Gå til innhold
Hundesonen.no

Er alle allergivennlige hunder allergivennlige?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Er det slik at hvis noen har hundeallergi så tåler de garentert puddel og de andre allergivennlige hundene?

Samboeren min reagerer på hunder med mer pels enn vår hund. Da kjenner han antydning til reaksjon.

Vil han tåle puddel da? Er jo litt riski å kjøpe en puddel feks. og så må man kvitte seg med den etter et år fordi han alikevel ikke tåler den. Vet ikke hvordan sånnt fungerer jeg, om det faktisk er folk som reagerer på allergivennlige hunde raser? Tenker da også på at allergivennlige hunder brukes som hjelpehunder bladt folk etc.

Har sett på hjemmesider til sibirsk katt og andre såkalte allergivenlige katte raser, og de sa at ikke alle kunne reagere positivt på rasen, og dette måtte prøves ut først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg siterer fra ei hjemmeside:

"Allergivennlige hunder

En utbredt misoppfatning om hundeallergi, er at det er pelsen man reagerer allergisk på. Dette er feil. Det er flass fra dyrets hud allergikere reagerer på og det hjelper derfor ikke at hunden er korthåret eller mangler pels. Såkalte allergivennlige hunder, er hunder med lang pels både fordi de stelles oftere og de røyter lite. Dette er raser som puddel, bichon frise og enkelte små terriere.

Her er noen tips for å begrense sannsynligheten for evt. allergiske reaksjoner:

1) Hold hunden ute fra soverommene

2) Vask hunden for å skylle av flass, men ikke så ofte at huden blir tørret ut.

3) Børst ofte og utendørs

4) Sørg for å ha gulv som er lette å vaske. Ikke-vaskbare tepper egner seg dårlig.

5) En sentralstøvsuger er mer effektiv enn en vanlig støvsuger som gjerne avgir en del støv. Dersom en i familien er eller kan være allergisk, bør man allikevel tenke seg godt om før man anskaffer seg hund. Man har ingen garanti for at hunden ikke gir en allergisk reaksjon, og skulle den gjøre det er det ikke bare å "kvitte" seg med den."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg ikke førstehånds kjennskap til, men jeg kan med hånden på hjertet si nei, beklageligvis så er de ikke det. Dette fordi alle reagerer forskjellig på de forskjellige dyrene/rasene. Videre virker det som om det også går på selve individet.. altså, noen kan få låne seg en puddel for å sjekke ut hvordan den som har allergi reagerer. Alt funker flott, setter seg på valpeliste og mottar en puddel (selvsagt av samme type) for så å oppdage at "eh, nei, ops, vedkommende reagerer merkelignok på denne"...

Så det er nok dessverre veldig lite logikk ute og går der.. Nå er det vel også sånn at hvis folk reagerer på "flass" på dyrene (hudceller altså), så er det jo større forekomst av dette på kattunger og valper... slik at noen av disse menneskene unngår bevisst "babyer" og sjekker istedenfor ut eldre indvider som er bl.a til omplassering.

Dæven jeg er glad for at jeg ikke er allergisk!! *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Olav sier mye fornuftig over her. Før dere evt. går til anskaffelse av en puddel ville jeg forsøkt å låne en, evt. være hyppig sammen med en puddel en tid for å se etter reaksjoner. Man kan aldri være helt sikker på at det fungerer selv om rasen i utgangspunktet er allergivennelig. Folk reagerer så forskjellig; min mor er f.eks. allergisk mot gordon setter, men ikke mot irsk setter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, noen allergikere kan reagere på allergivennlige raser.

Det er så utrolig mye som spiller inn.

Allergikere reagerer jo ofte på flass(hudceller), spytt og urin. Og disse tingene kommer man jo ikke bortifra uansett hvilken rase man velger. God hygiene på både mennesker, hus og hund hjelper.

Som noen nevner her reagerer man ofte mer på valper enn voksne hunder og. Så selvom dere har i hus en voksen puddel f.eks for å se hvordan det går må dere være forberedt på at det kan forekomme reaksjon mot valpen selvom personen ikke reagerte på en voksen puddel..

Om man reagerer kommer ofte og litt ann på hunden, er den jevnlig badet og ordnet, eller går den lenge uten stell. Har den hudproblemer(tørr hud o.l.) f.eks så kan det spille inn.

Det er mye som spiller inn, så man tar alltid en sjanse. Personlig så gir jeg blaffen i hva som reklameres som allergivennlig, og ser heller over alle raser og finner de jeg kan tenke meg, for så å omgås de og se om jeg reagerer, siden allergi er så individuelt at man egentlig ikke kan si noe sikkert.

Samtidig bør man belage seg på, som allergiker, at noe reaksjon/plager kan man komme til å måtte leve med om man kjøper seg hund, for plutselig får man en hund som har hudproblemer eller som man gradvis blir mer allergisk mot eller rett og slett får et individ som man av en eller annen grunn reagerer mer på enn andre av samme rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men kan ikke de fleste allergikere holde allergien i sjakk med medisiner?

Samboeren min er allergisk mot mye rart, og deriblant hund. Katt kan vi ikke ha, for han blir nokså tett av dem.. Men overlever fint på ferie hos "svigers" hvor vi har to katter. Til og med uten medisin!

Han forteller at han var mye mer allergisk som barn, men det vokste liksom av han sakte men sikkert. Nå kan han en sjelden gang reagere litt på Emma, som har en veldig "allergi" pels for å si det sånn.. Men da må han gnu trynet sitt oppi pelsen hennes over lengre tid (10min ++)

Hunder han reagerer sterkt på, er korthårshunder med glatthåret pels, type Dobermann, glatthåret JRT osv. Langhårshunder (så fremt de er forhåndsvis rene og at han ikke bor med nesa si oppi pelsen deres) går helt fint. Får han litt mer reaksjoner enn han liker, så spiser han en av de blå pillene sine og ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er en grunn til at det heter allergivennlig og ikke allergisikker. De rasene som regnes som allergivennlige er de som flest allergikere har best erfaring med. Alle hunder avgir allergener, men det som er avgjørende er hvor mye allergener hunden sprer rundt seg, og det har igjen mye å gjøre med pelstype. Siden jeg er allergiker og merker enorm forskjell på ulike raser, har jeg forsøkt å finne ut hva forskjellen består i. Jeg har skrevet litt om det her:

http://www.isaktheo.com/allergivennlig.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havana og Per Olav skriver mye fornuftig. Er selv hundeeier med allergi, og vi har en regel om ikke hund på soverommet, jeg passer på å vaske hendene før jeg spiser, sover, gnir meg i øynene, osv. Jeg reagerer lite på vår hund fordi jeg er vant til den, men reagerer mye mer på andre hunder. Kan bli pottetett og nesten slutte å puste når jeg er hos noen hunder, mens andre reagerer jeg mindre på igjen. Så har alltid allergimedisin og astmamedisin med når jeg besøker andre med hund, og stort sett blir det bedre når jeg blir vant til hunden. Jeg tror altså at man venner seg til hunden. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle. Huff det er ikke lett.. Samboer er veldig allergisk mot katter og blir tett og får kvelningsfornemmelser. Han har brukt medisin når han ble med hjem til foreldrene mine (som har katt), mend et har ikke fungert så bra.

Men i det siste har det gått bedre, da pga katten er mest utendørs, de har fått luftrenser, ja slike ting.

Og nå kjenner han tendeneser spesiellt hos søsterens huskyer. Da blir han tett i halsen. Han kan få litt utslett når Hera slikker han på armene, men ikke noe mer. Er jo redd for at det kan utvikle seg ;)

Er trist fordi jeg ikke kan ha katt selv, men utrolig glad for at jeg kan ha hund. Jeg er redd hvis dette utvikler seg at han kanskje ikke ønsker hund etter Hera. Så håpet var at vi kunne da ha prøvd allergiraser som feks. puddel. (ja jeg tenker kanskje litt førevar. hehe)

jeg har jo som kjent lyst på hvit hyrdehund i fremtiden, men de har jo ganske lik pels som huskyer. Er redd for at han kan reagere negativt på dette. kanskje man skal holde seg til slik pels som dobber har :unsure: Hvis det i det hele tatt er pelsen som er problemet.

Kan man finne ut hva det er man er allergisk mot? Altså flass, midd, hårene etc? (Som du skrev om i linken havana)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man finne ut hva det er man er allergisk mot? Altså flass, midd, hårene etc? (Som du skrev om i linken havana)

Selve hårene er det ikke så vanlig å reagere på. Ellers er det vel gjerne en kombinasjon av hudavfall, fett, spytt og urin som gjør utslaget. (Midd vet jeg faktisk ikke så mye om.) Man må nesten se alt under ett. Men spytt og urin er det jo lettere å unngå nærkontakt med.

Har man anlegg for allergi, er det best å holde nivået av allergener så lavt som mulig. Allergi fungerer slik at jo mer systemet belastes, jo kraftigere reaksjon får man. Hvis man f.eks bare reagerer litt på hunder og bare reagerer litt på pollen, kan man likevel få en kraftig reaksjon hvis man utsettes for både pollen og hunder samtidig. Selv om man kanskje kan tåle enkelte andre raser, har man litt mer å gå på om man velger en allergivennlig rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men kan ikke de fleste allergikere holde allergien i sjakk med medisiner?

Samboeren min er allergisk mot mye rart, og deriblant hund. Katt kan vi ikke ha, for han blir nokså tett av dem.. Men overlever fint på ferie hos "svigers" hvor vi har to katter. Til og med uten medisin!

Han forteller at han var mye mer allergisk som barn, men det vokste liksom av han sakte men sikkert. Nå kan han en sjelden gang reagere litt på Emma, som har en veldig "allergi" pels for å si det sånn.. Men da må han gnu trynet sitt oppi pelsen hennes over lengre tid (10min ++)

Hunder han reagerer sterkt på, er korthårshunder med glatthåret pels, type Dobermann, glatthåret JRT osv. Langhårshunder (så fremt de er forhåndsvis rene og at han ikke bor med nesa si oppi pelsen deres) går helt fint. Får han litt mer reaksjoner enn han liker, så spiser han en av de blå pillene sine og ferdig med det.

Tja, tjo.. Hvor mange som kan holde allergien i sjakk med medisiner vet jeg ikke, det finnes nok en hel del mennesker hvor medisinene hjelper lite fordi de har såpass kraftig allergi.

Samboeren din er heldig som har såpass mild allergi da..

Selve hårene er det ikke så vanlig å reagere på. Ellers er det vel gjerne en kombinasjon av hudavfall, fett, spytt og urin som gjør utslaget. (Midd vet jeg faktisk ikke så mye om.) Man må nesten se alt under ett. Men spytt og urin er det jo lettere å unngå nærkontakt med.

Har man anlegg for allergi, er det best å holde nivået av allergener så lavt som mulig. Allergi fungerer slik at jo mer systemet belastes, jo kraftigere reaksjon får man. Hvis man f.eks bare reagerer litt på hunder og bare reagerer litt på pollen, kan man likevel få en kraftig reaksjon hvis man utsettes for både pollen og hunder samtidig. Selv om man kanskje kan tåle enkelte andre raser, har man litt mer å gå på om man velger en allergivennlig rase.

Den der skjønte jeg ikke ;) Hvordan har man mer å gå på om man velger allergivennlig rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle. Huff det er ikke lett.. Samboer er veldig allergisk mot katter og blir tett og får kvelningsfornemmelser.

Mitt inntrykk er at allergi mot katter ofter er verre enn allergi mot hunder.

Ellers må det jo være et poeng, som noen er inne på her, at en mindre hund nødvendigvis må avgi mindre allergener enn en større hund (eller er jeg ute på viddene her?) Dessuten er de vel enklere å bade, og forbruket av shampo og petal cleanse (om nødvendig eller nyttig) må jo bli mindre.

Og skulle allergien bli så ille at man etter alle undersøkelser, forhåndsregler og tiltak (gud forby) måtte omplassere hunden, er vel det også enklere med en mindre hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De såkalte allergivennlige rasene er jo ofte pelsstell-hunder, gjerne hunder som ikke røyter, og som må børstes og bades forholdsvis ofte. Jeg vil jo tro at når hunden børstes og bades med korte mellomrom, så vil det vel og være mindre spreding av midd og flass, det blir jo børsta og vasket av, liksom.

Nå bades og klippes (i ansikt og labber) vel f.eks. puddel hver 4 uke (resten av kroppen hver 8?), de må børstes oftere, det er i det hele tatt en masse stell av pels. Sammenlignet med f.eks. min frk. Dinersen, som er en svært velpelset belger, så børstes hun ordentlig en gang i uka og bades når hun lukter vondt eller er ekkel å ta på.. Dvs en gang i halvåret eller noe.. Jeg vil anta at midd og flass-avfallet på henne, vil være større på en puddel, liksom..

Mitt inntrykk er forøvrig det samme som bardmand, at folk har "lettere" for å være allergiske mot katter. Men de har jo en helt grusom røyting med tynne lette hår som flagrer opp i nesa og øynene på folk ;) Jeg antar at midd/flass henger på og spres med hårene i en viss grad. Man blir ofte også fortere betent av katteklor og -bitt enn man gjør med f.eks hundebitt, så kanskje de bare har "verre" midd, flass, spytt og urin enn hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De såkalte allergivennlige rasene er jo ofte pelsstell-hunder, gjerne hunder som ikke røyter, og som må børstes og bades forholdsvis ofte. Jeg vil jo tro at når hunden børstes og bades med korte mellomrom, så vil det vel og være mindre spreding av midd og flass, det blir jo børsta og vasket av, liksom.

Nå bades og klippes (i ansikt og labber) vel f.eks. puddel hver 4 uke (resten av kroppen hver 8?), de må børstes oftere, det er i det hele tatt en masse stell av pels. Sammenlignet med f.eks. min frk. Dinersen, som er en svært velpelset belger, så børstes hun ordentlig en gang i uka og bades når hun lukter vondt eller er ekkel å ta på.. Dvs en gang i halvåret eller noe.. Jeg vil anta at midd og flass-avfallet på henne, vil være større på en puddel, liksom..

Mitt inntrykk er forøvrig det samme som bardmand, at folk har "lettere" for å være allergiske mot katter. Men de har jo en helt grusom røyting med tynne lette hår som flagrer opp i nesa og øynene på folk ;) Jeg antar at midd/flass henger på og spres med hårene i en viss grad. Man blir ofte også fortere betent av katteklor og -bitt enn man gjør med f.eks hundebitt, så kanskje de bare har "verre" midd, flass, spytt og urin enn hunder.

Bading og børsting hjelper selvfølgelig, men det er faktisk ikke det som er det viktigste. En allergiker kan ofte tåle en puddel eller en bichon som ikke har badet på et par måneder og likevel reagere på en nybadet labrador.

Hvis du bader en puddel og en belger samtidig, vil belgerens pels bli fettete igjen mye raskere enn puddelens. En belger vil også felle mer pels. Når et hårstrå løsner frigis det allergener/hudavfall fra huden som spres ut i luften. Et hår har en vekstsyklus hvor håret først vokser, så hviler det og så felles det. Jo lenger vekstsyklusen er, jo skjeldnere vil hunden felle hår, og dermed frigis det ikke like mye allergener. Puddelhår har mye lenger vekstsyklus enn belgerhår. En puddel har heller ikke noen markant sesongbetinget røyting som en belger har(?). Død pels fra en puddel vil heller ikke løsne og fyke rundt omkring i særlig grad, og må derfor børstes ut av resten av pelsen. Det bidrar også til at allergenene ikke spres på samme måte.

Det er altså ikke sånn at de er allergivennlige fordi de er pelsstellraser, men det er de samme egenskapene som gjør pelsen allergivennlig som også gjør at den krever mer stell.

Når det gjelder katter er det helt vanlig å reagere mer på katter enn hunder. Katter og hunder avgir ikke samme type allergen. Allergener fra katter og også hester regnes for å være kraftigere enn allergener fra hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sjansen. Han reagerer jo på både katter og en del hunder så hvis du skal "prøvekjøre" noen hunderaser så kan det like godt ende med at allergien blir verre og han reagerer på dobben også og så må den omplasseres. Nyt heller hunden du har nå og ikke risiker livet til hunden din (noen hunder blir så stresset av å flytte og kanskje flere ganger, at de ender med å bli avlivet :wub: ). Når hunden en dag er borte så får du heller ta den bøygen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt sjansen. Han reagerer jo på både katter og en del hunder så hvis du skal "prøvekjøre" noen hunderaser så kan det like godt ende med at allergien blir verre og han reagerer på dobben også og så må den omplasseres. Nyt heller hunden du har nå og ikke risiker livet til hunden din (noen hunder blir så stresset av å flytte og kanskje flere ganger, at de ender med å bli avlivet :wub: ). Når hunden en dag er borte så får du heller ta den bøygen da.

Nå har det vel ikke kommet klart frem om trådstarter og sambo har tenkt til å skaffe seg f.eks en puddel i tillegg til doberen, eller om det blir neste hund?

Men du har et godt poeng. Som jeg har vært inne på fungerer allergi sånn at jo større belastning det blir på systemet, jo større sjanse er det for at man får en allergireaksjon. Det er godt mulig at sambo tåler dobermann, og kanskje han tåler puddel enda bedre, men at en dobermann og en puddel samtidig kan få allergien til å slå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var snakk om etter hunden vi har nå. altså litt langt frem i tid :D For tanken var den om at det viste seg at allergien forværret seg med årene med feks. hunden vi har nå, og andre hunder, om at det var noen sjangs for å da satse på en allergihund. Men skjønner nå etter alle svarene at det er ingen garanti. For det er jo litt trist å få en ny valp (puddel feks) og innen et år viser det seg at dette ikke går og vi må kvitte oss med den. :wub:

Men den tid den sorg. Nå fungerer jo alt som det skal, så er fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var snakk om etter hunden vi har nå. altså litt langt frem i tid :lol: For tanken var den om at det viste seg at allergien forværret seg med årene med feks. hunden vi har nå, og andre hunder, om at det var noen sjangs for å da satse på en allergihund. Men skjønner nå etter alle svarene at det er ingen garanti. For det er jo litt trist å få en ny valp (puddel feks) og innen et år viser det seg at dette ikke går og vi må kvitte oss med den. :lol:

Men den tid den sorg. Nå fungerer jo alt som det skal, så er fornøyd :lol:

Seriøse puddeloppdrettere kan garantere det.

Kontakt andre valpe kjøpere som har hund derfra og spør.

Spør om foreldrene er det og sånt.

Ja, det er synd når man er glad i en også måtte gi den fra seg :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse puddeloppdrettere kan garantere det.

Kontakt andre valpe kjøpere som har hund derfra og spør.

Spør om foreldrene er det og sånt.

Ja, det er synd når man er glad i en også måtte gi den fra seg :closedeyes:

Hva kan puddeloppdrettere garantere? at man ikke vil reagere på dems hunder?

For det kan dem ikke..

Det er ikke slik at noen linjer er 100% sikkre for allergikere mens andre linjer ikke er det.

Og ingen puddler er totalt allergifrie(eller blir det rette ordet allergenfri? :unsure: )

(Eller har jeg missforstått deg kraftig nå? :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men kan ikke de fleste allergikere holde allergien i sjakk med medisiner?

Nei, allergimedisiner er ikke noe tryllemiddel mot allergi, men noe som tar toppen av symptomene f.eks i pollensesongen. Her i huset har jeg en som reagerte voldsomt på en storpuddel for noen år siden, (pga allergi og astma går hun på medisiner hele året) men disse tollerdamene har hun aldri reagert på. For min del ble jeg kjempesyk av noen settervalper (kanskje fordi det ble mye på èn gang?). Det finnes da ingen garanti mot allergi. Vi er alle forskjellige og en seriøs oppdretter vil aldri garantere at man ikke reagerer på rasen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...