Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyreplageri med genser/dekken?


Karoline KM

Recommended Posts

Jeg bruker da genser og dekken på valpen min. I byn blir mange sinte på meg og sier at der er dyreplageri, men er det egentlig det? Det er vell bedre en å la den stakkars valpen gå rund å fryse? Eller.. Jeg synes jafall det er greit med et lite dekken eller en genser.

Edit: Akkuratt nå bruker jeg bare regndekkenet! Men tenker mer på kaldevinterdager med genser/dekken.. Siden han fryser veldig lett.. Genseren går ikke over hele magen, bare bystet. Og det er ikke lange armer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

dyreplageri vet jeg ikke helt om det er med mindre du har en hund med masse pels. Men det er kanskje derimot unødvendig med genser/ dekken på en cavalier valp. Det skal være ganske kjølig før den fryser, skjelving an også komme av stress og uskikkerhet. Men om du vil ha dekken på valoen din skal du få lov, med mindre valpen ser palget ut kan jeg ikke se for meg at det skulle være dyreplageri. Men pengene brukt på lær kunne jo vært brukt på leker:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At valpen "tøffer seg" på andre hunder når han har på seg klær, er nok litt menneskelige egenskaper du legger til den. Hunder endrer vel ikke atferd etter hva de har på seg. Dette er kanskje en atferd du burde lære vekk også?

Som Vipsen nevner, så har vi vel ikke hatt den store kulda i de sørligste delene i landet til at hunder med normal pels fryser nå. Bruker selv dekken på egene hunder vinterstid, men synes at det finnes litt grenser hvor tidlig man skal ta på de dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selfølgelig slutte med genser når han er voksen, men valpen er ikke langhåret nå.. Den har kort pels og fryser når vi er ute.. Så jeg vet ikke jeg..

PS. han ypper dem ikke på seg, for å si det sånn.. men en vennine hadde en sheafer som han var redd, men plutselig turte han liskom å hilse skikkelig.. Tror ikke det har noe med genseren da , hehe :o

Fo å si det sånn.. Masse penger blir brukt på leker , hehe! Har fult opp en stor eske allerede :)

*Trippelpost. Bruk redigerfuksjonen. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser den eller skjelver den?

Den fryser, for dette er bare på kalde dager.. Når det er sol er den gla og fonøyd!

Ja.. Men valpen min fryser i hvertfall ganskefort.. Siden valpepelsen hans ikke er så varm!

----

Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Vipsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyreplageri er det IKKE, men kan ikke si jeg ser nødvendigheten i det, helt enda. Et regndekken når det pøser ned forstår jeg godt, men genseren er vel strengt tatt unødvenig i midten av september i sør-Norge..? hunder (spesielt valper og små raser) skjelver gjerne og ser litt ynkelige ut fordi de regulerer varmen, men behøver ikke nødvendigvis å bety at det fryser.

En ting må du huske på, at jo tidligere du bruker genser på den, jo mindre utvikles den varme pelsen. Den blir ikke like kraftig, som hvis du ikke bruker genser.. det merker man på chi hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke dyreplageri, men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor folk skal ha på de friske hundene sine sånne ting NÅ som det ikke har blitt kaldt engang i været, iallefall ikke for en pelskledd hund.

Kan skjønne hvis det regner og det er ruskete i været, men ikke vanlig vær.

Jeg er veldig for dekken i treningsammenheng for å holde hundene varme og holde blodsirkulasjonen igang under pauser.

Men på en valp så ville jeg nok prøvd å gå så mye som mulig uten for du kan gjøre den veldig "pinglete" ved å kle på den såpass tidlig.

Selv har jeg ei tispe som er rehabpasient og hun har kun på dekken når det regner og på de aller kaldeste kveldene nå, på vinteren har hun mer dekken på, men ser ikke behovet nå, litt motstand må pelsen hennes også bygge opp og det er bra for helsa å tåle litt kulde også.

Hvor mye dekker genseren av hunden dvs hvor på kroppen slutter genseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det varmt ja, og Elvis løper og hopper som en gal når vi er ute.. Og han er uten klær :) Men bare lurte om det er greit med en liten genser på han, for han fryser lett og nekter å gå ut når det er kaldt.. Men når jeg tar på han genseren når vi skal gå tur å det er kaldt, springer han ut ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du må ha genser på hunden din allerede ved +10 grader. Hva skal du gjøre når det er -10 egnelig? Kan den ikke være ute da?

Snakker ikke om den dagen i dag da.. Snakker om den dagen det ER minus grader. Seffølgelig bruker jeg ikke klær på han i 10+ grader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har så utrolig lyst til å kle på valpen din, så værsågod!

Men valpepelsen varmer mer enn du tror. Syns det er liten vits å drive å kle på den nå, som tidligere nevnt her... hva gjør du når det er 10-20 minus ute da??

Jeg hadde på Mike en hjemmelaget strikkedekken når jeg netopp hadde klippet han for 1 uke siden, da skalv han ute og han frøys, ikke så rart når det var 5 grader og regn og mistet all pelsen.Men han skjelver aldri, så ser på han om han fryser eller om det er spenninger i kroppen, som en valp har. Tok 3 dager, så var han vandt til forandringene... Ser ikke grunnen til å prakke på dyret masse klær hvs det ikke er nødvendig... Det er ikke så kaldt ute nå... vent like godt til vinteren hvis du må kle på hunden din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sakt det tidligere.. Bruker ikke klær på valpen min nå! Det jeg snakker om er når det blir vinterstid.. Og om det da kan være greit, siden der fort blir minusgrader her om vinteren. Dessuten synes jeg ikke det er så gøy å sjule den flotte pelsen hans. Mange tror sikkert jeg er sånn tenåring som kjøper balletkjoler og fine capser, men jeg kjøper jo bare hvis han fryser.. har lakt merke til at noen dager når det er veldig kaldt begynner han å fryse.. Så stapper han ikke i en svær strikkegenser i 10 + grader liksom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker da genser og dekken på valpen min. I byn blir mange sinte på meg og sier at der er dyreplageri, men er det egentlig det? Det er vell bedre en å la den stakkars valpen gå rund å fryse? Eller.. Jeg synes jafall det er greit med et lite dekken eller en genser, og valpen min føler seg bare litt tøff han! Ypper på seg sheafere og greier :o

Edit: Akkuratt nå bruker jeg bare regndekkenet! Men tenker mer på kaldevinterdager med genser/dekken.. Siden han fryser veldig lett.. Genseren går ikke over hele magen, bare bystet. Og det er ikke lange armer på den.

Har sakt det tidligere.. Bruker ikke klær på valpen min nå! Det jeg snakker om er når det blir vinterstid.. Og om det da kan være greit, siden der fort blir minusgrader her om vinteren. Dessuten synes jeg ikke det er så gøy å sjule den flotte pelsen hans. Mange tror sikkert jeg er sånn tenåring som kjøper balletkjoler og fine capser, men jeg kjøper jo bare hvis han fryser.. har lakt merke til at noen dager når det er veldig kaldt begynner han å fryse.. Så stapper han ikke i en svær strikkegenser i 10 + grader liksom!

I første innlegget ditt sier du jo at du bruker genser på valpen din nå...sikkert det flere reagerer på siden det er +10 grader nå.

Hvis jeg var deg så ville jeg kjøpt et dekken å ha på hunden din, den dekker også bakparten som det er viktig å holde blodsirkulasjonen i gang på når det er kaldt, en genser varmer forparten, men det er viktig å varme bakparten også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Akkuratt nå bruker jeg bare regndekkenet! Men tenker mer på kaldevinterdager med genser/dekken.. Siden han fryser veldig lett.. Genseren går ikke over hele magen, bare bystet. Og det er ikke lange armer på den.

Mener du at folk blir sure på deg fordi du bruker regndekken til Elvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen din ikke har noe i mot det, så kos deg med å kle på han du. Prada har en genser, men antar at det vil bli mer etterhvert. Så lenge den ikke har noe i mot det, så bør folk lære seg å ikke stikke snuten sin i andres saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg om hva andre synser og mener?

Jeg fikk Emma i fjor på senhøsten. Vi fikk bare noen dager med høst før snøen kom. Emma skalv som en tulling når hun sto i ro. Det var forferdelig ekkelt å se en valp på bare litt over en kg skjelve som et aspeløv... Så jeg klipte til en genserarm slik at hun fikk noe tykt stoff rundt seg slik at vi kunne være ute lengre. Det er jo mye man skal se som valp, og mye av det er ute - og fryser de så ser jeg ikke noe galt i å trø på de noe som hjelper dem å holde på varmen.

Nå har Emma blitt voksen og fått mye per pels, dog har hun ikke noe underull - så hvis hun er like mye frysepinne denne vinteren så skal jeg vurdere å kjøpe en dress eller få strikket en genser med 4 "armer" på til alle beina. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker genser eller dekken NÅ, ser jeg virkelig ikke poenget. Men det er jo selvfølgelig ditt valg.

Jeg har en hund med middels lang pels, men han har merkelig lite underull. Han har derfor dekken på seg når gradestokken kryper ned mot -10 og kaldere. Ellers klarer han seg fint, så lenge han ikke står stille for lenge av gangen eller er klissvåt inn til skinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det varmt ja, og Elvis løper og hopper som en gal når vi er ute.. Og han er uten klær :) Men bare lurte om det er greit med en liten genser på han, for han fryser lett og nekter å gå ut når det er kaldt.. Men når jeg tar på han genseren når vi skal gå tur å det er kaldt, springer han ut ..

Snakker ikke om den dagen i dag da.. Snakker om den dagen det ER minus grader. Seffølgelig bruker jeg ikke klær på han i 10+ grader!

Har sakt det tidligere.. Bruker ikke klær på valpen min nå! Det jeg snakker om er når det blir vinterstid.. Og om det da kan være greit, siden der fort blir minusgrader her om vinteren. Dessuten synes jeg ikke det er så gøy å sjule den flotte pelsen hans. Mange tror sikkert jeg er sånn tenåring som kjøper balletkjoler og fine capser, men jeg kjøper jo bare hvis han fryser.. har lakt merke til at noen dager når det er veldig kaldt begynner han å fryse.. Så stapper han ikke i en svær strikkegenser i 10 + grader liksom!

Har dere vinter og minusgrader allerede? Siden du i det første innlegget jeg quotet sier at han har allerede hatt problemer med temperaturen og måtte ha klær på.?

Nei, en Cavalier trenger ikke klær(hvertfall ikke nå, kanskje en valp trenger det om det begynner å krype ned mot 10-15minusgrader), og jeg ser ikke vitsen å bruke det når det ikke behøves, det eneste du oppnår er en hund som ikke får så tykk pels som den kunne fått, og du kan få en hund som blir "pinglete" og må bruke dekken for evig og alltid.

Jeg ville prøvd å venne den til kulde jeg, mange valper liker ikke regn/kulde o.l., det er en tilvenningssak for mange.

Hold han i aktivitet når dere er ute. Han vil ikke dø av litt kjølig vær uansett.

Jeg hadde valp med lite pels vinteren som var, og han klarte seg fint tilogmed her oppe i nord hvor vi hadde perioder med skikkelig kulde og fælt vær.

Og selvom han skalv litt og stod og løftet på føttene så klarte han seg fint, og hadde så absolutt ikke vondt av å være ute uten klær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...