Gå til innhold
Hundesonen.no

Bra jakke


Huldra

Recommended Posts

Jeg er på leting etter den perfekte jakke, og trenger litt hjelp. Det frister liksom ikke å kjøpe en jakke til 3500 bare for å "prøve" den ut. :rolleyes: Ser mange som går med sånn 71 grader nord jakke, men de er jo så himla dyre at jeg tør ikke prøve de engang.. Jeg er villig til å legge i 2000 (kanskje litt mer), men da skal den være steike bra!

Krav:

-vanntett (min beste erfaring er fleece, tro det eller ei! Softshelljakke har jeg, den er ikke vanntett, og glidelåsen har gått i stykker, såkalte regntette jakker er klamme når det er sol og våte når det regner..)

-gjerne vindtett (men igjen; det meste av billig fleece gjør jobben ok)

-kan ha hette, men ikke et must

-to store lommer fremme som er enkle å åpne og ha åpne uten at ting faller ut

-brystlomme til mobil

-bra passform/figursydd

-kan brukes praktisk talt over alt (skolen, hundetrening); ergo må skitt og søle lett kunne tørkes av, jeg gidder ikke vaske jakken hver dag

-ikke for tynn/tykk, skal kunne brukes så å si hele året, hvor jeg kun varierer klærne under

-fin farge/fargekombinasjoner

- (edit) mest av alt: den skal vare! Lenge!

I utgangspunktet skal jeg egentlig bruke den til hundetreningsting, en skikkelig allround-jakke som kan brukes både til sure ag-dager, men også spor osv. Siden jeg innbiller meg at en slik jakke i grunn er ganske dyr, så er det en mega-fordel om den også kan brukes på skolen. Jeg har sett på denne, men den er jo softshell og ikke helt vanntett. Ok pris, men er redd den er for lys i fargen, sånn at all skitt og lort som kommer av søle-løping vil feste seg og være vanskelig å få vekk.

Det er helt garantert noen av dere sporty folk som har en skikkelig jakke som kan brukes til alt mulig, kan ikke dere hjelpe meg litt frem i jungelen av softshell og dermizax og technopile.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til softshelljakker så sverger jeg til Norrøna. Nå har jeg Narvik-jakken i damemodell, og er kjempefornøyd. Bruker den for det meste om vinteren når jeg er på fjellturer, i alt fra regn/yr til -10 - (-15) grader og snø, men også om våren, sure sommerdager med regn/yr og som høstjakke. Har aldri opplevd å bli våt med denne, og det etter kramsnø og regn. Nå skal det sies at Narvik-jakken, så vel som Lofoten-jakken er laget for tøft bruk om vinteren(ski- og snowboardjakke), dermed er den kanskje litt for tykk (og dyr) for din del?

Når det er snakk om Gore-Tex så er jo ikke den 100% vanntett, den holder vannet ut til en viss vannsøyle som er rimelig stor, så det sies at gore-tex er vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Stormberg softshell jakke jeg har, og er slett ikke fornøyd med den. Men kanskje hvis jeg går opp i pris blir det bedre? Er det sånn at pris og kvalitet henger sammen her? I så fall er jo Norrøna bedre enn Bergans igjen, og jeg har inntrykk av at Bergans er ganske så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg liker Bergans veldig godt;) De har gode jakker, og de er ikke så dyre som feks Norrøna. Dermizax puster, etter min mening, bedre enn Gore-Tex. Har selv Isogaisa jakka, og er veldig fornøyd med den. Har brukt den veldig mye og når det ble slitasjeskader og/eller hull på den (og på buksene jeg har hatt) så har jeg sendt de inn og fått de reparert eller fått nye. Klærne har brukt 1- 1,5uke fra jeg sendte de til jeg har de i posten igjen, og jeg betaler bare frakta bort. Letvint og greit. Dette synes jeg er litt kjekt når en betaler mange tusen for en jakke.

Nå ligger jeg ofte å ruller i søla (bruks/nrh og belønninger i agility/lydighet), så jeg bruker ikke mine trenings-/turjakker på skolen/i byen etterpå:) Bruker den hele året, forutenom i tørt vær på sommeren.

red: Det er ikke bestandig at kvalitet avhenger av pris.. Bergans og Norrøna bruker feks to forskjellige tex-materialer og kan ikke helt sammenlignes sånnsett. Av gore-tex ville jeg heller valgt Arc'teryx framfor Norrøna.. Men nå har jeg vært veldig uheldig med mine norrøna klær...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Isogaisa på Bergans hjemmeside? Hørtes jo forresten helt genialt ut at man bare kan sende den inn sånn! Det var en virkelig tommel opp og pluss i margen og kryss i taket for Bergans. Kan Norrøna og andre gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna har god service, selv om de ikke har gratis reperasjon på slitasjeskader og rifter. Når det gjelder vannavstøtningsgrad så har Gore-Tex større vannsøyle enn Dermizax har, dermed kan du stå lengre ute regn i en Gore-Tex -jake enn i en Dermizax-jakke. Ellers så er jo Halti også verdt å ta en titt på, en av Finlands sterkeste merkevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke veldig god erfaring med Stormberg, har gått klissvåt rundt i deres regntøy et års tid før jeg søkkvåt møtte opp i sportsbutikken for å kjøpe noe ordentlig HH-regntøy... <_< Har også div turbukser derfra som også skal være vanntette, det er de altså ikke. Så jeg følger denne tråden med stor interesse; jeg trenger også ny "sportsjakke" som kan brukes på universitetet og i skogen/trening. Den første jakken som du linket til er jeg redd at kan bli svært møkkete fort og at det syntes litt for godt. Jeg har en lyseblå (ikke superlys, bare ikke vanlig blå liksom) peak performance jakke som jeg bruker i stallen og den blir fort møkkete. Dessuten er ikke den helt vanntett heller... Hehe..

Men den NKK-jakken så jo litt fin ut da. Er det blå og svart den er? Og vanntett? Slitesterk? Var jo veldig billig da.... (og da blir jeg jo litt skeptisk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg liker Bergans veldig godt;) De har gode jakker, og de er ikke så dyre som feks Norrøna. Dermizax puster, etter min mening, bedre enn Gore-Tex. Har selv Isogaisa jakka, og er veldig fornøyd med den. Har brukt den veldig mye og når det ble slitasjeskader og/eller hull på den (og på buksene jeg har hatt) så har jeg sendt de inn og fått de reparert eller fått nye. Klærne har brukt 1- 1,5uke fra jeg sendte de til jeg har de i posten igjen, og jeg betaler bare frakta bort. Letvint og greit. Dette synes jeg er litt kjekt når en betaler mange tusen for en jakke.

Nå ligger jeg ofte å ruller i søla (bruks/nrh og belønninger i agility/lydighet), så jeg bruker ikke mine trenings-/turjakker på skolen/i byen etterpå:) Bruker den hele året, forutenom i tørt vær på sommeren.

red: Det er ikke bestandig at kvalitet avhenger av pris.. Bergans og Norrøna bruker feks to forskjellige tex-materialer og kan ikke helt sammenlignes sånnsett. Av gore-tex ville jeg heller valgt Arc'teryx framfor Norrøna.. Men nå har jeg vært veldig uheldig med mine norrøna klær...:P

Jeg har fått hull i min jakke men visste ikke at jeg kunne få reparert den gratis. Står heller ingenting om dette på hjemmesiden deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått hull i min jakke men visste ikke at jeg kunne få reparert den gratis. Står heller ingenting om dette på hjemmesiden deres?

Jeg har nå bare sendt et par jakker og et par bukser inn, og fått noen i retur sydd, og en jakke og en bukse fikk jeg splitter ny tilbake :) Skrev med en lapp om hvor det var hull, slitasjeskader og litt sånt, og hvor mye jeg brukte klærne. Nå bruker jeg mitt ganske mye da, men regner med at det ikke har noe å si? Jeg har ikke spurt etter nye klær, bare spurt om de kunne reparere det.

Hverken Gore-tex eller dermizax er laget for å være ute i mange mange timer i regnvær, da er det bare skikkelige regnklær som holder deg tørr. Har bestandig hatt en regnponcho i sekken når jeg skal på langturer hvor jeg vet det blir mye regn..

Isogaisa var en 71grader nord modell, så den har kanskje blitt erstattet med en annen jakke. Vet at de selger den på div sportsbutikker enda. Har hørt at den nye 71grader nord jakka er veldig bra, men den kommer jo i litt knallfarger da;) *ler*

De klærne jeg liker alle berst er Klattermusen (skrives det sånn tro?), Mammut og Arc'teryx.. men de er i en litt høy prisklasse:p Handler det i såfall på salg, da ligger de på samme pris som Bergans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den NKK-jakken så jo litt fin ut da. Er det blå og svart den er? Og vanntett? Slitesterk? Var jo veldig billig da.... (og da blir jeg jo litt skeptisk..)

Jeg har hatt den siden Juni bare, men virker slitesterk så langt...

Den er vanntett ja, og den er blå og grå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke folk legge inn linker til jakkene hos forhandlere/produsenter sånn at vi interesserte får se de? Eller evt bilde av jakken på seg selv. Det er også veldig interessant å vite hvordan jakkene blir brukt, siden det tross alt er forskjell på å rulle i søla (som Mailin gjør) og det å gå tur i litt rufsevær.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å måtte si det, men du må nok opp i en viss pris for å få en skikkelig god jakke :glare:

Jeg har selv Norrøna, og vil anbefale deg å se på diverse Norrøna og Bergans jakker :) Disse er skjeldent dårlige.

Må jeg opp i pris generelt, eller holder det om jeg kjøper Bergans/Norrøna osv? Den jeg har linket til, til 1200, er den for dårlig fordi den er billig? Eller er den bra fordi det er Bergans? Eller må jeg over fx 3000 i pris uansett merke? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har, som Mailin, en Bergans Isogaisa og er strålende fornøyd. Høstværet på vest/sørvestlandet er ikke akkurat verdens beste, vinden er kraftig og regnskyllene hyppige. Likevel har jeg aldri vært våt gjennom jakken.

Jeg har brukt jakken min i stallen, på fjellturer og på brukstreninger hvor en gjerne kryper rundt i all slags terreng (gøy å være figurant ja :P), har aldri hatt rifter osv på min jakke. Gubben har også samme jakke (mannemodell da), han hadde fått en jakke med noe feil på det som skal dekke over glidelåsene, og da leverte han bare inn jakken på nærmeste sportsbutikk som førte Bergans. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
De klærne jeg liker alle berst er Klattermusen (skrives det sånn tro?), Mammut og Arc'teryx.. men de er i en litt høy prisklasse:p Handler det i såfall på salg, da ligger de på samme pris som Bergans...

Jeg må bare si at jeg syns også Arc'teryx er noe av det beste jeg har hatt (har både jakke og bukse), men jeg syns ikke kvaliteten svarer seg i prisen som er sinnsyk dyr. Og der den misser ut er på holdbarhet. Nå bruker sikker jeg turklærne mine mer enn de fleste (spes de siste åra), men betaler jeg 4000 for en jakke forventer jeg at den skal holde noen år. Det første som har gått har vært de vannfaste glidelåsene på både bukse og jakke og så generell slitasje i sømmer osv, men nå er de så generelt slitt at de ikke er i nærheten av vanntette selv etter flittig impregnering (selv ikke etter jeg har gått over buksa med limtuben ;) ). Men i starten var den fantastisk god. Og veldig bra passform (stort pluss med innsydde knær selv om det ikke akkurat er pent). Så hadde den ikke vært så dyr så hadde jeg helt sikkert kjøpt den igjen og heller regna med å måtte bytte den ut om ikke altfor lenge. Men det var prisen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg syns også Arc'teryx er noe av det beste jeg har hatt (har både jakke og bukse), men jeg syns ikke kvaliteten svarer seg i prisen som er sinnsyk dyr. Og der den misser ut er på holdbarhet. Nå bruker sikker jeg turklærne mine mer enn de fleste (spes de siste åra), men betaler jeg 4000 for en jakke forventer jeg at den skal holde noen år. Det første som har gått har vært de vannfaste glidelåsene på både bukse og jakke og så generell slitasje i sømmer osv, men nå er de så generelt slitt at de ikke er i nærheten av vanntette selv etter flittig impregnering (selv ikke etter jeg har gått over buksa med limtuben ;) ). Men i starten var den fantastisk god. Og veldig bra passform (stort pluss med innsydde knær selv om det ikke akkurat er pent). Så hadde den ikke vært så dyr så hadde jeg helt sikkert kjøpt den igjen og heller regna med å måtte bytte den ut om ikke altfor lenge. Men det var prisen da...

Vel, for å være helt ærlig så har jeg ikke hadd en eneste jakke eller bukse, uansett merke, de siste årene som har holdt mer enn 1-1,5år:p Kjipt men sant. De holder rett og slett ikke mitt bruk! Nå bruker jeg de sikkert en del mer enn en gjennomsnitts hundeeier; ruller rundt i gjørma på høsten, blir dratt etter hundeslede/snørekjøring på vinteren (kan bli litt friksjonsskade da..), på våren blir det mer gjørmerulling, og på sommeren sandrulling.. Og ellers så har jeg den på når vi er på fjellturer (nesten hver helg).. Bor omtrendt i turklærne mine til tider!

Positive med Bergans er at du kan vaske den "normalt" og ikke trenger å impregnere den etter vask de første 6-8gangene:) Jakkene og buksene holder faktisk bedre om en vasker de med gjevne mellomrom slik at ikke sanda ligger inni og sliter på stoffet. Også er de en tanke billigere en Arc'teryx;)

Turklær er sykt dyrt, kanskje ikke så rart når det feks her i Tromsø er mote.. Annenhver person i storgata har en svindyr Bergans-, Arc'teryx-, Norrøna- (eller lignende) jakke på seg, ren og pen og sikkert aldri brukt i skogen.. Alt sånt gjør jo at prisene stiger.. trist for studenter som tilbringer halve livet i skauen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vel, for å være helt ærlig så har jeg ikke hadd en eneste jakke eller bukse, uansett merke, de siste årene som har holdt mer enn 1-1,5år:p Kjipt men sant. De holder rett og slett ikke mitt bruk! Nå bruker jeg de sikkert en del mer enn en gjennomsnitts hundeeier; ruller rundt i gjørma på høsten, blir dratt etter hundeslede/snørekjøring på vinteren (kan bli litt friksjonsskade da..), på våren blir det mer gjørmerulling, og på sommeren sandrulling.. Og ellers så har jeg den på når vi er på fjellturer (nesten hver helg).. Bor omtrendt i turklærne mine til tider!

Positive med Bergans er at du kan vaske den "normalt" og ikke trenger å impregnere den etter vask de første 6-8gangene:) Jakkene og buksene holder faktisk bedre om en vasker de med gjevne mellomrom slik at ikke sanda ligger inni og sliter på stoffet. Også er de en tanke billigere en Arc'teryx;)

Turklær er sykt dyrt, kanskje ikke så rart når det feks her i Tromsø er mote.. Annenhver person i storgata har en svindyr Bergans-, Arc'teryx-, Norrøna- (eller lignende) jakke på seg, ren og pen og sikkert aldri brukt i skogen.. Alt sånt gjør jo at prisene stiger.. trist for studenter som tilbringer halve livet i skauen..

Enig, men poenget mitt i forhold til Arc'teryx er bare at jeg ikke ser poenget i å kjøpe en jakke som er 2000 kroner dyrere når den ikke holder noe lengere den heller og det finnes masse "billigere" jakker med omtrent samme kvalitet. Ved å kjøp en såpass dyr jakke hadde jeg håpa på at litt av prisen gikk til at den var bedre og ikke bare hadde et fancy navn, men selv om den var bra var den ikke så mye bedre enn de andre "gode" merkene og holdt ikke no lengere, og da ser jeg ikke poenget. Men i motsetning til deg prøver jeg å holde meg oppå sleden istedenfor å henge etter, så da skulle man jo tro den holder litt lenger også ;) .

Tror forresten du har et stort poeng i at det er mote som trekker prisene i skyene. Pluss at det i en del friluftliv/jakt/topptur miljøer er et ganske ekstremt utstyrsfokus hvor bare årsmodellen teller. Men dette var vel en liten digresjon. Sorry ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei! Bare fortsett! Jeg synes dette er interessant! ;) Jeg tror også at mote (også blant studenter!) gjør at prisene skyter til værs, men spørsmålet er hvor mye må jeg gi, for å få en jakke som er "brukandes"? Over 3000? Jeg kommer jo til å bruke den nokså ofte, men jeg ruller ikke i søla som Mailin gjør, og sledeturer (oppå eller bak) er heller ikke noe jeg driver med. Men den må tåle "normale" turer i skog og mark, og agilitybelønninger og generell bruk til hverdags (hvis den kan kombineres med det). Må jeg over 3000 for en sånn jakke? Og hvor vanntette er softshellene til Bergans? (Klarer ikke å få den jakken ut av hodet.. sukk..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Nei, du har rett Tijon, derfor kjøper jeg og sambo eventulle arc'teryx klær på salg, aldri på full pris;) Bryr meg ikke om klærne er en gammel modell. Isogaisa-jakka er jo heller ikke akkurat en ny modell, men jeg kjøper ikke ny enda.. det får da være måte på. Turklær er turklær, de skal brukes ikke se bra ut.

Softshell er bare å styre unna om du vil ha noe som tåler litt mer enn 15min regn:p De er myke, gode å ha på og ser ok ut, men de tåler ikke mye vær før du er våt;) På finværsdager er de derimot flotte! Bruker min bergans softshell som vanlig byjakke (den er også kjøpt på salg... :rolleyes: ), og sambo bruker sin softshell (mammut) på korte turer i fint vær.

Min erfaring er at du må ut med en 2-3500kr for ei god jakke. Du trenger jo sikkert ikke ipod-jakka til Bergans;)

Og, jeg prøver å holde meg oppå sleden, men veninnen min hadde en ****** skavvel rett utenfor hundegården, og jeg greide bestandig å tippe i den.. Og med 6-12 huskyer forran så tar det litt tid å få stablet seg på meiene igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt jeg...

Er det noen som har erfaring med andre jakker fra Bergans enn Isogaia? Jeg trenger også en god jakke til tur og treningsbruk, alt jeg har er billig drit som lekker, revner osv. Har ikke helt fått med meg hva de ulike Bergansjakkene "passer" til...

Jeg synes Isogaia virker fin, men ser ut til at den er litt vanskelig å få tak i... Med mindre jeg leter på feil sted :whistle: Noen som vet om andre gode Bergansjakker? Kriterier er:

- vanntett og gjerne vindtett

- må kunne brukes mer eller mindre hele året (plaggene under jakken kan jo uansett varieres etter årstid)

- store lommer og med hette

- den må puste, så det ikke blir for klamt

- solid

- gjerne litt figursydd, så jeg slipper å føle at jeg har på meg en "sekk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sansen for de nye Breheimen II Lady-jakkene. De er litt lengre enn feks Isogaisa, med litt større lommer, men den er liksom ikke helt sekkeaktig heller. Den har for (nettingfor), men det synes ikke jeg er et stort minus.

Ei veninne av meg har 71grader Nord jakka fra i fjor (med kompassmønster på), og hun er veldig fornøyd med den tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...