Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid

miss-e

Recommended Posts

Skrevet

Tispa vår har nå sin først løpetid, og siden det er vår først hund har jeg ikke særlig peiling på dette. Så jeg lurer på hvor lenge løpetiden varer? Og om det er noen forskjell mellom de(n) første gangene?

Skrevet

Vår tispe blør fra starten til hun står, som er helt på slutten av løpetida, i siste uken hvis jeg ikke husker feil? Litt omvendt av det Ulvinne skriver. :icon_confused: Etter at ståperioden er over, tror jeg ikke hun blør så mye. Hun har sin andre løpetid nå, så er vel kanskje litt tidlig å kikke etter mønstre da. Etter hva jeg har forstått/lært er det ofte sånn at tispene blør mindre (i mengde) de første par løpetidene - men det varierer vel kanskje..

Skrevet

Jeg vet i allefall ikke:( hun blør ikke sånn kjempe mye (spørs hva kjempe mye er da?), men det dryper litt, spesielt etter hun har vært ute å tisset.. Men om det varer i ca 3 uker må hun begynne å være ferdig om noen dager...

Skrevet
Jeg vet i allefall ikke:( hun blør ikke sånn kjempe mye (spørs hva kjempe mye er da?), men det dryper litt, spesielt etter hun har vært ute å tisset.. Men om det varer i ca 3 uker må hun begynne å være ferdig om noen dager...

Naboens tispe rant det av når hun hadde løpetid, feks når hun reiste seg etter å ha ligget en stund osv, og det har jeg hørt flere sier. At det drypper litt er vel ikke så mye, men de sier som sagt at de blør mindre de første par løpetidene. :icon_confused:

Skrevet

Nå kommer vel noen og skyter meg igjen men det får stå sin prøve..

"Normalt" (passer med de tispene jeg kjenner til i alle fall sånn ca) blør de vel en 8-14 dager (klarere men ikke blank utflod mens hun står) og "står" en ukes tid etter dette. Men det er selvfølgelig individuelle forskjeller så alt mellom to og fire uker er faktisk helt normalt (også at de blør hele tiden). Alt fra 1 til fire løpetider i året er vel også rimelig normalt, og det er gjerne rasetypisk (basenjien har f eks normalt bare en løpetid i året).

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden, men hvor lenge skiller dere hannhunder og tisper under løpetiden, dere som har begge deler? Symra er fem måneder nå, og jeg begynner så smått å grue meg... Pippin skal bo hos datter Sara, men hvor lenge bør han være der, og fra når, med en gang hun begynner å blø? Er det mange av dere som har dem sammen under løpetiden (under konstant oppsikt), og hvordan fungerer det?

Skrevet

Takk LinnKr. for svaret - så dette tidligere i dag og ble nærmest lattermild av all "gjetting"..

NÅ har jeg tid og mulighet til å svare, og er helt enig med LinnKr. - 8-12-14 dager med blod, så blir utfloden lysere (gjerne nørmest helt blank) og DA er tispen parringsklar i noen dager.

Selvsagt masse individuelle forskjeller, osv, osv..

Pippin&Symra - jeg lar mine hanner gå sammen med tispen ca 1 uka'. Helt til han(hannene) begynner å bli litt veeeldig interesserte i tispen (og flekkene etter henne inne og ute). DA skiller jeg dem helt ifra hverandre, og holder dem slik til jeg er rimelig sikker på at løpetiden er over. Dette ser jeg på blodmengden, men aller mest på hvor hoven tispen er på/rundt vulva (kjønnsorgan). Veeeldig hoven = IKke noen gutter i nærheten!

Men med sånn halvhysteriske gutter i hus, så er det ca 2 ukers adskillelse mellom dem - avlshannhunder tåler ofte litt lengre tid sammen med tispen OG være sammen med henne etterpå (dvs ca 1 ukes adskillelse).

Men man MÅ se an gutten sin, og ille la han stakkar'n gå og stresse seg opp i dagesvis pga lille-jenta, da.

Lykke til!

Susanne

Skrevet

Takk for svarene alle sammen:) Nå er jeg mye klokere enn det jeg var for noen dager siden:) I allefall når det gjelder løpetid:P

Skrevet
Ikke for å kuppe tråden, men hvor lenge skiller dere hannhunder og tisper under løpetiden, dere som har begge deler? Symra er fem måneder nå, og jeg begynner så smått å grue meg... Pippin skal bo hos datter Sara, men hvor lenge bør han være der, og fra når, med en gang hun begynner å blø? Er det mange av dere som har dem sammen under løpetiden (under konstant oppsikt), og hvordan fungerer det?

Det er vel veldig induviduelt, men hannhunden her i huset kunne ikke brydd seg mindre om tispa når hun fikk løpetid. Ïkke før dag 11, altså når hun sto.. Og på dag 11 dro vi på utstilling i tilllegg så da fikk jeg ikke satt bort noen av de, men hannhunden satte jeg bort på dag 13 og tok han hjem igjen på dag 17.

Skrevet

Jeg personlig syns det er vanskelig å si når løpetiden er over og tispen er "klar" for å få hannhunden tilbake. Ta Blaze, hun har jeg parret to ganger nå. En gang dag 15 og en gang dag 17.. Om jeg ikke husker feil nå så var det dag 15 parringen hun gikk tom. Jeg tar det som ett tegn på at hun står ganske sent for parring. Men hun stiller seg opp alt fra dag 7 da :rolleyes:

Det er fort gjort å få en tyv parring og er mann ikke erfaren nok til å se når tispen er klar og mulighet til å sende bort hannhunden på ferie så hadde jeg sendt ham bort fra dag 7 til 21.

Skrevet

Jeg holder min tispe unna hanhunder i 3 1/2 til 4 uker, har hørt om tisper som står 2 ganger når de ikke blir parret første gang de står; såkalt "Alfa"-tisper.

De aller fleste tisper jeg har hørt om står fra rundt 10 dagen.

I denne perioden blør de gjerne litt mindre.

Skrevet

Litt ot kanskje men..

Er det noen som vet når en tispe normalt mister løpetiden?

Jeg har en mix på 6 år og nå er det 7 mnd siden forrige løpetid. Frem til nå har hun vært ganske punktlig 6 mnd imellom..

Skrevet
Litt ot kanskje men..

Er det noen som vet når en tispe normalt mister løpetiden?

Jeg har en mix på 6 år og nå er det 7 mnd siden forrige løpetid. Frem til nå har hun vært ganske punktlig 6 mnd imellom..

Min tispe hadde løpetid til hun døde 13 år gammel. Ville nok regnet med at hun får løpetid snart...

Skrevet
Takk LinnKr. for svaret - så dette tidligere i dag og ble nærmest lattermild av all "gjetting"..

NÅ har jeg tid og mulighet til å svare, og er helt enig med LinnKr. - 8-12-14 dager med blod, så blir utfloden lysere (gjerne nørmest helt blank) og DA er tispen parringsklar i noen dager.

Selvsagt masse individuelle forskjeller, osv, osv..

??? Lattermild av all gjettingen?

Jeg skrev jo det samme som dere sier nå?

Det er jo ikke gjetting når en skriver om hvordan ens egen tispe løper?

Vi holder hundene våre skilt hele løpetiden til tispa når vi ikke er tilstede. Når vi er hjemme ligger de sammen i samme rom som oss, unntatt rundt de dagene tispa står, synes det er snillest mot hannhunden jeg..

Skrevet
Takk for svar. Jeg kommer ikke til å ta noen sjanser nei. Et par uker på besøk hos tante Sara går vel bra.

Gleder meg jeg! Da får jeg ha Pippin heelt for meg selv:)

Guest Just me!!
Skrevet

Er litt nysgjerrig på hvordan f.eks en helt vanlig familie (som ikke driver oppdrett) får til og ha han og tispe sammen, med tanke på løpetid. Jeg tror vi hadde slitt ganske mye med å plutselig sette bort Archie noen uker, hvis vi måtte det.

Kanskje vi må revurdere det med å ha tispe nestegang.. :)

Skrevet

Jeg tror jeg brukte et år på å gruble på det der, Archie. Jeg er heldig som har en voksen datter som gjerne vil ha Pipsemann på besøk et par uker (takk Sara!), men jeg tenker en del på alt som kan rote seg til. Løpetiden kan komme i jula f.eks, da skal jo Sara være hos oss, Pippin blir mer alene hos Sara, hun jobber mye. Hva om han blir urolig og bjeffete av alle lydene i en bygård (det tror jeg ikke men...)? Hvis det ikke fungerer at han er hos Sara må han på hundepensjonat, og det har jeg seriøse problemer med å se for meg at han vil trives med. Eller jeg kan bo med han i en campinghytte i nærheten :)

Eller kanskje det ikke blir noen problemer med at han bor hos Sara? Det er også en mulighet. :rolleyes:

Skrevet

Satte bort tispa mi i løpetiden jeg. Hanhunden ble helt skrullete og ulte likefordømt i tre uker enten tispa var der eller ikke. Men av hensyn til henne så ble hun satt bort til han ble kastrert. Var ingen som ville passe hormonbomba - forsåt det den som kan. :) Nå var han rimelig ekstrem da. Skal jeg ha hanhund sammen med tispe igjen så skal jeg ha så stor plass at det lar seg gjøre å skille dem fysisk med mer enn ei dør i mellom.

Skrevet
Satte bort tispa mi i løpetiden jeg. Hanhunden ble helt skrullete og ulte likefordømt i tre uker enten tispa var der eller ikke. Men av hensyn til henne så ble hun satt bort til han ble kastrert. Var ingen som ville passe hormonbomba - forsåt det den som kan. :) Nå var han rimelig ekstrem da. Skal jeg ha hanhund sammen med tispe igjen så skal jeg ha så stor plass at det lar seg gjøre å skille dem fysisk med mer enn ei dør i mellom.

Jeg har forsåvidt så stor plass, men begge hundene vil jo være der vi er...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...