Gå til innhold
Hundesonen.no

Om det å gå tur med to hunder


Recommended Posts

Jeg har et sånn hanefotbånd eller hva det heter, men det har jeg aldri prøvd. Det kan umulig funke på Symra og Pippin. Er det noen som bruker sånne? Jeg synes det er ille nok å hindre at Pippin tisser på Symra eller at Symra biter Pippin i øret når jeg holder dem i hvert sitt bånd. Problemet er at jeg synes det er fomlete med to bånd, en vakker dag mister jeg ett av dem, og jeg har altså to hunder med lite sans for innkalling. Innkalling er noe tull, synes begge to. Nå har jeg fått den lyse ideen at jeg kan feste de to båndene sammen ved å tre det ene håndtaket gjennom det andre. Mye mindre fomlete, bare et bånd å holde i/passe på, og hvis jeg skulle miste det tror jeg det blir mye enklere å få tak i dem når de er knyttet til hverandre.

Hvordan gjør dere andre med flere hunder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gjorde jeg det:

20070518_0627.jpg

Nå skal det sies at hanefot fungerer best når hundene har fått rast fra seg og etter at yngstemann har lært å høre på et "nei" når den skal henge seg fast i ører, pels, kjake, hvasomelst på eldstemann i tide og utide :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker helt vanlige bånd. Stort sett holder jeg begge båndene i én hånd uten å knyte dem sammen. Gjør dette hvis jeg passer en tredje hund også. Syns det går helt greit. Det hjelper jo med litt øvelse og ikke minst at hundene blir voksne og og litt roligere :P . Hvis jeg knyter sammen båndene øverst blir det fort surr hvis hundene går rundt meg på hver sin side.

Hanefot gir for liten frihet på vanlige turer, men hvis vi skal gå på et sted hvor det er veldig folksomt (f.eks Oslo S), knyter jeg sammen båndene ca 20-30 cm fra enden nederst, slik at det blir en hanefot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går ikke an å sy en litt lengre hanefot?:P

går veldig fint å bruke det her,men begge er jo valper OG tisper :Laugh:

Kan jeg spørre om hvorfor de skulle være vanskeligere å bruke det pga at de er tisper begge to?

Vil tro hun mente at det kan være enklere når begge er tisper? Unngår iallefall at de tisser på hverandre. :P

Jeg bruker bare vanlige lærliner, går ofte med 3-4 i gangen, går greit det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går tur i skogen går den yngste i sele, langt bånd som jeg fester rundt livet, den eldste har jeg i vanlig bånd; ho hater å gå med sele, gjemmer seg når jeg finner den fram.

Hanefot bruker jeg kun når jeg er på steder de må holde seg ganske tett rundt beina mine; dvs oppføre seg pent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man lufter dem først før man kobler dem i hanefot spiller vel ikke kjønn noen rolle, hannhunder trenger ikke nødvendigvis å markere på annenhver stolpe og busk (finnes det mer irriterende?).

Nei, selvfølgelig, men går man tur på 2-3 timer vil hundene nødvendigvis tisse iløpet av turen, også hannhunden. Og av erfaring så vet jeg at det er lett at hannhunden tisser på tispa som er mye mindre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hunder, to hender - enkelt og greit.. Har aldri brukt hanefot, syns det er en uting, da MÅ de jo gå ved siden av hverandre da. Men så bruker jeg ikke jentene i trekkarbeid heller, når jeg tenker meg om.. hehe

Når jeg hadde Gubbelille og Herverket, gikk Gubbelille i flexibånd og Herverket i leietau til hest. Men Gubbelille var en fornuftig husky som visste at man beveger seg fremover når man er på tur, ikke rundt omkring sånn belgere gjør :rolleyes: Og jo, Herverket fikk seg stadig en dusj urin på hodet, siden han alltid skulle snuse der Gubbelille skulle tisse - og gamle Gubber får lov å markere på hver stolpe, så lenge de går pent mot stolpene og ikke tror de er tøffeste gutten i gata (de fikk IKKE tisse på hekker og prydplanter da, og ikke før vi var ute på veien utenfor feltet her - det får forøvrig ikke jentene lov til heller).

Er vi på tur for å "lese avisen" og gå på do, så er det DET vi gjør. Da trener vi ikke, hverken psykisk eller fysisk. Da er det rom for å vase ut i renner og sjekke hvilken hannhund som har tissa høyest på stubben og sjekke om den katta som det lukter av enda, fortsatt er i nærheten - innen rimlighetens grenser (nøkking og røsking er IKKE populært.. Eller lov!) - og da vil jeg ikke bruke hanefot, nettopp fordi de skal kunne gå mer enn 60 cm fra hverandre. Om jeg må ha en hånd fri (sende sms på tur er veldig nødvendig :closedeyes: ) har jeg begge båndene i en hånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt spent på hvordan det blir å gå tur med to hunder på en gang... Orry er et virrehode uten like, og når man skal "lese avisen", skal den leses grundig! Han surrer derfor ofte inn både meg og seg selv, så det kan jo bli spennende å se hvorda det går hvis hund nummer to gjør det samme *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...