Gå til innhold
Hundesonen.no

Trimmebord

Recommended Posts

Skrevet

Hittil har jeg brukt en skrivepult hjemme som trimmebord. Med galge og sklisikker matte. På utstilling har jeg bare lagt et håndkle oppå buret. Men nå har Symra blitt for stor til å ligge oppå buret, så jeg må visst kjøpe et skikkelig trimmebord.

Det trenger ikke å ha hjul, men det må ha regulerbar høyde og stor nok plass til en liggende beardis. Hvilken størrelse må jeg ha, og hvor får jeg tak i et som er bra og billig?

Skrevet

Jeg kjøpte stellebord til Prada for en måned siden. Under selve bordplaten så er det èn stang, (med 5 "føtter" i enden,) der man kan stille høyden. Kan ha det fra veldig lavt, til veldig høyt. KJEMPEPRAKTISK tenkte jeg...

Joda, det er praktisk å kunne stille så mye på høyden, men: Siden det bare er èn stang under der, så er bordet veldig ustødig, og rister mye når hunden sitter oppå. (Og hvis hunden da synes det er litt nifst, og begynner å skjelve bittelitt, så rister border 5 ganger så mye.)

Så hvis du er lur, så kjøp et sånt med 4 bein, selv om høyden ikke kan reguleres fullt så mye. Et bord som står STØDIG er viktigere.

Lykke til med valg av stellebord.

• 2 months later...
Skrevet

Jeg drar fram denne tråden igjen, nå får jeg nemlig vondt i ryggen av å stå og børste Symra så nå skal jeg dra og kjøpe trimmebord. Derfor vil jeg gi dere en siste sjanse til å komme med tips om hvilken type jeg bør velge. :rolleyes:

De jeg ser i butikkene som er i riktig størrelse (90 x 60) koster rundt 2500, er det mulig å skaffe billigere som er like bra? Lurer på om jeg skal kjøpe et med hjul likevel, de bordene er jo kjempetunge, og det er MYE som skal flyttes på på utstilling!

Råd og erfaringer anyone?

Skrevet

Hei,

Jeg kjøpte nettopp ett for en venninne når jeg var på utstilling i Danmark. Der, og i Sverige, får man kjøpt slike på utstillinger for rundt 1000-1500,-.

Ellers skjer det jo (av og til) at noen annonserer ut brukte på f.eks. Finn.no og Dyrenett.no.

Men det er sjelden folk skal kvitte seg med slike - da de jo er nærmest "evigvarende". Mitt trimmebord er kjøpt på begynnelsen av 80-tallet, på PG Løwenborg i Oslo. Jeg husker det ennå.... Det kostet 1700,- (sinnessykt dyrt!), men så fungerer det ennå, da...

Ergo - får du tilbud om et brukt et - kjøp det!

Eller så kjøper du et i nærmeste forretning og betaler den "ville" summen de forlanger...

For om 25-30 år (med det samme bordet), så spiller det ingen større rolle...

Eller - så ber du noen av oss andre "gærninger" som reiser (uten)land og strand rundt på utstillinger å kjøpe med ett til deg...

Lykke til!

Susanne

Skrevet
Jeg drar fram denne tråden igjen, nå får jeg nemlig vondt i ryggen av å stå og børste Symra så nå skal jeg dra og kjøpe trimmebord. Derfor vil jeg gi dere en siste sjanse til å komme med tips om hvilken type jeg bør velge. :rolleyes:

De jeg ser i butikkene som er i riktig størrelse (90 x 60) koster rundt 2500, er det mulig å skaffe billigere som er like bra? Lurer på om jeg skal kjøpe et med hjul likevel, de bordene er jo kjempetunge, og det er MYE som skal flyttes på på utstilling!

Råd og erfaringer anyone?

jeg har det lill nevner, og det er kjempe flott :flowers:

Ikke ruinerer det lommeboka heller, funker fett på colliene, så en beardis burde funke og :D

Også følger det med galge, også er det hjul på ;)

Skrevet

Jeg har kun sett trimme bord på NKK utstillinger. De er iallefall veldig bra så du kan jo dra på en utstilling å se. Prisen lå på ca 2500..med galge.

Skrevet

Jeg har kjøpt trimmebord nå, tror det het Amalie. Jeg liker det veldig godt, Symra liker ikke å ligge på det foreløpig, men hun er med på hva som helst for en bit tørket lever :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...