Gå til innhold
Hundesonen.no

Mer utgangsstilling - vil ikke sitte inntil

xxx12345

Recommended Posts

Freya har endelig begynt å skjønne ting - eller jeg har blitt flinkere med henne (stryk det som ikke passer :twitch: ) og hun går nå apellmerkeprogrammet stort sett uten problemet. Det jeg sliter med å få til er å få henne til å sette seg inntil mitt venstre ben. Hun setter seg stort sett alltid en litn halvmeter unna på skrå. Ser det er flere småhunder som gjør det og jeg tror det har med størrelsen og gjøre (at hun da ser meg bedre). Spørsmålet mitt blir da om noen har tips til hvordan få henne på riktig plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to cavalierer og hadde samme problemet. Det har nok noe med at de er små, og at de derfor vil gå lenger unna for å få øyekontakt.

Det som fungerte for meg, det var at når hunden satt, så gikk jeg inntil slik at vi kom i riktig posisjon i forhold til hverandre for utgangsstilling. Så sto jeg der og ga kommando for utgangsstilling (fot eller på plass), og da hunden fortsatt satt rolig og så på meg, så belønnet jeg.

Gjentok dette noen ganger og etter hvert så fungerte det veldig bra. Nå setter de seg stort sett helt korrekt inntil meg! :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to cavalierer og hadde samme problemet. Det har nok noe med at de er små, og at de derfor vil gå lenger unna for å få øyekontakt.

Det som fungerte for meg, det var at når hunden satt, så gikk jeg inntil slik at vi kom i riktig posisjon i forhold til hverandre for utgangsstilling. Så sto jeg der og ga kommando for utgangsstilling (fot eller på plass), og da hunden fortsatt satt rolig og så på meg, så belønnet jeg.

Gjentok dette noen ganger og etter hvert så fungerte det veldig bra. Nå setter de seg stort sett helt korrekt inntil meg! :whistle:

Jeg har prøvd dette men vet at jeg ikke har vært konsekvent nok - får prøve igjen :)

Har du forsøkt å trene utgangsstilling og fri ved foten inn til en vegg? Rundt en lyktestolpe eller tilsvarende er også fint for bakpartskontroll :)

Fri ved fot er ikke noe problem i det hele tatt, men skal prøve å kalle henne inn når jeg står ved en vegg og se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kan du som sagt prøve å bruke en lyktestolpe (eller hvilken som helst annen stolpe e.l.). Gå et skritt, og stopp. For hver gang du stopper må hun sette seg inntil deg, for stolpen er alltid på hennes venstre side :whistle:

I tillegg kan man tenke på hva man belønner. I starten belønner du for hver gang hun setter seg nærmere enn hun pleier, og ikke belønn når hun setter seg en halv meter unna. Etterhvert som hun kommer nærmere, belønner du kun for ønsket utgangsposisjon. De gangene hun setter seg helt inntil deg på første forsøk, løser du ut og lager "julaften"! Yndlingsleke og mer godbiter enn vanlig!

Lykke til med utgangsposisjonen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i en bordbit på 20x20cm og ca 5cm høy.

Lær hunden å stå på denne med forbeina. Når den kan det forflytter du deg med beina helt inntil kanten av bordbiten til du står med føttene langs klossens side (fire forflytninger, og du har gått en runde).

Hver gang hunden flytter seg etter deg klikker du og gir godbit.

Når hunden følger deg lett legger du til kommando, fot el.l. Når det er i boks fjerner du klossen, og du har en nydelig utgangsstilling:-))

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på hvor du ser hen når du belønner. Det mange glemmer å tenke på under fvf og utgangsstilling er hva hunden vanligvis skal se i den posisjonen, og nistirrer ned på hunden mens de roser aktivt. Hunden skal se siden av ansiktet ditt når den sitter riktig, så bruk tilnærmingsmetoden at du går inntil slik en annen skrev over her, men pass så på å belønne for at hunden ser opp på deg mens du ser rett frem. Hunden skal ikke se deg rett i øynene, da går den for langt fram, så ikke belønn for det i utgangsstilling heller,så tipper jeg det løser seg ganske fort :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal jeg vite om bikkja sitter riktig hvis jeg ser rett fram da?! hehehe

Jeg skjønner hva du mener da, og jeg ser heller ikke på henne under lineføringen og fvf. Så fort jeg sluttet å se på henne gikk begge deler kjempegreit :whistle:

For det første så merker du det jo litt, da. I starten vil vel det viktigste være å få henne nærmere, det er ikke livsviktig at hun sitter på graden og millimeteren korrekt ift deg liksom? Og du merker jo om hun sitter fem eller femti cm fra deg, det er det jo ikke umulig å se i øyekroken heller.

Etterhvert, når dere kan bevege dere lengre og lengre bort fra vegg/fortauskant/gjerde/stolpe (husk å trene ved forskjellige ting, så du får generalisert det), kan du begynne å trene foran glassdører/speil og se hvordan det ser ut, eventuelt få noen til å se på dere og si ifra når hun sitter bra.

Jeg sleit en del med at Tinka satte seg for langt bort på innkomsten tidligere, og trente en del ved vegg. Når jeg begynte å trekke meg lengre og lengre bort fra veggen så var Tinka flink hun, hun hadde jo lært at hun skille sitte inntil veggen... :rolleyes:

Pass derfor på å hele tiden teste ut om hun har god utgangsstilling når du ikke bruker sånn fysisk påvirkning, slik at du ikke trener ved vegg lenger enn overhodet nødvendig.

Løsningen for Tinka og meg ble forøvrig å bytte innkomst. Å skulle gå bak og inn på plass ble litt for koordinasjonskrevende for en labrador med stor fart, så jeg trente inn innkomsten slik at hun nå kommer rett inn på plass (sånn nesten altså, det er jo veldig fristende å dulte litt på meg i samme slengen), og det fungerer mye bedre.

Jeg merker forøvrig veldig godt at Tinka plasserer seg i forhold til hvordan overkroppen min er vridd, så så lenge jeg ser og har skuldrene mine pekt rett fram går det altså som oftest greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...