Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidlig ute - når bestiller dere overnatting?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg skal på en beardisutstilling i juni neste år (Morokulien). Tror det blir masse hunder der, både fra Norge og Sverige, og antallet campinghytter er begrenset. Derfor har jeg allerede booket hytte! Nå lurer jeg på: Hvor lang tid i forveien bestiller dere sted å bo når dere skal på utstillinger? Er ni måneder i forveien normalt, eller helt på trynet tidlig?

Er det forresten noen som har vært på utstilling på Morokulien? Jeg tror det er flere raser som bruker dette til spesialutstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på en beardisutstilling i juni neste år (Morokulien). Tror det blir masse hunder der, både fra Norge og Sverige, og antallet campinghytter er begrenset. Derfor har jeg allerede booket hytte! Nå lurer jeg på: Hvor lang tid i forveien bestiller dere sted å bo når dere skal på utstillinger? Er ni måneder i forveien normalt, eller helt på trynet tidlig?

Er det forresten noen som har vært på utstilling på Morokulien? Jeg tror det er flere raser som bruker dette til spesialutstillinger.

Det varierer veldig mye.

VV neste år, i Stockholm, ble bestilt mer enn et år i forveien.

På rasespesialen bestiller vi hytta for neste år når vi sjekker ut. Vi er en gjeng venner som har nytte i nærheten av hverandre, og prøver å opprettholde det fra år til år, så vi kan hygge oss sammen på kveldene.

På Hamar bestiller vi rom for neste år når vi sjekker ut. Hotellet blir fort fullt.

I utlandet prøver jeg også å være tidlig ute, fordi det er lettere å finne kriseløsninger innenlands - men man må jo først vite at man skal dit, vite dommer, se at hunden kan stilles, osv. Mange utstillinger benytter jeg heller ikke overnatting som må bestilles, men bor hos venner, i bilen eller kjører på natta.

Ofte kan man jo også finne overnatting rett før utstillingen, hvis man er villig til å kjøre noen mil på morgenen. Man MÅ jo ikke bo 100 meter fra ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er også en del av utstillingskompetansen, nå vet jeg noe jeg ikke visste før! (Heretter skal jeg ikke skule misunnelig på de som har kapret campinghytte, jeg skal sitte på en hytteveranda med en aldri så liten drink i solnedgangen selv istedet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med campingvogn?

Ikke alle som har tilgang til det da men.. Det skal vi låne når vi skal på verdensutstillingen neste år. Tror det meste er booket den perioden!

Å bestille lenge i forveien er slett ikke dumt! Da er du bare sikret plass, og slipper å stresse i siste liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er også en del av utstillingskompetansen, nå vet jeg noe jeg ikke visste før! (Heretter skal jeg ikke skule misunnelig på de som har kapret campinghytte, jeg skal sitte på en hytteveranda med en aldri så liten drink i solnedgangen selv istedet!)

Jeg lærer enda noe for nesten hver utstilling!

Blant annet har jeg lært å be om skriftlig bekreftelse på at hund skal på rom/hytte, etter å ha brent meg på det en gang. Dette gjelder i hvert fall steder i utlandet jeg ikke har vært før og jeg ikke vet om andre som har vært. Kom til et hotellrom midt på natta i Sverige, og måtte regelrett krangle for å få hundene med på rommet. Damen mente hun ikke hadde forstått meg da jeg spurte om hund på rommet, jeg mente at da fikk hun spurt meg på engelsk hva jeg mente. Jeg hadde snakket med henne tre ganger i telefon, og nevnt hundene hver gang. Og fikk svar som jeg mente betydde klarsignal. Det endte bra, men var ubehagelig. Så fra nå av - skriftlig bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel hotell- og hytte overnattinger har vi nå gått til anskaffelse av campingvogn. Vi "faste " utstillingsgjengere i rasen (5-6 par) har faktisk alle vogn, og camper & har det sosialt på de fleste overnattingsutstillinger.

Ellers gjorde vi som Emma- booket et års tid i forveien på de større utstillingene.

Edit:

Det er forøvrig MYE enklere med vogn & flere hunder enn hotellrom & flere hunder...

Synes nå jeg iallefall.

Du slipper bur/ utstyrsbæring, har alt på samme sted, pluss at det ofte er mye bedre turmuligheter på camp. plasser etc enn ved et hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig MYE enklere med vogn & flere hunder enn hotellrom & flere hunder...

Synes nå jeg iallefall.

Du slipper bur/ utstyrsbæring, har alt på samme sted, pluss at det ofte er mye bedre turmuligheter på camp. plasser etc enn ved et hotell.

Jeg kan støtte den - i hvert fall foretrekker jeg campinghytte framfor hotellrom. Det er ofte bedre beliggenhet, større enn et hotellrom, du har kanskje et uteområde du kan benytte med grinder til hjelp, og hytter er gjerne noe mer slitt enn hotell - dermed ikke samme angsten for å lage en ripe eller ødelegge noe.

Campingvognmenneske blir jeg dog aldri... Trur eg...

Men på Hamar går jeg for hotell. Årets siste utstilling, vinnergalla, spotlight, rød løper - det må hotell til da, for å få rette stemning og "glamourfølelsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit med en liten campingvogn som man kunne innredet etter behov. Lurer bare på hvor den skal stå når den ikke er i bruk. Og så lurer jeg på om jeg klarer å lære å rygge med campingvogn, jeg synes det er ille nok med en liten henger. Ellers synes jeg det er veldig greit med campinghytter hvis slike finnes i nærheter av utstillingsområdet, mye heller det enn hotellrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan støtte den - i hvert fall foretrekker jeg campinghytte framfor hotellrom. Det er ofte bedre beliggenhet, større enn et hotellrom, du har kanskje et uteområde du kan benytte med grinder til hjelp, og hytter er gjerne noe mer slitt enn hotell - dermed ikke samme angsten for å lage en ripe eller ødelegge noe.

Campingvognmenneske blir jeg dog aldri... Trur eg...

Men på Hamar går jeg for hotell. Årets siste utstilling, vinnergalla, spotlight, rød løper - det må hotell til da, for å få rette stemning og "glamourfølelsen".

Jo, da. På Hamar -og de fleste vinterutstillinger- bor vi også på hotell.

Ellers så hadde jeg for et år siden nektet plent på noensinne å bo i camp. vogn.

Men det var før vi ble invitert inn i en på en utstilling. Helgen etter var vi vogn- eiere.

Dette med rygging er forøvrig ikke det værste. Må bare tenke "omvendt" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...