Gå til innhold
Hundesonen.no

Rex løs i skogen for første gang


Wanderlust

Recommended Posts

Rex har ikke alltid hvert drømmehunden kan man si. Og helt siden han var valp var han den som alltid stakk. Og har han mulighet så har han stukket her hjemme også, og i det heltatt med engang sjangsen har hvert der. Men han begynner å bli mer voksen nå, og noen ting jeg har opplevd har fått meg til å lure på om han stikker om vi er på tur i skogen eller ikke. Blant annet har jeg mistet båndet, men han har stoppet når heg har sagt ifra. Og et mislykket kennelopphold (med meg) gjorde at han stakk ut av hundegården. Men ropte jeg på han, så kom han.

Så jeg har en stund tenkt litt på om jeg faktisk skal prøve og bare slippe han. Og idag fikk jeg med pappa som rex hører mer på. Vi reiste langt ut i skogen, der det ikke er en bil og se på lang lang avstand. Slapp han ut av bilen, og sa fri. Og han løp nedover traktorveien, men så plystret jeg, og da bråsnudde han og var i nærheten. Fant frem kongen jeg hadde tatt med, og ropte igjen, og han kom rett til meg. og ble heftig drakamp. Fikk den fra han og sa fri igjen. Og var herlig å se Rex fri. Var som en ny hund, mye mer lykkelig. Og hver gang jeg ropte kom han for en drakamp. Han ville ikke engang komme når pappa ropte, så det var jo litt morsomt å se, siden jeg alltid har ment han er en pappadalt.

Vi hadde han løs i en time eller noe, med mange innkallinger. Og han løp aldri langt unna. Jeg prøvde også litt i lydighetssammenheng, innkalling fra sitt, med lang avstand. Og han kom som et skudd. (har filmet det, så skal se om jeg får den ut på hjemmesiden min snart).

Så nå er jeg oppi skyene, over å ha en hund som hvertfall ikke stikker om vi er langt nok ut i skogen. Nå gjennstår det bare å se om jeg kan ha han løs på vanlige store, åpne områder, som f.eks fotballbaner, åkre og liknende. Men det tar vi senere.

Måtte bare dele det med dere, for nå er jeg så utrolig glad. Og tror Rex satte pris på den friheten.

Bocca hadde vi også løs, men ho stakk nok litt lengre enn jeg hadde trodd. Men det som var litt morsomt da var at Rex løp etter henne, og på en måte hentet henne tilbake. Så han passer nok på henne :P Lille rare Rexe-gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :P Noe av det flotteste med å ha hund er å se de løpe løs i skogen. Deilig for Rex og deilig for deg! Nå tipper jeg det blir mange fine skogsturer med karbonader, kong og all mulig snacks på lur i lomma :P

Det skal jeg love deg. Jeg er uten bil, men får nok smiske litt med pappa, eller noen andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! :icon_fun: Dette har du vel ønsket deg lenge. Bare si fra hvis du ønsker turfølge i skogen. Jeg kjører ikke bil, slipper ikke Fibi hvor som helst, men vi finner veien til skogen og koser oss der! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! :P Det er herlig å ha pelsen løs på tur, kjempe flott at du og Rex får oppleve det mer fremover. Kanskje det bare var litt modning i topplokket som skulle til? :P Moro å lese at han "henter inn" Bocca når hun går langt unna, det er vel typisk gjeterhund igrunnen. Flokken må jo være samlet mener vel Rex. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er heller ikke helt komfortabel med å slippe Freya da hun har det med å forsvinne inn i sin egen verden. Men i går benyttet jeg sjansen da jeg fant en slags strand langt fra folk med stort jorde ved siden av så det var ingen fare for at hun skulle løpe ut på veien eller noen skulle komme overraskende på oss. Nå skal dyret få løpe tenkte jeg, men dengang ei. Tasset bare rundt med nesen (les skjegget) i søla og ble grisemøkkete hun. Fikk litt fart på henne til slutt da ved å kaste pinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...