare fordi at noen klapper de på hodet. Ikke barn, ikke voksne, ikke dverger, ikke folk i rullestol, ikke gamle med rullator, ikke digre mørke menn. Både fordi de er normalt utrustet og tåler sånt, OG fordi at jeg er der og forhinderer at de presses mer enn de tåler (selv om de tydeligvis tåler mye mer enn deres Tarzan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke personangrep å påstå at eier trenger profesjonell hjelp? Nehei? Hva vil DU karakterisere som personangrep da?

Du kan jo f.eks lese min profil da når jeg er ny bruker...bare et lite tips :)

Din hund kan også finne på å bite om noen klapper den på hodet. Alle hunder kan det. Du skal ikke klappe en fremmed hund på hodet.

Du er nok for seint ute med det tipset, men til en opplysning så står der IKKE at dere er samboere...

Blir oppgitt av sånne kommentarer som dette at din hund kan og finne på å bite om noen klapper den på hodet...

Veit du, om min hund hadde gjort det så hadde ikke veien til vertinæren vært lang...

Men føler det er ganske håpløst å diskutere med dere for dere vil ikke høre andres meninger på ett problem som dere begge to sier dere har hatt med deres hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten - INGEN av mine hunder ville bitt noen bare fordi at noen klapper de på hodet. Ikke barn, ikke voksne, ikke dverger, ikke folk i rullestol, ikke gamle med rullator, ikke digre mørke menn. Både fordi de er normalt utrustet og tåler sånt, OG fordi at jeg er der og forhinderer at de presses mer enn de tåler (selv om de tydeligvis tåler mye mer enn deres Tarzan).

DET er noe du inbiller deg. Du kan ikke garantere det. ALLE hunder KAN bite om en fremmed kommer og klapper den på hodet, og om du tror du har såpass stålkontroll på bikkja og stoler så blindt på den, vil jeg si det er DU som har noe å lære om hundehold. No offense :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok for seint ute med det tipset, men til en opplysning så står der IKKE at dere er samboere...

Neivel? Klipper ut ifra "om meg" i min profil:

"Jeg er en mann i min beste alder som bor i Harstad, Nord-Norge, sammen med min samboer (Arietta her på forumet) og vår datter på 9 år."

Men føler det er ganske håpløst å diskutere med dere for dere vil ikke høre andres meninger på ett problem som dere begge to sier dere har hatt med deres hund.

Det er helt naturlig å "forsvare" seg på et forum. Jeg har tenkt å engasjere meg mer i flere tråder her, men vil først og fremst legge denne tråden død, da den har mista sin hensikt for lenge siden og bare skaper ubehag for de fleste parter. JA, overskrifta er misvisende, og problemet er bak oss - men man må da likevel kunne lufte meninger og spørre andre om råd? Men det eneste hun har opplevd her er jo at folk rakker ned på henne som hundeeier og vil at hun skal avlive Tarzan!

Jeg foreslår at vi setter strek her og nå. Om enkelte fortsatt vil krangle, er jeg mann nok til å ta en skikkelig debatt vidre, men vær forberedt på at da sparer jeg ikke på kruttet. Så, strek anyone?

__________________________________________________

__________________________________________________

___

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er noe du inbiller deg. Du kan ikke garantere det. ALLE hunder KAN bite om en fremmed kommer og klapper den på hodet, og om du tror du har såpass stålkontroll på bikkja og stoler så blindt på den, vil jeg si det er DU som har noe å lære om hundehold. No offense :)

Oh my good! Dette sier egentlig alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sorry mac nok en gang...

den tråden her er vel kun bare for oppmerksomhet... bare tull hele tiden, hu var sikkert kun ute etter empati og sympati, men skjønner ikke hva hu skulle blande mannen sin inni der for... mye mulig hu trengte støtte av noen...

jeg vet ikke...

og si at ingen hunder tolererer å bli klappet på hodet?

nei vettu hva, som lill sier, en OPPEGÅENDE vanlig hund som er normal i hodet, SKAL tåle sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel? Klipper ut ifra "om meg" i min profil:

"Jeg er en mann i min beste alder som bor i Harstad, Nord-Norge, sammen med min samboer (Arietta her på forumet) og vår datter på 9 år."

Det er helt naturlig å "forsvare" seg på et forum. Jeg har tenkt å engasjere meg mer i flere tråder her, men vil først og fremst legge denne tråden død, da den har mista sin hensikt for lenge siden og bare skaper ubehag for de fleste parter. JA, overskrifta er misvisende, og problemet er bak oss - men man må da likevel kunne lufte meninger og spørre andre om råd? Men det eneste hun har opplevd her er jo at folk rakker ned på henne som hundeeier og vil at hun skal avlive Tarzan!

Jeg foreslår at vi setter strek her og nå. Om enkelte fortsatt vil krangle, er jeg mann nok til å ta en skikkelig debatt vidre, men vær forberedt på at da sparer jeg ikke på kruttet. Så, strek anyone?

__________________________________________________

__________________________________________________

___

Det er nå sånn at du kan ikke bestemme dette, men det er fint at du vil engasjere deg i flere tråder her, er nok å ta av.

Men du, er det ment som en trussel at du ikke vil spare på kruttet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har berre ein ting å seie her og det er at du oppdager nok snart at " buldozer stilen" vil få følger for deg om du fortsetter sånn. (og det var en vennlig opplysning) Vi har heldigvis meget oppegående moderatorer her. :)

BRA! Har vært litt i tvil om det så langt :P

Har lagt inn et betydelig hyggeligere innlegg i kattetråden nå, og håper denne saken her kan legges død, og at ingen bedømmer hverandre på bakgrunn av det som er skrevet her. Jeg har i utgangspunktet ingen "hard feelings", og er åpen for å diskutere katt, hund, og masse annet framover. Men denne tråden har kommet så langt på avveie at den ikke lengre er aktuell. Avslutter (forhåpentligvis?) med et bilde av vår kjære Tarzan:

Tarzan.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg holder fortsatt på mitt tilbud om å sette strek med denne tråden ei lita stund til...

Det er det faktisk ikke du som avgjør.. Dette er en prinsipiell interessant diskusjon, hvor grensene går.

Nå var jeg en av dem som mente at deres hund burde avlives på bakgrunn av hva trådstarter skrev i sine innlegg. Jeg var også en av dem som mente at hun har for lite kompetanse til å ha en slik hund som framstilles her, dette også på bakgrunn av sine svar.

Nå som jeg har lest igjennom innleggende siden du kom på banen, har jeg enda ikke forandret mitt synspunkt. Jeg syns det er beklagelig at dere har en slik holdning til hunder og mennesker, men det for være deres sak. Det er ingen hunder som skal bite mennesker uansett hvor de blir berørt. Betyr det at vi skal akseptere bitt hos veterinæren fordi hunden blir berørt steder den finner ubehagelige, eller?

Hvis det er slik at din samboer tenker på dette daglig og er frustrert/ redd/bekymret/ (stryk det som ikke passer) så er det vel ikke ett godt hundehold og dere burde vel ihvertfall vurdere å kontakte noen med bred hundefaglig bakgrunn slik at dere kan få hjelp til hundeholdet deres. For slik dere begge fremstår på dette forumet, mulig dere bare er "klønete" i deres fremstilling, så virker det på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke kan klappe en fremmed hund på hodet, da er det noe galt med hunden, og den burde avlives.

Gråtass har et meget godt poeng med at dersom Ariettas hvcerdag med Tarzan påvirkes pga. redsel for at han skal kunne bite dersom noen klapper han på hodet, så er det ikke noe godt hundehold. En hund senser slik, men det vet jo Arietta alt om med sin erfaring, og det kan gjøre at den blir mer på aerten og letere tyr til tenne og går i forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer enig med Gråtass enn hva jeg er nå.

Vi har likt synspunkt på masse, og jeg må kunne få lov til å understreke at en hund skal tåle det meste... for å ta ett eksempel, på ene hunden jeg har her hjemme, kan jeg gjøre hva jeg vil med, enten det er å ta ut bein og godis, leker fra munnen hennes, til å klappe henne på hodet ( det med hodet var ironi for de som ikke tok den)

Syntes fortsatt at en hund som er såppas uforutsigbar, slik det har kommet fram i hennes innlegg ikke har livets rett, aldri så snill den er i etterkant..

Den jeg hadde som jeg tok ( var meg og min mor som eide den sammen da jeg bodde hjemme) hun var verdens snilleste, i noen situasjoner, men hun beit min yngre søster, og da la jeg ned veto om at en hund som biter - den er ustabil, den forsvinner, har det mye bedre som aske.. sorry, men sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
    • Uffa, stakkars lille bullebolle!! Når ambulls halter, da er det vondt😬 Håper dere finner utav dette! God bedring til klumpen🌸
    • Hva er helsestatus på linjene ellers? Hvordan passer foreldrene til de to kullene sammen mentalt? Hvordan er mentaliteten på valpene etter den tispa som fra før har et kull og har hannhundene noen kull å vise til både med tanke på helse og mentalitet?    For meg personlig ville jeg heller tatt risken på C-hofter over en dårlig mentalt sammensatt hund. Og 3 på skudd er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, men da skal den ha en ellers svært god mentalitet.
    • Hei igjen! Nå er jeg veldig spent på hvordan det har gått for dere?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...