Gå til innhold
Hundesonen.no

Global oppvarming


AllStar

Recommended Posts

Nå satt jeg og tenkte litt...

Er det bare meg,eller er Norge ekstrem på å mase om det? :lol:

Selvfølgelig er det alvorlig men...

Var i Hellas nå, og der sier de ikke ett ord om det.. Der ligger søppel og flyter i gatene, og de kjører jo biler konstant..

Også noe som sikkert er OT i denne tråden, men hva er det med den hvithaien dem har sett i Plymouth? For dere som ikke veit om dette, så ble altså en hvithai sett her.. Forskere i Norge mener den er på vei hit, og inn i Oslo fjorden.. Dette som kommer av globaloppvarming...

Så, hva syntes dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå satt jeg og tenkte litt...

Er det bare meg,eller er Norge ekstrem på å mase om det? :lol:

Selvfølgelig er det alvorlig men...

Var i Hellas nå, og der sier de ikke ett ord om det.. Der ligger søppel og flyter i gatene, og de kjører jo biler konstant..

Også noe som sikkert er OT i denne tråden, men hva er det med den hvithaien dem har sett i Plymouth? For dere som ikke veit om dette, så ble altså en hvithai sett her.. Forskere i Norge mener den er på vei hit, og inn i Oslo fjorden.. Dette som kommer av globaloppvarming...

Så, hva syntes dere ?

Er det bevist at de har sett hvithai i Plymouth? Så vidt jeg vet er det aldri bekreftet at det er hvithai rundt Storbritannia, og jeg har foreløpig ikke hørt om noe i Plymouth. Dog er det eksperter fra Plymouth som ofte uttaler seg dersom det hevdes at noen har sett hvithai, fordi National Marine Aquarium ligger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jo om dette på muntlig prøve-eksamen, eller mange spm om dette. Om global oppvarming og økt drivhuseffekt. Så hva svarer man på: "Er drivhuseffekten positivt eller negativt?" Her er det jo to sider av saken uansett hvordan man vrir og vender på det. Og den ene læreren mente at global oppvarming var en del av "naturens gang".

Jeg var ikke helt enig, og fikk ikke akkurat den beste karrakteren (fikk bare beskjed om at du kommer til å stryke på eksamen om du kommer opp muntlig, noe jeg gjorde (men strøyk akkurat ikke).

Litt ot, men tilbake tilsaken.

Jeg vet ikke akkurat om det er så mye å få gjort nå, er vi ikke litt sent ute til å gjøre noe nå? Vi kan jo selvfølgelig forhindre det noe, men hvor mye kan vi gjøre? Det vil uansett ikke hjelpe om vi normenn gjør noe. For det finnes mange som er verre enn oss igjen. Så hvordan få alle på jordkloden til å sjerpe seg? sette igang tiltak?

For å være helt ærlig så tenker ikke jeg noe over dette. jeg kjører da kollektivt (mest fordi jeg ikke har fått tatt lappen ennå), men det vil være billigere for meg å egentlig kjørt til skolen enn å ta bussen. For om jeg skal regne på det så blir det 800 kr i mnds kort. + penger til da jeg skal ha med en av hundene til skolen innimellom også. Og da vil det bli billigere å kjøre, så første tiltaket er kanskje å senke prisene på kollektivtrafikken, enn å sette opp bensinprisene.

Men uansett. det vi gjør nå gjør vi ikke for oss selv, men for neste generasjon. Men vi ligger uansett for langt etter, og vi kan ikke være "et land" alene som gjør dette. norden får ikke gjort noe med dette alene.

Det har blitt lagd avtaler, men hvor mye legger man merke til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så tenker ikke jeg noe over dette. jeg kjører da kollektivt (mest fordi jeg ikke har fått tatt lappen ennå), men det vil være billigere for meg å egentlig kjørt til skolen enn å ta bussen. For om jeg skal regne på det så blir det 800 kr i mnds kort. + penger til da jeg skal ha med en av hundene til skolen innimellom også. Og da vil det bli billigere å kjøre, så første tiltaket er kanskje å senke prisene på kollektivtrafikken, enn å sette opp bensinprisene.

Kollektivt? Mye bedre å sykle. :lol: Kanskje ikke på lange avstander, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollektivt? Mye bedre å sykle. :lol: Kanskje ikke på lange avstander, men.

Hehe, tror ikke jeg skal begynne å sykle til skolen. Er jo ikke kjempe langt, men jeg sykler bare ikke fra lillestrøm til furuset når jeg begynner 8 om morran.

EDIT(hvordan skal jeg kunne sykle med hund? jeg sykler ikke med en hund under året hvertfall, og den skal da orke litt når vi endelig har kommet på skolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tror ikke jeg skal begynne å sykle til skolen. Er jo ikke kjempe langt, men jeg sykler bare ikke fra lillestrøm til furuset når jeg begynner 8 om morran.

EDIT(hvordan skal jeg kunne sykle med hund? jeg sykler ikke med en hund under året hvertfall, og den skal da orke litt når vi endelig har kommet på skolen)

Hvis du har hund med på skolen er det noe annet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teiteste innstillingen er i hvertfall hvorfor Norge skal bry seg når andre land ikke bryr seg...

Angående det med å øke bensinprisene, så regner jeg med at de minsker prisen for å kjøre kollektivt samtidig (det er i hvert fall det natur og ungdom har snakket om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den teiteste innstillingen er i hvertfall hvorfor Norge skal bry seg når andre land ikke bryr seg...

Angående det med å øke bensinprisene, så regner jeg med at de minsker prisen for å kjøre kollektivt samtidig (det er i hvert fall det natur og ungdom har snakket om)

Men noen MÅ kjøre, skal de bli straffet? Hvordan skal det bli å dra på ferie? med 15-20 kr litern? Syns du ikke det er for drøyt? Det hadde holdt med å senke kollektivprisen mye, så vil de nok få noe ut av det. nå er det ikke natur og ungdom so bestemmer heller. Men vet hvertfall at jeg ikke stemmer på parti som mener man skal heve prisen på bensin til 15-20 kr. Vi er for dyre allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen MÅ kjøre, skal de bli straffet? Hvordan skal det bli å dra på ferie? med 15-20 kr litern? Syns du ikke det er for drøyt? Det hadde holdt med å senke kollektivprisen mye, så vil de nok få noe ut av det. nå er det ikke natur og ungdom so bestemmer heller. Men vet hvertfall at jeg ikke stemmer på parti som mener man skal heve prisen på bensin til 15-20 kr. Vi er for dyre allerede.

Har jeg sagt at jeg er enig i det? Ikke har jeg sagt at natur og ungdom bestemmer heller - men jeg regner med at dersom de skal minske kollektivprisene, så øker de noe annet.

Forresten, jeg har ikke dratt på bilferie på mange år. Nå kan man ta tog, buss, fly, båt - selv om tilbudene ikke er de beste ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at jeg er enig i det? Ikke har jeg sagt at natur og ungdom bestemmer heller - men jeg regner med at dersom de skal minske kollektivprisene, så øker de noe annet.

Forresten, jeg har ikke dratt på bilferie på mange år. Nå kan man ta tog, buss, fly, båt - selv om tilbudene ikke er de beste ennå.

Nja, det blir jo vanskelig å dra på campingferie når man må ta tog eller buss. Dessuten blir det bare vanskeligere og vanskelige å ta med hund kollektivt, på lange bussturer.

Jeg har heller ikke påstått at du er enig i det eller at du har sagt de bestemmer, men svarer bare jeg :lol: At om de mener det, så vil det ikke si at det blir sånn. Selvom det er slikt det kommer til å bli. Men det er dyrt å kjøre bil fra før av, snakk om alle bomringene som settes opp, alle avgiftene, og nå doblede bensinpriser.

Jeg er nok veldig egoistisk, men jeg foretrekker bil. Da får jeg tatt de stoppene jeg ønsker (siden jegg har hund i bil og like rå stoppe litt på lengre turer), jeg slipper å kjøre omveier, og kan nyte ferien. Det klarer jeg bare ikke på tog/buss. Syns det er nok med bussen jeg tar til og fra skolen. Og det er ikke veldig godt å sitte på en buss der unger og ungdommer skriker, og tuller, samtidig som det er varmt og klamt, når man har hodepine nesten hver dag etter skolen er ferdig.

Men selfølgelig må vi gjøre noe, men tror virkelig ikke dette er løsningen. Og først må vi få med oss fler. for norge klarer ikke løse dette alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det blir jo vanskelig å dra på campingferie når man må ta tog eller buss. Dessuten blir det bare vanskeligere og vanskelige å ta med hund kollektivt, på lange bussturer.

Jeg har heller ikke påstått at du er enig i det eller at du har sagt de bestemmer, men svarer bare jeg :lol: At om de mener det, så vil det ikke si at det blir sånn. Selvom det er slikt det kommer til å bli. Men det er dyrt å kjøre bil fra før av, snakk om alle bomringene som settes opp, alle avgiftene, og nå doblede bensinpriser.

Jeg er nok veldig egoistisk, men jeg foretrekker bil. Da får jeg tatt de stoppene jeg ønsker (siden jegg har hund i bil og like rå stoppe litt på lengre turer), jeg slipper å kjøre omveier, og kan nyte ferien. Det klarer jeg bare ikke på tog/buss. Syns det er nok med bussen jeg tar til og fra skolen. Og det er ikke veldig godt å sitte på en buss der unger og ungdommer skriker, og tuller, samtidig som det er varmt og klamt, når man har hodepine nesten hver dag etter skolen er ferdig.

Men selfølgelig må vi gjøre noe, men tror virkelig ikke dette er løsningen. Og først må vi få med oss fler. for norge klarer ikke løse dette alene.

Jeg syns ikke det er noe stress å ta med hund kollektivt, og enklere blir det dersom man virkelig skal satse på kollektiv trafikk. Det fins jo noen togruter som bruker lengre tid enn andre, og dermed lengre stopp for de som foretrekker det. Dersom man foretrekker å komme raskest frem, så finnes det togruter som gjør det også. Dersom man har hodepine etter lang tid på jobben, så fins det i hvert fall stillevogner på tog, det vil bli flere ruter, det vil bli billigere og som sagt vil reisene tilpasses bedre for de som reiser.

Og ja, de som skal på campingferie må da virkelig vurdere om det er verdt de pengene ekstra, dersom dette skjer, og jeg syns ikke det er helt optimalt heller..

Jeg er ikke enig i at folk skal tvinges til å reise kollektivt fordi det blir altfor dyrt å kjøre selv, men t de velger det fordi det lønner seg (så sånn sett er vi egentlig enige?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Global oppvarming er et viktig tema, og det er bra at man tar tak i det. Forandringene skjer, og de fleste fører til problemer for alt og alle.

Om alle er egoister får vi ikke gjort noe, om alle tenker at det hjelper ikke at jeg gjør noe når ingen andre gjør noe (som forsåvidt er langt ute på jordet, mange gjør mye) og at det ikke er noe å gjøre med eller at det faktisk ikke er viktig - vel, da får vi det kastet tilbake nokså kjapt.

Vinteren forsvinner, sommeren regner bort, tsunamier og orkaner er nesten blitt hverdagslig i enkelte deler av verden, isbjørner drukner, isen smelter, ozonlaget forsvinner, drivhuseffekten økes, forurensninger og andre miljøproblemer øker i antall, også de vi faktisk ikke er ansvarlige for. For dette er ikke naturlig. Deler av det kanskje, men absolutt ikke alt, og det meste står vi for selv ( vi har jo naturlig drihuseffekt, men pga menneskers utslipp osv er den ikke noe positivt lenger). Derfor må vi gjøre noe med det!

Og med mindre man har vært i mange land og vet at der tar de ikke dette alvorlig nok, så vil jeg tru Norge tar det like alvorlig som mange andre land, og bra er det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er noe stress å ta med hund kollektivt, og enklere blir det dersom man virkelig skal satse på kollektiv trafikk. Det fins jo noen togruter som bruker lengre tid enn andre, og dermed lengre stopp for de som foretrekker det. Dersom man foretrekker å komme raskest frem, så finnes det togruter som gjør det også. Dersom man har hodepine etter lang tid på jobben, så fins det i hvert fall stillevogner på tog, det vil bli flere ruter, det vil bli billigere og som sagt vil reisene tilpasses bedre for de som reiser.

Og ja, de som skal på campingferie må da virkelig vurdere om det er verdt de pengene ekstra, dersom dette skjer, og jeg syns ikke det er helt optimalt heller..

Jeg er ikke enig i at folk skal tvinges til å reise kollektivt fordi det blir altfor dyrt å kjøre selv, men t de velger det fordi det lønner seg (så sånn sett er vi egentlig enige?)

Men har ikke mulighet til å velge en stillevogn i buss (og det ikke går tog).

Men hvordan skal det gå med campingplassene rundt om landet? Greit det kan bli mer tungvindt, men man kjører opp vogna en gang, lar den stå hele året, og tar buss/tog til. Eller skal de satse kun på teltere? Også må vi tenke på turister. Vil man som turist kjøre kollektivt? Vil man ikke kanskje ta med bil/leie bil for å oppleve litt mer? Også har vi alle tyskerne (og andre) som kommer hit for en ordentlig bobilferie. Nei det er nok mye som vil bli negativt og som vi vil miste om bensinprisene økes, og det er jo synd.

Og jeg er enig med deg, man skal velge kollektivt fordi det lønner seg, men med økte bensinpriser så blir det nesten på tvang.

Jeg kan tenke meg å flytte ut på landet, og der går det busser maks en gang i timen, ofte sjeldnere. Greit de kan få bussen til å gå oftere, men hva med alle veiene som ikke helt er hovedveier? Hvordan skal man få til dette?

Enten vil bussturene ta MYE lengre tid, og folk er vel ikke villig til å stå opp en time tidligere (to timer tidligere enn om man skulle kjørt selv) for å kjøre omveier.

Også snakker man om at man ønsker å få flere til å flytte på landet. (dette blir jo noe helt annet, men de bør jo tenke litt over det).

Dette er ikke hintet til deg Labbis :lol:

Hm. det var en undersøkelse om hva som egentlig slapp ut mest co2, og det var ikke biler. Men husker ikke hvor jeg finner denne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har ikke mulighet til å velge en stillevogn i buss (og det ikke går tog).

Men hvordan skal det gå med campingplassene rundt om landet? Greit det kan bli mer tungvindt, men man kjører opp vogna en gang, lar den stå hele året, og tar buss/tog til. Eller skal de satse kun på teltere? Også må vi tenke på turister. Vil man som turist kjøre kollektivt? Vil man ikke kanskje ta med bil/leie bil for å oppleve litt mer? Også har vi alle tyskerne (og andre) som kommer hit for en ordentlig bobilferie. Nei det er nok mye som vil bli negativt og som vi vil miste om bensinprisene økes, og det er jo synd.

Kødder du? Syns du vi skal prioritere tilrettelegging for tyske bobilturister framfor å iverksette tiltak som kan bedre miljøstandarden på jorda?

Forøvrig har du helt rett i at ruralisering kontra urbanisering er et vanskelig dilemma. Flere folk i distriktene vil nødvendigvis gi mer bilkjøring, men da kan man kanskje prøve å ordne kollektivtrafikken slik at de som bor i større og mindre byer kan la bilen stå så mye som overhodet mulig? Dessuten kan man også prøve å bygge hus i høyden, slik at man ikke sprer befolkningen i byene utover svære områder, men heller prøver å begrense den geografiske størrelsen på byene. Slik vil det bli mindre behov for transport, og det vil bli lettere å legge opp buss/trikk/t-baner slik at man kan komme seg til jobb/skole uten å kjøre bil.

Dessuten er det ikke den to ukers lange campingferien som slipper ut mest CO2, og folk flest har nok også råd til å betale bensin/diesel til campingferien, men det er all den overflødige bilkjøringa i hverdagen man bør prøve å få begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen MÅ kjøre, skal de bli straffet?

Ikke straffes nei. Hvis du synes det er en strff å skulle ta ferie, ville jeg latt det være. Det er ingen som tvinger deg og det er kun i velstandsland som norge vi ferierer så mye som vi gjør! Vi er sinnsyke når det gjelder feriering...

Mitt tips: Reis på ferie i nærområdet. Ta heller noen få, lange ferier lenger bort en sjelden gang. Da sparer du miljøet og du sparer penger. (denne var ment til alle, ikke bare til quote)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss er faktisk avhengig av bil for å komme oss til og fra jobb. Rett og slett fordi at kollektivtilbudet er basert på de som jobber i "normale" 8 - 16, mandag til fredag. Skal jeg kjøre kollektivt, så vil det faktisk øke reisetida mi med godt over 2 timer hver dag. Dvs at jeg får en reisetid på 4-5 timer per dag med kollektiv, framfor ca 1 time hver vei med bil. Skulle gjerne kjørt kollektivt, men da må de komme opp med reelle tilbud.

Det er de som allerede har lite å rutte med som blir rammet av slike tiltak. Selvfølgelig skal man tenke på miljøet. Men å få bensinpriser opp mot 20 kroner er rett og slett idiotisk. For mange vil det være håpløst å levere og hente barn i barnehage uten bil. Distriktnorge har vel enda ikke det beste kollektivtilbudet (vi er vel et av de få vestlige landene som bare har jernbane i deler av landet...)

Men Norge tenker bare "opp med avgifter" uansett. Hva med å få ned avgiftene enda mer på miljøbiler? Og hvorfor skal det være så enormt mye dyrere å eie en 5-seter kontra en 2-seter? Det er vel mer miljøvennlig med 5-setere og kollektiv kjøring med 4-5 kollegaer, enn ditto biler med 2 seter i hver?

Og politikerne kan jo starte å gjøre litt selv. Der de kjører rundt i sine fancye biler. Som garantert ikke er spesielt miljøvennlige. Men de orker vel kanskje ikke å få foran med et godt eksempel, og bruke denne kollektivtraffikken som de maser om at alle andre skal bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Norge tenker bare "opp med avgifter" uansett.

Nei, det er feil. Spesielt de sosialistiske partiene er flinke til å tenke på å f.eks få ned mva på sunn mat, og la usunn "mat" være dyrere (ikke gidd å lag noe OT om dette kan hjelpe, i denne tråden). Hadde det vært funnet opp en ekte miljøvennlig bil, ville kanskje denne vært så og si avgiftsfri, men det finnes ingen bil som ikke skader miljøet på noen som helst måte. Hvorfor 2-seter er billigere enn familie-bil vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man senket prisen kraftig på kollektivtransport, pluss (selvsagt) økte tilretteleggingen; bygget mer jernbane, satt opp flere bussruter, senket prisen på nye biler og hevet bruktbilavgiften osv, så kunne det faktisk gjort en forskjell. Og for å være helt ærlig; det er VIRKELIG mye viktigere å prøve å snu utviklingen så barnebarna våre sine barn faktisk har en sunn verden å leve i, enn at vi skal bruke kortest mulig tid til og fra jobb og at folk skal kunne kjøre en og en i bilene sine i flere timer hver dag:S Virkelig! Jeg har reist kollektivt med hund tvers over landet i fire år nå, og selv om det er kronglete (ja), så er det ikke vanskelig. Med litt tilrettelegging ville det ikke vært noe problem. Når det gjelder stille-tog/stille-buss kunne det gått ann å bruke dobbeltdekkere og ha stilleavdeling i andre etasje f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som bor i krøderen og jobber i lier er ikke kollektiv trafikk et alternativ nå om dagen. Med mindre krøderbanen oppgraderer rutetidene sine en smule :lol: Men i tiden før førerkortet (og bygdelivet) hadde jeg ingen problemer med å få meg på det som var av kurs og treninger av den grunn. Om jeg kommer til å gå tilbake til å reise kollektivt utenom i jobbsammenheng om bosistuasjonen endrer seg tviler jeg sterkt på, det er svært behagelig å kunne komme og reise fra treninger når man vil og ikke minst ha et sted å la bikkja slappe av på i mellom øktene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man senket prisen kraftig på kollektivtransport, pluss (selvsagt) økte tilretteleggingen; bygget mer jernbane, satt opp flere bussruter, senket prisen på nye biler og hevet bruktbilavgiften osv, så kunne det faktisk gjort en forskjell.

Godt sagt! Det er akurat DET jeg har bestemt meg for å kjempe for!! Først settes prisene ned (flere vil da bruke kollektivt). Deretter legges det opp flere og flere ruter/baner, og enda flere vil benytte seg av kollektiv trafikk.

Og for å være helt ærlig; det er VIRKELIG mye viktigere å prøve å snu utviklingen så barnebarna våre sine barn faktisk har en sunn verden å leve i, enn at vi skal bruke kortest mulig tid til og fra jobb og at folk skal kunne kjøre en og en i bilene sine i flere timer hver dag:S

Ja, der ER viktigere, men jeg forstår at det kan være veldig vanskelig for mange. Derfor trenger vi bedre tilbud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er feil. Spesielt de sosialistiske partiene er flinke til å tenke på å f.eks få ned mva på sunn mat, og la usunn "mat" være dyrere (ikke gidd å lag noe OT om dette kan hjelpe, i denne tråden). Hadde det vært funnet opp en ekte miljøvennlig bil, ville kanskje denne vært så og si avgiftsfri, men det finnes ingen bil som ikke skader miljøet på noen som helst måte. Hvorfor 2-seter er billigere enn familie-bil vet jeg ikke...

Bompengene stiger, piggdekkavgift, de tenker på å øke prisene på å passere bomringen i rushtiden og økte drivstoffavgifter...

Og det finnes jo mer miljøvennlige biler enn disse SUVene "alle" skal ha. Trafikketaten i Oslo kjører med hybridbiler. EL biler finnes på markedet.

Og for å være helt ærlig; det er VIRKELIG mye viktigere å prøve å snu utviklingen så barnebarna våre sine barn faktisk har en sunn verden å leve i, enn at vi skal bruke kortest mulig tid til og fra jobb og at folk skal kunne kjøre en og en i bilene sine i flere timer hver dag:S Virkelig!

Selvfølgelig skal man tenke på framtiden, men mener du seriøst at folk skal bruke 4-5 timer til jobb for å være miljøvennlig, når reisa egentlig tar ca bare 2 timer? Har selv alltid valgt kollektiv framfor bil når det har vært mulig (pendla Fredristad - Gardermoen med buss til jobb eks). Men kollektivtilbudet er for dårlig for de som ikke jobber "normal" arbeidsuke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...