Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppfinne kruttet - Igjen


Guest Gråtass

Recommended Posts

Vi kunne jo begynne med å diskutere hvorfor alle kvinner synes å tro at negativ forsterkning alltid er måten å få oss menn til å gjøre husarbeid på (vi gjør det jo kun i håp om at den, for oss uforståelige, furtingen skal opphøre...) :P

Thanks for enlightening me - jeg som har levd i den villfarelsen at dere gjør det for å oppnå HELT andre ting! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks for enlightening me - jeg som har levd i den villfarelsen at dere gjør det for å oppnå HELT andre ting! :P

:P

En ting av gangen! I første omgang er det snakk om å få "sin leders" humør til å gå over fra furtent til noenlunde nøytralt.

Når det er gjort (dvs når man har oppnådd et noenlunde rent og ryddig hus og i det hele tatt tør å sette seg ned og late som man slapper av), er det vel mer snakk om reinspikka positiv forsterkning derfra og hjem... :P

Be a spiltter, not a lumper.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

En ting av gangen! I første omgang er det snakk om å få "sin leders" humør til å gå over fra furtent til noenlunde nøytralt.

Når det er gjort (dvs når man har oppnådd et noenlunde rent og ryddig hus og i det hele tatt tør å sette seg ned og late som man slapper av), er det vel mer snakk om reinspikka positiv forsterkning derfra og hjem... :P

Be a spiltter, not a lumper.. :P

Ha, ha, ha! Jeg ler så jeg griner! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P

En ting av gangen! I første omgang er det snakk om å få "sin leders" humør til å gå over fra furtent til noenlunde nøytralt.

Når det er gjort (dvs når man har oppnådd et noenlunde rent og ryddig hus og i det hele tatt tør å sette seg ned og late som man slapper av), er det vel mer snakk om reinspikka positiv forsterkning derfra og hjem... :P

Be a spiltter, not a lumper.. :P

Dette var veldig oppklarende, og jeg som har trodd det var mitt eminente lederskap! En indre motivasjon til å gjøre meg fornøyd *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig oppklarende, og jeg som har trodd det var mitt eminente lederskap! En indre motivasjon til å gjøre meg fornøyd *flir*

Øhhh... En indre motivasjon for å gjøre DEG fornøyd??? Det var da fryktelig optimistisk! :P (Er det flere her med sånne illusjoner om mannestanden???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhhh... En indre motivasjon for å gjøre DEG fornøyd??? Det var da fryktelig optimistisk! :P (Er det flere her med sånne illusjoner om mannestanden???)

Det har vi da sluttet med for lenge siden, illusjoner altså. Her er det kun håndfaste bevis som gjelder. Jeg er litt i den situasjonen at min (eks-) mann er mer huslig enn meg og det går/gikk utover min livskvalitet.. Furtende kjerringer er en ting, men har du sett snurte gubber??? Det er liksom ikke trivelig i det hele tatt. Jeg skjønner at jeg har vært alt for dårlig med forsterkningskriteriene.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den venninna som Lone har referert til tidligere og siden det var jeg som gjennom henne kom med den påstanden at belønning kan virke mot sin hensikt, så føler jeg for å forklare dette. Har vurdert å registrere meg som bruker på forumet for å kunne delta i denne diskusjonen, men det blir litt rart når jeg ikke har andre dyr enn hybelkaniner... Så derfor ber jeg Lone om å poste innlegget for meg...

Belønning virker mot sin hensikt når belønningen gjør at atferden blir mindre sannsynlig. Dette kalles i psykologien for "undermining" eller overrettferdiggjøringseffekten. En slik effekt ser man når atferd som i utgangspunktet virket meningsfullt eller interessant for barnet blir belønnet. Belønningen ødelegger da for den indre motivasjonen som allerede eksisterer. Når ytre motivasjon erstatter indre motivasjon mister personen interessen for den aktuelle atferden. Personen begynner å tenke at den viser atferden bare for å oppnå ytre belønning og glemmer at den i utgangspunktet hadde en indre motivasjon. Dette er demonstrert i en rekke eksperimenter.

Moralen er altså at belønning virker forsterkende når man i utgangspunktet ikke har noen motivasjon for å vise atferden. Da trenger man hjelp utenfra. Men man skal være forsiktig med å belønne barn for noe de allerede ha interesse av å utføre, slik som å spise, tegne, leke etc. Atferd de derimot ikke er så interessert i, som f.eks. å rydde rommet, kan med fordel belønnes, men da helst i form av det som kalles atferdsspesifikk tilbakemelding. Det kan f.eks. være å si "Jeg blir veldig glad når du rydder rommet ditt" eller "Jeg synes du er skikkelig flink når du rydder rommet ditt" fremfor å bare si "så bra". Hensikten med det er å være tydelig på hvilken atferd man belønner og at budskapet skal skape en indre motivasjon på sikt ved at den formidler at når man rydder rommet sitt så kan man være stolt av seg selv og føle seg flink.

Det er denne teorien om underminering som gjør at professor Frode Svartdal sa til meg at man skal belønne lavfrekvent atferd, men ikke atferd som allerede er godt etablert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Men man skal være forsiktig med å belønne barn for noe de allerede ha interesse av å utføre, slik som å spise, tegne, leke etc. Atferd de derimot ikke er så interessert i, som f.eks. å rydde rommet, kan med fordel belønnes, men da helst i form av det som kalles atferdsspesifikk tilbakemelding. Det kan f.eks. være å si "Jeg blir veldig glad når du rydder rommet ditt" eller "Jeg synes du er skikkelig flink når du rydder rommet ditt" fremfor å bare si "så bra". Hensikten med det er å være tydelig på hvilken atferd man belønner og at budskapet skal skape en indre motivasjon på sikt ved at den formidler at når man rydder rommet sitt så kan man være stolt av seg selv og føle seg flink.

Det er denne teorien om underminering som gjør at professor Frode Svartdal sa til meg at man skal belønne lavfrekvent atferd, men ikke atferd som allerede er godt etablert.

Ja det sier seg selv egentlig. Det er stort sett viljestyrte atferder som er gjenstand for læring. Klassisk betingede atferder slik som å spise, leke gå på do osv. er ikke gjenstand for læring i like stor grad. Derfor er det også liten effekt i å f. eks belønne valpen når den går på do ute slik mange later til å tro. Den atferden øker ikke i frekvens selv om vi belønner og roser aldri så mye. En annen ting med barn og da spessiellt de som vanker ute en del. Det vil være liten vits i å gjøre avtaler med barnet om at kommer du hjem kl. 10 så får du 100 kr. Det virker første gangen kanskje og siden begynner barnet i å spekulere i det og sette den forsterkeren opp i mot en annen, nemlig å være ute med venner etter kl 10. Og vi velger som kjent den beste forsterkeren. Det vil også være av begrenset verdi å spille på barnets sammvittighet og medfølelse. Å si at "du gjør meg veldig glad når du rydder på rommet ditt"...det syns jeg egentlig er dårlig gjort mot barnet. Da er det bedre å vente til barnet selv finner ut at det skal gjøre en innsats på rommet og da vise sin glede og gi barnet en overraskende påskjønnelse. Da får vi sannsynligvis mer av den atferden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...