Gå til innhold
Hundesonen.no

Akupunktur


Turnip

Recommended Posts

Mike har fått seg et slag eller noe i ryggen, har vært hos veterinær 3 ganger siste 2 ukene, og tok røntgenbilder i går av ryggen hans. viste seg at det var en liten forskyvning i ryggen hans. Men hun anbefalte akupunktur til han pga han spenner seg så mye hele tiden. Jeg har 0 erfaring med akupunktur, hvordan fungerer det? er det vondt for hunden? Bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur er fantastisk! Akupunktur er pittesmå nåler (ca0,3mm tror jeg) Som settes i eletriskepunkter i kroppen. Det finnes MANGEEE tusen vis ikke millioner punkter i en menneske kropp, er ikke sikker på hunder, men det er nok mangen der også. Jeg behandles selv men akupunktur, mine hester og hund gjør det også. Så langt som bivirkninger vet jeg ikke om det er noen faktisk, skal ikke utale meg om det, men har aldri hørt om noen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur er fantastisk! Akupunktur er pittesmå nåler (ca0,3mm tror jeg) Som settes i eletriskepunkter i kroppen. Det finnes MANGEEE tusen vis ikke millioner punkter i en menneske kropp, er ikke sikker på hunder, men det er nok mangen der også. Jeg behandles selv men akupunktur, mine hester og hund gjør det også. Så langt som bivirkninger vet jeg ikke om det er noen faktisk, skal ikke utale meg om det, men har aldri hørt om noen hvertfall.

Hehehe, hold your horses nå! :) Det er ca 360 pungter i en menneskekropp, men ja det er ganske fantastisk det er jeg enig i! :P Hvor mange det er hos hunder vet jeg ikke, men vil tippe at det er omtrent like mange som på mennesker.

Bivirkninger skal du ikke få av akupunktur. Greia er jo at kroppen skal lege seg selv og hvordan skal det bli bivirkninger av det...? :P

Jeg vil tippe at nåler vil gjøre godt for kroppen hans :)

Lita får nåler nå for ryggsmerter, hun har fått to behandlinger (3 på fredag) så kan ikke si noe om langtidsvirkningene, men foreløbig er jeg veldig fornøyd! ;) Lita er merkbart MYE bedre!

Den forrige hunden min fikk nåler for masse rart, og hun også hadde god virkning av de :)

Selv har jeg også fått nåler i mange år, pluss at jeg studerer akupunktur nå.

Noen av nålene kan gjøre vondt, ja. Men det bør du da være glad for, for det betyr at akupunktøren treffer riktig pungt og at det er stagnasjoner der som nålene kan hjelpe til å løsne opp :P Håper det ble litt klarere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har fått noen behandlinger med nåler mot allergien sin (da "sensitiviteten"/kløen, siden vi ikke hadde testet henne enda). Hun ble veldig mye bedre, og jeg har lenge vurdert å gi henne noen behandlinger til, for å få henne enda bedre. Nålene som brukes på hunder er kjempesmå; typen satt og fiklet med en, og plutselig stod den inn i fingeren hans. Han vi gikk hos, brukte et apparat (veldig mystisk) for å finne puntkene. Satte inn nålene som skulle til (mellom 10-20 pr behandling tipper jeg), og så skulle Tulla ligge med de i 30-45 min, eller til de falt ut av seg selv. Som oftest sovnet hun etterhvert, og det er visst vanlig hos msk også har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bivirkningen jeg har hørt er at man kan bli litt svimmel etterpå, samt at plagen kan blusse litt opp rett etter behandlingen. Det er også viktig å finne en som kan faget sitt, akupunktur kan være farlig hvis det ikke blir gjort riktig. Pass på at han som stikker nåler i hunden din har god hygene og at han kan hundeanatomien godt. Det har hendt at indre organer har blitt skadet under behandlingen eller at smitte har blitt overført via nålene.

Men dette er ikke for å skremme deg, det er bare greit å vite. Selv har jeg gått til akupuntør i et halvt år nå, med bare positive erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, hold your horses nå! ;) Det er ca 360 pungter i en menneskekropp, men ja det er ganske fantastisk det er jeg enig i! ;)

Jeg mener nå strengt tatt at det er mange flere, men det kan jo hende jeg har missforstått. Skal ikke uttale meg mer om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vi gikk hos, brukte et apparat (veldig mystisk) for å finne puntkene.

Jeg hadde blitt ganske skeptisk til det aparatet.. En god akupunktør skal vite hvor pungtene ligger og skal ikke trenge et aparat for å finne de...

Og ja det er vanlig at man sovner av en behandling ;)

Eneste bivirkningen jeg har hørt er at man kan bli litt svimmel etterpå, samt at plagen kan blusse litt opp rett etter behandlingen. Det er også viktig å finne en som kan faget sitt, akupunktur kan være farlig hvis det ikke blir gjort riktig. Pass på at han som stikker nåler i hunden din har god hygene og at han kan hundeanatomien godt. Det har hendt at indre organer har blitt skadet under behandlingen eller at smitte har blitt overført via nålene.

Men dette er ikke for å skremme deg, det er bare greit å vite. Selv har jeg gått til akupuntør i et halvt år nå, med bare positive erfaringer.

Bivirkning og bivirkning.. Det er vanlig å bli trøtt og slapp og ja kan også bli svimmel, men det er kroppens måte å få deg til å slappe av på fordi kroppen selv trenger all energien din til å restituere seg ;)

Og hvis en akupunktør er godt utdannet så skjer ikke sånne ting som det der... Per idag er det utrolig enkelt å bli akupunktør, skal ikke mer til et ett ukeskurs og det skremmer vannet av meg! :glare: Du skal vite hva du driver med når du behandler mennesker og dyr, ergo du skal ha en skikkelig utdannelse! Per idag er det kun 2 skoler her i Norge som er godkjente, den ene ligger på sjømannskolen og den andre på Ullevål stadion (den går jeg på) Jeg tar nå en 5 års utdannelse for å bli akupunktør, jeg tar også masse medisin så jeg vet hva som skjer i kroppen og jeg vet hva som er under der jeg stikker. Hvis du kan det og er utdannet riktig så skjer ikke sånt!

Sørg for at akupunktøren du bruker er medlem og godkjent av NAFO, det er den eneste sikkertheten du har for at terapauten din har den rette utdannelsen ;) Dette gjelder for mennesker, jeg aner ikke med dyr.. Sorry litt OT men..

Jeg mener nå strengt tatt at det er mange flere, men det kan jo hende jeg har missforstått. Skal ikke uttale meg mer om det ;)

Du kan jo høre med akupunktøren din hvor mange det er ;) Vi har nå ihvertfall lært at det er ca 360 så regner med at det er riktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hvert til akupunktur med hund. Men har hvert der selv etter 4 år med et hodepine-helvette. Jeg går til en som driver litt dypere enn vanlig (laaaange nåler). men jeg har fått utrolig god effekt av det, og dette er selvfølgelig en som kan sakene sine (han bruker også engangs-nåler).

Eneste jeg har merket av "bivirkninger" er at jeg kan bli ekstra dårlig (dvs få veldig vondt i hodet), men dette er kun dagen etterpå,og ellers er jeg fin.

Og noen punkter kan bli følsomme (en gang begynte tårene bare å renne uten grunn). Og noen punkter er vonde, men det er de man skal bli kvitt også.

Jeg har nå som sagt gått 4-5 år med hodepine 4-6 dager i uka (ja et rent helvette), og rett før sommeren fant vi denne mannen. Og jeg har ikke hatt en bedre periode enn før det begynte for 4-5 år siden. Så jeg vil anbefale akupuktur. Om et er til hund eller menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, sertifisert av NAFO eller hva Marianne kalte det er nok en god ting. Men det jeg ville startet med var å forhøre meg blant venner og kjente om de kunne anbefale noen. Så kan du heller smalne det videre med hvem som da evt. er sertifisert. Jeg går selv til en vidunderlig dame (som seff er på ferie, sukk) her i Bergen. Kinesisk selvfølgelig ;) Henne har jeg ikke sjekket opp om evt. sertifiseringer, men dæven så bra hun er.

Endte hos henne utelukkende på anbefalinger fra ganske mange stykker, og har anbefalt henne videre til folk som har den ene eller andre "skavanken" ;)

Når det gjelder hunder, så ville jeg gjerne forhørt meg via veterinærkontorene. Mange kontorer har jo "tatt inn" akupunktør for å dekke dette behovet blant sine kunder. Jeg lurer bare på hvordan en får hunden til å ligge/stå i ro jeg, UTEN å ville slikke på nålene, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er utdannet akupunktør (har drevet med det i over 20 år), så både jeg og hundene mine har blitt behandlet mange ganger. Broren min har blitt behandlet mot allergi mot dyr, og han ble mye bedre etter bare et par behandlinger. Jeg har blitt behandlet når jeg er forkjølet, for å styrke imunforsvaret, mot hodepine (han behandler mange med migrene) og andre sykdommer/smerter, også kvalme.

Han behandlet forrige hunden min mot kronisk ørebetennelse, og han fikk det aldri mer! Når han var veldig dårlig pga forkalkninger fikk han også akupunktur, og jammen greide han ikke mye mer etterpå (som å løpe opp trappen, hoppe inn i bilen osv).

Det er helt utrolig hva akupunktur kan få til, og når en kar som hadde vært lam fra fødsel av plutselig kunne gå på krykker og røre hendene etter EN behandling, da fikk jeg sjokk ;)

Bivirkninger er sjelden, men når man behandler ting som migrene og allergier, så kan det hende at reaksjonene blir veldig sterke samme dag som akupunkturen, men det er bare et tegn på at det hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er utdannet akupunktør (har drevet med det i over 20 år), så både jeg og hundene mine har blitt behandlet mange ganger. Broren min har blitt behandlet mot allergi mot dyr, og han ble mye bedre etter bare et par behandlinger. Jeg har blitt behandlet når jeg er forkjølet, for å styrke imunforsvaret, mot hodepine (han behandler mange med migrene) og andre sykdommer/smerter, også kvalme.

Han behandlet forrige hunden min mot kronisk ørebetennelse, og han fikk det aldri mer! Når han var veldig dårlig pga forkalkninger fikk han også akupunktur, og jammen greide han ikke mye mer etterpå (som å løpe opp trappen, hoppe inn i bilen osv).

Det er helt utrolig hva akupunktur kan få til, og når en kar som hadde vært lam fra fødsel av plutselig kunne gå på krykker og røre hendene etter EN behandling, da fikk jeg sjokk ;)

Bivirkninger er sjelden, men når man behandler ting som migrene og allergier, så kan det hende at reaksjonene blir veldig sterke samme dag som akupunkturen, men det er bare et tegn på at det hjelper

Åh, men atte du frøken, da kan vel du fortelle hvordan man behandler hundene.. Altså, må de ligge, stå? Hvordan reagerer de underveis når nålene settes? Jeg ser liksom for meg at Sofus ville ha forsøkt å spise/slikke på nålene jeg :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, men atte du frøken, da kan vel du fortelle hvordan man behandler hundene.. Altså, må de ligge, stå? Hvordan reagerer de underveis når nålene settes? Jeg ser liksom for meg at Sofus ville ha forsøkt å spise/slikke på nålene jeg :S

De ligger, og som oss mennesker blir de ofte veldig trøtte av akupunktur, og slapper mer av. Nå var den forrige hunden min av den rolige typen, men mine to andre har også fått akupunktur når de var valper.

De gangene de har blitt behandlet har de ligger på ryggen eller på siden til de slapper helt av, og når nålene har komt har de såvidt merket det. Dersom hunden prøver å reise seg vil akupunktøren holde den i ro til den har roet seg helt igjen. Akupunktører på dyr er tålmodige sjeler! ;)

Jeg var også redd for at mine hunder ville reagere på nålene, prøve å dra de ut, ikke ville ligge i ro, spenne kroppen osv, men dette har gått helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert.. Hvis jeg kan legge ham på rygg med hodet mot magen min, så funker dette sikkert helt strålende.. Da var den bekymringen ute av verden! Da tror jeg at jeg skal ut og "titte" etter en aktuell akupunktør til pelsen jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Benedikte, er faren din utdannet på dyr også..?

De hundene jeg har hatt som har fått nåler har tasset litt rundt før de har flata'n helt ut, ingen av mine har blitt holdt fast på noen måte..

Forresten så ligger det bilder av Lita når hun ligger med nåler i bloggen på siden min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Benedikte, er faren din utdannet på dyr også..?

De hundene jeg har hatt som har fått nåler har tasset litt rundt før de har flata'n helt ut, ingen av mine har blitt holdt fast på noen måte..

Forresten så ligger det bilder av Lita når hun ligger med nåler i bloggen på siden min ;)

Det vet jeg ikke, vet at han har spesialisert seg på mennesker, men jeg vet også at han har studert akupunktur på dyr også (jeg har overtatt noen av bøkene hans, men skjønner ærlig talt veldig lite...). Jeg vet også at han har praktisert akupunktur på mange dyr, mest katter, hester og hunder, men han valgte å drive med enten dyr eller mennesker, siden det krever to forskjellige arbeidssteder.

Jeg har erfaring av at problemet vanligvis forsvinner helt etter akupunktur, men så har jeg bare erfaring med en akupunktør, også kommer det litt an på hvilke problemer man sliter med. Men ting som allergier og migrene blir som oftest borte for godt, mens andre problemer trenger rebehandling regelmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert.. Hvis jeg kan legge ham på rygg med hodet mot magen min, så funker dette sikkert helt strålende.. Da var den bekymringen ute av verden! Da tror jeg at jeg skal ut og "titte" etter en aktuell akupunktør til pelsen jeg ;)

Monica hos vet.Bg Vest er utdannet akupunktør ;)

Prøvde på Merethe i forbindelse med innbildt svangerskap da nesten ikke mat og veldig mye mosjon ikke hadde noen innvirkning.

Fungerte dessverre ikke heller, Merethe kan nok ikke kalles en videre avslappet hund, så hun var forholsvis anspent under hele prosessen og hadde seg en real tussebyge etterpå for å avreagere. Var ganske trøtt utpåkvelden, men det var dessverre hele virkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt ganske skeptisk til det aparatet.. En god akupunktør skal vite hvor pungtene ligger og skal ikke trenge et aparat for å finne de...

Og ja det er vanlig at man sovner av en behandling ;)

Det var visst veldig masse pels å finne frem i, så for å være på den sikre siden, så brukte han altså det. Det var ikke så mye rundt det som virket som noe å bli skeptisk for, og han fikk jo resultater med Tulla, så jeg nøler ikke med å kontakte han igjen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike fikk sin første behandling i går, damen kom hjem til oss da han er roligst der, eller så måtte vi ha brukt 30 min på å få han til å slappe av på nytt sted. Han syns damen var egentlig helt ok, hun hadde godbiter og det falt i smak og koste og pratet mye med han før hun kjente på han. Ganske viktig det der egentlig eller så hadde hun ikke ha fått lov av han å stikke noe som helst i den kroppen. Hun kjente på han og merket fort hvor han var stiv og hadde vondt. Hun reagerte litt på hoftene hans og lurte på om jeg hadde røntget han... vel.. han har vært syk i 4 måneder nå,så har ikke fått gjort det.

Hun stakk 4 nåler i ryggen hans, og han ble ganske god og slapp og sovnet. Nålene satt i 15 min. God og trøtt Mike syns dette var egentlig helt greit og lå rolig hele tiden.

Merket faktisk lit forkjell på han da han var mer samlet da vi gikk kveldsturen, bakbeina gikk ikke i hytt og pine og hoftene hans satt liksom litt mer på plass. Han var litt mer avslappet. Sent på kvelden fikk han et skikkelig raptussanfall og hoppa og spratt og løp og bjeffa og klikka helt. "se på meg se på meg, jeg er jo så frisk!!" vi skal ha flere behandlinger, så regner med at han blir bedre. Håper det hvertfall for nå er jeg nødt til å få HD røntget han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke akupunktur som forebyggende behandling, slik at hunden din får en mindre spent muskelatur og der med minsker sjansen for fremtidige forskyvninger høres ut som et fornuftig råd - men ar dette hjelper uten mekanisk hjelp - dvs. kiropraktor, har jeg ikke så stor tro på. Er det en liten forsyvning, vel kanskje, men jeg har mine tvil - og jeg uttaler meg av erfaring. Anbefaler kiropraktor beh. m/akupunktur som en støttebehandling.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre med akupunktøren din hvor mange det er :lol: Vi har nå ihvertfall lært at det er ca 360 så regner med at det er riktig :D

Jeg var hos han for bare noen dager siden, satt og tenkte jeg skulle spørre, men så skulle jeg bare og glemte det ut. Akupuktøren min heret Bjørn Rismyhr, han er professor på en skole her i norge i tilleg til en i Kina, kanskje han hører til på skolen der du går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos han for bare noen dager siden, satt og tenkte jeg skulle spørre, men så skulle jeg bare og glemte det ut. Akupuktøren min heret Bjørn Rismyhr, han er professor på en skole her i norge i tilleg til en i Kina, kanskje han hører til på skolen der du går?

Det ringer ingen bjelle, men kan jo tenktes at vi bare ikke har hatt han enda :D Du kan jo spørre hvor han jobber! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...