Gå til innhold
Hundesonen.no

Jippii - Valpen min er født

Tina&Ella

Recommended Posts

Skrevet

Klokken 10.00 kom første valp i kullet til verden i dag, og klokken 13.30 ble siste valpen i kullet født. Det ble et stort kull, 7 tisper og 1 hanne :P Har sittet lenket til pc`n i hele dag, kunne bare glemme å få gjort noe fornuftig ja - og nå er jeg så lykkelig at jeg svirrer rundt i min egen lille lykkerus !! Jeg er så heldig at jeg skal få en tispe fra dette kullet, så jeg kunne ikke vært mer lykkelig enn det jeg er nå :P:D svever rundt på min egen lille rosa sky :Laugh: Om 8uker nå kan jeg hente hjem Toller-jenta mi :)

Så nå gjenstår det bare en ting, å finne et navn til den vesle jenta... og det er neimen ikke lett (av en eller annen grunn så synes jeg det er så mye lettere å finne guttenavn) Så om noen har noen gode forslag som de ønsker å dele med meg, så tar jeg gjerne imot :P Regner med at oppdretter finner et navn til stamtavla, så jeg trenger hjelp til å finne et "hverdagsnavn" til valpen :P

Skrevet

Gratulerer :P Jeg tenkte på deg når jeg var på hjemmesiden til oppdretteren og så at det var kommet 8 valper.! Nå er det ikke lenge igjen til du også har en søt liten tollerterrorist :P

Skrevet

Ser etter et kort og greit navn til valpen, gjerne et som beyr noe, men det viktigste er at det er lett å uttale, og "fenger" i valpens ører :P Og er jo greit å ha et navn som ikke er sååå veldig vanlig. Men, valpen kan ikke hete Tina, for det heter jo jeg *ler*. Men er litt glad i "norske" eller "gammelnorske" navn jeg , hadde tenkt å kalle valpen Brage hvis det ble en gutt... så nå tenker jeg litt på Tale, Tiril, Embla, Tuva, Vilde (ville vilde) vanskelige greier dette her altså..... Men, det kan jo hende at det blir lettere å velge navn når jeg får se og hilse på valpen :) åååå som jeg gleder meg :P

Skrevet

Haha.. Så ikke på navnet ditt :P . Vet om en golden som heter Tina, synes det var litt tøft :) . Vilde var jo litt tøft. Men det er nok lettere å velge etter at du har møtt valpen :P

Skrevet

Gratulerer så mye! :P Jeg kjenner godt følelsen, jeg er halvveis i ventetiden... Det går både fort og sakte på en gang :P

Skrevet

Gratulerer så masse. :P

Av en eller annen grunn så er det mye lettere å finne navn til det kjønnet man ikke skal ha. :P

Skrevet
Ser etter et kort og greit navn til valpen, gjerne et som beyr noe, men det viktigste er at det er lett å uttale, og "fenger" i valpens ører :P Og er jo greit å ha et navn som ikke er sååå veldig vanlig. Men, valpen kan ikke hete Tina, for det heter jo jeg *ler*. Men er litt glad i "norske" eller "gammelnorske" navn jeg , hadde tenkt å kalle valpen Brage hvis det ble en gutt... så nå tenker jeg litt på Tale, Tiril, Embla, Tuva, Vilde (ville vilde) vanskelige greier dette her altså..... Men, det kan jo hende at det blir lettere å velge navn når jeg får se og hilse på valpen :P åååå som jeg gleder meg :)

Hva med Vilja (som er den feminine formen av Vilje, han var sønn av Tor). (Men Vilja er kanskje mye brukt? Jeg har ikke helt oversikt).

Skrevet

Gratulerer så mye.

Likte tirill og Embla. Men hva med Ylva eller Hera. Har flere navn, men får heller komme med de senere idag når jeg har bedre tid.

Skrevet
Hva med Vilja (som er den feminine formen av Vilje, han var sønn av Tor). (Men Vilja er kanskje mye brukt? Jeg har ikke helt oversikt).

Bare vær obs på at valpen kan finne på å leve opp til navnet sitt (snakker av erfaring). Jeg har en Villa.. Og ja, hun er VILL :Laugh: Til en toller vil Funa være fint, det betyr "den villige/brennende interessert". Eller på en rød hund noe som har med ild/flammer å gjøre, Gloa f.eks., eller noe som har med vann å gjøre (retriever liksom); Alda, Bylgja, Kvika, alle betyr bølge.

Og her er det kun islandske/norrøne forslag,men jeg er bare i det hjørnet idag :P

Skrevet

Gratulerer så masse! Skikkelig spennende å vente, selv om tiden går saaakte :P

Ikke meninga å kuppe tråden, men Caroline: Har du flere forslag til norrøne navn? Elsker norrønt, og skal ta en del norrønt og runologi neste år, men kan ikke så mye foreløpig:) Hadde lyst til å finne et slikt navn til Tessa, men det ble liksom aldri.. Men til neste hund vil jeg ha et slikt :P

Skrevet
Gratulerer så masse! Skikkelig spennende å vente, selv om tiden går saaakte :P

Ikke meninga å kuppe tråden, men Caroline: Har du flere forslag til norrøne navn? Elsker norrønt, og skal ta en del norrønt og runologi neste år, men kan ikke så mye foreløpig:) Hadde lyst til å finne et slikt navn til Tessa, men det ble liksom aldri.. Men til neste hund vil jeg ha et slikt :P

Kjøp deg en bok med norrøn mytologi. Der finner du alle navnene, i tillegg er det veldig gøy å lese!

Skrevet

Jeg har navneboken "Hrimfaxi - nöfn islenski hestins" (islandske hestenavn), den er genial :P I tillegg har jeg nosk-islandsk og islandsk-norsk ordbok, men bruker ikke de så ofte. Jada, jeg har litt islandsk-dilla :P Men Andha, er det en spesiell betydning e.l. kan jeg godt lete for deg :)

Skrevet
Kjøp deg en bok med norrøn mytologi. Der finner du alle navnene, i tillegg er det veldig gøy å lese!

hehe ja, jeg har en med litt navn i, men det er bare de vanlige kjedelige gudenavnene. Men det blir kjøpt inn litt flere av bøkene til våren når jeg skal ha det som pensum :P

Er kjempeinteressant å lese slikt da! Og norrønt og islandsk ligger jo litt i samme gata da :P Skal prøve å komme på noen betydninger du kan se etter :)

Skrevet

I dag er vesle jenta min 5 dager gammel :cool: *sukk*

Kan informere dere om at navn jakten er over, veslejenta har fått navnet *kennelnavn* Bella Vie CinderElla, og blir hetenes Ella til vanlig (CinderELLA sant, skjønner ? ) Jeg fikk bestemme begge navnene. Navnet hennes er lagt ut på hjemmesiden til oppdretter under kullet, og hun ble plutselig med et så mye mer virkelig for meg når jeg så det.

Får ikke vite hvilken tispe fra kullet som blir min før de er rundt en 5-7 uker gamle, så det blir en spennende tid fremover. Som jeg gleder meg. Holder på å lage hjemmeside da, slik at den er klar når Ella kommer hjem hit, så da blir det ukentlige oppdateringer der :)

Hilsen fra Tina

(har byttet nick, het før Tina&Theodor)

Skrevet
Åå, det navnet likte jeg! :cool: Spesielt stamtavlenavnet var superfint, synes jeg.

Lykke til!

Takker :) Er veldig fornøyd med stamtavle navnet selv- synes det er litt allright at hverdagsnavnet er en del av stamtavlenavnet ;) samboer min er ikke så imponert over navnet da :rolleyes: hi hi

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...