Gå til innhold
Hundesonen.no

Fins det noen regler for hvor mange hunder man kan ha hjemme?


Toya

Recommended Posts

Som overskriften sier, så lurer jeg på hvor mange man kan ha hjemme.

Jeg har ett par påståelige naboer som mener at man kun kan ha 3 stk, og at man må ha offentlig godkjenning for å i det hele tatt drive oppdrett... snakket også om noen regler at enkelte kommuner hadde innført maks ant hunder pr husstand. Noe som har gått meg hus forbi.

så jeg lurer på om noen av dere lover og regler menneskene her inne kan gi meg noen tips :lol:

Evt noen paragrafer man kan henvise til , om de blir påståelige flere ganger...

På forhånd takk :)

Mvh Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle lokale vedtekter til Horten kommune:

http://www.lovdata.no/for/lf/kommu-HORTEN.html

Jeg finner ikke noe som sier noe som helst om hund der. Så naboene dine tar feil..

Kommuner kan nå sette maks antall hunder per husstand nå, men de kan vanskelig ta med valper, siden tispene kan jo få maaange valper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alle lokale vedtekter til Horten kommune:

http://www.lovdata.no/for/lf/kommu-HORTEN.html

Jeg finner ikke noe som sier noe som helst om hund der. Så naboene dine tar feil..

Kommuner kan nå sette maks antall hunder per husstand nå, men de kan vanskelig ta med valper, siden tispene kan jo få maaange valper :lol:

takk skal du ha :)

Da fant du det jeg ikke klarte å finne :P

Jeg mente også at de tok feil skjønner du...

Jeg sier til han at så lenge bikkjene mine ikke er til sjenanse for deg, og de får nok morsjon, etc etc, så kommer du ingen vei. Men påståelig som søttern.. hihi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommuner kan nå sette maks antall hunder per husstand nå, men de kan vanskelig ta med valper, siden tispene kan jo få maaange valper :lol:

Nei, de kan sette vilkår til over et visst antall, de kan ikke sette maksgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kan sette vilkår til over et visst antall, de kan ikke sette maksgrense.

Du har selvfølgelig helt rett :-)

(§12 i hundeloven)

Forresten så finner jeg ikke noen kommuner som har forskrifter om antall hunder (og vilkår for å ha over dette antallet), men det kan godt hende at de finnes allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mange hunder nå da, siden naboen klager? Den leiligheten deres er jo ikke sånn voldsomt stor da, hehe.

har fire stk, eller dvs jeg har to og lars har to :)

Men de blir aktivisert, og de bråker ikke, men han mener jeg driver kennel i ordets betydning passe andres hunder mot penger, og mener man trenger offentlig godkjenning bla bla bla.. for å drive det. Og at den tassen hans flyr løs inn i hagen og pisser og driter, og toya boffer på han som flyr løs,e r vel egentlig sakens kjærne, men jeg fant ut at det ikke er noen maksgrense i Horten, og alle våre hunder har det som plommen i egget, så han kan sitte der med sjegget i postkassa han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at uansett om det finnes regler eller ikke så kan man ta litt hensyn til naboene og ikke skaffe seg så altfor mange hunder. Da burde man flytte til en større plass hvor det er lengre mellom nabo husene. Du kan jo tenke deg selv hvor irriterende det må være at en nabo har så utrolig mange hunder (spesielt hvis de bråker en del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at uansett om det finnes regler eller ikke så kan man ta litt hensyn til naboene og ikke skaffe seg så altfor mange hunder. Da burde man flytte til en større plass hvor det er lengre mellom nabo husene. Du kan jo tenke deg selv hvor irriterende det må være at en nabo har så utrolig mange hunder (spesielt hvis de bråker en del)

de bråker ikke en del, og ja jeg hadde skjønt det om de sto og bjeffet hele dagen eller var til sjenanse som jeg skrev lengre opp.

Men når de ikke gjør det, så skjønner jeg ikke helt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enebakk Komumne har lagt ned restriksjoner.

Bla kan du ikke holde mer enn 3 hunder om ikke enkelte krav en oppfyllt.

Nå var ikke kravene så fryktelige da.

Synes de var fornuftige jeg.

Du må ha "stor" tomt, høyt gjerde som ikke er nær veien, du må ha beholder som holder på skitlukta til avføringa og være minst femti meter unna barnehage/skole.

Burde selvfølgelig være behovsprøvd da. 1,5 meter høyt gjerde og stoooor hundegård til tre chihuahuaer kan kanskje virke overkill :) (aha, kan søke dispensasjon)

Edit: Seriøst, etter å ha lest igjennom forskriften enda en gang, så må jeg si at jeg synes den er veldig bra.

Ser ingen punkter jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke kravene så fryktelige da.

Synes de var fornuftige jeg.

Du må ha "stor" tomt, høyt gjerde som ikke er nær veien, du må ha beholder som holder på skitlukta til avføringa og være minst femti meter unna barnehage/skole.

Burde selvfølgelig være behovsprøvd da. 1,5 meter høyt gjerde og stoooor hundegård til tre chihuahuaer kan kanskje virke overkill :) (aha, kan søke dispensasjon)

Edit: Seriøst, etter å ha lest igjennom forskriften enda en gang, så må jeg si at jeg synes den er veldig bra.

Ser ingen punkter jeg reagerer på.

Faktisk har jeg aldri reagert på dem jeg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så likte jeg denne særdeles godt:

"Ro og orden

Av hensyn til alminnelig ro og orden, og for å motvirke forsøpling, skal hundeier eller

innehaver av hund

1. sørge for at hund med støyende adferd ikke skal være ute i tettbygd strøk uten

aktivt tilsyn."

Håper forskriftene som kommer (de er varslet) i Molde er fornuftige som disse :-)

Edit: Når jeg endelig fant det rette søkeordet, så kommer ei liste over kommunene med forskrifter her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftloksok?...F8k&PROS=01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så likte jeg denne særdeles godt:

"Ro og orden

Av hensyn til alminnelig ro og orden, og for å motvirke forsøpling, skal hundeier eller

innehaver av hund

1. sørge for at hund med støyende adferd ikke skal være ute i tettbygd strøk uten

aktivt tilsyn."

Håper forskriftene som kommer (de er varslet) i Molde er fornuftige som disse :-)

Edit: Når jeg endelig fant det rette søkeordet, så kommer ei liste over kommunene med forskrifter her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftloksok?...F8k&PROS=01

Joda, de er jo ikke helt sprø. Men problemet oppstår jo gjerne når en spør hva er "støyende adferd"??? Det er der du fort får en bøyg med tanke på å tolke ordlyden i forskriften. Det som er støyende for en person vil være noe helt annet for den andre. Så jeg vil mao si at så veldig gjennomtenkt var ikke denne forskriften nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i nabolaget er det ganske mye støy. Vi har nabobikkja som gauler som en gal hver gang noen går forbi, så har vi mine to som vokter på terassen og en annen nabobikkje som gir fra seg litt lyd av og til. dette er ikke til sjenanse for noen (iallefall har jeg aldri hørt om noe) men det er nok ikke alle plasser at folk hadde vært så tolerante for hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...