Gå til innhold
Hundesonen.no

Jippii - Valpen min er født


Tina&Ella

Recommended Posts

Klokken 10.00 kom første valp i kullet til verden i dag, og klokken 13.30 ble siste valpen i kullet født. Det ble et stort kull, 7 tisper og 1 hanne :P Har sittet lenket til pc`n i hele dag, kunne bare glemme å få gjort noe fornuftig ja - og nå er jeg så lykkelig at jeg svirrer rundt i min egen lille lykkerus !! Jeg er så heldig at jeg skal få en tispe fra dette kullet, så jeg kunne ikke vært mer lykkelig enn det jeg er nå :P:D svever rundt på min egen lille rosa sky :Laugh: Om 8uker nå kan jeg hente hjem Toller-jenta mi :)

Så nå gjenstår det bare en ting, å finne et navn til den vesle jenta... og det er neimen ikke lett (av en eller annen grunn så synes jeg det er så mye lettere å finne guttenavn) Så om noen har noen gode forslag som de ønsker å dele med meg, så tar jeg gjerne imot :P Regner med at oppdretter finner et navn til stamtavla, så jeg trenger hjelp til å finne et "hverdagsnavn" til valpen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter et kort og greit navn til valpen, gjerne et som beyr noe, men det viktigste er at det er lett å uttale, og "fenger" i valpens ører :P Og er jo greit å ha et navn som ikke er sååå veldig vanlig. Men, valpen kan ikke hete Tina, for det heter jo jeg *ler*. Men er litt glad i "norske" eller "gammelnorske" navn jeg , hadde tenkt å kalle valpen Brage hvis det ble en gutt... så nå tenker jeg litt på Tale, Tiril, Embla, Tuva, Vilde (ville vilde) vanskelige greier dette her altså..... Men, det kan jo hende at det blir lettere å velge navn når jeg får se og hilse på valpen :) åååå som jeg gleder meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser etter et kort og greit navn til valpen, gjerne et som beyr noe, men det viktigste er at det er lett å uttale, og "fenger" i valpens ører :P Og er jo greit å ha et navn som ikke er sååå veldig vanlig. Men, valpen kan ikke hete Tina, for det heter jo jeg *ler*. Men er litt glad i "norske" eller "gammelnorske" navn jeg , hadde tenkt å kalle valpen Brage hvis det ble en gutt... så nå tenker jeg litt på Tale, Tiril, Embla, Tuva, Vilde (ville vilde) vanskelige greier dette her altså..... Men, det kan jo hende at det blir lettere å velge navn når jeg får se og hilse på valpen :P åååå som jeg gleder meg :)

Hva med Vilja (som er den feminine formen av Vilje, han var sønn av Tor). (Men Vilja er kanskje mye brukt? Jeg har ikke helt oversikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Vilja (som er den feminine formen av Vilje, han var sønn av Tor). (Men Vilja er kanskje mye brukt? Jeg har ikke helt oversikt).

Bare vær obs på at valpen kan finne på å leve opp til navnet sitt (snakker av erfaring). Jeg har en Villa.. Og ja, hun er VILL :Laugh: Til en toller vil Funa være fint, det betyr "den villige/brennende interessert". Eller på en rød hund noe som har med ild/flammer å gjøre, Gloa f.eks., eller noe som har med vann å gjøre (retriever liksom); Alda, Bylgja, Kvika, alle betyr bølge.

Og her er det kun islandske/norrøne forslag,men jeg er bare i det hjørnet idag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse! Skikkelig spennende å vente, selv om tiden går saaakte :P

Ikke meninga å kuppe tråden, men Caroline: Har du flere forslag til norrøne navn? Elsker norrønt, og skal ta en del norrønt og runologi neste år, men kan ikke så mye foreløpig:) Hadde lyst til å finne et slikt navn til Tessa, men det ble liksom aldri.. Men til neste hund vil jeg ha et slikt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse! Skikkelig spennende å vente, selv om tiden går saaakte :P

Ikke meninga å kuppe tråden, men Caroline: Har du flere forslag til norrøne navn? Elsker norrønt, og skal ta en del norrønt og runologi neste år, men kan ikke så mye foreløpig:) Hadde lyst til å finne et slikt navn til Tessa, men det ble liksom aldri.. Men til neste hund vil jeg ha et slikt :P

Kjøp deg en bok med norrøn mytologi. Der finner du alle navnene, i tillegg er det veldig gøy å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har navneboken "Hrimfaxi - nöfn islenski hestins" (islandske hestenavn), den er genial :P I tillegg har jeg nosk-islandsk og islandsk-norsk ordbok, men bruker ikke de så ofte. Jada, jeg har litt islandsk-dilla :P Men Andha, er det en spesiell betydning e.l. kan jeg godt lete for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en bok med norrøn mytologi. Der finner du alle navnene, i tillegg er det veldig gøy å lese!

hehe ja, jeg har en med litt navn i, men det er bare de vanlige kjedelige gudenavnene. Men det blir kjøpt inn litt flere av bøkene til våren når jeg skal ha det som pensum :P

Er kjempeinteressant å lese slikt da! Og norrønt og islandsk ligger jo litt i samme gata da :P Skal prøve å komme på noen betydninger du kan se etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er vesle jenta min 5 dager gammel :cool: *sukk*

Kan informere dere om at navn jakten er over, veslejenta har fått navnet *kennelnavn* Bella Vie CinderElla, og blir hetenes Ella til vanlig (CinderELLA sant, skjønner ? ) Jeg fikk bestemme begge navnene. Navnet hennes er lagt ut på hjemmesiden til oppdretter under kullet, og hun ble plutselig med et så mye mer virkelig for meg når jeg så det.

Får ikke vite hvilken tispe fra kullet som blir min før de er rundt en 5-7 uker gamle, så det blir en spennende tid fremover. Som jeg gleder meg. Holder på å lage hjemmeside da, slik at den er klar når Ella kommer hjem hit, så da blir det ukentlige oppdateringer der :)

Hilsen fra Tina

(har byttet nick, het før Tina&Theodor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, det navnet likte jeg! :cool: Spesielt stamtavlenavnet var superfint, synes jeg.

Lykke til!

Takker :) Er veldig fornøyd med stamtavle navnet selv- synes det er litt allright at hverdagsnavnet er en del av stamtavlenavnet ;) samboer min er ikke så imponert over navnet da :rolleyes: hi hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...