Gå til innhold
Hundesonen.no

Puddel angrepet av rottweiler


Karine

Recommended Posts

Oftere enn du tror... vet om ett tilfelle forje helg på skullerud. Løs hund som fløy på hund i bånd. Legevakten neste m/blålys..

Største problemer er at så lenge du bevist går imellom eller prøver å stoppe den løse hunden før den kommer fram så er skadene du påfører deg selvforskyldt i følge politiet. Samme hvor store skadene er, operasjoner og sykemeldinger du får <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oftere enn du tror... vet om ett tilfelle forje helg på skullerud. Løs hund som fløy på hund i bånd. Legevakten neste m/blålys..

Største problemer er at så lenge du bevist går imellom eller prøver å stoppe den løse hunden før den kommer fram så er skadene du påfører deg selvforskyldt i følge politiet. Samme hvor store skadene er, operasjoner og sykemeldinger du får <_<

Tuller du???

Men å ikke beskytte dyrene sine strider jo i mot dyrevernloven! Idioter :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man i sin forklaring til politiet si at man prøvde å fjerne sin hund fra situasjonen, og at den andre hunden da gikk til angrep på deg ;)

Da er det jo ikke selvforskyldt?

Jeg hadde nok gjort alt jeg kan for å stoppe angrepet, og hadde jeg først fått tak i den andre hunden, så hadde jeg ikke sluppet før bikkja var død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

At eieren av rottweileren ble tatt av politiet for besittelse av narkotika er nok for meg til at jeg tørr å stemple eieren som uegnet.

Ellers reagerte jeg på denne delen " alt tyder på at båndet til Rottweileren løsnet og at den løp over gaten og gikk til angrep på puddelen.". Igjen, det der er mer enn nok info til å si at denne hunden her bør bli avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" 12.1.1 Nødrett og nødverge

Reglene om nødrett og nødverge gir enhver person adgang til å forsvare seg og andre mot hunder i faresituasjoner. På nærmere vilkår kan hunden for dette formål håndteres på måter som det ellers ikke er adgang til. En slik nødshandling kan etter forholdene være rettmessig selv om hunden blir skadet eller avlivet. Forsvarshandlingen kan også utføres for å verne annet enn mennesker, f.eks. for å verne egne eller andres dyr - også hunder - mot angrep fra hund. Vilkårene for å kunne utføre forsvarshandlinger mot fare fra hund fremgår som utgangspunkt av straffeloven § 47. Når dyr angriper, må man etter rettspraksis ta i betraktning avveiningsprinsippet fra straffeloven § 48 om nødverge, som vil gi en videre adgang til forsvarshandling - særlig når det er en annen hund som blir angrepet.

Etter straffeloven § 47 om nødrett kan ingen straffes for en handling som er foretatt for å redde noens person eller gods fra en på annen måte uavvendelig fare, når omstendighetene berettiget den handlende til å anse faren som særdeles betydelig i forhold til den skade som kunne forvoldes ved nødhandlingen. Forsvarshandlingen kan altså skje til fordel for den handlende selv, en tredjeperson eller for å verge «nogens ... Gods», herunder noens dyr. Fordi en nødhandling bare er rettsmessig etter straffeloven § 47 når den skjer for å redde «nogens Person eller Gods», vil denne bestemmelsen ikke gi adgang til å avlive en hund som jager eller skader vilt. "

I praksis betyr dette at en kan avlive den angripende hunden på stedet, dersom din hund blir angrepet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men de fleste av oss verken VIL eller KAN avlive en hund "på stedet". Selv et forsøk på noe slikt ville kvalifisere til dyremishandling.

Men heldigvis (eller dessverre?) finnes hundeloven å ty til i slike situasjoner, og rottweileren får bøte med livet for bittet (bittene) som ble påført eieren.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men de fleste av oss verken VIL eller KAN avlive en hund "på stedet". Selv et forsøk på noe slikt ville kvalifisere til dyremishandling.

Men heldigvis (eller dessverre?) finnes hundeloven å ty til i slike situasjoner, og rottweileren får bøte med livet for bittet (bittene) som ble påført eieren.

Susanne

Joda...dette er vell noe det færreste ønsker å gi seg ut på, men jeg ville aldri nøle dersom mine hunder ble angrepet av utenforstående. Nå har jeg nokså store hunder, som med tiden nok kan forsvare seg selv, men muligheten for at disse skal få en kronisk "post-traumatisk-stress" lignende lidelse, hvor de blir aggresive fordi de er redde for å "bli tatt igjen", gjør at jeg ikke nøler med å sette aggresive hunder som utøver sin aggresjon mot mine hunder på plass.

Dette fører igjen til noen turer ikke blir så trivelige, fordi en del hunder faktisk ikke er sosialisert - og mangler derfor kunnskap om hvordan en ter seg i sosiale sammenhenger....

En av min eldste hunds lekekammerater, en gatemix med Bernard Sennen/ Border Collie osv, ble for en tid tilbake tatt av en Alaska Malamute, eller eieren kalte det grisebanket - resultatet ble 17 sting. I ettertid har denne hunden hatt store problemer med å omgås andre hunder, den har rett og slett blitt aggresiv og angriper enhver hund som nærmers seg, til og med mine - som den i hvertfall ukentlig møter for turopplevelser. Det er synd, for hundene mine mistet en god lekekammerat, og eieren av gatemixen - som forøvrig er en meget lydig og godt trent hund - føler nå at mye av gledene med det å ha hund er forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men de fleste av oss verken VIL eller KAN avlive en hund "på stedet". Selv et forsøk på noe slikt ville kvalifisere til dyremishandling.

Men heldigvis (eller dessverre?) finnes hundeloven å ty til i slike situasjoner, og rottweileren får bøte med livet for bittet (bittene) som ble påført eieren.

Susanne

Åjoda! Jeg skal love deg at jeg hadde kunnet drept en annen hund med mine egne to hender! Det holdt nesten på å skje en gang, da en schæferhanne føyk på Tulla, altså angrep. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å knekke nakken på den psykoen. Ganske enkelt. Heldigvis fikk jeg stoppet det på andre måter, men du verden som jeg skalv! Lenge etterpå. Og hadde jeg hatt den hunden mellom hendene mine da, da aner jeg ikke hva jeg hadde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...