Gå til innhold
Hundesonen.no

Schnauzerrasene


xxx12345

Recommended Posts

Kjenner bare en riesen og en mellom, jeg. Vi er veldig glade i begge to. :rolleyes: Det er to stødige trygge hanner. Nei, også er det en kollega her som har en usedvanlig bråkete og stikkeavete hann. :shocked: Dessuten er jeg rimelig undrende til et kurs her borte, der jeg observerer en masse bråk både fra eiere, kursleder og hunder. Alle hundene ser ut til å være i riesenfamilien. Men jeg er redd dette har lite med rasen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg synes gverg er en liten hissigpropp med en del lyd...

Mellom har eg ikkje noko formeining om, men riesen har en stor stjerne hos meg. Har sagt det at om eg nokon gang skal bytte rase så blir det Riesenschnauzer. Liker gemyttet og arbeidsviljen, og så har den et bra sjukdomsbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel mest erfaring med risenschnauzeren (uten at jeg skal påberope meg å ha mye erfaring med de), og mitt inntrykk av de er at de er noen store klovnete sjarmtroll som kan være litt sta og stri. Dvergschnauzer har jeg inntrykk av at er som risen, bare at mindre - uten at de veit det sjøl.. hehe - Mellomvarianten har jeg bare såvidt det er hilst på, så der har jeg ikke rare inntrykket i det hele tatt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste dverg schnauzere jeg har mødt har bestemt været små hidsigpropper, og bestemt ikke børnevenlige/familiehunde, som var mye stædige. Har ikke så mye erfaring med riesenschnauzere, men dem jeg har mødt har været temperamentsfulde, men virkede ikke så stædige og hidsige som de små, men det kan godt være det bare er mig, da jeg selv hælder mest til store hunde :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI kjent en schnauzer, men mitt inntrykk er at riesen er stri og ikke noe førstegangshund.

Dverg synes jeg er enormt søt, men jeg synes de virker litt sånn støl og ikke sprek i det hele tatt. Kan de å løpe? (hihi selvfølgelig kan de det, men jeg har bare aldri sett det..) Kan egentlig ikke se de for meg på agilitybanen. Mellom har jeg nesten ikke sett engang så jeg har ikke noe tanker om den.

Kanskje stikkordet er at schnauzere er utholdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner/har kjent bare 4 voksne Riesen og opplever de som stabile,litt skarpe mot hunder av og til,kosete,mye energi og allsidige hunder.Jeg liker dem veldig godt!Flotte å se på,og anvendelige.

Den mellomste synes jeg virker litt lunefull,og har flere ganger blitt "trakasert på tur" av denne typen.

Den minste virker forferdelig tøff og morsom,men ikke alltid like gøy å komme på "hundeslipp" og få 3-4 småknøtt som buser mot mine og skal TA dem!Ellers tror jeg det er en av de tøffeste hundene i den størrelsen...Det jeg har sett hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nabo som har dvergschnauzer, det er liten gneldrebikkje som tror han er stor og tøff som et lokomotiv. Men snill og greit, og den leker godt med Cane.

Har kun truffet en riesen èn gang, og den pissa (markerte) på meg! Han tok meg helt på sengekanten, men han forsøkte å gjøre det en gang til og da fikk han passet påskrevet.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med dverg og riesen.

Dvergene er ofte noen stae og sære hissigpropper, dog veldig sjarmerende likevel :icon_redface: Men fy fader så mye lyd det kan være i en så liten kropp!

De riesenschnauzerne jeg har truffet har vært i forbindelse med lydighetstrening og -konkurrering, alle hannhunder. Fryktelig skarpe og/eller aggressive mot andre hunder... Synes likevel det er en flott rase, jeg har nok bare truffet noen mer dårlige individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hadde en nabo med Riesen en gang, og gud, hvor herlig den var! Hilste alltid på den når jeg gikk forbi og møtte den på tur, og han virka glad og fornøyd hele tiden han! :icon_redface:

Intrykket mitt av schnauzere nå til dags er at de er gneldrete og strie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker etter har de fleste dvergschnauzerne jeg har kjent vært tisper. Morsomme, energiske, stae, litt kontrollfriktendenser. De kan ha utrolig gjennomtrengende stemmer, men bortsett fra det blir man jo sjarmert :icon_redface: Det er jo ikke alle som er like bråkete heller. Egentlig har det vært ganske store forskjeller på de jeg har kjent.

Mellomen har jeg ikke noe særlig forhold til.

Riesenschnauzere er vakre og fascinerende hunder! Ser tilsynelatende verdige ut, men det ligger mye ramp og tull og tøys under overflaten (I hvertfall hos unghundene). En rase jeg har sansen for, men til eget bruk foretrekker jeg noe som er litt mildere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen dverg eller mellomschnauzere, så dette blit bare hvordan jeg ser for meg at de er :icon_redface:

Dvergschnauzer:

Herlige og livlige hunder med mye personlighet. Som andre nevner her, riesenschnauzere i liten versjon! Virker også som noen gneldrebikkjer:-P

Mellom:

Hunder med mye personlighet. Vet ikke hvorfor men føler de har litt terrierpreg over seg, altså at de kan være ganske sta og finne på mye sprell?! Har hørt at gemyttmessig er dvergene og riesen "bedre"?

Riesenschnauzer (den eneste jeg har litt erfaring med):

Begge riesen tispene jeg kjenner er utrolig herlige, rolige og vennlige hunder! Hun jeg kjenner best har verdens beste gemytt, er glad og snill dagen lang, lydig som bare det, snill med barn og familiens andre dyr- hun er i mine øyne perfekt. Synes riesen virker som en drømmehund, som jeg absolutt kunne tenke meg en dag :( De er nydelige, glad i å arbeide og utrolig lojale mot familien sin! Samtidig virker det som de kan være litt strie (spes hannhundene) og de kan være litt gnerldrete ovenfor fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner driver Kennel Sporty som har oppdrett av Scnauzer salt&pepper. Jeg synes de er herlige og morsomme hunder. Jeg har møtt på folk som synes de ser dumme ut med de hårene over øynene. Og kjegget da x) Men jeg synes de er flotte. Men jeg ville ikke hatt det selv (enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som dere ser er jeg en schnauzer eier.

Kan fortelle dere at en schnauzer er alltid klar for action, nysgjerrig, lærevillig, elsker å jobbe + masse annet positivt.

Schnauzeren har lett for å varsle med bjeffing, og har den bestemt seg for noe, er den vanskelig å få til å ombestemme seg.

Digger schnauzeren fullt ut.

Den sorte og salt/pepper er to forskjellige hunder med tanke på det genetiske.(gemytt/redsel/benbygging/etc.)

mvh

Schnauzeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...