Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva står det på hundens IDbrikke?


MariJ

Recommended Posts

Det er en liten sak jeg har fundert på en liten stund. Da jeg skulle kjøpe IDbrikke (til halsbåndet) til familiens tidligere hund så fikk jeg anbefalt å ikke sette hundens navn på brikka for om hunden stakk av kunne de som fant han lese hva han het, og dermed bruke navnet hans og ikke levere han tilbake, jeg ble litt :lol: av det hun sa, men det endte med at jeg ikke brukte hundens navn, men mitt eget etternavn samt telefonnummer.

Og nå skal jeg jo kjøpe IDbrikke igjen da, og er veldig usikker på hva jeg skal gravere på den, telefonnummeret er jo en selvfølge. Men skal jeg bruke mitt etternavn, hundens navn, eller begge deler? Hva står det på deres hunders brikke?

Jeg må ærlig innrømme at det den damen sa for mange år siden fremdeles sitter i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke så mye id brikker på halsbåndet til Chicka, har aldri opplevd at min borrelås hund har stukket av eller rotet seg bort.

Men er vi på steder som er ukjente så har hun et på, men jeg blir som Vipsen sier gal av klirringen og burde kjøpt i plastikk, men aldri kommet så langt.

På merket står det Id-merket og mobil nummeret mitt, jeg bruker aldri navnet til hunden på merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
På min brikke som jeg har laget på jobb, står det Hera på den ene siden og mobilnummeret mitt på andre siden.

Samme her. Vi hadde et hvor det stod at han var chip-merket på, men har mista det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn på hunden skal ikke jeg putte på ihvertfall..

Fikk med slike; "Jeg er elektronisk merket, kontakt veterinær" eller noe ved kjøpet. Og brukt dem, men har nå investert i en med ID-Merket på ene siden og tlf nr på andre siden.

Tlf håper jeg at folk kan ringe og ikke sender dem til falken, hørt at det koster litt å hente dem, for all del jeg gjør jo det for å få hunden, men greit om den dingsen til 40kr kan spare med for det da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dere ikke har navn på? Altså, hvis noen vil stjele mine hunder, så trenger de ikke vite navnet. Da bare tar de frem en pølsebit.... Og når hunden først har kommet inn til en person er det ikke vanskelig for personen å ta med seg hunden hjem, uten å vite navnet eller ikke. For personen må jo få hunden helt inn til seg for å kunne lese telefonnummeret??

Jeg har mange sånne IDtags, de fleste står det Cita/Tia/Memphis på og mobilnummeret mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som det står navn og nr på ene siden, og telefonnummer på andre siden. Denne bruker jeg riktignok ikke lenger, blir gal av klirringen... Klirrer de i plast mindre? Vurderer nå å skaffe meg en ny, som jeg bare skriver telefonnummer på ene siden og "Jeg vil hjem" eller noe i den duren på andre siden. Eventuelt slenge på ID-merket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine hunder står det navnet på hunden på ene siden og telefonnummer, og på baksiden står det chipmerket.

Ja jeg har navnet på, av den enkle grunn at du kan rope "fiskepudding, vaskemaskin, rulletrapp" hva som helst, og hunden vil like villig komme løpende... Og for dem som kanskje bare kommer på navneinnkalling, man ser jo faktisk ikke navnet på brikken før hunden faktisk er fanget... og da er det vel allerede forseint om det er en person med lumske planer som har funnet den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine hunder står det navnet på hunden på ene siden og telefonnummer, og på baksiden står det chipmerket.

Ja jeg har navnet på, av den enkle grunn at du kan rope "fiskepudding, vaskemaskin, rulletrapp" hva som helst, og hunden vil like villig komme løpende... Og for dem som kanskje bare kommer på navneinnkalling, man ser jo faktisk ikke navnet på brikken før hunden faktisk er fanget... og da er det vel allerede forseint om det er en person med lumske planer som har funnet den...

Hehe, det er sant! Og man ser heller ikke telefonnummeret før hunden er fanget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dere ikke har navn på? Altså, hvis noen vil stjele mine hunder, så trenger de ikke vite navnet. Da bare tar de frem en pølsebit.... Og når hunden først har kommet inn til en person er det ikke vanskelig for personen å ta med seg hunden hjem, uten å vite navnet eller ikke. For personen må jo få hunden helt inn til seg for å kunne lese telefonnummeret??

Jeg har mange sånne IDtags, de fleste står det Cita/Tia/Memphis på og mobilnummeret mitt.

Tja, hvorfor i all verden er det nødvendig med navn da? Jeg vet jo hva hunden heter, og andre har jo ikke noen interesse av å vite navnet heller, det de trenger er et telefonnummer slik at de kan ringe meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor i all verden er det nødvendig med navn da? Jeg vet jo hva hunden heter, og andre har jo ikke noen interesse av å vite navnet heller, det de trenger er et telefonnummer slik at de kan ringe meg :lol:

Det virker som om mange her er veldig imot å ha navn på ID brikken, noe jeg ikke helt forstår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker navn på nettopp fordi det er lettere for folk å få tak i henne da (selv om hun på lik linje med andres hunder kommer hvis man roper "vaskemaskin", "møkkahund" og "ha deg vekk, ditt ekle, siklende beist"). Telefonnummeret ser man ikke før hunden er veldig nær, og helt ærlig, hvis noen hadde stjålet Knott vedder jeg for at hun hadde kommet i retur en uke senere med en sympatilapp festet til halsbåndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har sånne plastbrikker - og de klirrer absolutt ikke på samme måte som de av metall. Men litt er det, selvsagt - da ringen den er festet i er av metall, da.

På mine står det telefonnummer (mobil + hjem), samt "Chipmerket" - så den som finner dem kan få dem scannet hos en vet. eller politiet. Jeg har ikke navn på hundene der, men det er bare fordi jeg bytter bånd mellom dem sånn helt hei-villt, av og til.

Men mine hunder går aldri med bånd hjemme, og det er fortsatt det eneste stedet de har stukket ifra, da.. Ergo har ingen av dem hatt på sine fine id-brikker når de faktisk har vært på heisatur rundt på Furuset uansett..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet mitt er jo at jeg alltid tar av halsbåndet når dem er løs :rolleyes:

Etter at jeg har sett to hunder sette seg fast i halsbånd, og en nabo fikk knekt nakken på bikkjen tar jeg det alltid av da hundene mine løper litt hardt i skogen og biter gjerne i hverandres halsbånd.

Så jeg stoler på Chipen (sjekker hver gang jeg er oss vet at den fungerer) og Blaze er øretatovert i tillegg.

Edit:

Jeg hadde ID merke på bringkobbelet til Blaze, der sto hennes navn og mitt mob.nr. Men etter at Blaze satt seg fast i ringen så tok jeg den av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står microchippet på mine.

Når vi snakker om det med navnet på hunden eller ikke. Når jeg selger disse brikkene på jobben, pleier jeg å anbefale de å IKKE sette navnet på hunden på brikkene. Dette gjør jeg rett og slett fordi det er lettere for en evt. hundetyv å knytte bånd til hunden når de vet hva den heter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står microchippet på mine.

Når vi snakker om det med navnet på hunden eller ikke. Når jeg selger disse brikkene på jobben, pleier jeg å anbefale de å IKKE sette navnet på hunden på brikkene. Dette gjør jeg rett og slett fordi det er lettere for en evt. hundetyv å knytte bånd til hunden når de vet hva den heter ...

Det er sant, men hvis man ser det fra en annen side - det blir også lettere for de gode som vil levere tilbake hunden, å ta godt vare på hunden dersom de vet navnet på den..

Jeg har bare nr. mitt på Chica`s brikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det klassiske at hundenavnet står på halsbåndet. Det ser du jo i tegnefilmer og serier og sånnt! :) Jeg har navn på fordi da kan de som evnt får tak i henne hvis hun er borte, si navnet hennes til hunden slik at det blir en slags trygghet for hunden når hun kjenner igjen navnet de sier. Ser jo det ellers at folk spør hva hun heter og jeg sier Hera, og når de sier navnet hennes da, blir hunden mer oppmerksom på dem, enn hvis de ikke sier navn.

Ang det med stjeling, så er jeg faktisk ikke så redd for det. Har sikkert noe med hvor jeg bor og at jeg ikke har hørt om tilfeller av det her.

Dessuten bruker jeg kjetting til vanlig, så halsbåndet med brikken blir mer til pynt, og brikker er der mer for min egen del. Fikk en brikke hos vetten som stod at den var chippet, kontakt veterinæren, men den er jo litt kjedelig syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorfor i alle dager skal hundens eller eiers navn stå på brikken? :)

Hvorfor ikke? Jeg ser fortsatt ikke en grunn til å ikke ha det, selv om det ikke er nødvendig for mine hunder, så syns jeg at ID brikken også er fin pynt når navnet står uthevet foran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...