Gå til innhold
Hundesonen.no

Tidlig ute - når bestiller dere overnatting?


Symra&Pippin

Recommended Posts

Jeg skal på en beardisutstilling i juni neste år (Morokulien). Tror det blir masse hunder der, både fra Norge og Sverige, og antallet campinghytter er begrenset. Derfor har jeg allerede booket hytte! Nå lurer jeg på: Hvor lang tid i forveien bestiller dere sted å bo når dere skal på utstillinger? Er ni måneder i forveien normalt, eller helt på trynet tidlig?

Er det forresten noen som har vært på utstilling på Morokulien? Jeg tror det er flere raser som bruker dette til spesialutstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på en beardisutstilling i juni neste år (Morokulien). Tror det blir masse hunder der, både fra Norge og Sverige, og antallet campinghytter er begrenset. Derfor har jeg allerede booket hytte! Nå lurer jeg på: Hvor lang tid i forveien bestiller dere sted å bo når dere skal på utstillinger? Er ni måneder i forveien normalt, eller helt på trynet tidlig?

Er det forresten noen som har vært på utstilling på Morokulien? Jeg tror det er flere raser som bruker dette til spesialutstillinger.

Det varierer veldig mye.

VV neste år, i Stockholm, ble bestilt mer enn et år i forveien.

På rasespesialen bestiller vi hytta for neste år når vi sjekker ut. Vi er en gjeng venner som har nytte i nærheten av hverandre, og prøver å opprettholde det fra år til år, så vi kan hygge oss sammen på kveldene.

På Hamar bestiller vi rom for neste år når vi sjekker ut. Hotellet blir fort fullt.

I utlandet prøver jeg også å være tidlig ute, fordi det er lettere å finne kriseløsninger innenlands - men man må jo først vite at man skal dit, vite dommer, se at hunden kan stilles, osv. Mange utstillinger benytter jeg heller ikke overnatting som må bestilles, men bor hos venner, i bilen eller kjører på natta.

Ofte kan man jo også finne overnatting rett før utstillingen, hvis man er villig til å kjøre noen mil på morgenen. Man MÅ jo ikke bo 100 meter fra ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er også en del av utstillingskompetansen, nå vet jeg noe jeg ikke visste før! (Heretter skal jeg ikke skule misunnelig på de som har kapret campinghytte, jeg skal sitte på en hytteveranda med en aldri så liten drink i solnedgangen selv istedet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med campingvogn?

Ikke alle som har tilgang til det da men.. Det skal vi låne når vi skal på verdensutstillingen neste år. Tror det meste er booket den perioden!

Å bestille lenge i forveien er slett ikke dumt! Da er du bare sikret plass, og slipper å stresse i siste liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Dette er også en del av utstillingskompetansen, nå vet jeg noe jeg ikke visste før! (Heretter skal jeg ikke skule misunnelig på de som har kapret campinghytte, jeg skal sitte på en hytteveranda med en aldri så liten drink i solnedgangen selv istedet!)

Jeg lærer enda noe for nesten hver utstilling!

Blant annet har jeg lært å be om skriftlig bekreftelse på at hund skal på rom/hytte, etter å ha brent meg på det en gang. Dette gjelder i hvert fall steder i utlandet jeg ikke har vært før og jeg ikke vet om andre som har vært. Kom til et hotellrom midt på natta i Sverige, og måtte regelrett krangle for å få hundene med på rommet. Damen mente hun ikke hadde forstått meg da jeg spurte om hund på rommet, jeg mente at da fikk hun spurt meg på engelsk hva jeg mente. Jeg hadde snakket med henne tre ganger i telefon, og nevnt hundene hver gang. Og fikk svar som jeg mente betydde klarsignal. Det endte bra, men var ubehagelig. Så fra nå av - skriftlig bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter endel hotell- og hytte overnattinger har vi nå gått til anskaffelse av campingvogn. Vi "faste " utstillingsgjengere i rasen (5-6 par) har faktisk alle vogn, og camper & har det sosialt på de fleste overnattingsutstillinger.

Ellers gjorde vi som Emma- booket et års tid i forveien på de større utstillingene.

Edit:

Det er forøvrig MYE enklere med vogn & flere hunder enn hotellrom & flere hunder...

Synes nå jeg iallefall.

Du slipper bur/ utstyrsbæring, har alt på samme sted, pluss at det ofte er mye bedre turmuligheter på camp. plasser etc enn ved et hotell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig MYE enklere med vogn & flere hunder enn hotellrom & flere hunder...

Synes nå jeg iallefall.

Du slipper bur/ utstyrsbæring, har alt på samme sted, pluss at det ofte er mye bedre turmuligheter på camp. plasser etc enn ved et hotell.

Jeg kan støtte den - i hvert fall foretrekker jeg campinghytte framfor hotellrom. Det er ofte bedre beliggenhet, større enn et hotellrom, du har kanskje et uteområde du kan benytte med grinder til hjelp, og hytter er gjerne noe mer slitt enn hotell - dermed ikke samme angsten for å lage en ripe eller ødelegge noe.

Campingvognmenneske blir jeg dog aldri... Trur eg...

Men på Hamar går jeg for hotell. Årets siste utstilling, vinnergalla, spotlight, rød løper - det må hotell til da, for å få rette stemning og "glamourfølelsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit med en liten campingvogn som man kunne innredet etter behov. Lurer bare på hvor den skal stå når den ikke er i bruk. Og så lurer jeg på om jeg klarer å lære å rygge med campingvogn, jeg synes det er ille nok med en liten henger. Ellers synes jeg det er veldig greit med campinghytter hvis slike finnes i nærheter av utstillingsområdet, mye heller det enn hotellrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan støtte den - i hvert fall foretrekker jeg campinghytte framfor hotellrom. Det er ofte bedre beliggenhet, større enn et hotellrom, du har kanskje et uteområde du kan benytte med grinder til hjelp, og hytter er gjerne noe mer slitt enn hotell - dermed ikke samme angsten for å lage en ripe eller ødelegge noe.

Campingvognmenneske blir jeg dog aldri... Trur eg...

Men på Hamar går jeg for hotell. Årets siste utstilling, vinnergalla, spotlight, rød løper - det må hotell til da, for å få rette stemning og "glamourfølelsen".

Jo, da. På Hamar -og de fleste vinterutstillinger- bor vi også på hotell.

Ellers så hadde jeg for et år siden nektet plent på noensinne å bo i camp. vogn.

Men det var før vi ble invitert inn i en på en utstilling. Helgen etter var vi vogn- eiere.

Dette med rygging er forøvrig ikke det værste. Må bare tenke "omvendt" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...