Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid


miss-e

Recommended Posts

Vår tispe blør fra starten til hun står, som er helt på slutten av løpetida, i siste uken hvis jeg ikke husker feil? Litt omvendt av det Ulvinne skriver. :icon_confused: Etter at ståperioden er over, tror jeg ikke hun blør så mye. Hun har sin andre løpetid nå, så er vel kanskje litt tidlig å kikke etter mønstre da. Etter hva jeg har forstått/lært er det ofte sånn at tispene blør mindre (i mengde) de første par løpetidene - men det varierer vel kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i allefall ikke:( hun blør ikke sånn kjempe mye (spørs hva kjempe mye er da?), men det dryper litt, spesielt etter hun har vært ute å tisset.. Men om det varer i ca 3 uker må hun begynne å være ferdig om noen dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i allefall ikke:( hun blør ikke sånn kjempe mye (spørs hva kjempe mye er da?), men det dryper litt, spesielt etter hun har vært ute å tisset.. Men om det varer i ca 3 uker må hun begynne å være ferdig om noen dager...

Naboens tispe rant det av når hun hadde løpetid, feks når hun reiste seg etter å ha ligget en stund osv, og det har jeg hørt flere sier. At det drypper litt er vel ikke så mye, men de sier som sagt at de blør mindre de første par løpetidene. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer vel noen og skyter meg igjen men det får stå sin prøve..

"Normalt" (passer med de tispene jeg kjenner til i alle fall sånn ca) blør de vel en 8-14 dager (klarere men ikke blank utflod mens hun står) og "står" en ukes tid etter dette. Men det er selvfølgelig individuelle forskjeller så alt mellom to og fire uker er faktisk helt normalt (også at de blør hele tiden). Alt fra 1 til fire løpetider i året er vel også rimelig normalt, og det er gjerne rasetypisk (basenjien har f eks normalt bare en løpetid i året).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men hvor lenge skiller dere hannhunder og tisper under løpetiden, dere som har begge deler? Symra er fem måneder nå, og jeg begynner så smått å grue meg... Pippin skal bo hos datter Sara, men hvor lenge bør han være der, og fra når, med en gang hun begynner å blø? Er det mange av dere som har dem sammen under løpetiden (under konstant oppsikt), og hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk LinnKr. for svaret - så dette tidligere i dag og ble nærmest lattermild av all "gjetting"..

NÅ har jeg tid og mulighet til å svare, og er helt enig med LinnKr. - 8-12-14 dager med blod, så blir utfloden lysere (gjerne nørmest helt blank) og DA er tispen parringsklar i noen dager.

Selvsagt masse individuelle forskjeller, osv, osv..

Pippin&Symra - jeg lar mine hanner gå sammen med tispen ca 1 uka'. Helt til han(hannene) begynner å bli litt veeeldig interesserte i tispen (og flekkene etter henne inne og ute). DA skiller jeg dem helt ifra hverandre, og holder dem slik til jeg er rimelig sikker på at løpetiden er over. Dette ser jeg på blodmengden, men aller mest på hvor hoven tispen er på/rundt vulva (kjønnsorgan). Veeeldig hoven = IKke noen gutter i nærheten!

Men med sånn halvhysteriske gutter i hus, så er det ca 2 ukers adskillelse mellom dem - avlshannhunder tåler ofte litt lengre tid sammen med tispen OG være sammen med henne etterpå (dvs ca 1 ukes adskillelse).

Men man MÅ se an gutten sin, og ille la han stakkar'n gå og stresse seg opp i dagesvis pga lille-jenta, da.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men hvor lenge skiller dere hannhunder og tisper under løpetiden, dere som har begge deler? Symra er fem måneder nå, og jeg begynner så smått å grue meg... Pippin skal bo hos datter Sara, men hvor lenge bør han være der, og fra når, med en gang hun begynner å blø? Er det mange av dere som har dem sammen under løpetiden (under konstant oppsikt), og hvordan fungerer det?

Det er vel veldig induviduelt, men hannhunden her i huset kunne ikke brydd seg mindre om tispa når hun fikk løpetid. Ïkke før dag 11, altså når hun sto.. Og på dag 11 dro vi på utstilling i tilllegg så da fikk jeg ikke satt bort noen av de, men hannhunden satte jeg bort på dag 13 og tok han hjem igjen på dag 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns det er vanskelig å si når løpetiden er over og tispen er "klar" for å få hannhunden tilbake. Ta Blaze, hun har jeg parret to ganger nå. En gang dag 15 og en gang dag 17.. Om jeg ikke husker feil nå så var det dag 15 parringen hun gikk tom. Jeg tar det som ett tegn på at hun står ganske sent for parring. Men hun stiller seg opp alt fra dag 7 da :rolleyes:

Det er fort gjort å få en tyv parring og er mann ikke erfaren nok til å se når tispen er klar og mulighet til å sende bort hannhunden på ferie så hadde jeg sendt ham bort fra dag 7 til 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder min tispe unna hanhunder i 3 1/2 til 4 uker, har hørt om tisper som står 2 ganger når de ikke blir parret første gang de står; såkalt "Alfa"-tisper.

De aller fleste tisper jeg har hørt om står fra rundt 10 dagen.

I denne perioden blør de gjerne litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot kanskje men..

Er det noen som vet når en tispe normalt mister løpetiden?

Jeg har en mix på 6 år og nå er det 7 mnd siden forrige løpetid. Frem til nå har hun vært ganske punktlig 6 mnd imellom..

Min tispe hadde løpetid til hun døde 13 år gammel. Ville nok regnet med at hun får løpetid snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk LinnKr. for svaret - så dette tidligere i dag og ble nærmest lattermild av all "gjetting"..

NÅ har jeg tid og mulighet til å svare, og er helt enig med LinnKr. - 8-12-14 dager med blod, så blir utfloden lysere (gjerne nørmest helt blank) og DA er tispen parringsklar i noen dager.

Selvsagt masse individuelle forskjeller, osv, osv..

??? Lattermild av all gjettingen?

Jeg skrev jo det samme som dere sier nå?

Det er jo ikke gjetting når en skriver om hvordan ens egen tispe løper?

Vi holder hundene våre skilt hele løpetiden til tispa når vi ikke er tilstede. Når vi er hjemme ligger de sammen i samme rom som oss, unntatt rundt de dagene tispa står, synes det er snillest mot hannhunden jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Er litt nysgjerrig på hvordan f.eks en helt vanlig familie (som ikke driver oppdrett) får til og ha han og tispe sammen, med tanke på løpetid. Jeg tror vi hadde slitt ganske mye med å plutselig sette bort Archie noen uker, hvis vi måtte det.

Kanskje vi må revurdere det med å ha tispe nestegang.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg brukte et år på å gruble på det der, Archie. Jeg er heldig som har en voksen datter som gjerne vil ha Pipsemann på besøk et par uker (takk Sara!), men jeg tenker en del på alt som kan rote seg til. Løpetiden kan komme i jula f.eks, da skal jo Sara være hos oss, Pippin blir mer alene hos Sara, hun jobber mye. Hva om han blir urolig og bjeffete av alle lydene i en bygård (det tror jeg ikke men...)? Hvis det ikke fungerer at han er hos Sara må han på hundepensjonat, og det har jeg seriøse problemer med å se for meg at han vil trives med. Eller jeg kan bo med han i en campinghytte i nærheten :)

Eller kanskje det ikke blir noen problemer med at han bor hos Sara? Det er også en mulighet. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte bort tispa mi i løpetiden jeg. Hanhunden ble helt skrullete og ulte likefordømt i tre uker enten tispa var der eller ikke. Men av hensyn til henne så ble hun satt bort til han ble kastrert. Var ingen som ville passe hormonbomba - forsåt det den som kan. :) Nå var han rimelig ekstrem da. Skal jeg ha hanhund sammen med tispe igjen så skal jeg ha så stor plass at det lar seg gjøre å skille dem fysisk med mer enn ei dør i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte bort tispa mi i løpetiden jeg. Hanhunden ble helt skrullete og ulte likefordømt i tre uker enten tispa var der eller ikke. Men av hensyn til henne så ble hun satt bort til han ble kastrert. Var ingen som ville passe hormonbomba - forsåt det den som kan. :) Nå var han rimelig ekstrem da. Skal jeg ha hanhund sammen med tispe igjen så skal jeg ha så stor plass at det lar seg gjøre å skille dem fysisk med mer enn ei dør i mellom.

Jeg har forsåvidt så stor plass, men begge hundene vil jo være der vi er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...