Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppfinne kruttet - Igjen


Guest Gråtass

Recommended Posts

Vi kunne jo begynne med å diskutere hvorfor alle kvinner synes å tro at negativ forsterkning alltid er måten å få oss menn til å gjøre husarbeid på (vi gjør det jo kun i håp om at den, for oss uforståelige, furtingen skal opphøre...) :P

Thanks for enlightening me - jeg som har levd i den villfarelsen at dere gjør det for å oppnå HELT andre ting! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks for enlightening me - jeg som har levd i den villfarelsen at dere gjør det for å oppnå HELT andre ting! :P

:P

En ting av gangen! I første omgang er det snakk om å få "sin leders" humør til å gå over fra furtent til noenlunde nøytralt.

Når det er gjort (dvs når man har oppnådd et noenlunde rent og ryddig hus og i det hele tatt tør å sette seg ned og late som man slapper av), er det vel mer snakk om reinspikka positiv forsterkning derfra og hjem... :P

Be a spiltter, not a lumper.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

En ting av gangen! I første omgang er det snakk om å få "sin leders" humør til å gå over fra furtent til noenlunde nøytralt.

Når det er gjort (dvs når man har oppnådd et noenlunde rent og ryddig hus og i det hele tatt tør å sette seg ned og late som man slapper av), er det vel mer snakk om reinspikka positiv forsterkning derfra og hjem... :P

Be a spiltter, not a lumper.. :P

Ha, ha, ha! Jeg ler så jeg griner! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

En ting av gangen! I første omgang er det snakk om å få "sin leders" humør til å gå over fra furtent til noenlunde nøytralt.

Når det er gjort (dvs når man har oppnådd et noenlunde rent og ryddig hus og i det hele tatt tør å sette seg ned og late som man slapper av), er det vel mer snakk om reinspikka positiv forsterkning derfra og hjem... :P

Be a spiltter, not a lumper.. :P

Dette var veldig oppklarende, og jeg som har trodd det var mitt eminente lederskap! En indre motivasjon til å gjøre meg fornøyd *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig oppklarende, og jeg som har trodd det var mitt eminente lederskap! En indre motivasjon til å gjøre meg fornøyd *flir*

Øhhh... En indre motivasjon for å gjøre DEG fornøyd??? Det var da fryktelig optimistisk! :P (Er det flere her med sånne illusjoner om mannestanden???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh... En indre motivasjon for å gjøre DEG fornøyd??? Det var da fryktelig optimistisk! :P (Er det flere her med sånne illusjoner om mannestanden???)

Det har vi da sluttet med for lenge siden, illusjoner altså. Her er det kun håndfaste bevis som gjelder. Jeg er litt i den situasjonen at min (eks-) mann er mer huslig enn meg og det går/gikk utover min livskvalitet.. Furtende kjerringer er en ting, men har du sett snurte gubber??? Det er liksom ikke trivelig i det hele tatt. Jeg skjønner at jeg har vært alt for dårlig med forsterkningskriteriene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den venninna som Lone har referert til tidligere og siden det var jeg som gjennom henne kom med den påstanden at belønning kan virke mot sin hensikt, så føler jeg for å forklare dette. Har vurdert å registrere meg som bruker på forumet for å kunne delta i denne diskusjonen, men det blir litt rart når jeg ikke har andre dyr enn hybelkaniner... Så derfor ber jeg Lone om å poste innlegget for meg...

Belønning virker mot sin hensikt når belønningen gjør at atferden blir mindre sannsynlig. Dette kalles i psykologien for "undermining" eller overrettferdiggjøringseffekten. En slik effekt ser man når atferd som i utgangspunktet virket meningsfullt eller interessant for barnet blir belønnet. Belønningen ødelegger da for den indre motivasjonen som allerede eksisterer. Når ytre motivasjon erstatter indre motivasjon mister personen interessen for den aktuelle atferden. Personen begynner å tenke at den viser atferden bare for å oppnå ytre belønning og glemmer at den i utgangspunktet hadde en indre motivasjon. Dette er demonstrert i en rekke eksperimenter.

Moralen er altså at belønning virker forsterkende når man i utgangspunktet ikke har noen motivasjon for å vise atferden. Da trenger man hjelp utenfra. Men man skal være forsiktig med å belønne barn for noe de allerede ha interesse av å utføre, slik som å spise, tegne, leke etc. Atferd de derimot ikke er så interessert i, som f.eks. å rydde rommet, kan med fordel belønnes, men da helst i form av det som kalles atferdsspesifikk tilbakemelding. Det kan f.eks. være å si "Jeg blir veldig glad når du rydder rommet ditt" eller "Jeg synes du er skikkelig flink når du rydder rommet ditt" fremfor å bare si "så bra". Hensikten med det er å være tydelig på hvilken atferd man belønner og at budskapet skal skape en indre motivasjon på sikt ved at den formidler at når man rydder rommet sitt så kan man være stolt av seg selv og føle seg flink.

Det er denne teorien om underminering som gjør at professor Frode Svartdal sa til meg at man skal belønne lavfrekvent atferd, men ikke atferd som allerede er godt etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Men man skal være forsiktig med å belønne barn for noe de allerede ha interesse av å utføre, slik som å spise, tegne, leke etc. Atferd de derimot ikke er så interessert i, som f.eks. å rydde rommet, kan med fordel belønnes, men da helst i form av det som kalles atferdsspesifikk tilbakemelding. Det kan f.eks. være å si "Jeg blir veldig glad når du rydder rommet ditt" eller "Jeg synes du er skikkelig flink når du rydder rommet ditt" fremfor å bare si "så bra". Hensikten med det er å være tydelig på hvilken atferd man belønner og at budskapet skal skape en indre motivasjon på sikt ved at den formidler at når man rydder rommet sitt så kan man være stolt av seg selv og føle seg flink.

Det er denne teorien om underminering som gjør at professor Frode Svartdal sa til meg at man skal belønne lavfrekvent atferd, men ikke atferd som allerede er godt etablert.

Ja det sier seg selv egentlig. Det er stort sett viljestyrte atferder som er gjenstand for læring. Klassisk betingede atferder slik som å spise, leke gå på do osv. er ikke gjenstand for læring i like stor grad. Derfor er det også liten effekt i å f. eks belønne valpen når den går på do ute slik mange later til å tro. Den atferden øker ikke i frekvens selv om vi belønner og roser aldri så mye. En annen ting med barn og da spessiellt de som vanker ute en del. Det vil være liten vits i å gjøre avtaler med barnet om at kommer du hjem kl. 10 så får du 100 kr. Det virker første gangen kanskje og siden begynner barnet i å spekulere i det og sette den forsterkeren opp i mot en annen, nemlig å være ute med venner etter kl 10. Og vi velger som kjent den beste forsterkeren. Det vil også være av begrenset verdi å spille på barnets sammvittighet og medfølelse. Å si at "du gjør meg veldig glad når du rydder på rommet ditt"...det syns jeg egentlig er dårlig gjort mot barnet. Da er det bedre å vente til barnet selv finner ut at det skal gjøre en innsats på rommet og da vise sin glede og gi barnet en overraskende påskjønnelse. Da får vi sannsynligvis mer av den atferden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...