Gå til innhold
Hundesonen.no

Biting - igjen..


Førstegangseier

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar
Neida, tror nok at vi legger litt forskjellig i fysisk dressur. Du mener at i enhver dressur situasjon er å legge hånd på hunden ikke akseptabelt. Jeg kjøper den.

Nei det er ikke akseptabelt i treningsituasjoner å legge hånd på bikkja what so ever. Gjør han hyss når vi går på tur og han finner ut at innkalling er noe dritt, så kan jeg suge tak i han og fortelle hva jeg mener om saken. Men når det kommer til valper så har de INGEN Forutsettninger for å vite hva som er rett og galt, de fortjener ikke å bli behandlet med fysisk avstraffelse. Men for all del

Jeg mener at det går ann å legge hånd på hunden i dressur uten å kalle det fysisk dressur.

Javel, hva er det da?

Venter i spenning jeg å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avslutter min deltagelse her, da jeg ser at det jeg skriver hverken blir lest eller oppfattet..

Er du like konsekvent med hunden din?

Nei det er ikke akseptabelt i treningsituasjoner å legge hånd på bikkja what so ever. Gjør han hyss når vi går på tur og han finner ut at innkalling er noe dritt, så kan jeg suge tak i han og fortelle hva jeg mener om saken. Men når det kommer til valper så har de INGEN Forutsettninger for å vite hva som er rett og galt, de fortjener ikke å bli behandlet med fysisk avstraffelse. Men for all del

Venter i spenning jeg å

"Valpen" min er 7 mnd gammel. Ikke valp, det rette ordet er unghund.

For å få slutt på biting synes jeg det er akseptabelt å holde rundt snuten til hunden "skjønner" budskapet. Hvis han ikke skjønner det kan man gå til trinn 2; holde underkjeven mens du presser tommelen ned i underkjeven, det må være så hardt at han skjønner beskjeden. Du må ikke være sinna sjøl når du gjør det men tvert i mot rolig.

Jeg har ingen sans for hundefolk som "suger tak i bikkja" å forteller hvor Ola kjøpte ølet. DET er fysisk dressur.

*Dobbelpost, mod. Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen sans for hundefolk som "suger tak i bikkja" å forteller hvor Ola kjøpte ølet. DET er fysisk dressur.

Er det ikke fysisk dressur det å stappe tommelen i gommen på dyret, så hva er det da? Noterer meg at du vegrer deg for å svare på det.

Ok at du har en unghund, men den unghunden din har du hatt en uke, og den har, etter å ha lest den andre tråden din, ikke blitt noe særlig oppdratt før den kom til deg. Så i mine øyne er han fortsatt en hund som ikke vet bedre, valp eller unghund samme det, så lenge de ikke har lært bedre. Aldri ville jeg rørt en hund fysisk for å straffe om den ikke viste bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fysisk dressur det å stappe tommelen i gommen på dyret, så hva er det da? Noterer meg at du vegrer deg for å svare på det.

Ok at du har en unghund, men den unghunden din har du hatt en uke, og den har, etter å ha lest den andre tråden din, ikke blitt noe særlig oppdratt før den kom til deg. Så i mine øyne er han fortsatt en hund som ikke vet bedre, valp eller unghund samme det, så lenge de ikke har lært bedre. Aldri ville jeg rørt en hund fysisk for å straffe om den ikke viste bedre.

Du har hengt deg fullstendig opp i trinn 2.

Det er en nødløsning.

Det har ikke vært nødvendig for meg med trinn 2. De lærer på det å holde snuten.

Unntaket var den engelsk setteren jeg har hatt, for å slippe rypa måtte jeg bruke trinn 2 første gangen. Det var ikke noen stress situasjon, det løste seg enkelt og jeg hadde aldri problemer etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Selverklært slemming som jeg er, så syns jeg ikke det var så ille å holde rundt snuten på en 7 mnd gammel valp som fortsatt ikke har lært seg at biting ikke er ok jeg - det er bare ikke greit å bli brukt som tyggeleke av såpass gamle hunder, samme hva slags rase det er. Har til og med vært så voldelig at jeg har dytta tommelen ned under tunga på en hund som ikke ga seg med å bite, men igjen, jeg er selverklært slemming, da har jeg kanskje lov å være litt voldelig da? :)

At man bygger et tillitsforhold med en hund man har hatt i en uke er greit nok, men - bare for å bruke et annet populært snillistord her - det er brannslukking å stoppe en hund fra å tygge på deg, særlig når hunden har blitt hele 7 mnd gammel.. Selvsagt finnes det snillere måter å avlære sånt på, JEG hadde ikke gidda å fisle med det, ikke engang etter "bare" en uke, hunder er noen søte vesner, og forholder seg ganske greit til konsekvente og rettferdige regler - og ja, jeg syns det er rettferdig å stoppe en (fortsatt) SJU måneder gammel valp fra å bruke meg som tyggeleke, det er ikke lov etter en uke, det er ikke lov etter 3 måneder, det er ikke lov om et år, og jeg foretrekker å gi beskjed om det med en gang.

At dette skal bli en sånn "jammen, du veit ikke åssen det er med sånne hunder"-diskusjon er bare teit, jeg antar at ingen her hadde latt en 7 mnd gammel malle, bruksschäfer eller BC leke krokodille heller - selv om man bare hadde hatt bikkja i en uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Thank you lord......

Endelig noen som har peiling..... :)

Vel, peiling og peiling, det er vel flere her som har peiling med både soffahunder og "harde" bruksraser selv om de ikke er enig med deg i metode. Det finnes faktisk flere veier som alle kan føre til rom.

Forøvrig er jeg helt enig med 2ne. Jeg hadde heller ikke godtatt at en 7 mnd gammel hund bruker meg som biteleke.

Spiller det egentlig noen rolle hva man kaller treninga for? Jeg vil også si at å ta en hund over snuta osv er fysisk dressur, men det betyr ikke nødvendigvis at det er negativt. En kort, pressis korrigering kan være veldig effektivt og for en del hunder lettere å forholde seg til/forstå (og mindre "ille") enn f.eks. å få en time-out. Mens for andre hunder passer det ikke i det hele tatt. Og dette går ikke bare på om det er en jaktrase, bruksrase, husky, "familiehund" eller "sofahund" (eller hva du vil kalle de forskjellige hundetypene), men på hvordan individet er mentalt og hvordan individet lærer best og med minst frustrasjon. Og det avhenger en del av hvordan hunden er vandt til å bli trent hvordan den reagerer på forskjellige måter å trene på. Det å sette klare grenser er også en del av det å skape et tillitsforhold, og å ta hunden kjapt og presist fysisk kan være en del av det å sette grenser, hvis det passer hunden.

Som sakt tror jeg at kort og pressis korreksjon kan være det rette eller beste metode i en del tilfeller. Samtidig tror jeg man får et bedre og trivligere samarbeid ved å i hovedsak legge vekt på at hunden skal ha lyst til å lære og å utføre kommandoene og synes det er gøy å trene med deg. Det blir trivligere og morsommere for både hund og eier, hvis man samtidig klarer å ha klare regler (med eller uten fysisk korreksjon). Jeg kunne ikke tenkt meg å hatt en lydig hund som lød meg men kviet seg for å utføre kommandoene, da er gleden i hundeholdet borte for min del. Men hva man kaller det? Fordelen av å være enige i begreper er at det er lettere å diskutere og forklare på forum osv. Ellers er det jo hva man gjør med hunden som betyr noe, ikke hva man kaller det.

Nå var dette litt utenfor saken, men poenget mitt var at det finnes flere måter å gjøre ting på som kan være riktig, og det trenger ikke være så svarthvitt som at du enten korrigerer du fysisk (å korrigere fysisk trenger ikke ha noe som helst med å banke bikkja å gjøre) eller så trener du positivt. Men, nå er vel jeg på vei til å dra denne diskusjonen enda lenger ut av trådstarters spørsmål enn den allerede er, så jeg skal stoppe der. Sorry trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sakt tror jeg at kort og pressis korreksjon kan være det rette eller beste metode i en del tilfeller. Samtidig tror jeg man får et bedre og trivligere samarbeid ved å i hovedsak legge vekt på at hunden skal ha lyst til å lære og å utføre kommandoene og synes det er gøy å trene med deg. Det blir trivligere og morsommere for både hund og eier, hvis man samtidig klarer å ha klare regler (med eller uten fysisk korreksjon). Jeg kunne ikke tenkt meg å hatt en lydig hund som lød meg men kviet seg for å utføre kommandoene, da er gleden i hundeholdet borte for min del. Men hva man kaller det? Fordelen av å være enige i begreper er at det er lettere å diskutere og forklare på forum osv. Ellers er det jo hva man gjør med hunden som betyr noe, ikke hva man kaller det.

Det holder jeg veldig med deg og 2ne i. Kort og presist om man skal korrigere fysisk. Nå tok jeg utgangspunkt at at vi snakket om valp på alder med den trådstarter har. En slik liten sak ville jeg ikke korrigert såpass at den pep. Kanskje tatt den rundt snuten forsiktig og sagt "nei". For som sagt, så er ikke jeg noen hundemamma.

Nå har jeg trent litt og tasset litt tur, og tenkt litt på dette. For jeg har en mistanke om at jeg har misforstått Baldy litt. Det holder hardt å innrømme det altså. Men når du sier at du holder igjen munnen til valpen for at den ikke skal bite. Er det ett slikt -lett- grep så den ikke får bitt? (er det det så er det ikke fysisk dressur, det er jeg helt enig i)

Jeg går ikke tilbake på tommelikjeften treningen, det mener jeg fortsatt er på grensen, men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er jeg helt enig med 2ne. Jeg hadde heller ikke godtatt at en 7 mnd gammel hund bruker meg som biteleke.

Spiller det egentlig noen rolle hva man kaller treninga for? Jeg vil også si at å ta en hund over snuta osv er fysisk dressur, men det betyr ikke nødvendigvis at det er negativt. En kort, pressis korrigering kan være veldig effektivt og for en del hunder lettere å forholde seg til/forstå (og mindre "ille") enn f.eks. å få en time-out. Mens for andre hunder passer det ikke i det hele tatt. Og dette går ikke bare på om det er en jaktrase, bruksrase, husky, "familiehund" eller "sofahund" (eller hva du vil kalle de forskjellige hundetypene), men på hvordan individet er mentalt og hvordan individet lærer best og med minst frustrasjon. Og det avhenger en del av hvordan hunden er vandt til å bli trent hvordan den reagerer på forskjellige måter å trene på. Det å sette klare grenser er også en del av det å skape et tillitsforhold, og å ta hunden kjapt og presist fysisk kan være en del av det å sette grenser, hvis det passer hunden.

Jeg er helt enig i at man må se ann hunden og hvor sterk psyke den har. Noen individer er så føyelige at man kanskje ikke trenger å bruke noe annet enn avledning nok ganger for å få slutt på en spesifikk oppførsel. Andre hunder vil trenge helt andre virkemidler for å slutte med samme oppførsel.

Definisjonen av fysisk dressur er nok et poeng her. Hvis det å ta på hunden under kommando er fysisk dressur så gjerne for meg, men da må man skille på det destruktive og det possitive.

Når man skal lære en hund å sitte, stri eller ikke, gjerne en valp, er det mange som "hjelper" den til å sitte med et lett trykk på rompa for å vise den hva kommandoen går ut på. Konsekvensen blir da at dette er fysisk dressur fordi du tar på hunden.

Det er jeg helt uenig i. Dette gjør du for å veilede hunden og for at den skal forstå hva kommandoen går ut på. De fleste hunder vil ikke ha noe ubehag med å bli tatt på rompa.

For meg er "fysisk dressur" et negativt begrep. Veiledning og grensesetting er noe helt annet. Men det er bare min mening.

Margrete;

Nei du tar jo ikke å klemmer til over snuta. Du rett og slett holder hånda over snuta så hunden ikke får åpna kjeften. Du skal heller ikke holde over nesa.

Når det gjelder trinn 2 med tommelen er det en nødløsning og selvfølgelig ikke noe man tyr til før alt annet er prøvd.

En annen artig sak; Charlie er en hund etter sko :). Han bruker enhver sjanse til å "stjele" sko. De første gangene tok jeg å kobla han i stua. Det hjalp ikke noe som helst. Han skjønner ikke at koblinga har noe med skostjelinga å gjøre. Så gikk jeg over til belønning når han slapp skoen. Tok lang lang tid å få han til å slippe de første gangene. Nå stjeler han sko for å få godteri...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal lære en hund å sitte, stri eller ikke, gjerne en valp, er det mange som "hjelper" den til å sitte med et lett trykk på rompa for å vise den hva kommandoen går ut på. Konsekvensen blir da at dette er fysisk dressur fordi du tar på hunden.

Det er jeg helt uenig i. Dette gjør du for å veilede hunden og for at den skal forstå hva kommandoen går ut på. De fleste hunder vil ikke ha noe ubehag med å bli tatt på rompa.

De fleste hunder setter seg når de blir presset på rompa for å unngå presset. Hadde ikke presset vært ubehaglig i noen grad så hadde nok ikke hunden gitt etter.

Margrete;

Nei du tar jo ikke å klemmer til over snuta. Du rett og slett holder hånda over snuta så hunden ikke får åpna kjeften. Du skal heller ikke holde over nesa.

Når det gjelder trinn 2 med tommelen er det en nødløsning og selvfølgelig ikke noe man tyr til før alt annet er prøvd.

Du sa du var imot fysisk straff? Du sa at man skulle holde/klemme (whatever) hunden over snuten til den peip. Mener du at det ikke er fysisk straff? Så lenge det er effektivt (atferden minsker i frekvens) så er det straff, og det er fysisk straff når du griper inn fysisk.

Ikke noe negativt i det, men du sier litt imot deg sjæl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder setter seg når de blir presset på rompa for å unngå presset. Hadde ikke presset vært ubehaglig i noen grad så hadde nok ikke hunden gitt etter.

Du sa du var imot fysisk straff? Du sa at man skulle holde/klemme (whatever) hunden over snuten til den peip. Mener du at det ikke er fysisk straff? Så lenge det er effektivt (atferden minsker i frekvens) så er det straff, og det er fysisk straff når du griper inn fysisk.

Ikke noe negativt i det, men du sier litt imot deg sjæl

Jeg synes tvert imot at du er inkonsekvent og bruker "presser" rompa for at det skal passe litt bedre til ditt eget innlegg.

Du behøver ikke prøve å manipulere meg. Jeg vet hva jeg skrev.

"Presset" som du kaller det er ikke ubehagelig for hunden.

Den setter seg fordi den skjønner at det er det du vil, eller det som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tvert imot at du er inkonsekvent og bruker "presser" rompa for at det skal passe litt bedre til ditt eget innlegg.

"Presset" som du kaller det er ikke ubehagelig for hunden.

Den setter seg fordi den skjønner at det er det du vil, eller det som kreves.

Du er så saklig, jeg blir skikkelig sjarmert..

Hunden setter seg ikke fordi den vet at du vil det. Hunden driter i hva vi vil/ikke vil, den gjør det som lønner seg. Enten fordi den oppnår noe kult ved det eller unngår noe som er ubehagelig. I tilfellet hvor man legger hånden på rompa til hunden - og den setter seg - så er det som oftest fordi den vil unngå presset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så saklig, jeg blir skikkelig sjarmert..

Hunden setter seg ikke fordi den vet at du vil det. Hunden driter i hva vi vil/ikke vil, den gjør det som lønner seg. Enten fordi den oppnår noe kult ved det eller unngår noe som er ubehagelig. I tilfellet hvor man legger hånden på rompa til hunden - og den setter seg - så er det som oftest fordi den vil unngå presset.

Jeg blir helt matt jeg.

Hunde-eiere som ikke skjønner hvorfor hunden gjør det den gjør.

Tror du virkelig at et lite press på rompa får den til å sitte fordi det er ubehagelig,...LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den setter seg fordi den skjønner at det er det du vil, eller det som kreves.

Kan ikke du, "besserwisser", fortelle meg hvorfor hunden setter seg når du presser den litt på rompa da? Hadde du kunnet litt genrell læringspsykologi så hadde du forstått det.

Du har jo fått svar på det :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL til deg også.

Kan ikke du, "besserwisser", fortelle meg hvorfor hunden setter seg når du presser den litt på rompa da? Hadde du kunnet litt genrell læringspsykologi så hadde du forstått det.

Læringspsykologi, ja ta gjerne å ha psykologi timer med hunden.

Hunden min setter seg fordi jeg vil det.

Kanskje andre hunder trenger mange psykologitimer for å skjønne at den skal sette seg når eieren, høvdingen/sjefen/læringsveilederen/atferdspsykologen ønsker det.

For min del sier jeg bare sitt til hunden min og han setter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læringspsykologi, ja ta gjerne å ha psykologi timer med hunden.

Hunden min setter seg fordi jeg vil det.

Kanskje andre hunder trenger mange psykologitimer for å skjønne at den skal sette seg når eieren, høvdingen/sjefen/læringsveilederen/atferdspsykologen ønsker det.

For min del sier jeg bare sitt til hunden min og han setter seg.

Haha, jeg må bare le av deg.

Hunden gjør ingenting fordi du vil det. Hva skjer hvis hunden ikke setter seg da? Hvis hunden ikke gjør som du vil? Noen ganger må du tenke litt bakom ting skjønner du. Hunder er egoistiske dyr, de gjør det som lønner seg for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læringspsykologi, ja ta gjerne å ha psykologi timer med hunden.

Hunden min setter seg fordi jeg vil det.

Kanskje andre hunder trenger mange psykologitimer for å skjønne at den skal sette seg når eieren, høvdingen/sjefen/læringsveilederen/atferdspsykologen ønsker det.

For min del sier jeg bare sitt til hunden min og han setter seg.

Vet du i det hele tatt hva læringspsykologi er? Ta gjerne psykologitimer med hunden din du, men det er IKKE læringspsykologi.

Flott at hunden din setter seg når du ber om det, men jeg tror neppe han gjør det bare fordi du vil det. Så enkelt er det nok ikke gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...