Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingstrening

IM

Recommended Posts

Skrevet

Prøver her å lære Willy å stille seg opp selv. Lever da i troen på at alt hunden gjør av seg selv sitter mye bedre enn om jeg skal legge hand på han og korrigere han riktig veien.

Noen som har klikket frem "utslillingspositur"? Altså å stå med vekt på frembeina og med bakbeina i riktig vinkel, hode høyt og halen løftet?

Det må jo tas i fler omganger og har begynt å klikke for paralelle bakbein. Men hunden lurer jo skrekkelig når jeg bøyer meg ned for å se bakbeina... da bøyer han seg etter for å se hva jeg ser på... :wub:

Får liksom ikke klikket for paralelle bakbein når han vrir seg hele tiden... ;)

Kan jo se for deg meg med rumpa i været og hodet ned, og flytter på bikkja, stopper, flytter på bikkja, stopper osv... hehe

Noen tips?

Prøvd å få hjelp av samboer, men når jeg klikker så går bikkja til meg for å få godbit, selv om sambo står med den... ;)

Vet ikke om jeg klarer å forklare samboer hva han skal klikke for, og TVILER på at han klarer å klikke i rett øyeblikk uansett...

Skrevet

Har du "klikkertrening for utstillingshunden" av Pryor? Der står det steg for steg hvordan du klikker fram utstillingspositur. Jeg har foreløpig bare lest boka, venter på inspirasjon til å begynne å jobbe med saken :lol: . Men poenget er, så vidt jeg forstår, at du skal klikke når hunden tilfeldigvis står riktig med beina helt av seg selv. Du må selvfølgelig ta en ting av gangen som du selv sier. Når hunden har forstått hvordan du vil at han skal stå med beina, kan du begynne å klikke når både beina og halen er riktig, f.eks.

(Håper du får bedre svar fra noen som har erfaring med dette, det vil jeg gjerne lese også).

Skrevet

Har lest boka ja, og er den jeg prøver å følge litt.... men er bittelitt vrient å se bakbeina på bikkja når han hele tiden følger etter lomma med godbiter! :D

Får vel bare finne meg noen å trene med... :lol:

Skrevet

Det speilet må evt være veldig avlangt... Bikkja står jo ikke på samme flekken! :lol:

Skrevet

Jeg har trent en del foran glassdører og vinduer (på offentlige bygninger, kjøpesentre, skoler etc) når jeg har trent på utgangsstilling og fot med Tinka, det må jo kunne funke når man skal trene utstilling også?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan ser deres morgenrutiner ut med valp/hund før dere skal på jobb? Ønsker å høre litt hva andre gjør. valpen vår våkner som regel mellom 06-06.30. Vi tar han da ut i ca 15 min slik at han får gått på do, når vi kommer inn igjen så leker vi litt og trener på kommandoer før han får frokosten sin, så er det litt ut på do igjen før vi går inn, får litt hjernetrim og så er det inn i valpebingen når vi reiser på jobb. Hvordan legger dere opp starten av dagen deres?
    • @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...