Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering av gamle hunder - hva synes dere?


Barooo

Recommended Posts

Jeg var akkurat på finn.no, og fant en hund til omplassering på 11 år.........

Jeg blir litt frustrert, synes en 11 år gammel hund burde fått være der den er den siste tida, det må jo være vanskelig for en så gammel hund å tilpasse seg ett nytt hjem??

Hva synes dere om omplassering av gamle hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel skal en hund være før det ikke er ok å omplassere den? 3 år, 5 år, 6,5 år? 8 kanskje?

Personlig hadde jeg nok ikke forsøkt å omplassere en 11 år gammel hund, men jeg ser ikke at noen som aldri har møtt hverken hund eller eier skal kunne uttale seg om hvilke individer som vil kunne fungere og få noen hyggelige måneder eller år til, og hvem som ikke kan det... Det gjør åpenbart du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel skal en hund være før det ikke er ok å omplassere den? 3 år, 5 år, 6,5 år? 8 kanskje?

Personlig hadde jeg nok ikke forsøkt å omplassere en 11 år gammel hund, men jeg ser ikke at noen som aldri har møtt hverken hund eller eier skal kunne uttale seg om hvilke individer som vil kunne fungere og få noen hyggelige måneder eller år til, og hvem som ikke kan det... Det gjør åpenbart du...

Nei, det gjør jeg ikke, bare lurer hva andre tenker og om jeg "overreagerer"..... :P

Trenger ikke spydige kommentarer for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat på finn.no, og fant en hund til omplassering på 11 år.........

Jeg blir litt frustrert, synes en 11 år gammel hund burde fått være der den er den siste tida, det må jo være vanskelig for en så gammel hund å tilpasse seg ett nytt hjem??

Hva synes dere om omplassering av gamle hunder?

Nei, det gjør jeg ikke, bare lurer hva andre tenker og om jeg "overreagerer"..... :P

Trenger ikke spydige kommentarer for det..

Åh, så du er ikke "litt frustrert", egentlig? Og du mener heller ikke at "en 11 år gammel hund burde fått være der den er den siste tida"???

Da så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i dialog med en eier som skal omplassere en rolig tispe på 9 år. Jeg har tidligere overtatt en hund på 6. Selvfølgelig, med en eldre hund så har du liksom ikke "livet" forann deg med den, men man kan få noen hyggelige år med en voksen sindig hund og hunden kan få en fin alderdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spørs hvilken situasjon det er.

Hvor gammel det er vanlig for den rasen og bli.

En 11 år gammel hund kan være frisk den, men jeg personlig ville nok ikke omplassert en så gammel hund. Men det kan være spesielle situasjoner som gjøre at de vil omplassere hundene sine selv om de er så gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i dialog med en eier som skal omplassere en rolig tispe på 9 år. Jeg har tidligere overtatt en hund på 6. Selvfølgelig, med en eldre hund så har du liksom ikke "livet" forann deg med den, men man kan få noen hyggelige år med en voksen sindig hund og hunden kan få en fin alderdom.

Enig. Dessuten, man veit jo ikke hvorfor hunden eventuelt blir omplassert. En eldre hund kan jo plutselig komme i den klemma hvor en familie oppløses, noen blir veldig allergiske osv. Den trenger jo ikke bli "kastet ut" bare "fordi" .. Disse hundene fortjener jo også en ny sjanse, akkurat som yngre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville det vært utenkelig å omplassere en så gammel hund. 11 år er en anseelig alder, og jeg kunne ikke tenke meg å la fremmede overta den de siste månedene/årene. Da hadde jeg faktisk heller valgt å avlive hunden dersom det hadde vært helt prekært og livsnødvendig å skilles fra hunden. Men det skulle vært noe helt ekstremt som gjorde at jeg ville valgt å skilles fra bikkja - ikke vet jeg hva det skulle vært!

Ser bare på min eldste som nettopp ble avlivet pga sykdom - hun var nærmere 12 år. Det hadde vært helt fjernt å skulle gitt henne til noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvorfor hunden skal omplasseres, hvordan hunden er fysisk og psykisk og hvor lett den vil ta det å flytte. Den kan ha mange gode år igjen, så hvorfor ikke la den nyte alderdommen i et annet hjem om det ikke finnes muligheter til å ha den videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig er den som får en gammel hund. Jeg syns de siste årene var rene ferien med mine hunder. De kan alt som læres skal, de tar livet med ro og andre hunder bryr seg ikke om å tøffe seg mot de som har status som eldst! En flott tid venter sansynligvis. Om det blir fem måneder eller fem år, vet vi da ikke noen av oss. :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig er den som får en gammel hund. Jeg syns de siste årene var rene ferien med mine hunder. De kan alt som læres skal, de tar livet med ro og andre hunder bryr seg ikke om å tøffe seg mot de som har status som eldst! En flott tid venter sansynligvis. Om det blir fem måneder eller fem år, vet vi da ikke noen av oss. :lærer:

Veldig enig med dette. Det kommer jo helt an på hvilken form hunden er i, og om den ellers ikke har noen plager. Min forrige hund ble 14 år. Hun var "nesten" sprek som en unghund frem til uken før hun forlot oss. Hun var glad i alle, og jeg tror ikke hun hadde hatt noen problemer med å bli omplassert i en alder av f.eks 11 år. Det er jo selvfølgelig litt trist å se en så gammel hund bli omplassert, men vi vet jo ikke årsaken. Det kan jo være mange gode grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo nettopp overtatt en 6 år gammel tispe.

Ingen problem. Hun fant seg til rette hos oss fra dag 1, hun er frisk og fin og kunne ikke vært mer elskverdig verken mot oss eller mot vår unghund Tiger.

For oss som ønsket oss en hund til passa det perfekt med en "ferdig" en, siden Tiger ennå er så ung. Og jeg kan si så mye at om ikke livs-stilen vår blir totalt forandra om mange mange mange :rolleyes: år når eldste-jenta sovner stille og fredelig inn vil vi nok få oss en ny.

Ingen vet bedre om en hund kan omplasseres enn eieren. Jeg ser ikke på alderen som et hinder, men personligheten til hunden.

Selv må jeg innrømme at jeg nok ikke hadde sagt så kjapt ja takk til en voksen hund om jeg ikke kjente hunden og eieren svært godt. Faren for "skjulte" feil vil alltid være der, desverre.

Jeg ser med respekt på eiere som innser at hunden trenger mer enn de kan gi, tviler på at det er lett for noen når man må bestemme seg for å gi fra seg en god venn gjennom mange år. Blir jo selv helt på gråten bare med tanken på å sende fra meg Tiger eller Lettie. De er nå begge fullverdige familiemedlemmer og er med på det meste vi foretar oss, ingen forskjell fra en til to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør jeg ikke, bare lurer hva andre tenker og om jeg "overreagerer"..... :)

Trenger ikke spydige kommentarer for det..

Da er du på feil forum! :o her lirer folk av seg spydige kommentarer over en lav sko har jeg merket... ordlegger man seg LITT feil, så er det kjørt ;) må være slitsomt å være så hissig som enkelte er... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje bare at det er lett å reagere når veldig skråsikre meninger ytres - når ting er mye mer nyansert enn som så. Tenk om man da avlivet den 11 år gamle hunden, hvis den faktisk kunne vist seg å ha både to og tre år igjen å leve? Som en her inne skrev, "det vet vi ikke" - uansett om det er de unge hundene våre eller gamle hunder.

Jeg har etter mange år med to kanaler nå fått en haug kanaler, og har da - lenge etter de fleste andre - "oppdaget" Animal Planet og særlig da Dyrepoliti-serien deres. Husker en sending som gikk, sikkert i reprise, om to whippeter som var forlatt i et hus - 11 år gamle, og hvor tillitsfulle og glade de var når de trippet avgårde med sin nye eierfamilie. Burde de vært avlivet istedet?

Alt kommer an på - og det å gjøre seg til doms er dumt. Se på pensjonerte førerhunder, som får "fri" iallfall en tid på tampen. Selv om det er en annen art, så husker jeg en katt på 12 år som ble omplassert og fikk et optimalt liv de siste årene - fra hårete sofapute evig innendørs til nedklipt tilværelse som suveren musejeger og friluftskatt.

Er folk snille og gode, og hunden får et like bra eller bedre tilværelse som den hadde, så vil de - jeg holdt på å si dessverre (for oss eiere som tror de er evig lojale mot oss) - tilpasse seg utmerket, forutsatt at den ikke har helt spesielle behov. Så man bør ta høyde for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du på feil forum! :) her lirer folk av seg spydige kommentarer over en lav sko har jeg merket... ordlegger man seg LITT feil, så er det kjørt :o må være slitsomt å være så hissig som enkelte er... hehe

Hehe.... Har lagt merke til det, ja...... ;)

slitsomt må det være, ja,når man henger seg opp i sånne ting..

Jeg må bare si at jeg har overtatt en Rottweiler tispe på 7 1/2 år, og hun var verdens herligste og vi hadde to kjempegode år sammen, før albuene ble veldig vonde..

Så det var ikke det jeg mente, at det ikke går osv osv., men bare lurte hva andre tenker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvorfor hunden omplasserers, på individet og ikke minst på forventet levealder på rasen (hvilken rase var det snakk om?). For raser som ikke blir stort eldre enn 10-11 år, så er det kanskje best å slippe i mange tilfeller, men for raser som har en forventet levealder på rundt 15 år +/- er faktisk ikke 11 år så veldig gammelt. Jeg syns i hvertfall at det ville være galt å avlive en fysisk og mentalt frisk hund som potensielt har 3-5 år igjen å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... Har lagt merke til det, ja...... :o

slitsomt må det være, ja,når man henger seg opp i sånne ting..

Takk for omtanken - men jeg har det bare bra i så måte, ellers takk, det er ikke irritasjon over ugjennomtenkte Soneninnlegg som sliter meg mest for tida, merkelig nok...

Jeg må bare si at jeg har overtatt en Rottweiler tispe på 7 1/2 år, og hun var verdens herligste og vi hadde to kjempegode år sammen, før albuene ble veldig vonde..

Så det var ikke det jeg mente, at det ikke går osv osv., men bare lurte hva andre tenker. :)

Og vips var vi rykket tilbake til start - NÅR nøyaktig er en hund for gammel til å omplasseres, mener du???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etpar venner av meg overtok en 17 år gammel blandingstispe etter at eieren hennes døde. De hadde fra før av to tisper på 11 og 14 år. Den 17 år gamle blandingstispa fikk to fine år i sin nye familie før hun døde. De andre to var også omplasseringshunder, og ble også overtatt i godt voksen alder. Den ene av dem har også vandret heden nå, og jeg venter spent på å høre hvilken hund de nå tilbyr sitt hjem til. Jeg tviler ikke på at den også kommer til å være en aldrende dame.

Hvorvidt en hund tåler omplassering i høy alder kommer an på to ting: hunden selv, og de nye eierne. Men av disse to kriteriene er jeg rimelig sikker på at det er de nye eierne som teller mest. Har de bare riktig innstilling og nok tålmodighet, er det vel de færreste hunder som ikke lar seg omplassere. Selvfølgelig vil det finnes unntak, og noen hunder er så tett knyttet til sine mennesker at de sannsynligvis aldri blir tilfredse noe annet sted. Men det hører forhåpentligvis til unntakene, så lenge de får tilsvarende mye kjærlighet - eller enda mer - i sitt nye hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen aldresgrense på omplassering av en hund? Enten den er 1 eller 11 år så kan det umulig spille noen rolle så lenge hunden er til "å leve med"? Om den har noen aldersskavanker så hadde ikke det vært avgjørende for meg. Det eneste som hadde betydd noe var at den var normal (i mangel på et bedre ord).

Det finnes *mange* grunner til hvorfor hunder blir omplassert, og skal man la være og omplassere en frisk hund bare fordi den trekker litt på årene? Hunder er utrolig tilpasningsdyktige og lever nok mye mer i nuet enn de fleste av oss vil erkjenne - så jeg tror en hund, uansett alder, som kommer til et nytt hjem vil tilpasse seg fint så lenge menneskene den kommer til er de rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flott vis de får endt sine dager lykkeligt. Men det er mange som leter etter en ung hund med mye energi. Så en gammel hund kan jo kanskje passe for "gamle" :icon_redface: Men jeg synes de kunne beholde den til døden. VIS det ikke var en skikkelig god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes de kunne beholde den til døden. VIS det ikke var en skikkelig god grunn.

Nå er det vel ikke sånn at man omplasserer en 11 år gammel hund fordi man ikke gidder å ha den lenger, eller?! Jeg har ihvertfall erfart at de som omplasserer "eldre" hunder gjør ikke det av lyst eller glede, det er jo fordi de av en årsak ikke lenger kan ha hunden.

Da får man heller diskutere hva som er "gode eller dårlige" grunner til å omplassere, uansett alder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...