Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge kjønn?


kvia1

Recommended Posts

hei..

Jeg skal snart få min første tibbe i hus og valpene er på vei.men jeg klarer ikke velge hvilket kjønn :P ....

jeg er så heldig og allerede ha en hanvalp på 6 mnd i hus som er blanding av golden r og rott.

han er verdens snilleste hund og leger seg langflat for små hunder.jeg er veldig i tvil hva jeg har lyst på og noen mener at to hanhunder ikke går sammen.noen som har noen gode råd og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

Jeg skal snart få min første tibbe i hus og valpene er på vei.men jeg klarer ikke velge hvilket kjønn :P ....

jeg er så heldig og allerede ha en hanvalp på 6 mnd i hus som er blanding av golden r og rott.

han er verdens snilleste hund og leger seg langflat for små hunder.jeg er veldig i tvil hva jeg har lyst på og noen mener at to hanhunder ikke går sammen.noen som har noen gode råd og tips?

Joda to hanne går i sammen. Har sjøl hatt det, og det var ikkje problem. Har og hatt tispe og hanne i lag, og det var meir "styr" med det egentlig. Tenker da på løpetid og en hanne som "var bortreist" i sitt hode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hannhund fra før av, så ville jeg kanskje satset på en hannhund til. Mest pga tispas løpetid, og du kan bli nødt til å plassere bort en av dem. Men VET du at det ikke vil bli noe problem å få noen til å passe en av de en stund hver løpetid, så vil det jo ikke bli et stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bestemt vælge en hanhund til, når man allerede har en i forvejen, så man slipper for postyret med en tispe i løbetid og en hanhund der er ved at gå ud af sit gode skind. Ingen problemer med at have 2 kønsmodne hanhunde, man skal bare sørge for at de slev får lov til at fide ud af hvem der er førerhund, og så rette sig efter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel valgt tispe...

Du har en 6mnd hannhund i hus fra før av, du aner ikke hvordan han blir som voksen mot andre hunder, og to hannhunder/hormonbomber med så lik alder kan bli mer slit enn morro.

Jeg ville vel egentlig valgt å vente, en valp er alltid hyggelig å grei til den når den beryktede trassalderen og hva annet de ikke går gjennom. Og fordeom hannhunden din er snill mot alt og alle nå betyr ikke det at den vil være slik når den nærmer seg året.

Det er en grunn til at man anbefaler 2-3års aldersforskjell.

Som jeg har forstått er ikke rottis(Som din er blanding av) hanner de letteste å ha med å gjøre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det Renate sier. Hadde absolutt valgt en tispe.

En gutt og en jente er vel egentlig roligere i sammen en to gutte valper. (Verfall etter det jeg har erfart :icon_redface: )

Når jeg hadde veninnen min sin valp(gutt) hos meg i en uke var det knoving og lekeslossing 24/7 (Har en gutt jeg også). Men når vi hadde besøk av en tispe-valp ble det betydlig mindre tull og lekeslossing. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert fordeler og bakdeler med både tispe og hanne. Selv har jeg til vanlig to hanner og to tisper, alle er settere. Helt fra tidlig i sommer har jeg stort sett hatt 4-5 hanner og ALLE har gått sammen uten noe som helst problemer. Det er klart det KAN være ett problem med to hanner i huset men det tror ikke jeg kommer til og bli det helt store problemet. Det er jo også en stor og en liten hund du skal ha så tror sjansen er stor for at det kommer til og gå bra.

Velger du en tispe så er det 100% sikkert at du en eller to ganger i året kommer til og få en uke eller to med en hannhund som stresser mer eller mindre hele tiden. Jeg vet det går og ha begge kjønn men jeg vet også hvor masete hannene kan være når det er løpetid.

Hvis du leser litt her på forumet og alle andre forum så finner du mange flere innlegg om hanner som stresser under løpetiden en de som ha problemer med å ha to hanner sammen.

Valget er jo ditt men tenk deg nøye om før du velger en tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man ser på fordelene,og ulempene med begge kjønn..og bestemmer seg utifra om man føler seg egnet til å ha feks hannhund av ulike dominante raser (om det er det) eller velger tispe om det passer best...(av andre grunner)

Som hundekjent så vet man vel begge kjønn sine fordeler og ulemper,så jeg lurer stadig på hvorfor alle blir mer å mer "usikre" å må spør andre om valgene sine..

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar...

jeg har mest lyst på en tispe egentlig,men så er det det med løpetiden og det og ha en av vært i hus...og er jo en stor og en liten.og vil ikke under noen omstendighet ha noen tyvparring her...så skal jeg ha en tispe så blir hannen kastrert...men syns det er veldig vanskelig og ville bare høre andres meninger og tanker...hva syns dere om det og kastrere hannhunden for og ta tispe i hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke rasene som er involvert her så godt, men som det framheves i en annen tråd her, kan det være store raseforskjeller når det gjelder hvor godt hunder av samme kjønn vanligvis går overens - og det bør vel kanskje også tas med i vurderingen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for mange svar...

jeg har mest lyst på en tispe egentlig,men så er det det med løpetiden og det og ha en av vært i hus...og er jo en stor og en liten.og vil ikke under noen omstendighet ha noen tyvparring her...så skal jeg ha en tispe så blir hannen kastrert...men syns det er veldig vanskelig og ville bare høre andres meninger og tanker...hva syns dere om det og kastrere hannhunden for og ta tispe i hus?

Det synes jeg er en helt idiotisk tanke! Det er jo heller ikke lov og kastrere hunder i norge av en slik grunn men det er det dessverre veldig både dyrleger og hundeeiere som respekterer.

Hvis du på død og liv skal ha en tispe sammen med hannen din må du tenke grunndig i gjennom dette. Du har da to alternativer. Enten setter du bort hannen de gangene det er løpetid i huset eller du holder dem adskilt og tar alle de problemene som KAN komme men en løpsk tispe og en hanne i huset.

Som jeg skrev tidligere så har jeg begge kjønn men det går rimelig greit. Litt stress og mas kan det være til tider men det er noe jeg må finne meg i når jeg har tatt dette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ha en av hvert kjønn i huset kan ikke bare bli en kort affere med stress pga løpetid. Hannen kan begynne å stresse tidlig eller sent så et sted mellom en måned og to uker med stress det må du nok regne med. Stresset kan bli så ille at du må ha dem helt adskilt ( noen passer den ene) i en måned eller det kan bli som her at jeg bruker buret litt i den værste tiden på fjorten dager til å holde dem adskilt.

Det er også flere som har hatt to hunder av samme kjønn uten noen problemer. Kjenner flere som har taklet dette bra.

Jeg syntes ikke noe serlig om kastrering av hannhund fordi du skal skaffe deg tispe. Det er heller ikke lov. Det må være en helsemessig årsak til kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jeg faktisk ikke klar over at ikke var lov og gjøre vist ikke det var av helsemessige årsaker.

så det var veldig fint jeg fikk beskjed om...

da får en bare det som eventuelt måtte komme av problemer...får ikke bestemt meg på kjønn og har heldigvis litt tid på meg..takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først kan velge, så bør du ikke med åpne øyne gå inn for et valg som gjør at du må foreta et i utgangspunktet forbudt inngrep på hannhunden du allerede har. Dessuten så kan du oppleve at om du kastrerer ham nå, så vil han LIKEVEL stresse seg opp i flere uker av gangen - selv om han ikke teknisk kan sette valper på tispen, så kan han likevel prøve å parre seg med henne og holde på. Kjenner flere kastrerte hannhunder som ble veldig opphisset og gira når tispen i huset hadde løpetid, så ja - det blir bedre for deg, du får ikke valper av det, men hannhunden kan stresse seg opp nesten like mye.

Også ellers i året risikerer du at en barsk hannhund går og vokter på sin tispe, så det kan også bli en konsekvens. Ja, hvis du får en hannhund til, så må du også holde litt orden på dem - så det vil jo skje uansett at du må være sikker på at begge hunder vil høre på deg...

Kanskje burde du vente lenger med å skaffe deg hund nummer to, så du VET hvordan den første hunden din vil bli. Så må du enten finne en løsning på løpetiden, som du kan risikere å få i to uker av året, eller faktisk vite hvordan hunden din er og at den vil takle en yngre hannhund i huset.

Du bør jo ta hensyn til HUNDEN du har, ikke bare det du har lyst til. Hundene har ikke noe valg, de får i hus noen de MÅ leve med, og da bør man sørge for at dette er så koselig for alle parter - begge hundene inklusive - som mulig, både i form av rasevalg, kjønn etc. Hør med andre som har flere hunder, deriblant tibetanske spaniels, hvordan det er - kanskje dette er en rase som det ikke er så mye sirkus med i forhold til andre hannhunder, slik Pål Inge skriver om sin rase. Og så må du faktisk vurdere DIN hannhund, hvordan den vil bli mot en mindre hund som kanskje ikke er så konfliktoppsøkende/igangsettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for mange svar...fikk mye god informasjon og har funnet ut at jeg rett og slett får se når valpene er født og bruke litt tid for og imot enten det ene eller andre...men dette er ikke noe jeg bare hopper inn i...skal tenke meg godt om først...

valpene er ventet iløpet av helga,så får mi se om det blir valp denne gangen eller neste..

ha en fin helg alle sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm - ville ventet med kjøp av ny valp til den hannhunden du har nå er mer voksen jeg, hvis jeg har forstått det rett så er han kun 6mnd..... han kan jo komme til å kreve en del fremover, og det samme gjør jo en liten valp. Ville ventet til han var rundt 2 år i hvertfall... da ser du jo litt hvordan han er mot andre hannhunder og tisper også, så da er det kanslje litt lettere og bestemme seg for kjønn.

Når det gjelder valg av kjønn så blir det vel hva du selv gjør det til, enten du velger hann eller hunn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...