Gå til innhold
Hundesonen.no

Økologisk hundemat?


Shilamon

Recommended Posts

noen som vet om det finnes økologisk hundemat i Norge?

Når rent er best for meg og naturen må det jo være best for hunden også?

Så i en annen tråd her om fôret til handlers.no, men på sidene deres sto det ikke noe om at fôret var økologisk. Noen som vet?

Vet st. Hippolyt har et vegetabilsk fôr som er ment å blandes med kjøtt, og så vidt jeg vet er vel iallefall hestefôret deres ganske så "rent".

Tar imot gode idèer:)

(fôrer 50/50 tørrfôr (hills) og kjøtt (v&h) idag og tenker å fortsette med det, men helst med økologiske varer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som vet om det finnes økologisk hundemat i Norge?

Når rent er best for meg og naturen må det jo være best for hunden også?

Så i en annen tråd her om fôret til handlers.no, men på sidene deres sto det ikke noe om at fôret var økologisk. Noen som vet?

Vet st. Hippolyt har et vegetabilsk fôr som er ment å blandes med kjøtt, og så vidt jeg vet er vel iallefall hestefôret deres ganske så "rent".

Tar imot gode idèer:)

(fôrer 50/50 tørrfôr (hills) og kjøtt (v&h) idag og tenker å fortsette med det, men helst med økologiske varer:)

Er nok jeg som fant det på handlers, og det jeg fant var fordi jeg fikk et ark i posten, og på siden kan jeg finne følgende:

Belcando

Belcando er en high premium serie økologisk fremstilt for. Det er lagt spesielt stor vekt på at alle råvarer er fremstilt økologisk og med optimal ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ved at Dandog laver en økologisk grønsagsblanding til hunde, som man så selv supplerer op med kød.Den indeholder de mineraler og vitaminer hundene har behov for og er lavet til fodring af hunde på Barf metoden. Jeg fodrede selv med den i Danmark, hvor den koster 199Dkr, men kender desværre ikke nogen forhandler af det her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det på handlers siden nå, lette nok ikke godt nok tidligere.

hmm, josera? Det er kanskje uten mye dill og dall, men det spørs hvordan det står til med ingrediensene.. men takk for tips. Tar gladelig imot flere.

forresten, noen som har testet Nature`s best fra Hills?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer valpen min med Natures Best puppy fra Hills blandet med vom, veldig fornøyd. Blank og fin i pelsen!

Natures Best skal visst ikke være heeelt økologisk, men nært! Koster heller ikke mer enn de andre Hills produktene, noe som er veldig kjekt. Har også hørt at mange kresne hunder liker Natures Best, skal være mer smak på det foret enn på andre Hills fòr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fodrer mine hunde med Hill's Natures best, mine hunde er utrolig glade for det, de har plank Pels, og minimum røyting. Som valp ville min cocker ikke spise Hill's science plan puppy food, men hellere natures best, så jeg er bestemt glad for det, og som sagt bruger de bedre råvarer i det. Jeg har selv prøvet at have problemer med andre produkter, da min cocker fordøjer sin mad hurtigt, og er nødt til at få mad 3 gange om dagen, men Hill's natures best er for mig det optimale fuldkost blanding til min cocker.

Men kender også en der fodrede sin hund med det, og hendes hund begyndte at røyte meget, så det er forskelligt fra hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg fôrer hundene mine med Vom & Hundemat og andre former for rå, kjøttbaserte råvarer. Dette er ikke økologisk, men er likevel et godt stykke bedre enn å fôre med økologisk tørrfôr, siden de fleste tørrfôr inneholder altfor store mengder vegetabilske ingredienser. Hundens fordøyelsessystem er tilpasset mat som hovedsaklig består av animalske råvarer (kjøtt, bein, innmat), og da er Vom & Hundemat og andre rå, animalske matvarer langt å foretrekke framfor korn o.l., uansett om det er økologisk eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, du råforer eller?

Det er nå vel en grunn til at hundefôr inneholder det det inneholder, utenom at det skal være billig... Det kan være at råfôring er det mest "naturlige", men det er ikke sikkert det er det beste for hunden alikevel... Men det er igrunn en annen diskusjon som man kanskje aldri blir helt enig om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, du råforer eller?

Det er nå vel en grunn til at hundefôr inneholder det det inneholder, utenom at det skal være billig... Det kan være at råfôring er det mest "naturlige", men det er ikke sikkert det er det beste for hunden alikevel... Men det er igrunn en annen diskusjon som man kanskje aldri blir helt enig om...

He he, ja, jeg råfôrer. Og du he he tørrfôrer, eller?

Det som er den naturlige maten for et dyr, vil alltid være det beste for den. Dvs, hvis en dyreart - f.eks. ulv, villhund, tamhund, eller andre dyr med tilsvarende fordøyelsessystem - i tusenvis av år har tilpasset seg en spesiell matseddel bestående av hovedsaklig rått kjøtt, så vil det være det beste for arten. Skal man utvikle noe annet, må man uansett ta utgangspunkt i hva dyreartens fordøyselsessystem er tilpasset. Og skal man utvilke noe som er "like godt", må man la være å ta hensyn til menneskers preferanser, som f.eks. at det skal være enkelt å fôre med.

Hva grunnen er for de ulike bestanddelene i tørrfôr, skal jeg ikke begynne å gjette på. Men en god del av ingrediensene har kun som oppgave å muliggjøre oppbevaring ved romtemperatur. Det er f.eks. vanskelig og dyrt å lage et holdbart tørrfôr uten en stor mengde lettørket korn. Ingen påstår at hunder trenger korn, såvidt meg bekjent. Men like fullt er det en av hovedbestanddelene i tørrfôr - tilogmed i kattefôr, selv om katten er en ren kjøtteter!

Det er også vanskelig å lage holdbart tørrfôr med enkelte typer fett, for fett harskner raskt i romtemperatur. Så da velger man å bruke fett-råvarer som holder seg lengst. Men det er store næringsmessige forskjeller mellom ulike fettråvarer, og jeg vil påstå at rått, animalsk fett er mer naturlig - og derfor bedre - for hunder enn prosessert plantefett.

Det er også stor forskjell på næringsinnholdet i rått kjøtt, og i det samme kjøttet etter oppmaling, koking, tørking, og oppbevaring i romtemperatur over tid. Dessuten vet jeg at kjøttet har hatt kort reise fra produsentene (som er norske; henholdsvis firmaet Vom & Hundemat i Østfold, og etpar slakterier jeg kjøper råvarer fra direkte) til min fryseboks.

Tror jeg at mine hunder har en bedre matseddel enn tørrfôrede hunder? Ja, så absolutt, ellers hadde jeg ikke fôret dem rått. Det betyr ikke at jeg prøver å prakke mine meninger over på andre. De fleste av mine hundevenner har forlengst gått over til råfôring, uten min påvirkning.

Men noen få av mine hundevenner foretrekker tørrfôr, og begrunnelsen deres er at "det er så mye enklere". Ja, jeg er enig i det, på samme måte som at det er mye enklere å kjøpe bakevarer på butikken enn det er å bake selv. Ulempen er at man får med en del ting på kjøpet som man ikke har kontroll over, f.eks. herdet vegetabilsk fett (transfett), som er mye debattert pga diverse negative effekter.

Herdet vegetabilsk fett finnes i kjeks, potetgull, kjøpekaker og andre bakevarer, men også i ferdigmat og fast food. Det er en svært usunn type fett, men det er billig og det gir varene månedslang holdbarhet i romtemperatur. Men det er IKKE påkrevd å merke matvarene med at de inneholder transfett - det er lov å kun kalle det "vegetabilsk fett". Og dette gjelder altså menneskemat! Hva vet vi så om innholdet av slikt fett i tørrfôr? Ingenting, for kravene om merking av dyrefôr er langt mindre strenge enn for menneskemat.

Det er dokumentert i forskningen på mennesker at denne typen fett forbindes med hjerte-/karsykdommer og kroniske sykdommer. Det har negativ effekt på kolesterol og det påvirker betennelsestilstander. Det påvirker også insulinet ved diabetes, og øker risikoen for kreft. Pussig, da, at hjertelidelser, overvekt, diabetes, kreft og diverse kroniske sykdommer er så økende at media skriver at vi overfører livsstilssykdommene til hundene våre.

Så ja, he he, jeg fôrer rått, og har ingen problemer med å gjøre det. Jeg foretrekker å vite hva jeg putter i hundene mine, og jeg er generelt veldig skeptisk til produkter som kan oppbevares i måneder ved romtemperatur, enten det nå er tørrfôr til hunder eller matvarer til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først av alt: unnskyld hvis du oppfattet innledningen min på forrige innlegg som en sarkasme til deg.

Selv er jeg en kombifôrer som gir både kjøtt og tørrfôr. Jeg tror at "naturlig" så er nok kjøtt, bein og litt grøntfôr (type BARF-dietten) bra, MEN jeg er ikke så sikker på om denne dietten er den beste om man skal få best mulig sammensetning av vitaminer/ mineraler og andre næringstoffer hunden har behov for. Har ikke lest så mye bakpå hundefôrsekker, men i menneskesammenheng må transfett hete delvis herdet, må det ikke? Tørrfôr alene tror jeg ikke er ideelt det heller, men man får antakelig en riktigere sammensetting av næringstoffer. Men dette er vel egentlig en diskusjon som det ikke er vits i å begynne under denne tråden da den har blitt diskutert opp og ned ørten ganger før under andre tråder.

Økologisk tørrfôr og økologisk kjøtt med timesvis i fri natur er kanskje det beste for vofsen? men hvem vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først av alt: unnskyld hvis du oppfattet innledningen min på forrige innlegg som en sarkasme til deg.

Takk! Ja, jeg syntes kanskje det virket litt... ikke sarkastisk, men mer i retning "åjahaja, så du driver med sånt no' vås, du da...". Men det er lett å få feil "tone" i tekst i forhold til i tale, og det vet jeg jo godt etter å ha vært på internett siden 1993. :-)

Selv er jeg en kombifôrer som gir både kjøtt og tørrfôr. Jeg tror at "naturlig" så er nok kjøtt, bein og litt grøntfôr (type BARF-dietten) bra, MEN jeg er ikke så sikker på om denne dietten er den beste om man skal få best mulig sammensetning av vitaminer/ mineraler og andre næringstoffer hunden har behov for. Har ikke lest så mye bakpå hundefôrsekker, men i menneskesammenheng må transfett hete delvis herdet, må det ikke? Tørrfôr alene tror jeg ikke er ideelt det heller, men man får antakelig en riktigere sammensetting av næringstoffer. Men dette er vel egentlig en diskusjon som det ikke er vits i å begynne under denne tråden da den har blitt diskutert opp og ned ørten ganger før under andre tråder.

Jeg begynte selv som BARFer, men gikk over til ren råfôring fordi hunden jeg hadde da ikke likte frukt og grønt. Jeg la merke til hva slags vegetabilske råvarer han ville ha, og det begrenset seg egentlig til overmodne nedfalls-plommer og bredbladet, grønt gress. Han spiste også gjerne hestemøkk, men kun hvis den var helt fersk. Så leste jeg en god del om råfôring, om hundens fordøyelsessystem, om forskning på hundens ernæringsbehov, om næringsstoffene i ulike råvarer, osv, og ikke minst om hva ville ulver spiser (og da mener jeg ville ulver, ikke dyrehage- og reservat-ulver, som det dessverre er skrevet mest om - både når det gjelder ernæring og adferd...).

Jeg lærte da at overmoden (men ikke råtnende!) frukt inneholder mye lettfordøyelige karbohydrater (fruktsukker). Jeg fant ingen forklaring på hundenes interesse for bredbladet gress, men jeg leter fremdeles - og jeg har noen egne teorier. Jeg leste at fersk hestemøkk inneholder mye delvis fordøyd gressfiber og massevis av mineraler og sporstoffer, pluss tarmbakterier. Og jeg leste at grønnsaker for det meste inneholder karbohydrater i form av stivelse og fiber, og at begge deler er dårlig fordøyelig i hundens korte tarmsystem. Kornsorter som ris, hvete, mais osv inneholder forøvrig nesten ingen fiber, så jeg blir litt trist når jeg leser at folk koker ris til hundene sine "fordi de trenger fiber".

Sett at en ulv lever sitt naturlige liv, utenfor alt som heter dyrehager og små, innegjerdede reservater. Den har tilgang til sin naturlige mat: store og små byttedyr, og åtsler. Den lever i et nordlig klima, med kort sesong for spiselige plantevekster. Om høsten eter den litt bær, og kanskje eter den også litt mineralrik jord. Og den eter sikkert bredbladet, grønt gress - men ikke vissent, dødt gress, selv om det også inneholder fiber (min teori er at hunder/ulver eter gress pga et eller annet stoff som finnes i gresset mens det er grønt og friskt). Ulven eter sikkert også litt møkk etter gressetende dyr, og kanskje også fuglemøkk (jeg vet om flere hunder som gjør det). Og slik har altså ulven levd i hundretusenvis av år, og den har trivdes og formert seg.

Hunden har utviklet seg fra ulven, i samliv med mennesker. Det skjedde mens menneskene ennå var jegere og samlere, lenge før de ble korn- og grønnsaksdyrkende bønder. Hundene skaffet seg det meste av mat selv, enten gjennom egen jakt eller ved å ransake avfallsdyngene. Der fant de hovedsaklig kjøtt-/bein-avfall, for det var fremdeles jakt som var hovedkilden til mat. Sånn fortsatte det i tusenvis av år, til menneskene langsomt begynte å dyrke jorda og holde husdyr. Men dyrkingen var vanskelig og tidkrevende, og mesteparten av jorda ble benyttet til beite til husdyr. Kjøtt fra husdyr og vilt var fremdeles en hovedkilde til mat. Menneskepopulasjonen var lav, befolkede områder var små og omkranset av store skoger. Hundene gikk fremdeles løse og jaktet sin egen mat.

Det var først i ganske nær tid at mer tettbebodde, spesialiserte samfunn utviklet seg. Det oppsto spesialiserte yrker som håndverkere, smeder, pottemakere, handelsmenn osv, og disse produserte ikke egen mat - de måtte kjøpe den fra andre spesialiserte yrkesgrupper, som slaktere, bakere, osv. Men de aller fleste menneskene produserte fremdeles sin egen mat - bare at nå solgte de også overskuddet til de som bodde i tettstedene. Skogene var nå betydelig mindre, jordene, åkrene og beitemarkene større, og det fantes mindre vilt. Skogene, og jaktrettighetene, tilhørte høvdinger og småkonger, men de brydde seg mest om storvilt. Småviltet var "fritt vilt" for alle. Hundene ble også mer spesialiserte: sporende jakthunder, hetsende jakthunder, hi-jakthunder, apporterende vann-jakthunder, vakthunder, vokterhunder til buskap, gjeterhunder - og nå også rene kjælehunder. Men folk hadde ennå husdyr, selv midt i disse små "byene", og det var ikke lange veien ut til gårdene rundt handelskjernen. Kjøtt var ennå lett å få tak i, og mat- og slakteavfall ble dumpet rett utfor husveggene.

Det er faktisk ikke mange hundre år siden en stor del av den hundeeiende befolkningen i verden levde slik!

En dyreart bruker lang tid på å venne seg til en ny type mat, spesielt hvis den nye maten er veldig ulik det dyrearten er tilpasset til fra før av. Å tilvenne hunden en matseddel fra hovedsaklig kjøtt med noe grønt og middagsrester, til hovedsaklig raffinert korn og industrielt prosessert kjøtt, krever mer enn 100 år. Og tørrfôr har faktisk ikke eksistert så lenge. At tørrfôret er tilsatt allverdens vitaminer og mineraler er faktisk ikke så rart, med tanke på alle vitaminene og mineralene som blir ødelagt ved hard koking og tørking. Tenk deg at du har et rått stykke kjøtt - f.eks. en kotelett m/bein - med alle dens næringsstoffer. Så maler du den opp, koker den lenge ved høy temperatur, tørker den, lager pellets av den, og putter det hele i en pose som oppbevares ved romtemperatur. Tror du koteletten nå har samme næringsverdi? Neppe! Da må man tilsette vitaminer og mineraler for å kompensere for det.

Det samme må man hvis man fôrer ensidig på enkelte råvarer, og vi som råfôrer er opptatt av å ha størst mulig variasjon i råvarene. Jeg fôrer på en basis av Vom & Hundemat, og varierer med kjøtt/bein/innmat av høns, kalkun, svin, lam, storfe, og også egg fra mine egne høner. I tillegg spiser hundene mine bredbladet gress. De bryr seg overhodet ikke om frukt/bær, grønnsaker, eller brød. Når de eter middagsrester, unngår de grønnsakene. Jeg gir dem hele høns fra egen hønsegård, og da unngår de kråsen, kroa og tarmen - altså der det finnes korn og grønt. De har også fått hel kanin, og da unngår de også mage-/tarminnholdet. De jafser i seg en munnfull hestemøkk hvis de finner det, men kun hvis den er helt fersk. Daggammel hestemøkk har tydeligvis mistet den nærings-nytten som gjør at de eter møkk. Siden gammel møkk har like mye fiber som fersk møkk, antar jeg at det ikke er fiberinnholdet som gjør at hunder eter møkk.

Økologisk tørrfôr og økologisk kjøtt med timesvis i fri natur er kanskje det beste for vofsen? men hvem vet...

Økologiske råvarer har - sannsynligvis - høyere næringsinnhold enn ikke-økologiske. Men hvis man ihjelkoker og ihjeltørker råvarene, så spørs det om ikke vinninga går opp i spinninga uansett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du lest deg opp noe sted om ernæriing? (gode linker mottas med takk om de finnes...)

Det finnes ingen enkel metode for å lese seg opp om ernæring, dessverre. Det er mye propaganda ute og går, og man må ofte lese mellom linjene. Men jeg har lest Nutrient Requirements of Dogs and Cats (2006) mens hele publikasjonen var å finne på internett. Nå må man kjøpe den... Her er en brosjyre om den: http://dels.nas.edu/dels/rpt_briefs/dog_nutrition_final.pdf. Den er den eneste "offisielle" sammenfatning av ernæringsforskning som er utgitt i USA, og det er veldig tungt lesestoff - men veldig interessant også. Spesielt kapittelet om hvorvidt hunder egentlig trenger karbohydrater.

Ellers har jeg så mange lenker at det blir en hel jobb å poste dem her. Men her er noen tilfeldig valgte:

http://iml.jou.ufl.edu/projects/Spring04/P...od/Contents.htm

http://home.earthlink.net/~pawsreflect/nutrition.html

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/

http://www.njboxers.com/faqs.htm#plans

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

http://www.barfworld.com/

http://www.geocities.com/Petsburgh/1771/webring.htm

http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site...on/Canidae.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...