Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutt på båndtvangen


Symra&Pippin

Recommended Posts

Pippin har tydeligvis fått med seg at det er slutt på båndtvangen. Mannen min skulle gå en tur med han og Symra i formiddag, og mens han tok på båndet på Symra stakk Pippin ut gjennom døra, (ja for døra må jo stå på gløtt mens man tar på hundekobler... :glare: ). I tre timer var Pipsemann borte, og da han endelig kom hjem var han dryppende våt! Vi bor femti meter unna Trondheimsfjorden, og han har tydeligvis tatt seg en svømmetur på egen hånd. Mannen min så og hørte han nesten hele tiden, han var altså i nærheten, men friheten var alt for verdifull til at man kunne gå hjem når man ble ropt på. At vi skulle ha jobbet mer med å få til en skikkelig innkalling? Enig.

Symra har også kost seg i dag, men i litt mer kontrollerte former heldigvis. Beardisklubben har et inngjerdet område der hun har lekt med tre andre beardiser i dag. Det er første gang hun har fått løpe fritt sammen de andre, det gikk kjempefint. Sara tok masse bilder som jeg skal legge ut senere. Hun er så herlig uredd sammen andre hunder, to store hanner taklet hun uten problem, (Jonas og Otto, hvis du leser dette SusanneL).

Så både Pippin og Symra har liksom feiret slutten på båndtvangen i dag, Pippin på ulovlig vis og Symra i en inngjerding riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har også feiret slutten på båndtvangen (det har hun forsåvidt gjort i hele sommer forresten ;) ) - i dag har vi hatt en fantastisk lydighetstrening (det er så utrolig godt at hun er helt på nett og skikkelig trenbar for tiden) med tur etterpå. Innkallinga sitter veldig veldig godt for tiden, så egentlig kan hun få gå løs hvor hun vil, nesten.

Gleder meg til bilder av Symra og to beardiser til! Hvor er det beardisklubben holder til, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har også feiret slutten på båndtvangen (det har hun forsåvidt gjort i hele sommer forresten ;) ) - i dag har vi hatt en fantastisk lydighetstrening (det er så utrolig godt at hun er helt på nett og skikkelig trenbar for tiden) med tur etterpå. Innkallinga sitter veldig veldig godt for tiden, så egentlig kan hun få gå løs hvor hun vil, nesten.

Gleder meg til bilder av Symra og to beardiser til! Hvor er det beardisklubben holder til, forresten?

Jeg blir veldig veldig misunnelig når jeg ser/hører om hunder som kan gå løst uten problemer!

Beardisklubben har et område på Stavsøra, i nærheten av Schæferklubben og Nidaros brukshundklubb. Vi har et inngjerdet område med egen agilitybane. Ikke veldig stort, men kjempetrivelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Hehe, må ha vært et planlagt wheatentrekk. Archie stakk også av idag! Vi fant han med en gang, og han kom faktisk frivillig til meg og gikk med en gang (!) på plass! Og dette er noe vi har SLITT med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her feiret også Mike slutten på båndtvangen :glare: Gikk med langline på turen først og trente ganke mye innkalling, og det satt som et skudd, på plass og alt gikk som en drøm... så jeg tok av langlina og da var det andre noter ja... Han freste gjennom skogen mellom trær og var helt bajas... Og ikke snakk om at jeg fikk tak i han igjen, han stakk riktig nok ikke av, var mer sånn "kom å fang med a muttern" var kanskje 1/2 meter fra han hver gang før han snudde seg og føyk en annen veig. Dette var tydligvis dritkult.... Så jeg gav opp det å prøve å få tak i han, så jeg løp av gårde i en annen retning og lata som jeg fant noe kjempekult på bakken, og da var han ikke å be 2 ganger. hihi, ikke alltid så lur den cockeren :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det også feiret i stort monn. Fire lukiser og en whipp i deilig lek over stokk og stein.

Så kom det en søt liten harepus springende over stien…… :shocked::shocked:

De så den ikke, men ferten fikk de alle. Og Dronninga, hun smalt igjen ørene og sprang :P

De andre hang seg gjerne på, men godt oppdratte som de er snudde de med gang gongongen gikk (mor’s stemme).

Befriende deilig å ha hunder som kan løpe løse og holder seg i nærheten ;)

Men jammen kan jeg forstå Dronninga’s eksplodering, etter mange, lange og våte dager i bånd, så kom friheten og en harepusbonus attpåtil. Hun fikk ikke tak i den, men var fornøyd, glad og veldig sliten da hun kom joggende tilbake etter ca 10 min. Nå har hun vist sin selvstendighet så resten av høsten/vinteren tenker jeg hun gjør som de andre, holder seg i nærheten og kommer på innkalling ;):o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hmph* Jeg har en BC som ser på alle innkallingsforsøk som mulig overfall fra onde makter. Hun stikker aldri av, men holder seg ciirka to og en halv meter unna. Festlig. Så her blir det en lang vinter med langline og massiv belønning (om noen har noen andre, bedre tips eller vidunderkurer; skrik ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bondtvang hele tiden, men har ikke så mange naboer her jeg bor så Tinka bruker å få lov til å gå litt fritt hvær dag.

Hvær gang hun skal på do, så slipper vi bare henne ut døren og om en liten stund kommer hun til døren å vil inn igjen.

Det er ingen problem med å få tak i henne, jeg bare roper hvis jeg vil at hun skal komme inn, men ellers bruker hun å ville komme in av seg selv.

Det er ingeb problem, hun synes det er litt kjedekig å være alene ute så hun er det bare å si navnet til så kommer hun.

:console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig veldig misunnelig når jeg ser/hører om hunder som kan gå løst uten problemer!

Beardisklubben har et område på Stavsøra, i nærheten av Schæferklubben og Nidaros brukshundklubb. Vi har et inngjerdet område med egen agilitybane. Ikke veldig stort, men kjempetrivelig.

Helt OT men..: Der har jeg lufta Atheo, eller utenfor der da, flere ganger. :console: Fint område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har også feiret i stor stil de siste dagene! Nå vet jeg ikke om det er utvidet båndtvang er vi bor, men pytt :D Han har hatt noen sprintrunder i skogen og det er moro å se hvor mye han koser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...