Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnad


Teddy2007

Recommended Posts

Blir vanskelig å sette opp egentlig, fordi av utstyr så kjøper jeg ikke det ofte, men "mye" når jeg først kjøper. Og kjøper jeg noe i mnd så er det billig-halsbånd (jada, flink til å gå på salg).

Fòrsekken holder vel i hvertfall to mnd, så da blir det ikke mer enn 300- 400 kr i mnd der. (og det jeg har i maten varer i flere mnd og koster vel rundt 50 lappen. så si 500 kr om vi fordeler utstyret jeg kjøper ut på alle mnd. Og dette er beregnet med to hunder. Veterinær kommer utenom igjen.

Så mye er det egentlig ikke.

EDIT. må nok rette opp litt, for fòrsekken varen nok en mnd lenger eller noe. Vi kjøper da ikke forsekk så ofte vi, så da er det litt mindre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent 350 kr i mnd som faste kostnad.

Utstyr kjøpes når det trengs, men det er sjeldent. En ting varer somregel ganske lenge her i huset. Og veterinæren vet man jo aldri når man må til, men det kan kun være en helsekontroll i året til 400 kr, og ellers aldri noe mer, eller være uheldig om må punge ut flere tusen pga sykdom. Heldigvis har vi ingen problemer foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt tør man vel ikke å regne på? Bare i veterinærutgifter siden juni har jeg vel brukt rundt 13 000 kroner... Men slike summer hører med til sjeldenheten. Og summen på utstyr jeg har anskaffet i år tør jeg ikke tenke på... Har oppdatert utstyret mitt en god del i år.

Men trur at jeg bruker rundt 1000,- i mnd dersom det ikke er noe ekstra. Fôr og godiser. Utstyr kommer jo av og til, og da går jo summen noe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, 3 hunder i hus og kjøper vel for til dem annenhver mnd så da blir det en sekk til 3-400,-(husker ikke hva dem koster hehe). annet kjøper vi ikke hvis ikke vi har et stort behov for det. godbiter kjøper vi av og til men kjøper mye så vi har lenge.

Brukte 7000,- hos dyrelegen på tirsdag men det var en operasjon så det dekkes jo inn igjen på forsikringen så det er jo greit. og det gjøres ikke mere en denne ene gangen heller.

Ellers så er det lite utgifter på dem må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fôrsekk varer 1,5-2 mnd, så da blir det kanskje 230 kr i mnd på fôr. Bæsjeposer koster vel en tier per pakke? Også blir det fort 200 kr på godbiter. Så 450 kroner i måneden i faste utgifter, samt leker og bånd når jeg trenger (evt "trenger") det, også kommer forsikring (1100 i året) og vaksine (ca 300 hvert andre år) i tillegg.

Og uforutsette veterinærutgifter, selvsagt. Selv om man har forsikring så blir det litt egenandel når hunden din plutselig eter opp en kaviartube og må operere den ut igjen etterpå.

Jeg har en snart fire år gammel labradortispe forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle tre går det rundt 1000 i mat i mnd, + godbiter, leker, tannsteinprodukter, griseører til rundt 400 i mnd.

I tillegg bruker jeg masse på ustillinger og stevner, å ta hundene med på buss og tog, på vaksiner og helsesjekker osv...

Og så kommer forsikringene på noen tusen i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsekker går det 2 av i mnd (2 hunder) + 2utstillinger +/- er 600,- (en hund der) Bæsjeposer, godis etc ca 100 i mnd.

1600,-

Også kommer overnatting til stevner, inngang/parkering på stevner,mat til stevner, shopping på stevner :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 hunder hjemme, og 3 ute på för.

Til de hjemme bruker jeg:

Ca 400 på för i mnd

Ca 400 på för-tilskudd i mnd

Ca 300 på utstyr / godbiter i mnd

Forsikring: (På alle- inkl de som ikke bor hjemme) ca 4000 i året (ca 400 i mnd)

Ca 3000 i året til veterinær undersøkelser, vaksiner, helseundersøkelser (eller ca 350 kr/ mnd)

De jeg har ute på för:

Ca 400 kr mnd på för tilskudd.

Utstillinger: Ca 1500 i mnd- pluss kjøring/ opphold

Vetrinærutgifter/ helsetester: Ca 3000 i året (ca 350 i mnd)

Tilsammen blir dette ca 4100 i mnd +/-

I tilegg kommer engangs vetrinær undersøkelser (slik som HD røntging pålydende kr 1000 pr snute), uforutsette vetrinærbesøk + + i tillegg.

Tror jeg må starte å føre regnskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... jeg vil ikke regne på det en gang jeg.... En ting er sikkert, det går i dundrende underskudd :lol: Bruker nok som Yodel ca 4000 i mnd +/- når alt er tatt med.....

*så tenker man på no helt annet*

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det tør jeg nesten ikke regne på... Går ikke så mye i for her syns jeg så lenge jeg slipper unna allergiforet. Så enn 300 kr mnd i for totalt, tja et par pakker med frolic pr mnd så er man opp i 400 rundt regna. De får tyggeting og leker til stadighet, men det er slik jeg kjøper i stort. Denne mnd har vært dyr på minsta siden hun har fått ny dyr sele, og trekt tann og greier. Aro går på medisiner så der går det vel en tja 300 kr mnd i tillegg. Så kommer forsikring og de utallige veterinærbesøkene syk hund medfører. Noen ting er det best å ikke regne på. 7

Det går helt klart mer til gobiter og sånt om jeg trener aktivt eller går på kurs. Men akkurat nå er det ganske rolig, valpefor funker fint til gobitsøk til begge to og frolic er "billig" og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...