Gå til innhold
Hundesonen.no

BARF/Råforing vs tørrfor


Recommended Posts

hm ja jeg får bare prøve ;)

Nemi står på Vom og hundemat. Hun tåler ingen tørrfor i det hele tatt. Nykommeren kommer nok til å få litt vom i fôret sitt også! Men nå er jeg bare fôrvert, og eierene vil at han skal på eukanuba eller proplan. så de bestemmer. litt vom skal han nok få allikevel ;)

Det er jo synd for hunden som må spise tørrfôr.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo synd for hunden som må spise tørrfôr.... ;)

Seriøst?? Er ikke det litt drøyt å kalle tørrför pest eller kolera?

Selv prøvde jeg råföring en periode over 6 mnd (ordentlig barf, ikke V&H) Og jeg har aldri hatt så mye tull med pels, avføring og hunden fikk eksem på ryggen. Når eksemen kom gikk jeg tilbake til tørrför.

Og ja, jeg tilsatte det jeg skulle etter "boken" og ble fulgt opp av en som har Barf'et i flere år. Det fungerte ikke på min hund og dette er en hund jeg aldri har hatt noen reaksjoner på tidligere, samme hva jeg dyttet i henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BARF-dietten er en diett som tar utgangspunkt i at hunder trenger grøntfôr i dietten sin, og det er det faktisk ikke alle hunder som tåler fordi det blir for mye fiber og stivelse. Råfôring og BARF er mao ikke det samme - men begge tar utgangspunkt at hunden skal ha rått kjøtt (dvs BARF er en bestemt måte å råfôre på : x deler rått kjøtt og bein, og x deler grønt ). Da mener jeg at V&H er mer naturlig for hunden (bortsett fra vitamintilsetningen) enn det BARF er. BARF er absolutt et akseptabelt råfôringsalternativ, men, som du også sier, må gjøres etter "boken" for at det skal kunne kalles BARF. Jeg har aldri forsøkt BARF så det skal jeg ikke uttale meg om, men jeg har til gode å møte en frisk hund som blir dårlig av rått kjøtt (at den ikke tåler noe rått i det hele tatt) og/eller foretrekker tørre kuler fremfor det som de faktisk er skapt for å spise. Det er i prinsippet det samme som om en ulv ikke skulle tåle rått kjøtt, og da er det vel neppe en frisk ulv.

For meg ville det vært problematisk å fôre hundene mine på annet enn rått kjøtt fra et rent samvittighetsmessig ståsted. I mine øyne er det bare en fordel med tørrfôr og det er at det er lettvindt for oss eiere.

Og - det erjo merkelig at så mange hunder ikke tåler maten man bruker mange penger på å kjøpe enten det er Hills Eukanuba Pro Plan Labb etc. Man må bytte fôr pga matt pels, diare, eksem, kløe. Man bytter fra det ene tørrfôrmerket til det andre, går til veterinærer som setter friske hunder på diettfôr, osv osv. Man har problemer med matleie og småspiste hunder. Jeg har holdt på med råfôring i noen år nå, og jeg har enda ikke støtt på noen av de problemene som tørrfôr-hundene sliter med. T.o.m de jeg kjenner som brukte tørrfôr har byttet til rått nettopp fordi de ser alle fordelene med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og - det erjo merkelig at så mange hunder ikke tåler maten man bruker mange penger på å kjøpe enten det er Hills Eukanuba Pro Plan Labb etc. Man må bytte fôr pga matt pels, diare, eksem, kløe. Man bytter fra det ene tørrfôrmerket til det andre, går til veterinærer som setter friske hunder på diettfôr, osv osv. Man har problemer med matleie og småspiste hunder. Jeg har holdt på med råfôring i noen år nå, og jeg har enda ikke støtt på noen av de problemene som tørrfôr-hundene sliter med. T.o.m de jeg kjenner som brukte tørrfôr har byttet til rått nettopp fordi de ser alle fordelene med dette.

Vel - da skal du få høre om noen som har motsatt erfaring ! Min hund har det siste halve året gått på rå-fôring (ikke fordi tørrfôret ikke fungerte, men fordi jeg hadde hørt så mye bra om denne formen for fôring), men makan til dårlig pels hunden fikk etter kun et par uker på dette fôret har jeg aldri opplevd. Pelsen ble myk men likevel sprø (knakk ved børsting - dette er en langpelsen hund), og den floket noe forskrekkelig, langt mer enn den noen sinne har gjort tidligere. Dessverre koblet jeg ikke fôret med dårlig pels, så jeg fortsatte å fôret med dette fôret, inntil også andre begynte å kommentere at hun så dårlig ut i pelsen. DA først skjønte jeg at hmmmm... kanskje FÔRET hadde betydning ? Vel tilbake på det vanlige tørrfôret gikk det 14 dager og jeg merket en dramatisk bedring i pelskvalitet. Er det ikke rart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "ulempe" med råforing for min del er at jeg har en hund som er glad i mat og legger fort på seg. Derfor skal hun ikke ha så mye kjøtt. Og det er stusselig lite, så da maser hun om mat hele tiden .....

Samt at for meg som er aktiv med hunden ( jakt ) så er det ikke mulig å bare råfore, da man er steder som ikke har strøm/fryse muligheter.

Jeg har brukt både VH og NP etter å ha lest her inne om hvor flott det er. Men har jo oppdaget at det er like mange meninger om dette som om de ulike tørrforene. Noen hunder funker på det og andre ikke. Jeg tror ikke lengre at råforing nødvendigvis er det beste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "sliter" også med to hunder som elsker mat...iaff den ene. Han kan spise hva som helst, når som helst, og hvor som helst. Men jeg råforer også...ikke noe problem. Jeg har t.o.m slanket den ene mens den andre skulle opp i vekt. Fortsatt ikke noe problem. Så det at man har en matglad hund skulle være et argument for å ikke kunne gi hunden rå mat - det kjøper jeg ikke.

Det at noen hunder blir i "dårligere stand" av og spise rått syns jeg også er rart. Men det er jo de som spiser junk food hele livet og aldri blir syke, mens en næringsbevisst person kan få infarkt. Man sier jo ikke at junk food er det beste fordet? Og Siri - hvilket fôr brukte du? Det er jo absolutt verdt å vite for oss ihuga rå-fôrere.

At tørrfor "funker" er det vel heller ingen tvil om, men er det det beste for hunden? Det er det man må ta stilling til. Jeg er ikke i tvil - hvis hunden fikk velge selv så hadde det vel heller ikke vært noen tvil - rått er det beste for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Siri - hvilket fôr brukte du? Det er jo absolutt verdt å vite for oss ihuga rå-fôrere.

Jeg brukte Norwegian Polar - og har forsåvidt hørt samme erfaring fra andre med samme rase. Jeg er ikke i tvil om at fôret er bra, men det passer kanskje ikke like godt til hunder som OGSÅ må bygge mye og lang pels i tillegg til alt annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørrfôrer mine tre hunder, og de fungerer utmerket på det. Kvalitetsfôr har etter mange mange års forskning tilpasset seg ulike hunder (sensitive, ekstra aktive, tykke, store..) i ulike aldre (valp, voksen, senior). Jeg stoler på at fôrprodusenten min (etter haugevis av kurs hos dem) gjør det som er best for hunden, ved å tilsette DHA i valpefôr, glukosamin i fôr for større raser, ekstra omega 3 og omega 6 i sensitive skin serien osv osv. Listen er lang over hva de gjør for at hunden skal få optimal ernæring, og er nøye ved utak av råvarer.

Til dere som råfôrer (av ren nysgjerrighet, jeg kan ikke så mye om råfôring)

Hvordan tilpasser dere kalsiuminntaket til en valp som fôres rått? Slik jeg har hørt det er det bare til å "slenge på noen kalsiumbein i ny og ne". Stemmer dette? For kalsiuminntaket til en valp er svært viktig. Både for lite og for mye er skadelig.

Og hva med tynne hunder? Hva med tykke hunder? Er det bare til å øke/minske fôringsmengden der?

Hunder kan vel også få for mye proteiner? Syns å huske at dårlige, eller for mye proteiner kommer ufordøyd ut og setter i gang ammoniakkproduksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd V&H, men sitter faktisk igjen med en følese av at det er litt glorifisert.

Jeg syns det fungerer meget bra en periode også begynner ting å dukke opp. Hva som hendte med Bart föringen har jeg alt beskrevet. Med V&H fikk hunden min masse tannsten og problemer med analkjertlene. Derimot fungerer hun meget bra på 50/50 V&H og Tørrför.

Nå förer jeg bare med RC av den enkle grunn at jeg har ikke så stor tillgang på V&H som tidligere og prøvde meg på en 20kg blogg, men jeg syns det ble for mye jobb..

3 åringen min fungerer faktisk helt utmerket uten. Valpen vokser jevnt, har fin pels og er verken for tynn/tykk. Så jeg ender nok bare med å "vinter före" på 50/50 og kjøre bare tørrför sommerhalvåret når vi er mye på farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Norwegian Polar - og har forsåvidt hørt samme erfaring fra andre med samme rase. Jeg er ikke i tvil om at fôret er bra, men det passer kanskje ikke like godt til hunder som OGSÅ må bygge mye og lang pels i tillegg til alt annet...

Norwegian Polar er *ikke* rått......så det betyr at hunden din ikke ble dårligere pga råfôring, men pga NP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar er *ikke* rått......så det betyr at hunden din ikke ble dårligere pga råfôring, men pga NP...

Å beklager så meeeget at jeg da uttaler meg om et fôr som IKKE er BARF, IKKE er rå-fôring og IKKE er tørr-fôr... hva det da skal kalles aner jeg ikke, men uansett fungerte det IKKE for min hund til tross for ovasjoner over hvor bra dette fôret angivelig skal være for ALLE hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beklager så meeeget at jeg da uttaler meg om et fôr som IKKE er BARF, IKKE er rå-fôring og IKKE er tørr-fôr... hva det da skal kalles aner jeg ikke, men uansett fungerte det IKKE for min hund til tross for ovasjoner over hvor bra dette fôret angivelig skal være for ALLE hunder...

Du trenger ikke beklage, det er helt i orden. Poenget mitt var bare at NP ikke er rått kjøtt...det er varmebehandlet, og hvis jeg ikke tar helt feil så er det også tilsatt mais. Så når du sier at hunden din ble dårlig pga av du foret ham med rått kjøtt, når du faktisk gav ham NP, så må man jo få lov til å gjøre oppmerksom på at hunden din faktisk ikke fikk rå mat..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beklager så meeeget at jeg da uttaler meg om et fôr som IKKE er BARF, IKKE er rå-fôring og IKKE er tørr-fôr... hva det da skal kalles aner jeg ikke, men uansett fungerte det IKKE for min hund til tross for ovasjoner over hvor bra dette fôret angivelig skal være for ALLE hunder...

Du argumenterer hardt mot råfôring, og så har du erfaringene dine fra Norwegian Polar som ikke er rått? :icon_fun:

Jeg har hørt mye bra om NP, men å si at råfôring "reduserte" kvaliteten på hunden når du faktisk ikke har forsøkt det, og så bli grinete når noen forsøker å gjøre deg oppmerksom på forskjellen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian Polar hundemat er et svært brukervennlig våtfor, med en riktig sammensetning av det hunden trenger.

Resultatet av fóret er blank pels, myke poter, lite og fast avføring, lite tannstein og ikke minst - en sunn og lykkelig hund.

Sakset fra NP sin webside!

Vil også legge til at våre fire gikk gjennom en helv... røyteperiode etter å ha brukt NP en tid. Men det som kom ut igjen har mye bedre kvalitet enn det de mistet ;) I tillegg myke poter - som i reklamen - og all flassing er borte vekk! Avføringen er mørk og fast og som regel 1 - 2 ganger daglig. Maten går fortsatt ned på høykant og man øker/minsker etter graden av aktivitet. Etter nå å ha fôret opp ca. 50 kg. pr. hund, eller da rundt 3 måneders forbruk er vi kjempefornøyd med NP og kommer til å fortsette med det! Alt fôr må få litt "virketid" før man kan avgjøre hvilken effekt det gir ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt lille hode så går NP som det samme som "boksmat" til hund, dvs. ikke rått. Å fore på V&H blir "råforing" for meg siden V&H faktisk ikke er varmebehandlet, men bare tilsatt vitaminer og mineraler.

Når hunden min gikk på V&H, bare 2 uker, så mistet hun alt av flass i pelsen (og det kom ikke tilbake etter vi gikk over på tørrfor igjen) og bæsjen var på størrelse med en liten kattunge-bajs. Hunden var livligere og gladere om dagen, og det virket som hun hadde mer overskudd. Bare dumt vi må så langt for å få tak i kjøttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke NP er råfôring, hvilken kategori faller det under da? Ferskfôring? Og hva med VH? Er det råfôring eller noe annet? Jeg lurer helt seriøst, ja...

Råforing er så enkelt som at den maten du gir hunden ikke er varmebehandlet eller tilsatt andre produkter (som f.eks mais, korn) men er rent kjøtt og bein. Da eliminerer man også alle de unaturlige tilsetningsstoffene som gir tørrfôret farge, lang holdbarhet, smak, osv.

V&H er det nærmeste man kommer råfôring av ferdig hundemat. Det eneste som de mest radikale råfôrerne vil "kicke" på der er at det er tilsatt vitaminer - de mener at dette ikke er nødvendig...og det er mulig de har rett (så lenge kostholdet er variert). Mine hunder går på en basis av V&H men jeg supplerer med alt fra rå høne (som man får kjøpt billig i frysedisken) til rå fisk. Jeg gir det med bein og det hele. Så lenge det er rått er det trygt. Jeg følger *ikke* BARF-dietten da jeg ikke følger oppskriften med å gi frukt og grønt regelmessig. Jeg sørger heller for at kostholdet og kjøttinntaket er variert, og med basis i V&H går råfôring som en lek. V&H selger også kalkun-og kyllinghalser som er geniale supplementer. Spesielt hvis hunden skal ned i vekt er kalkunhals veldig magert.

Innmat (hjerte, vom, krås, etc) er også deilig snadder, men litt mer tungvint hvis man ikke har tilgang til oppbevaringsplass.

NP har jeg ingen erfaring med men har hørt mye positivt om dette, men dette er tilsatt mais og er varmebehandlet, ergo er det ikke rått.

En venninne (som råfôrer sin puddel som er i show-pels) passet en liten ung hund som hadde så dårlig matlyst. Den var så tynn under all pelsen så det var neste hjerteskjærende å ta på den...Denne lille tassen av en hund som ikke ville spise, fikk spise rått hos venninnen min og forandringen var formidabel. Der gikk rått kjøtt ned på høykant! Den spiste så mye at vi måtte faktisk stoppe den og den ville bare ha mer! Aktivitetsnivået og formen til hunden spratt i taket på en uke og den oppførte seg så "rampete" som en ung hund skal. Det var en fryd å se på. Hunden var mao ikke vanskelig i matveien eller syk, den fikk bare servert tørr mat som den ikke likte.

Det er heller ikke farlig for hundene å spise rå mat, eller kjøtt som er litt gammelt. Hundenes magesyre er så sterk at den tar knekken på det meste. Hundene er, som ulven, skapt for å spise denne typen mat - enten det er en miniatyrhund eller en ulvehund. Inni er de like - uansett størrelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som råfôrer (av ren nysgjerrighet, jeg kan ikke så mye om råfôring)

Hvordan tilpasser dere kalsiuminntaket til en valp som fôres rått? Slik jeg har hørt det er det bare til å "slenge på noen kalsiumbein i ny og ne". Stemmer dette? For kalsiuminntaket til en valp er svært viktig. Både for lite og for mye er skadelig.

Og hva med tynne hunder? Hva med tykke hunder? Er det bare til å øke/minske fôringsmengden der?

Kan noen svare meg på det?

Ellers takker jeg for all infoen om råfôring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H inneholder vel mer enn nok kalsium. Jeg mener å ha lest at man skal være veldig forsiktig med å tilsette ting i foret (meieriprodukter?) som kan inneholde kalsium når man forer en valp på V&H da det fort kan bli for mye. Ang. bein og slikt når man råforer, så er det jo mye pga at tennene skal ha noe å bruke seg på. V&H er jo rimelig VÅTT når det ikke er frossent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H inneholder vel mer enn nok kalsium. Jeg mener å ha lest at man skal være veldig forsiktig med å tilsette ting i foret (meieriprodukter?) som kan inneholde kalsium når man forer en valp på V&H da det fort kan bli for mye. Ang. bein og slikt når man råforer, så er det jo mye pga at tennene skal ha noe å bruke seg på. V&H er jo rimelig VÅTT når det ikke er frossent.

Men da er det vel lett for en å slenge på litt for mye bein til en valp? Og siden man fôrer mer/mindre etter hvor aktiv hunden er, så vil aktive valper få i seg mer kalsium enn mindre aktive valper...? Valper greier ikke å skille ut kalsiumet om det blir for mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg tilegne meg en masse kunnskap jeg absolutt ikke har, men det er ikke noe jeg bekymret meg over mens jeg fora valpen på V&H iallefall. Jeg passet på å ikke gi henne mye ost f.eks, og når det gjaldt bein så fikk hun oksehud-bein kjøpt på dyrebutikken.

Kanskje aktive valper trenger/bruker/har bruk for mer kalsium enn mindre aktive valper? Og lagrer derfor ikke opp masse kalsium i kroppen.. Ikke vet jeg, men nå er det jo kommet et nytt valpefor fra V&H som jeg antar er laget bedre med tanke på bruk hos små valper.

Nå er det jo utrolig mange som har valgt å fore valpekullene sine på V&H tilogmed fra 3-4 ukersalderen, så jeg klarer ikke se for meg at denne kalsium-mengden skal være farlig på noe vis. Jeg har aldri hørt om folk som har hatt problemer med det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at råfôrprodusentene har fikset det med kalsiummengden, men jeg syns jeg hører om en del som ikke helt tenker på det, og slenger på en masse bein til valpen. Det beskymrer meg litt..

Er forresten en del som gir for mye kalsium til valpene, eller moren har fått kalsiumtilsetning som gis videre til valpene. Er ikke alltid man oppdager det tidlig, men hunden kan få en del problemer pga benutviklingen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "sliter" også med to hunder som elsker mat...iaff den ene. Han kan spise hva som helst, når som helst, og hvor som helst. Men jeg råforer også...ikke noe problem. Jeg har t.o.m slanket den ene mens den andre skulle opp i vekt. Fortsatt ikke noe problem. Så det at man har en matglad hund skulle være et argument for å ikke kunne gi hunden rå mat - det kjøper jeg ikke.

For oss er det ihvertfall et problem.

Min hund fikk i starten 360gram ( 2% av vekta ), men da la hun på seg. Gikk derfor ned på mengden, men du verden så lite mat det ble. Hunden maste om mat hele tiden ....det gjør hun ikke med tørrfor og det er godt nok for meg. Hører flere her inne si at hunden er så sulten hele tiden på råforing ( ja, dette var med VH ).

Så jeg er ikke i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss er det ihvertfall et problem.

Min hund fikk i starten 360gram ( 2% av vekta ), men da la hun på seg. Gikk derfor ned på mengden, men du verden så lite mat det ble. Hunden maste om mat hele tiden ....det gjør hun ikke med tørrfor og det er godt nok for meg. Hører flere her inne si at hunden er så sulten hele tiden på råforing ( ja, dette var med VH ).

Så jeg er ikke i tvil.

Det jeg gjør er å blande ut med vann, eller så sper jeg på med annet magert kjøtt. Eller så får han en kalkunhals til middag (varer lengre og er mye magrere). Min hund er som nevnt meget glad i mat, men så lenge han får maten sin (morgen og kveld) så spiller det egentlig ikke mengden så stor rolle. Dagsrasjonen hans er ikke på mye mer enn hunden din. Men det er klart at man justerer litt i forhold til aktivitetsnivå og hvor mye godbiter han får ellers. Flere dager med mye godis betyr litt mindre vanlig mat. Hundene mine har også en vekt som er veldig enkel å justere da de er mynder med minimalt med kroppsfett - så det tar ikke lang tid å få dem den ene eller andre veien på vekstskalaen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...