Gå til innhold
Hundesonen.no

Biting - igjen..


Førstegangseier

Recommended Posts

Det går nok an med min lille terrorist også når han i utgangspunktet ikke er "skrudd på". Når han først har skrudd på "på-knappen" finnes ikke noen "av-knapp". Så når vi er på valpekurs og han blir litt gira, er han rett og slett ikke å få skrudd av igjen. Har prøvd å sitte og roe han ned med klapping og stryking, men armen min må nok smake usedvanlig godt, for han henger og dingler og biter+knurrer mens de andre deltagerne ligger på gresset og koser med sine små...

Men jeg takker for rådet - skal ta det i bruk når han biter hjemme også! ;)

For å utdype litt: Jeg holdt altså hunden fast (ikke så han får vondt selvsagt, men likevel fast) samtidig som jeg strøk ham på brystet, slik at den ikke fikk tak i armen min, han var nemlig også en sånn som gikk etter armen. Det ble på en måte en metode for å tvinge hunden til å roe seg ned/slutte med bitingen siden han ikke fikk komme løs før han sluttet å bite. ;)

Det funket for oss, men det er jo ikke sikkert det funker for dere. Uansett ønsker jeg dere lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Nå sitter jeg og måper...av lettelse...det var jo som å lese om Shila......hun er blandingshund, men BC i seg. Var helt rart å lese om akkurat de samme problemene jeg har laget en tråd om i dag.

Vi har aldri prøvd og binne henne til stolpe, men jeg får vel gjøre det...selv om det sikkert ser passe dumt ut for forbipasserende. Ser at dette er en stund siden, men måtte bare skrive.

kommer tilbake om en mnd eller fire :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mye bra svar her allerede! Og jeg henger meg på; dette er ikke uvanlig for en bc-valp! :rolleyes: Min første bc (blanding) var akkurat som din! Vanvittig hyper og skikkelig gal! Faktisk så koste jeg ikke med henne særlig før hun nærmet seg et halvt år! Hun bare beit og beit og beit! Prøvde masse rart, også holde-over-snuten som du har prøvd. Dette fungerte IKKE! Hun ble bare enda mer hyper! Så sånn oppdaget jeg time-out. Når hun ble for ille, time-out på gangen, inn igjen til hun tok av igjen - time-out - inn igjen etc... Tok ikke lang tid før hun skjønte tegninga da! Om ikke annet så er de smarte små rakkere! :P Lærte meg iallefall the hard way at bc'er trenger mye MINDRE enn jeg trodde! Min fokus ble på roe ned, roe ned og atter roe ned! Søksøvelser (godbitsøk inne var en mye brukt aktivitet så "mor" fikk et par minutters pause! :P )! Og ellers brukte vi mye tid på å takle ting, takle spenning uten å flippe. Kanskje kurs er hakket for spennende for valpen din? Kanskje dere må bruke en del tid på å bare sitte og se på og roe ned, kontakttrening og rotrening...?

Iallefall; plutselig en dag, nesten over natta roet min hund seg! Ble en skikkelig behagelig hund og en skikkelig kosegris! Var SÅ lykkelig første gangen hun lå oppå meg på gulvet og bare koste, ikke prøvde å gnage av meg alle fingrene! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Utrolig lærerikt å lese her. Wow! Nå har jo ikke bc, men en terrier som bruker under et sekund på å gå fra bedagelig til monster. Og han er snart halvannet år. :rolleyes:

Skal bringe dette videre til familien, og trene selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg iallefall the hard way at bc'er trenger mye MINDRE enn jeg trodde!

Blir jo litt feil å skrive det, da det ikke handler om at de trenger så lite, men de trenger riktig type arbeidsoppgaver mens de er små og hypre. Endeløse turer og agility, ballkasting og vill lek er gjerne ikke tingen, selv om de gjerne blir slitne på kort sikt av det, men som du selv sier; søksøvelser, spor, alt som går ut på å bruke nesa/hodet, jobbe rolig og kontrollere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i at det ble litt upresist uttrykk! Da jeg fikk denne hunden hadde jeg fått høre i det vide og brede at bc trengte fantastisk mye trim! Og siden hun tydeligvis aldri ble sliten så trodde jeg da (siden dette var det folk sa...må'kke stole på hva folk sier vettu! :P ) at hun trente MER trim, MER aktivitet! Så resultatet var da en hysterisk overaktivisert hund... Men selv etter at jeg fant ut at jeg var helt på jordet så var hun en meget aktiv dame da! Min nåværende bc var på langt nær så krevende da hun var valp, sikkert endel pga at jeg nå vet litt bedre men også sikkert en del pga at hun selv ikke var fullt så på tuppa! :rolleyes:

Så aktivitet er bra! Lange turer og herjing er ikke bra! BC'er må etter min erfaring lære å koble av og de viser ikke trøtthetstegn... derfor må man bare lære seg ved erfaring hvor mye akkurat DIN valp tåler før den "bikker over".

Er du enig da, Aya? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har rett i at det ble litt upresist uttrykk! Da jeg fikk denne hunden hadde jeg fått høre i det vide og brede at bc trengte fantastisk mye trim! Og siden hun tydeligvis aldri ble sliten så trodde jeg da (siden dette var det folk sa...må'kke stole på hva folk sier vettu! :P ) at hun trente MER trim, MER aktivitet! Så resultatet var da en hysterisk overaktivisert hund... Men selv etter at jeg fant ut at jeg var helt på jordet så var hun en meget aktiv dame da! Min nåværende bc var på langt nær så krevende da hun var valp, sikkert endel pga at jeg nå vet litt bedre men også sikkert en del pga at hun selv ikke var fullt så på tuppa! :rolleyes:

Så aktivitet er bra! Lange turer og herjing er ikke bra! BC'er må etter min erfaring lære å koble av og de viser ikke trøtthetstegn... derfor må man bare lære seg ved erfaring hvor mye akkurat DIN valp tåler før den "bikker over".

Er du enig da, Aya? :P

Mye mer enig da, ja! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt å se at flere har samme problem som meg! Ikke fordi jeg synes det er greit at andre har problemer, men da er jeg i det minste ikke alene i hele verden... ;)

Her har det skjedd noen få forandringer, ja. Jeg begynte å roe ned her hjemme. Det innebar for meg å slutte på valpekurset og bare gå korte "tisse- og bæsjeturer". Det ble med andre ord lite av lange trimturer slik jeg hadde inntrykk av var høyst nødvendig da jeg kjøpte han.

Etter 2-3 uker var han noe roligere. Fortsatt langt igjen, men når man ser forbedringer, er det lettere å stå i det... ;)

Jeg tok deretter et dressurkurs (weekend-kurs). Der lærte jeg hvordan jeg skulle takle han, og fikk servert det jeg egentlig visste innerst inne: At hunden min var totalt uoppdragen og hadde ingen ordentlig leder i flokken sin. Det jobber vi med nå.

Ute blant folk biter han meg ikke lenger. :closedeyes: ;) Han kan ta båndet sitt i munnen, men slipper på kommando. Vi mangler fortsatt en del kontakt (blikkontakt) ute på tur, men det skal vi trene opp! Jobber fortsatt med å gå pent i bånd, men det kommer seg også.

Har fortsatt noen problemer igjen, men jeg nekter å gi opp! Det har nemlig hunden min fortjent!! Han "tøffer" seg for både meg og datteren min hjemme, og står gjerne på 1 1/2 meters avstand, og knurrer og glefser etter oss. Ser skikkelig skummel ut, men er egentlig harmløs. Om vi ikke får han til å kutte ut, putter vi ham i buret i ca 30 sek, og deretter ut igjen. Dette gjentar vi etter behov, og han gir seg etterhvert. Vet jo at man ikke skal bruke buret som straff, men vi har faktisk ikke noen andre muligheter...

Så til alle dere som har slike "påskrudde-pelskledde-små-djevler-på-fire-bein: IKKE GI OPP! Jeg er sikker på at vi får de fineste hundene i hele verden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du ikke har gitt opp! Lykke til videre! Og, vil du ha noen å herje og leke med (asså, bikkja da, kanskje ikke du? eller?) så får du rope ut. Bridie her vil gjerne ha nye lekevenner, og ikke umulig vi får med Carma her med voffer heller ;) Vi bor ikke SÅ langt unna deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg hadde samme prob med en hund jeg overtok nylig. Han småbeit meg både i lek og under dressur.

Har ikke lest alle svarene her men det som hjalp for meg var å ta et relativt fast grep rundt snuten til han peip samtidig som jeg sa neiiiiiiiiiii med myndig stemme. Etter noen få ganger, 4-5, avtok bitinga så å si helt. Han prøver seg av og til enda men da gjør jeg det samme og det funker.

Nå er det skjeldent han prøver seg på akkurat det.

Andre ting derimot.... :)

btw: En litt mer hard måte hvis den over ikke hjelper; ta tak i underkjeven og stikk tommelen hardt (ikke for hardt da) ned inne i munnen. Da biter han deg garantert ikke etter noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Heisann,

Jeg hadde samme prob med en hund jeg overtok nylig. Han småbeit meg både i lek og under dressur.

Har ikke lest alle svarene her men det som hjalp for meg var å ta et relativt fast grep rundt snuten til han peip samtidig som jeg sa neiiiiiiiiiii med myndig stemme. Etter noen få ganger, 4-5, avtok bitinga så å si helt. Han prøver seg av og til enda men da gjør jeg det samme og det funker.

Nå er det skjeldent han prøver seg på akkurat det.

Andre ting derimot.... :)

btw: En litt mer hard måte hvis den over ikke hjelper; ta tak i underkjeven og stikk tommelen hardt (ikke for hardt da) ned inne i munnen. Da biter han deg garantert ikke etter noen ganger.

Unnskyld hvis jeg fremstår som hard og dømmende, men du har hatt hunden din EN uke også oppfører du deg sånn mot hunden? Skyld deg selv om den biter en dag.. Du har i et annet innlegg her sagt at du ikke vil drive fysisk dressur av hunden fordi du vil ikke den skal være redd deg, mener du at det bare gjelder når hunden "er under kommando" da eller? For det du gjør mot hunden i hverdagen former mer forholdet dere i mellom en det lille man trener i løpet av en dag. Og det å holde hunden over nesa til han piper er vel ikke akkurat å fremme samarbeidet i min bok. KOm deg på kurs hos noen fornuftige folk som ikke bare driver med jaktdressur og les gjerne tråden her inne om nyttige råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld hvis jeg fremstår som hard og dømmende, men du har hatt hunden din EN uke også oppfører du deg sånn mot hunden? Skyld deg selv om den biter en dag.. Du har i et annet innlegg her sagt at du ikke vil drive fysisk dressur av hunden fordi du vil ikke den skal være redd deg, mener du at det bare gjelder når hunden "er under kommando" da eller? For det du gjør mot hunden i hverdagen former mer forholdet dere i mellom en det lille man trener i løpet av en dag. Og det å holde hunden over nesa til han piper er vel ikke akkurat å fremme samarbeidet i min bok. KOm deg på kurs hos noen fornuftige folk som ikke bare driver med jaktdressur og les gjerne tråden her inne om nyttige råd.

Hmm, unnskyld..

Hvis du hadde lest hele tråden så har jeg altså dressert en engelsk setter for noen år siden... som jeg hadde stor glede av! Vi var jaktkompiser, gode jaktkompiser.

Kaller du å holde en hund over snuten til han piper fysisk oppdragelse? Hva gjør tispa når valpene biter henne???

Tror du hunden blir redd deg fordi du holder snuten hans?

For det andre har jeg skrevet hva slags hund jeg har, den krever litt mer en ei føyelig sofabikkje.

Som du selv sier så er det forskjell på hunder. Trenger en hund som biter litt oppdragelse????? En hund skal ikke bite uansett!

Fremme samarbeidet?? Biting er uakseptablet og har du et biteproblem må man få slutt på det raskt.

Av erfaring vet jeg at det jeg skrev funker raskt og hunden er IKKE redd meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hmm, unnskyld..

Hvis du hadde lest hele tråden så har jeg altså dressert en engelsk setter for noen år siden... som jeg hadde stor glede av! Vi var jaktkompiser, gode jaktkompiser.

Kaller du å holde en hund over snuten til han piper fysisk oppdragelse? Hva gjør tispa når valpene biter henne???

Tror du hunden blir redd deg fordi du holder snuten hans?

For det andre har jeg skrevet hva slags hund jeg har, den krever litt mer en ei føyelig sofabikkje.

Som du selv sier så er det forskjell på hunder. Trenger en hund som biter litt oppdragelse????? En hund skal ikke bite uansett!

Fremme samarbeidet?? Biting er uakseptablet og har du et biteproblem må man få slutt på det raskt.

Av erfaring vet jeg at det jeg skrev funker raskt og hunden er IKKE redd meg!

Jeg har lest hele tråden, ja. Det var du som skrev i ditt innlegg i den andre tråden at du IKKE ville bruke "fysisk dressur". Spørsmålet mitt blir da, hva legger du i "fysisk dressur"? Er det sånn at så lenge du ikke slår hunden så¨trener du positivt? Jeg har ikke på noen som helst måte snakket om redsel i hunden, jeg har sagt at jeg ville øke samarbeidet, jeg. Vesentlig forskjell. Og når du i tillegg kun har hatt hunden en uke, ville jeg kanskje revurdert metodevalget mitt til jeg ble kjent med hunden.

Jeg personlig syns setteren er en føyelig, myk og grei hund, men hva vet vel jeg som bare har sofahunder..

Nei, jeg har aldri hatt et biteproblem på mine hunder, men så er vel ikke bruksrasene spesielt plaget med dette problemet heller (sarkasme, hvis du ikke forsto det)..

Fint at du har funnet metoder som funker for deg, men det er aldri dumt å stille til start med åpne øyne og ører. Kanskje man lærer noe nytt.. Selv om man har trent en hund med heldig resultat tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du å holde en hund over snuten til han piper fysisk oppdragelse? Hva gjør tispa når valpene biter henne???

Tror du hunden blir redd deg fordi du holder snuten hans?

Det blir jo automatisk forskjell på at en tispe irretesetter valpene og at vi menneskene gjør det ettersom vi faktisk tilhører to vidt forskjellige dyrearter... Og siden når tar en hund tak i underkjeven og stikk "tommelen" hardt ned i munnen på en annen hund?

Hvis ikke det å ta så hardt i hunden at den piper kvalifiserer som fysisk oppdragelse, hva gjør? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest hele tråden, ja. Det var du som skrev i ditt innlegg i den andre tråden at du IKKE ville bruke "fysisk dressur". Spørsmålet mitt blir da, hva legger du i "fysisk dressur"? Er det sånn at så lenge du ikke slår hunden så¨trener du positivt? Jeg har ikke på noen som helst måte snakket om redsel i hunden, jeg har sagt at jeg ville øke samarbeidet, jeg. Vesentlig forskjell. Og når du i tillegg kun har hatt hunden en uke, ville jeg kanskje revurdert metodevalget mitt til jeg ble kjent med hunden.

Jeg personlig syns setteren er en føyelig, myk og grei hund, men hva vet vel jeg som bare har sofahunder..

Nei, jeg har aldri hatt et biteproblem på mine hunder, men så er vel ikke bruksrasene spesielt plaget med dette problemet heller (sarkasme, hvis du ikke forsto det)..

Fint at du har funnet metoder som funker for deg, men det er aldri dumt å stille til start på åpne øyne og ører. Kanskje man lærer noe nytt.. Selv om man har trent en hund med heldig resultat tidligere.

"Jeg personlig syns setteren er en føyelig, myk og grei hund" Dette er for meg nok til å vite at du ikke har peiling. Det kommer ikke ann på rasen men på hunden! Du mener altså at alle hunder av en rase er like.

Du må gjerne mene at du kan samarbeide en hund til å slutte å bite... hvor lang tid det vil ta er noe annet.

Jeg har ikke sagt noe negativt om føyelige sofabikkjer, bare at de kanskje ikke krever så mye som andre litt skarpere/striere raser.

Som sagt så definerer jeg ikke å holde en hund over snuten som fysisk dressur. I mine øyne er fysisk dressur å "ta" hunden så hardt at han faktisk blir redd deg. Dette kan gjøres på mange måter og mange mener det er eneste måten på strie hunder/hunderaser.

Noen hunder kan være så strie at det ikke nytter... kanskje du har hørt om det?

I den andre tråden min i dette forumet fikk jeg mange gode tilbakemeldinger og du har rett i at det lønner seg å være åpen for andre veier til Rom. Kanskje de er litt lenger men du kommer da frem til slutt.

Har jeg tråkket noen på labben med å være for eplekjekk beklager jeg det. Mente bare å gi et råd som har funka på 2 hunder for meg.

Det blir jo automatisk forskjell på at en tispe irretesetter valpene og at vi menneskene gjør det ettersom vi faktisk tilhører to vidt forskjellige dyrearter... Og siden når tar en hund tak i underkjeven og stikk "tommelen" hardt ned i munnen på en annen hund?

Hvis ikke det å ta så hardt i hunden at den piper kvalifiserer som fysisk oppdragelse, hva gjør? :)

Der tror jeg du tar feil.

Nå er det jeg som er høvding i flokken. Når hunden var valp var det tispa. Det hadde vel sett merkelig ut om jeg skulle bite valpen min over snuten??

Alfa valpen, (som jeg har), er nr 2 i flokken etter tispa når de er valper. Dette kan ofte bidra til at denne blir ganske tøff siden den er vant til å ha de andre i flokken "under" seg.

Den har ikke heller så lett for å underkaste seg uten en fast hånd.

*Dobbelpost, husk å bruke redigeringsfunksjonen, mod Tijon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
"Jeg personlig syns setteren er en føyelig, myk og grei hund" Dette er for meg nok til å vite at du ikke har peiling. Det kommer ikke ann på rasen men på hunden! Du mener altså at alle hunder av en rase er like.

Du må gjerne mene at du kan samarbeide en hund til å slutte å bite... hvor lang tid det vil ta er noe annet.

Jeg har ikke sagt noe negativt om føyelige sofabikkjer, bare at de kanskje ikke krever så mye som andre litt skarpere/striere raser.

Som sagt så definerer jeg ikke å holde en hund over snuten som fysisk dressur. I mine øyne er fysisk dressur å "ta" hunden så hardt at han faktisk blir redd deg. Dette kan gjøres på mange måter og mange mener det er eneste måten på strie hunder/hunderaser.

Noen hunder kan være så strie at det ikke nytter... kanskje du har hørt om det?

I den andre tråden min i dette forumet fikk jeg mange gode tilbakemeldinger og du har rett i at det lønner seg å være åpen for andre veier til Rom. Kanskje de er litt lenger men du kommer da frem til slutt.

Har jeg tråkket noen på labben med å være for eplekjekk beklager jeg det. Mente bare å gi et råd som har funka på 2 hunder for meg.

Kanskje du bør lese litt flere innlegg før du uttaler deg om både det ene og den andre... Her er det ikke snakk om å tråkke noen på labben, det er snakk om å være på så tynn is at det knaker under beina på deg..

Der tror jeg du tar feil.

Nå er det jeg som er høvding i flokken. Når hunden var valp var det tispa. Det hadde vel sett merkelig ut om jeg skulle bite valpen min over snuten??

Alfa valpen, (som jeg har), er nr 2 i flokken etter tispa når de er valper. Dette kan ofte bidra til at denne blir ganske tøff siden den er vant til å ha de andre i flokken "under" seg.

Den har ikke heller så lett for å underkaste seg uten en fast hånd.

"Mot uvitenheten kjemper selv gudene forgjeves"

Jeg avslutter min deltagelse her, da jeg ser at det jeg skriver hverken blir lest eller oppfattet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg personlig syns setteren er en føyelig, myk og grei hund" Dette er for meg nok til å vite at du ikke har peiling. Det kommer ikke ann på rasen men på hunden! Du mener altså at alle hunder av en rase er like.

Når jeg gikk utdannelsen til instruktør sa en av foreleserene: Du får det du fortjener. Og jammen stemmer ikke det. Nå har jeg hatt ett par tre fem settere på kurs, og de er skjønne små vesen som "bare" må få parkert fluene i hodet og tenke litt mer på mor/far, noe som ikke er så lett når skjærene har bestemt seg for å være riktig så plagsomme. Nå bor jeg midt i setterland, og har dem på alle kanter. Det artige er hvor stor forskjell det er på to av dem som blir oppdratt på "min" måte, mot de andre som blir trent på settermåten. De to førstnevnte er utrolig skjønne, fulle av personlighet og behaglige vesen. Jada de fiser rundt etter fugl dagen lang. De andre er hunder som jeg knapt ser, de er skygger av seg selv og eier sier at de har ett godt samarbeid... jepp ser det når de skal ha hunden inn for kvelden, ikke trivelig i det hele tatt. Og det er her poenget mitt med "du får hva du fortjener" kommer. De er helt sikkert lydige og samarbeidsvillige, men du verden de har blitt harde på veien dit og ergo striere og vanskligere å holde styr på.

Du må gjerne mene at du kan samarbeide en hund til å slutte å bite... hvor lang tid det vil ta er noe annet.

Jeg er ikke gråtass, men svarer for det. Ja, jeg har to brukshunder i huset (sofabikkjer?) og begge to var ferdige med valpebitingen på 2 og 3 uker. Minsten bruke litt lenger tid siden jeg var litt småsløv... Så de var da under 10 uker når den delen var over her i huset. Og det helt uten å bruke fysisk makt.

Jeg har ikke sagt noe negativt om føyelige sofabikkjer, bare at de kanskje ikke krever så mye som andre litt skarpere/striere raser.

Og du sier at gråtass ikke har peil... du sliter vel litt i den delen du også. Vet du hva en bruksschæfer, malle eller bc er? Vet du at de kan være ett ******* med krokodille saksa si som små?

Som sagt så definerer jeg ikke å holde en hund over snuten som fysisk dressur. I mine øyne er fysisk dressur å "ta" hunden så hardt at han faktisk blir redd deg. Dette kan gjøres på mange måter og mange mener det er eneste måten på strie hunder/hunderaser.

Hva er det da? Fysisk er for meg å ta på hunden, og dressur er å lære hunden... Så da lurer jeg på hva du mener. Og når valpen skriker så mener jeg bestemt at du går inn med fysisk dressur.

Har jeg tråkket noen på labben med å være for eplekjekk beklager jeg det. Mente bare å gi et råd som har funka på 2 hunder for meg.

Fint at du har erfart det. Og i samme slengen må du huske på at det sitter mange her inne som har erfart dette med både to, tre og fem hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si; LOL

Trodde etter min første tråd i dette forumet at...

Jøss...

Vet ikke hvor jeg skal begynne... En instruktør som mener alle hunder i en rase er like...

Jeg gir like godt opp.

Alle som tar på hunden gir den fysisk dressur????

Jeg koser ganske mye med hunden min... da tar jeg på den altså, når den legger seg på rygg med alle fire i været klør jeg den på magen...

Jeg klapper den så hardt på skinkene at andre tror jeg slår den, den elsker det. Men jeg tok på den så derfor er det fysisk dressur...

gå hjem å vogg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar feil.

Javel. Det er din rett å mene det.

Nå er det jeg som er høvding i flokken. Når hunden var valp var det tispa. Det hadde vel sett merkelig ut om jeg skulle bite valpen min over snuten??

Det hadde sikkert sett rart ut, men det går faktisk ann å lære en hund at du er den øverste uten å verken bite, stappe tomler ned i munnen på dem eller på andre måter fysisk irretesette dem...

Alfa valpen, (som jeg har), er nr 2 i flokken etter tispa når de er valper. Dette kan ofte bidra til at denne blir ganske tøff siden den er vant til å ha de andre i flokken "under" seg.

Også? Det er ikke ensbetydene med annet enn at den trenger faste grenser, syns nå jeg...

Den har ikke heller så lett for å underkaste seg uten en fast hånd.

Det er forskjell på en fast hånd og en tommel i svelget på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har selv brukt hånd over snute trikset på en hund (lille JRT) og det funket..raskt.Han ble overhodet ikke redd. Jeg holdt ikke hardt, bare bestemt og han peip riktignok ikke, men en jrt piper ikke over sånt. Det er forskjell på å holde og å klemme til. Prøvde b.l.a samme trikset på Loke når han kom (16mnd og ikke ferdig med valpebiting :rolleyes:litt av et styr ), han fyrte seg opp og ble forbannet så da gikk jeg over til bindefast og ingnorere trikset. De andre hundene har nei eller eventuellt "au" fungert på.

Altså: det jeg prøver å si er at jeg ikke synes det er så ille gale å holde hånden over snuten på dyret slik at den ikke får bitt og kanskje synes det er ekkelt, faktisk synes jeg time- out kan være verre for enkelte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det artige er hvor stor forskjell det er på to av dem som blir oppdratt på "min" måte, mot de andre som blir trent på settermåten. De to førstnevnte er utrolig skjønne, fulle av personlighet og behaglige vesen. Jada de fiser rundt etter fugl dagen lang. De andre er hunder som jeg knapt ser, de er skygger av seg selv og eier sier at de har ett godt samarbeid... jepp ser det når de skal ha hunden inn for kvelden, ikke trivelig i det hele tatt. Og det er her poenget mitt med "du får hva du fortjener" kommer. De er helt sikkert lydige og samarbeidsvillige, men du verden de har blitt harde på veien dit og ergo striere og vanskligere å holde styr på.

Nå er ikke mitt problem å få hunden inn om kvelden.

Det er heller å få den ut! Den står nemlig å skraper opp kjøkkendøra så fort jeg får den ut, den vil INN igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Vel jeg har selv brukt hånd over snute trikset på en hund (lille JRT) og det funket..raskt.Han ble overhodet ikke redd. Jeg holdt ikke hardt, bare bestemt og han peip riktignok ikke, men en jrt piper ikke over sånt. Det er forskjell på å holde og å klemme til. Prøvde b.l.a samme trikset på Loke når han kom (16mnd og ikke ferdig med valpebiting :rolleyes:litt av et styr ), han fyrte seg opp og ble forbannet så da gikk jeg over til bindefast og ingnorere trikset. De andre hundene har nei eller eventuellt "au" fungert på.

Altså: det jeg prøver å si er at jeg ikke synes det er så ille gale å holde hånden over snuten på dyret slik at den ikke får bitt og kanskje synes det er ekkelt, faktisk synes jeg time- out kan være verre for enkelte hunder.

Det er ingen som har sagt at å holde over hundens snuteparti er ille i det hele tatt. Det er heller ingen som har påstått at hunden blir redd dette eller eieren. Det som provoserer meg er at ikke folk kan kalle en spade for en spade. Tar du i pelsen så er vel dette det baldy mener med "fysisk dressur" og ikke kom å pjatt etterpå om alt som er bedre eller værre. Jeg lar folk gjøre som de vil med egne hunder, men når vedkommende har etter eget sigende hatt hunden en uke, må det være greit å poengtere at det er kanskje mer effektive metoder å starte med først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si; LOL

Trodde etter min første tråd i dette forumet at...

Jøss...

Vet ikke hvor jeg skal begynne... En instruktør som mener alle hunder i en rase er like...

Jeg gir like godt opp.

Alle som tar på hunden gir den fysisk dressur????

Jeg koser ganske mye med hunden min... da tar jeg på den altså, når den legger seg på rygg med alle fire i været klør jeg den på magen...

Jeg klapper den så hardt på skinkene at andre tror jeg slår den, den elsker det. Men jeg tok på den så derfor er det fysisk dressur...

gå hjem å vogg :)

Jeg er hjemme og vogge har jeg ikke ;)

Nå misforstår du meg med vilje. Du sier at du først ville ha knepet valpen om snuten til den pep, om ikke det hjalp så stapp tomlen i kjeften på den og klem til. Det er om du vil eller ei fysisk avstraffelse om det er ett ord du heller vil forholde deg til. Fysisk dressur i mine ører har en negativ klang.

Nei, i alle raser har indvider og hvert enkelt indivd er seg selv nok. Og med det mener jeg fortsatt at hverdagsdressuren kan hånderes enkelt. Jeg holder på med gjeting og VET at det er ikke like enkelt å forholde seg til kos og godbiter når vi snakker om heftige instinkter som slår ut i full blomst. Biting er vel neppe en av de instinktene en setter skal ha, så det burde jo være ganske så enkelt å få vekk uten å bruke fysisk avstraffelse. Men ok, skal gi meg jeg. Settere en utrolig vansklig rase kun for de som ønsker å løpe rundt i skogen etter fugl. Helt umulige å oppdra med andre metoder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe :rolleyes:

Ja det kan kanskje synes sånn...

Neida, tror nok at vi legger litt forskjellig i fysisk dressur. Du mener at i enhver dressur situasjon er å legge hånd på hunden ikke akseptabelt. Jeg kjøper den.

Der har vi bare forskjellige meninger. :)

Jeg mener at det går ann å legge hånd på hunden i dressur uten å kalle det fysisk dressur.

Vel jeg har selv brukt hånd over snute trikset på en hund (lille JRT) og det funket..raskt.Han ble overhodet ikke redd. Jeg holdt ikke hardt, bare bestemt og han peip riktignok ikke, men en jrt piper ikke over sånt. Det er forskjell på å holde og å klemme til. Prøvde b.l.a samme trikset på Loke når han kom (16mnd og ikke ferdig med valpebiting :rolleyes:litt av et styr ), han fyrte seg opp og ble forbannet så da gikk jeg over til bindefast og ingnorere trikset. De andre hundene har nei eller eventuellt "au" fungert på.

Altså: det jeg prøver å si er at jeg ikke synes det er så ille gale å holde hånden over snuten på dyret slik at den ikke får bitt og kanskje synes det er ekkelt, faktisk synes jeg time- out kan være verre for enkelte hunder.

Ganske artig det du skriver Loke!

Når jeg "bonder" med Charlie å han slikker på fingrene mine tar han ofte å legger mine fingre mellom hans kjever ved det ytterste jeksel paret. Hvis jeg sier AU hvis det blir litt hardt slipper han med en gang og går tilbake til å slikke.

Jeg er helt sikker på at han vet forskjell på det å "rampebitinga".

*Dobbelpost, mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...