Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnad

Teddy2007

Recommended Posts

Skrevet

Hvis jeg tenker det nødvendige går det vel med 500 kroner i mnd på mat, og ting jeg putter i maten hans. Hvis jeg tar med alt det undøvednige av bånd og leker osv blir det nok mer 1000 kr

Skrevet

Blir vanskelig å sette opp egentlig, fordi av utstyr så kjøper jeg ikke det ofte, men "mye" når jeg først kjøper. Og kjøper jeg noe i mnd så er det billig-halsbånd (jada, flink til å gå på salg).

Fòrsekken holder vel i hvertfall to mnd, så da blir det ikke mer enn 300- 400 kr i mnd der. (og det jeg har i maten varer i flere mnd og koster vel rundt 50 lappen. så si 500 kr om vi fordeler utstyret jeg kjøper ut på alle mnd. Og dette er beregnet med to hunder. Veterinær kommer utenom igjen.

Så mye er det egentlig ikke.

EDIT. må nok rette opp litt, for fòrsekken varen nok en mnd lenger eller noe. Vi kjøper da ikke forsekk så ofte vi, så da er det litt mindre igjen.

Skrevet

bruker vel rundt 700 i mnd på fòr (dyrt fòr pga tykktarmbetennelse) Brukt 1000,- på akupunktur behandlinger.. og 5700 på veterinær denne måneden...

Men er det ikke noen ekstra kostnader en månede, så ligger det på rundt 1000,- hver månede :lol:

Skrevet

Rundt 400 kr. Bruker ikke så alt for mye penger på unødvendige ting, ca 200 går til mat og 200 til andre ting som det plutselig skulle være bruk for.

Skrevet

Omtrent 350 kr i mnd som faste kostnad.

Utstyr kjøpes når det trengs, men det er sjeldent. En ting varer somregel ganske lenge her i huset. Og veterinæren vet man jo aldri når man må til, men det kan kun være en helsekontroll i året til 400 kr, og ellers aldri noe mer, eller være uheldig om må punge ut flere tusen pga sykdom. Heldigvis har vi ingen problemer foreløpig.

Skrevet

Slikt tør man vel ikke å regne på? Bare i veterinærutgifter siden juni har jeg vel brukt rundt 13 000 kroner... Men slike summer hører med til sjeldenheten. Og summen på utstyr jeg har anskaffet i år tør jeg ikke tenke på... Har oppdatert utstyret mitt en god del i år.

Men trur at jeg bruker rundt 1000,- i mnd dersom det ikke er noe ekstra. Fôr og godiser. Utstyr kommer jo av og til, og da går jo summen noe opp.

Skrevet

hmm, 3 hunder i hus og kjøper vel for til dem annenhver mnd så da blir det en sekk til 3-400,-(husker ikke hva dem koster hehe). annet kjøper vi ikke hvis ikke vi har et stort behov for det. godbiter kjøper vi av og til men kjøper mye så vi har lenge.

Brukte 7000,- hos dyrelegen på tirsdag men det var en operasjon så det dekkes jo inn igjen på forsikringen så det er jo greit. og det gjøres ikke mere en denne ene gangen heller.

Ellers så er det lite utgifter på dem må jeg si.

Skrevet

En fôrsekk varer 1,5-2 mnd, så da blir det kanskje 230 kr i mnd på fôr. Bæsjeposer koster vel en tier per pakke? Også blir det fort 200 kr på godbiter. Så 450 kroner i måneden i faste utgifter, samt leker og bånd når jeg trenger (evt "trenger") det, også kommer forsikring (1100 i året) og vaksine (ca 300 hvert andre år) i tillegg.

Og uforutsette veterinærutgifter, selvsagt. Selv om man har forsikring så blir det litt egenandel når hunden din plutselig eter opp en kaviartube og må operere den ut igjen etterpå.

Jeg har en snart fire år gammel labradortispe forresten.

Skrevet

På alle tre går det rundt 1000 i mat i mnd, + godbiter, leker, tannsteinprodukter, griseører til rundt 400 i mnd.

I tillegg bruker jeg masse på ustillinger og stevner, å ta hundene med på buss og tog, på vaksiner og helsesjekker osv...

Og så kommer forsikringene på noen tusen i året

Skrevet

Forsekker går det 2 av i mnd (2 hunder) + 2utstillinger +/- er 600,- (en hund der) Bæsjeposer, godis etc ca 100 i mnd.

1600,-

Også kommer overnatting til stevner, inngang/parkering på stevner,mat til stevner, shopping på stevner :rolleyes:

Skrevet

Har 3 hunder hjemme, og 3 ute på för.

Til de hjemme bruker jeg:

Ca 400 på för i mnd

Ca 400 på för-tilskudd i mnd

Ca 300 på utstyr / godbiter i mnd

Forsikring: (På alle- inkl de som ikke bor hjemme) ca 4000 i året (ca 400 i mnd)

Ca 3000 i året til veterinær undersøkelser, vaksiner, helseundersøkelser (eller ca 350 kr/ mnd)

De jeg har ute på för:

Ca 400 kr mnd på för tilskudd.

Utstillinger: Ca 1500 i mnd- pluss kjøring/ opphold

Vetrinærutgifter/ helsetester: Ca 3000 i året (ca 350 i mnd)

Tilsammen blir dette ca 4100 i mnd +/-

I tilegg kommer engangs vetrinær undersøkelser (slik som HD røntging pålydende kr 1000 pr snute), uforutsette vetrinærbesøk + + i tillegg.

Tror jeg må starte å føre regnskap..

Skrevet

Uff... jeg vil ikke regne på det en gang jeg.... En ting er sikkert, det går i dundrende underskudd :lol: Bruker nok som Yodel ca 4000 i mnd +/- når alt er tatt med.....

*så tenker man på no helt annet*

;)

Skrevet
Ikke så mye i fôr osv., men regner vi med utstillinger og sånt så blir det altfor mye :rolleyes:

Regn ut meterprisen på disse små "slufsene" vi får i ringene. :lol:

Skrevet
Regn ut meterprisen på disse små "slufsene" vi får i ringene. :lol:

Ja holy cow ;) Det er ikke småtterier.. Det koster jo litt å leie dommere osv. og da, men det snakker vi ikke om *ler*

Skrevet

Oi, det tør jeg nesten ikke regne på... Går ikke så mye i for her syns jeg så lenge jeg slipper unna allergiforet. Så enn 300 kr mnd i for totalt, tja et par pakker med frolic pr mnd så er man opp i 400 rundt regna. De får tyggeting og leker til stadighet, men det er slik jeg kjøper i stort. Denne mnd har vært dyr på minsta siden hun har fått ny dyr sele, og trekt tann og greier. Aro går på medisiner så der går det vel en tja 300 kr mnd i tillegg. Så kommer forsikring og de utallige veterinærbesøkene syk hund medfører. Noen ting er det best å ikke regne på. 7

Det går helt klart mer til gobiter og sånt om jeg trener aktivt eller går på kurs. Men akkurat nå er det ganske rolig, valpefor funker fint til gobitsøk til begge to og frolic er "billig" og greit.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...