Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekkmarkering i stedet for apportering i sporet


minstemann

Recommended Posts

jeg har fram til nå hatt apportering av gjenstandene i sporet, det fungerer ikke så veldig bra. Han blir ukonsentrert av å finne og plukke opp pinnene, vil gjerne beholde dem selv, og det blir fort en del klabb og babb.. I tillegg så strever han med å finne igjen sporet, etter at han har kommet tilbake til meg med gjenstanden. Derfor vurderer jeg å endre til dekkmarkering i stedet. Er det noen som har erfaring med å bytte markeringsmåte slik? Og er det noen som har en god innlæringsmetode når det gjelder dekkmarkering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker litt på canis, så får man opp en litt lang metode for å klikke inn dekkmarkering.. Men jeg vet også folk har fått greie resultater ved å lære inn en veldig god dekk, for så å kommandere hunden i dekk når man går mot en pinne i veldig mange forskjellige miljøer. Man kan jo eventuelt ha en annen pinne som man belønner hunden med når den dekker foran pinnen som ligger på bakken. Jeg driver og får opp interessen for pinner hos min hund, og jeg vil ha de i sporet til slutt. Jeg kan ikke legge de i sporet nå, for jeg er ikke sikker på hva vi burde velge av markering enda. Nå tror jeg hun gjerne ville beholdt pinnen selv hun også.

Noe jeg også gjør, er å kaste pinner i gress som hun må søke etter. Da får hun erfaring i å finne pinner, og plukke dem samt å bære dem med seg tilbake til meg. Så langt slipper hun den ikke i hånda mi, men litt før.. Men jeg tror jeg gjør lurt i å få opp søkeinteressen hennes og få det til å bli superkult å finne pinner før jeg maser så veldig med levering.

På siden av å bare kaste pinner i terrenget, går jeg også ut en slags fertgate på 1-2m og legger pinnen en eller annen plass der i. Da får hun også erfaring med å søke etter pinnen selv om det er mye meg-lukt overalt i terrenget, noe jeg tror kommer godt med når pinnen skal ligge i sporet mitt.

Hmm, dette hjalp vel ikke akkurat noe særlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og bytter markering på Nirm nå. Han skal ha dekkmarkering nå. Og foreløpig synes jeg det går ganske greit. Vi har ikke fått jobba så veldig mye med det akkurat nå av forskjellige årsaker.

Den artikkelen på Canis er jo nevnt. Les den, og se om du får noen tips der.

Med Vida har jeg lært inn dekkmarkeringen på en helt annen måte. Lærte henne først å legge seg på en leke, for så å videreføre dette til gjenstander.

Prinsippet er at hunden lærer først å dekke på leke som er synlig, så delvis skjult og så skjult før man gjør det samme med gjenstander. Har sparket leken hennes bortover bakken, gått etter med henne i band og i det hu la seg, så har hu fått klikk og fått ta leken. Litt knotete forklart dette da... Det er lettere om du har en person som kan hjelpe deg, for det går mye raskere om hunden ikke får tak i leken uten å dekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hunden liggende oppå på gjenstanden først, og så lærer den å ligge med gjenstanden mellom bena? Og hvorfor gjør du det sånn? Eller har du den liggende oppå gjenstanden alltid? Eller misforstod jeg noe, kanskje.

Skal prøve ut din metode, men lurer på noen modifiseringer;-)

For det første tror jeg det kan være lurt for meg å bruke pinner med en gang, han har jo alt lært å markere på dem, og evt bytte med en leke, når han markerer. Problemet er jo at gjenstanden er alt for mye verd, ikke at han hopper over dem.

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som du må gjøre noen justeringer slik at hunden føler at det DU har er kulere enn pinnen han fant i sporet. Ved å levere pinnen til deg, oppnår hunden det som er "størst i verden" - kanskje du må belønne med mat for å apportere pinnene istedenfor leker? Hvem veit. Jeg tror iallefall hunden må lære at det skjer noe kulere hvis den leverer pinnen til deg.

Kan det være en idè å ha en pinne i lomma som du tar frem og leker med når du får hunden til å levere pinnen? Liker han pinner veldig godt kan jo kanskje det være en god idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hunden liggende oppå på gjenstanden først, og så lærer den å ligge med gjenstanden mellom bena? Og hvorfor gjør du det sånn? Eller har du den liggende oppå gjenstanden alltid? Eller misforstod jeg noe, kanskje.

Skal prøve ut din metode, men lurer på noen modifiseringer;-)

For det første tror jeg det kan være lurt for meg å bruke pinner med en gang, han har jo alt lært å markere på dem, og evt bytte med en leke, når han markerer. Problemet er jo at gjenstanden er alt for mye verd, ikke at han hopper over dem.

O

Hunden skal ligg med gjenstanden mellom beina. Labbene skal ikke berøre gjenstanden, eller andre deler av hunden for den saks skyld. Legger hunden seg oppå gjenstanden, så trekker jeg denne fram litt og får hunden til å flytte seg etter og legge seg korrekt før den får belønning.

Leka ligger forøvrig aldri sammen med gjenstander. Lærte som sagt inn dekkmarkeringene på leke først, fordi den betydde mer for hunden min, enn disse teite tingene mine...

Men det er mange måter å lære inn dekkmarkering på garantert. Det er å finne den metoden som passer seg og sin hund best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...