Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt blandingskull - Annonse


Thyfire

Recommended Posts

Lese en interessant annonse *skal ikke si hvor*

Mor er blanding av Papillon og Jack-Russel Terrier og far er dvergpuddel.

Kullet er planlagt ,og forrige kull var veldig bra!

Interessant blanding, var et nydelig bilde av mammen, hun var stilig, og de skulle ha 4000,- for valpene.. Også er det dette med planlagte blandinger... hmm...

Ville bare nevne det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var den samme jeg så også., Og da sto det i tillegg allergivennlige :rolleyes: Var hvertfall samme blandingen

DET syns jeg var å gå langt over streken. Det finnes faktisk masse folk der ute som ikke har så mye peiling og som kanskje tar noe sånt for god fisk, og tror de endelig har funnet hunden de tåler! Også må den kanskje gies vekk noen uker senere... Nei uffda. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare av ren nysgjerrighet, hva er det som skal til for at blandinger arver "allergivennligheten"? min valp har jo allergivennlig mamma, men er spent på hun blir allergivennlig også..

Jeg synes du skal lese gjennom denne tråden om allergivennlige hunder, står veldig mye bra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese en interessant annonse *skal ikke si hvor*

Mor er blanding av Papillon og Jack-Russel Terrier og far er dvergpuddel.

Kullet er planlagt ,og forrige kull var veldig bra!

Interessant blanding, var et nydelig bilde av mammen, hun var stilig, og de skulle ha 4000,- for valpene.. Også er det dette med planlagte blandinger... hmm...

Ville bare nevne det...

Forstår ikke helt hva du mener med dette...? Har vært en tur inne på siden din, og der skriver du jo at du vurderer å sette valper på din egen blandingsvalp med tiden...

(kopierte det som står der)

Vi bestemte oss for ei tispe og jeg går å tenker litt på ideen med å sette kull på henne da hun har gode foreldre og kan bli en herlig blanding... men det er det nok noen år til ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov å kopiere noenting fra en hjemmeside?

Og hva så om hun/han har skrevet det på hjemmesiden..Hvorfor har du RICCO behov for å henge det ut her?

Denne tråden starter med at det er satt inn en annonse,og trådstarter skriver at det er et nydelig bilde,og interessant blandine..jeg ser ingen negativ holdning mot denne annonsen.Jeg fatter ikke at alle dere RASEENTUSIASTER gidder å henge dere opp i blandinger ,og det blir påstått at blandinger blir omplassert i hytt og vær.

Vel..

Jeg ser utrolig mye rasehunder av alle slag som blir omplassert i alle mulige aldre.

Blandingshunder har jeg inntrykk av at er mellom 3-5 år.Uten at jeg skal påstå nøyaktig.

Rasehundene derimot blir plassert bort allerede etter at de har hatt sin hjem fra en uke til 6 mndr.

Den som kommer med argumentet at blandinger er mer til omplassering bør kunne dokumentere dette.Jeg ser nemlig mest rasehunder jeg.Og de er alle uønsket kort tid etter kjøp..selv om de prises for å unngå useriøse kjøpere(whatever)

Mixer på omplasseringsbyrå er ofte flere år.

Jeg blir provosert av folk som er ute etter å henge andre ut!

Spesielt når det blir klippet fra hjemmesider,som jeg vil påstå blir misbrukt dersom det klippes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare av ren nysgjerrighet, hva er det som skal til for at blandinger arver "allergivennligheten"? min valp har jo allergivennlig mamma, men er spent på hun blir allergivennlig også..

Arvelighet av allergivennlighet blir det samme som arv av alt annet som gemytt, helse, utseende osv.

Om en hund arver allergivennligheten, kommer altså helt an på hvilken pelstype den arver. Hvis en hund f.eks er blanding av bichon frisé og dvergpinsjer (som din hund), kan pelsen enten bli like allergivennlig som pelsen til en bichon frisé, eller den kan bli like lite allergivennlig som dvergpinsjerpels - eller den kan bli en mellomting. I en blanding som dette kan også valpene i det samme kullet få helt ulik pels. Det er umulig å forutsi hvordan det blir.

Men om man f.eks blander en puddel med en bichon, så vil nok valpene også få en ikkerøytende pels fordi begge foreldrene har det (og besteforeldre og oldeforeldre osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var lov å kopiere noenting fra en hjemmeside?

Og hva så om hun/han har skrevet det på hjemmesiden..Hvorfor har du RICCO behov for å henge det ut her?

Denne tråden starter med at det er satt inn en annonse,og trådstarter skriver at det er et nydelig bilde,og interessant blandine..jeg ser ingen negativ holdning mot denne annonsen.Jeg fatter ikke at alle dere RASEENTUSIASTER gidder å henge dere opp i blandinger ,og det blir påstått at blandinger blir omplassert i hytt og vær.

Vel..

Jeg ser utrolig mye rasehunder av alle slag som blir omplassert i alle mulige aldre.

Blandingshunder har jeg inntrykk av at er mellom 3-5 år.Uten at jeg skal påstå nøyaktig.

Rasehundene derimot blir plassert bort allerede etter at de har hatt sin hjem fra en uke til 6 mndr.

Den som kommer med argumentet at blandinger er mer til omplassering bør kunne dokumentere dette.Jeg ser nemlig mest rasehunder jeg.Og de er alle uønsket kort tid etter kjøp..selv om de prises for å unngå useriøse kjøpere(whatever)

Mixer på omplasseringsbyrå er ofte flere år.

Jeg blir provosert av folk som er ute etter å henge andre ut!

Spesielt når det blir klippet fra hjemmesider,som jeg vil påstå blir misbrukt dersom det klippes!

Trekk pusten dypt og ro deg litt ned nå Inustaff... Det må da være lov å spørre. Er ikke snakk om å henge ut noen i det hele tatt. Og om det er lov eller ikke å kopiere får vel ledelsen her ta stilling til. Men kan ikke se at det skal være ulovlig alt med at linken til siden blir brukt i et annet innlegg ang valpesosialisering... Og hvor kommer det inn i bildet om omplassering av rase eller blandingshunder og hvem som blir mest omplassert...? Kan jo si at jeg selv har jobbet i en omplasseringsforening, og vi fikk inn mye fler blandingshunder enn rasedyr. F.eks hele kull med mor i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men desverre har det seg slik det er jo nok mixer her og det er noe lettere å få tak i et stabilt hjem til en eks

JRT enn til en JRT mix.

Det er skikkelig oppdrettere som setter seg inn i dette fra dag en. Og jeg tror at når du selger en renraset valp fra oppdretter så er du mer opptatt av hvor den kommer ,men når det er en mix så har du ikke så godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være lov å undre da når trådstarter - slik jeg oppfatter det - stiller litt spørsmål ved planlagte blandingskull ( "Også er det dette med planlagte blandinger... hmm...") for så privat å planlegge å gjøre det samme... Det er bare en observasjon og ingenting å kave seg opp for. Jeg tenkte samme tanken selv når jeg leste denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss skal si denne tråden tok litt av... Jeg kan jo enkelt å greit si at grunnen til at jeg postet annonsen var av interesse. Det er jo ingen hemmelighet at det er delte meninger her om dette å avle blandings hunder, enten planlagt eller ei. I min første tråd har jeg ikke sagt verken noe positivt eller negativt om dette med planlagte blandinger... Jeg synes det er litt forskjell i hvor seriøs man er, om man har en mix mellom "hva som helst" og hvis man planlegger med sunne foreldre med papirer ect. At "oppdretter" av blandingskull bryr seg mindre om hvor valpene havner hen, var litt drøyt antydet synes nå jeg.

Og "for the record", jeg står for det jeg har skrevet både her og på siden min. Synes det er en interessant blanding, og når tida kommer vil jeg vurdere et kull, med sunne foreldre, med papirer på det som kan skaffes, og forsikre meg om gode hjem til alle de små.

Forøvrig omplasseres det like mye blandingshunder som rasehunder vil jeg tro, men man møter vel oftere på såkalte "valpefabrikker" der blandinger foregår uhemmet og at disse er oftere inne på omplassering vil ikke forundre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe respekt for blandingshund-avel. Avel er ikke noe man leker med. Man skal ha et grunnlag for hvorfor akkurat DEN kombinasjonen er tatt. Ikke at man vil ha frem en herlig blanding, fordi man vil ha avkom etter egen hund eller fordi man syns det ville vært hyggelig med søte valper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte samme tanke som både Ricco og jaktlykke når jeg leste førsteinnlegget i denne tråden. Skjønner ikke helt hva enkelte tar sånn på vei for her, og det er da ingen som har prøvd å henge ut noen...

Uansett; dette med blandingshunder har jo blitt diskutert opp, ned, fram og tilbake en haug av ganger, og folk har enkelt og greit forskjellige meninger. Min mening er forøvrig fremdeles at jeg ikke ser poenget med valpekull uten at det skal være noe som helst fornuftig mål med avlen. Det er er faktum at det finnes altfor mange hunder både i Norge og generelt i verden, så hvorfor skal folk på død og liv øke populasjonen enda mer? Grunnlaget for avl burde alltid være en god kombinasjon som kan bidra til å fremme rasen. Ja, blandingshunder er fine de, men jeg synes likevel ikke det er god nok grunn til å bevisst avle dem fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøss skal si denne tråden tok litt av... Jeg kan jo enkelt å greit si at grunnen til at jeg postet annonsen var av interesse. Det er jo ingen hemmelighet at det er delte meninger her om dette å avle blandings hunder, enten planlagt eller ei. I min første tråd har jeg ikke sagt verken noe positivt eller negativt om dette med planlagte blandinger... Jeg synes det er litt forskjell i hvor seriøs man er, om man har en mix mellom "hva som helst" og hvis man planlegger med sunne foreldre med papirer ect. At "oppdretter" av blandingskull bryr seg mindre om hvor valpene havner hen, var litt drøyt antydet synes nå jeg.

Og "for the record", jeg står for det jeg har skrevet både her og på siden min. Synes det er en interessant blanding, og når tida kommer vil jeg vurdere et kull, med sunne foreldre, med papirer på det som kan skaffes, og forsikre meg om gode hjem til alle de små.

Forøvrig omplasseres det like mye blandingshunder som rasehunder vil jeg tro, men man møter vel oftere på såkalte "valpefabrikker" der blandinger foregår uhemmet og at disse er oftere inne på omplassering vil ikke forundre meg.

Ja den tok vel litt av...

Men tenker på en ting til jeg da, du skriver bla at du vil vurdere ett kull med sunne foreldre med papirer på det som kan skaffes. Det er jo ikke akkurat en liten jobb det å skulle nettopp planlegge ett kull, tenker da på blodslinjer, og om man får frem det man vil med å blande to raser sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med blandinger er jo nettopp det at du får ikke sjekket linjer o.l. Om moren til dette kullet er frisk som en fisk er det ikke sikkert resten av søskene er det. Med tanke på sykdommer som blir kombinert her: Øyesykdommer (på både papillon og puddel om jeg ikke tar feil) Partella problemer på alle 3 rasene som blir kombinert (eller kanskje ikke puddel) Så fins det en risk for at dem sykdommene dukker opp! Når dem også har gjort kombinasjonen før så lurer jeg jo på hvor gamle dem er og om dem faktisk er undersøkt av en veterinær for akkurat disse sykdommene. :blink:

Forøvrig så syns jeg moren var ursøt :lol: Og jeg har ikke noe imot blandinger, men faktisk så ser jeg på den avlen som enda vanskeligere enn raseavl, da du kombinerer ukjent mot ukjent, og er ikke sikker mot er ikke sikker......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom jeg har verdens skjønneste blandingstispe så er jeg veldig imot planlagt blandingsavel.

Min er ikke planlagt avlet, hun har middels HD med forkalkninger på den ene hoften og hun har fôrallergi, av disse grunnene (pluss at hun fikk inbildt svangerskap etter hver løpetid) så valgte jeg å kasterere henne, noe jeg syntes flere men blandingshunder burde gjøre fremfor å tenke på "interresante linjer" på sin blandingshund.

Jeg er kanskje litt hard nå, men det finnes ingen interresante linjer hos en blanding som bør føres videre i mine øyne (da får man heller begynne å avle på interresante linjer hos en renraset) og at en blanding er søt holder ihvertfall ikke.

Vi alle er jo litt hønemødre når det gjelder våre egene hunder og syntes dem er kjempe skjønne og skulle likt å ha avkom etter dem, men man bør nesten sette det til side og ta til fornuft, det finnes så mange uplanlagte blandingskull som kommer til verden som trenger nye hjem, om ikke folk skal begynne med "hobby avl" på blandingshunden sin fordi den enten er søt eller fordi den har "interresante linjer" (som i mine øøye er bortevekk siden den er blanding) itillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få alle til å forstå sonens syn på blandingsavl er ikke lett. Og jeg kan på et vis forstå de som lar seg "friste". Det kan virke så mye enklere å kjøpe seg en rimelig og søt valp. Alle kjenner vi folk med friske blandingshunder. Kanskje flere som er friske enn de vi har hørt om som er syk liksom. Men gjett om "alle" har hørt om syke rasehunder.

Og gud så fristende det kan være å parre hunden sin. Husker den første tispa mi. Hun var 7 år og hadde løpetid. En kveld hun var i hagen for å gjøre fra seg oppdaget jeg plutselig at vi hadde fått uventet besøk av en terrierblanding. Jeg sto faktisk og telte på knappene om jeg bare skulle la det stå til. Fornuften tok meg heldigvis og jeg fikk avverget parringen.

Folk forstår ikke argumentene med at hundene skal testes for alt mulig. Er hunden trivelig, søt og tilsynelatende frisk ligger jo alt til rette for at de skal parres ikke sant? Men det er bare å ta en titt på omplasseringsannonser så ser man hva det er overvekt av. Blandingshunder/valper og uregistrerte rasehunder. Det må jo være en grunn til det? Min oppdretter syns det er vanskeligere å finne gode hjem til hvite boxervalper. De selges rimeligere enn de fargete og dermed er det atskillig flere "useriøse# /lite gjennomtenkte valpekjøprere som er interessert. Jo billigere en hund er jo lettere er det å gjøre et overilt kjøp liksom.

Dette ble noen raske tanker som jeg kan utdype mer når jeg har bedre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...