Gå til innhold
Hundesonen.no

Diarè

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Hm.

Var ute med Mona nå nettopp, og først kom den en omtrent vanlig en, bare litt lysere i farge om litt mykere enn vanlig. Så satt hun seg ned igjen, og det kom bløtt. Det gjentok seg tre ganger.

Hva skal jeg gjøre? Ikke gjøre? Det er vel ikke så kritisk at jeg må ringe dyrlegen?

Skrevet

er dette første dagen hun har diaree så trenger du ikke ringe vetten nei :) Fra tid til annen kan det være at eiere opplever at hunden har diarè. Dette kan være ubehagelig både for hund og eier. Diarè kan oppstå når hunden har spist noe den ikke tåler, den blir stresset i forbindelse med for eksempel jakt, ferie eller plassering på kennel, eller det kan være andre årsaker.

Men hvis det fortsetter i tre fire dager bør du ringe..

Ikke gi henne noe mat i dag, og imorgen gir du henne kokt ris (med eventuelt kylling eller tunfisk i) så går det nok fort over...

Du kan og behandle diaree med Zoolac eller diarsanyl. (skrives det sånn momn tro?)

Pass på at hun får i deg veske, hvis hu ikke gjør det så ta en telefon til vet.

Skrevet

Ja, det er første gangen... Hun skal få babymat med gulrøtter i kveld, og så får vi se hva som kommer ut de neste dagene.

Blir bekymra! Hehe..

Skrevet

Du trenger ikke å være bekymret for diare. Så lenge hunden ikke har det over mange dager og blir slapp eller har blod i avføringen så går det over. Min hund har diare nå og da, men det går alltid over etter en dag eller to. Varer diareen lengere, bruk zoolac fra dyrlegen. Men diare er ikke det værste som kan skje, men for en hønemor bli det jo litt bekymring nå og da! hehe :wink:

Skrevet

Jeg ville hatt Zoolac evt. Biola/Kefir alltid i huset. Da er det bare å gi hunden dette med en gang det er litt diare. Diare kan ofte føre litt sprukne blodkar ytterst i tarmen, og dette kan blø en del. Jeg ville sørget for at dette ikke skjer med å styrke de gode bakteriene så fort som mulig.

Skrevet

Går det greit om jeg kjøper Biola i morgen og bare heller på maten hennes? :? Ca hvor mye skal hun ha?

Vi er hos faren min og her er ikke huset hundeutstyrt skjønner du :)

Så det kan komme av stress... Eller at vi måtte kjøpe ett annet for enn vi pleier. Det er fortsatt Royal Canin, men det var det fòret som er det aller første fòret for valper - ikke det nr to som vi vanligvis bruker.

Pluss at hu fikk stappa huet nedi en bolle med "M." Det er det jo både sjokolade og peanøtter i :-o

Skrevet

Det kan nok være litt av alt her da skjønner jeg. Nytt for, kanskje litt stress å være på besøk og litt sjokolade ja!

Ja, kjøp Biola i morgen tidlig og ha det rett i foret. Ca. 4 spiseskjeer er greit. Biola er noe bedre enn kefir.

Skrevet

Ja, kjøp Biola i morgen tidlig og ha det rett i foret. Ca. 4 spiseskjeer er greit. Biola er noe bedre enn kefir.

Jeg har hørt det motsatte i en annen tråd her. Skal se om jeg finner den,

Skrevet

Hmm. Har hørt det motsatte jeg da. Ikke greit nei!!

Selv bruker jeg mest Kefir da jeg selv liker det. Slurper det i meg med t-skje. Nam, nam!!

Kanskje IW skal kjøpe begge deler... :wink:

Skrevet

Jeg kjøper begge deler og gir 2 ss av hver..? :) Så er jeg sikra :D

Forresten: Impega, er du syk eller :D Man skal IKKE ha i seg Kefir, da det smaker som enden på en syk kamel!

Skrevet

Hi, hi!! Bra kommentar fra deg!!

Neida, er bare oppvokst med det. Har gjerne i litt sukker også...

Hjemmebakt brød med rømme og sukker er digg!!

Og så har vi kavringer med melk og sukker!!

:)

Skrevet
Og så har vi kavringer med melk og sukker!! :)

DET er digg :D

Jeg smører gjerne rømme og sukker utover pannekakene mine jeg :D

Skrevet

Litt OT her?? :) Vafler med jordbærsyltetøy og rømme- det er digg. men ikke så mye rømme da, bare litt

Skrevet

Forresten: Impega, er du syk eller :) Man skal IKKE ha i seg Kefir, da det smaker som enden på en syk kamel!

hæhæhæ :D

Skrevet

Da har det kommet ut mer!

Var sånn som i går, først kom en vanlig en, så bittelitt mykt, og så litt mykere enn det igjen. Men det var ikke helt rennende.

Skrevet
Da har det kommet ut mer!

Var sånn som i går, først kom en vanlig en, så bittelitt mykt, og så litt mykere enn det igjen. Men det var ikke helt rennende.

Jeg vil anbefale å gi henne kun ris i dag da... eller det vanlige foret, uten å bløte det opp...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...