Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri med genser/dekken?


Karoline KM

Recommended Posts

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Jeg har to kinesiske nakenhunder og jeg bruker klær på dem. Dette er ikke dyreplageri! Når jeg tar frem klærne deres kommer de løpende og kives om å bli den første som får ta på klær. Jeg vet at de setter pris på en varm vinterjakke eller en regnfrakk når de er ute nå som det begynner å bli kaldere. Det er viktig for meg at klærne er myke og ikke for tykke fordi det skal aldri være ubehagelig for hunden å ha på klær og det skal ikke hindre hundens bevegelsesfrihet. Jeg bor landlig og mine hunder løper mye fritt i naturen. Jeg bruker klær som jeg synes er kule og som varmer hundene mine. En jeg kjenner har en Setter som fryser så større hunder kan også fryse. Jeg tror at enhver hundeeier kjenner sitt dyr best og vet når han eller hun fryser eller ikke.

Jeg har barn og det at jeg klær på hundene mine er derfor ikke noen form for substitutt. Om noen reagerer på hundeklærne når vi er ute blandt folk så bryr jeg meg lite om det- viktigst for meg er at hundene har det bra. Andre får mene hva de vil men dette er ihvertfall ikke dyreplageri etter min mening. La stolte hundeeiere få kose seg med dyret sitt slik de selv mener er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forskjell på store og små hunder med tanke på om de fryser eller ikke? Altså jeg har boxere. Ingen underull og nesten fri for pels på magen. Det er først de siste tre årene at jeg har hatt dekken til de. I de 15 årene før det med boxer hadde jeg aldri noen klær på de. Så lenge de var i bevegelse kunne de være ute uansett temperatur og vind.

Det er jo ikke dyreplageri med dekken på noen måte. Men lurer på om små raser med like lite eller faktisk mer pels enn boxer har behov for å bruke dekken i 10+? Jeg tror vi noen ganger skaper et behov hos hunden. Vi tror at hunden må ha klær på og kler deretter.

Ja, størrelsen på hundene spiller faktisk en rolle. Små, tynne kropper blir fortere kalde enn store, kraftige kropper. Hvis du legger en halvlitersflaske og en halvannenlitersflaske med vann samtidig i fryseren, vil selvfølgelig halvlitersflaska bli fortest bunnfrossen. Det blir det samme prinsippet med hunder. Ellers har pelstypen mer å si enn pelslengden. Noen pelstyper er mer egnet til beskytte mot varme enn mot kulde. Pels som ikke er vannavstøtende beskytter dårlig mot varme om den blir våt. Hvor mye kroppsfett hunden har spiller også en viss rolle. Så det er mange ting som er avgjørende for hvor mye en hund fryser. Men de færreste hunder trenger dekken i oppholdsvær med 10 plussgrader (regnvær blir jo noe annet).

Men hva er det som har gjort at du har begynt å bruke dekken på boxerne dine nå? (Bare nysgjerrig :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Australia importen min, valp 4 mnd, bruker jeg dekken hver dag nå, hvis vi skal være lenge ute.... :closedeyes:

Jeg er enig med de som sier at hver og en kjenner sine egne hunder best, jeg ser ihvertfall med en gang om mine mistrives ute eller ikke.

Og bruker dekken for at vi skal ha en hyggelig tur, istedet for to hunder som skjelver og gjerne halen faller ned på, det er ihvertfall ikke gøy... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Australia importen min, valp 4 mnd, bruker jeg dekken hver dag nå, hvis vi skal være lenge ute.... :closedeyes:

Jeg er enig med de som sier at hver og en kjenner sine egne hunder best, jeg ser ihvertfall med en gang om mine mistrives ute eller ikke.

Og bruker dekken for at vi skal ha en hyggelig tur, istedet for to hunder som skjelver og gjerne halen faller ned på, det er ihvertfall ikke gøy... :)

:) :) :)

fullstendig enig!! Ikke morsomt å gå på tur med en hund som misstrives fordi den er kald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad at jeg har langhåra hund :) .

For det første så blir det ikke dyreplageri å ha klær på hund (så lenge klærna er komfortable og hunden synes det er greit). Viss man vil ha komfortable, varme moteklær på hunden sin, så må man bare det.. Men det er ikke vits. Et dekken burde være bra nok om vinteren.

Jeg synes at man bare skal bruke klær på hunden om det er nødvendig.

Jeg så en whippet her om dagen (var ganske kalt). Den hadde ikke klær, men så ikke ut til å fryse.. Jeg sykla og var iskald på hendene (Nå blir jo jeg veldig fort kald på hendene da, men uansett.) Så tror nok hunder tåler mer enn man skulle tro...

Far min bruker sånne plagg/dekken på hestene sine om vinteren. Grunnen er at han ikke vil at dem skal få vinterhår. Dette synes dere kanskje er teit.. Men han sier dem blir lettere bløte av å være "langhåret" + at dem blir aldri tørre. Dem bruker altså enormt lang tid på tørke.

Som sagt så liker jeg ikke desse moteklærne, men tror ikke hunden lider så veldig mye mer av det enn et dekken... Men synes bare man skal bruke det i "nødens stund". Synes nesten synd på de korthåra hundene som står og fryser, fordi eierene mener at det er dyreplageri at dem går med klær.. Vet ikke hva som er mest plageri ger jeg... Men hunder tåler veldig mye mer ann man skulle tro.. Det kommer litt ann på om hunden er i aktivitet osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart.. Kjenner en med flere dvergpinschere (korthåret, uten serlig mye pels på magen, og uten underull), der 2 av dem e bruker dekken eller gensre ofte, mens den siste aldri bruker det.. den fryser aldri, og liker heller ikke å gå med klær, derfor slipper den det.. Man må se hunden an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kinesiske nakenhunder og jeg bruker klær på dem. Dette er ikke dyreplageri! Når jeg tar frem klærne deres kommer de løpende og kives om å bli den første som får ta på klær. Jeg vet at de setter pris på en varm vinterjakke eller en regnfrakk når de er ute nå som det begynner å bli kaldere. Det er viktig for meg at klærne er myke og ikke for tykke fordi det skal aldri være ubehagelig for hunden å ha på klær og det skal ikke hindre hundens bevegelsesfrihet. Jeg bor landlig og mine hunder løper mye fritt i naturen. Jeg bruker klær som jeg synes er kule og som varmer hundene mine. En jeg kjenner har en Setter som fryser så større hunder kan også fryse. Jeg tror at enhver hundeeier kjenner sitt dyr best og vet når han eller hun fryser eller ikke.

Min logrer når jeg tar på han refleksvesten.. Virker litt stolt :rolleyes: . Han skjønner jo at han skal på tur da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som mener at det er dyreplageri å bruke dekken på hunden? Jeg kan ikke se at det er noen forskjell på et dekken enn en vanlig sele, jeg - bare at det er litt stoff på den ene...

Trenger hunden dekken/genser - skal den selvsagt få ha det.

Men idet man kjøper og bruker slikt på hunden for at den skal se kul ut, og plagget ikke har noen som helst funksjon så synes jeg det fortsatt ikke er å plage hunden. Dumt, barnslig, tåpelig, latterliggjøring av hunden, er vel mere riktige ord å bruke, kanskje..

Også tror jeg at det er endel (ikke nødv. HER inne) som VIL bruke dekken på sine hunder fordi de tror de fryser, eller det "ser deilig ut", etc. Og det er klart at hvis en hund blir vant til å bli pakket inn, aldri får bli våt, kald og skitten - så venner den seg jo til det også.

Selv tror jeg ikke at en hund lider av å bli verken våt, kald eller skitten av og til, og tviler på at noen hund behøver særlig klær så lenge det er plussgrader (unntak her er nok nakenhundene, og hunder med helsemessige problemer).

Jeg eier ett dekken - et skikkelig tykt, fôret, litt for stort, og stygg grønnfarge.

Skulle ønske det var stiligere, men det gjorde nytten sin når jeg trengte det (og var billig der og da!). Vi var og campet, og min gamle-tispe greide ikke å slå seg til ro på kveldene - vandret ut og inn av camp.vognen sånn urolig. Lå litt i sengen i vognen, men kom sprettende ut hver gang noen rørte på seg utenfor, men ville ikke legge seg ned ute på gresset. Hun var også iskald på potene sine, og jeg mistenkte at hun frøs (var nedklippet).

Så på med nytt dekken - og vips kunne hun legge seg ned ute, være sammen med oss hele tiden,og stortrivdes med sitt klesplagg!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, Susanne - jeg tror nok eldre hunder føler kulden mer enn yngre. De er gjerne mindre aktive, og kan nok ha dårligere sirkulasjon enn en ung hund. Mener at jeg brukte dekken oftere på de forrige whippetene mine når de ble eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo whippet,og bruker dekken på kalde dager. Meeen, den dørstokkmila-regelen gjelder litt for hunden min ihvertfall. Når han kommer rett ut fra varm bil og er tørr og ren,kan han synes det er litt småguffent med alt dette vannet( det har regnet mye her i det siste..),men når han får rørt på seg,blitt våt og skitten,ja da freser han gjennom dammer og gjørmehull i skogen,og alt vannet er glemt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...