Gå til innhold
Hundesonen.no

Topp 5 hunderaser


Lilleulv

Recommended Posts

1. Tibetansk spaniel. Stor hund i liten pakning! Aktiv, sjarmerende, morsom, klok og ikke minst utrolig kjærlig! (Er en grunn til at jeg har to stk.)

2. Border Collie. En fantastisk rase som jeg rett og slett elsker! (klarer ikke å gå nærmere inn på hvorfor!) Om jeg noen gang har tid nok til mosjon av en slik rase så skal jeg ha en BC. :lol:

3. Pommeranian. Liten og sjarmerende og ikke minst smart!

4. Finsk lapphund. Har bare møtt to av disse, men forelsket meg meget i dem.

5. Chihuahua. (Hadde jeg aldri trodd jeg ville ha, men jeg har forelsket meg i helt i min søsters lille langhårede Chi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

1. Newfoundlandshund - jeg er oppvokst med rasen, og jeg elsker de utrolig herlige og roligere vesene.

2. Aussie og kelpie

3. Basenji - veldig spesiell rase, som jeg har falt helt pladask for, nettopp fordi de er så spesielle

4. Staffordshire bull terrier - Modige, sterke hunder som elsker aktivitet. Trygge og sosiale

5. Malle - Veldig aktive, med på alt som skjer, passer ypperlig til alt jeg vil bruke mine hunder til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Border collie- Dette er og blir min rase rett og slett. Det er alltid full fart, og de er brukenes til alt. Jeg tror aldri jeg kommer til å finne en rase som er "bedre" enn denne :lol:

2. Tervuren- En terv fra rene brukslinjer er absolutt på ønskelisten.

3. Malinois- Er en rase med masse fart i, og den er alltid klar. Den er brukenes til det meste, og man slipper å kjede seg igjennom dagene. Malinois er en heltidsjobb, med for en flott rase!

4. Australsk kelpie- Mye av de samme som på de andre rasene.

5. Wippet- Kan man få finere sofapute? Dette må bare være en av de fineste rasene som finnes :)

(+Aussie fra gjeterlinjer, blue merle Sheltie og bruks Schäfer. Men der stopper det :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker livlige, lettlærte og sosiale hunder. Hundene kan gjerne ha litt egenvilje, men bør først og fremst være førerorienterte og samarbeidsvillige. Jeg er mer opptatt av at hundeholdet skal være trivelig og sosialt enn av "den store utfordringen". Foretrekker også hunder med en funksjonell kroppsfasong. Pga allergi er det begrenset hvilke raser jeg kan ha, men hvis vi ser på hva jeg liker må det vel bli disse rasene (i litt, men ikke helt tilfeldig rekkefølge):

- Bichon havanais

- Storpuddel

- Labrador

- Bearded collie

- Engelsk springer spaniel

Jeg syns også at portugisisk vannhund og lagotto er interessante raser. Skulle jeg satt opp listen etter hvilke hunder jeg syns er pene å se på, hadde den nok vært litt annerledes :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Toller: Perfekt størrelse, lettlært, nydelig utseende og passer til det meste. Den er utrolig utholden og blir med på alt:) Angrer ikke på at jeg kjøpte en Toller nei:)

2. Shiba: Igjen perfekt størrelse. Ikke for stor, ikke for liten. Utseende er utrolig vakkert. Passer min livsstil (tror jeg da). Skal ha en Shiba en gang i fremtiden.

3. Amstaff: Nydelige hunder. Liker amstaffen veldig godt. Størrelsen er igjen veldig bra og den har en stor personlighet.

4. Kooikerhund: Vakker hund igjen. Lettlært, størrelsen er bra, og den kan brukes til mye.

5. Brun labrador: Jeg liker retrieveren. Enkelt og greit fordi den er utrolig vakker og kan brukes til mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Flat Coated Retriever Kan brukes til alt, alltid glad og klar for nye oppgaver. Herlige, vimsete og rampete. Fin størrelse og pene å se på. Flat vil alltid være min yndlingsrase. :lol:

2)Groenendael Kjenner et par eksemplarer av rasen og har bare fått positive inntrykk. Noe kvikkere i både hode og kropp enn hverfall min flat :Laugh::) Utholden, våken, vakker og kan brukes til det meste. En dag blir det en Groenendael!

3)Shetland Sheepdog Min neste hund blir nok av denne rasen. Virker som en fin allroundhund og jeg tror en sånn kan passe meg bra.

4)Aussie og toller Delt 4.plass på disse to. De virker som flotte hunder. Hvertfall de jeg har møtt.

5) Pyrienisk Gjeterhund Face Rase, Pomeranian, Whippet, saluki, Greyhound, Border Collie, Tervueren... Delt femteplass mellom de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Belgisk Fårehund - Tervueren (og kanskje groenendael... men det er terven som er mitt hjerte nærmest) finner ingen andre hunderaser som tiltaler meg mer både utseendemessig og mentalt.

2) Borzoi - Mystisk og elegant... :lol:

3) Doberman - Vakre og artige hunder

4) Schäfer - har alltid vært glad i schäfer, siden jeg har vokst opp med rasen rundt meg, før jeg fant belgeren.

5) Italiensk mynde - om det noen gang skulle komme en liten rase i mitt hus, så er det den italienske mynden som tiltaler meg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Border collie ~ har alltid likt border collie, de er så flotte og har en bra størrelse. De kan brukes til det meste. De er bare helt flotte.

2. aussie / pyreneisk gjeterhund ~ disse to kommer likt. Flotte raser begge to, som kan brukes til det meste. Grei størrelse på begge to

3. pinscher ~ synes dem ligner på små dobermanner. De virker som noen nyskjerrige, hypre og glade hunder. Skikkelig skjønne

4. boxer / dobermann /schæfer ~ flotte hunder. Kan også være litt hypre. Smarte som kan brukes, viss du er en flink trener. osv

5. Andre gjeterhunder

Off. Det er så vanskelig og sette opp liste, siden jeg liker de fleste hunderaser. Men gjeterhunder ligger på topp, så liker jeg godt tyske hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, dette blir ikke lett.

  1. Delt førsteplass: Wheatenterrier og beardis. (Det er liksom derfor jeg har akkurat de to rasene da).
  2. Briard
  3. Tibetansk terrier
  4. Sydrussisk ovcharka (Alt for mye hund for meg, men det er lov å drømme)
  5. Delt femteplass: Dvergpincher (skrives det dvergpinsjer?) og manchesterterrier. Det finnes noen flere raser som kunne vært med å dele femteplassen, er litt svak for små glatthårete slanke hunder med dådyrblikk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dette blir vanskelig, men jeg gjør et forsøk :P

  • 1/2 - Aussie fra riktige linjer til mitt bruk, fine hunder, fin størrelse, litt mindre oversosial enn tolleren (:)), pene er de også
    1/2 - Groenendael, igjen fra riktige linjer til mitt bruk, liker at de er våkne og lettlærte, og de få jeg har møtt har vært kjempefine og stødige. Gleder meg til å se (og treffe) flere på Bjerke til helgen. :)
    3 - Berger des pyrenees a face race har aldri møtt noen, men ut fra det jeg har lest virker det som fine hunder.
    4 - Toller(!) faktisk... Jeg er veldig fornøyd med gemytt og arbeidsvilje hos Josie, og jeg ville ikke vært henne foruten for alt i verden, men det er som en del andre sier at det er en del sykdom og dårlig gemytt ute og går. Allergien hennes kunne jeg godt vært foruten... Mulig det blir en toller til med tid og stunder, men det blir nok ikke fra norske linjer.. Vi får se.. Det er uansett lenge til :P
    5 - Border collie, igjen fra riktige linjer som passer til mitt bruk kunne blitt bra en gang i fremtiden (når jeg ikke bor i blokk, har tid og lyst til å ha et rent arbeidsjern).

Sånn ser lista ut i dag,i hvertfall (beslutningsvegring vet ingenting om :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Strihåret dachs (standard) - minst to hunder i en liten robust pakke som tåler norsk natur og har plenty jaktlyst, og er like sta som eieren. Ingen depper lenge med en dachs i huset.

2. Engelsk Springer Spaniel (working) - virker som en veldig tiltalende multibrukshund med god nese.

3. Wachtelhund - litt det samme som ESS, ikke utbredt i Norge.

4. Engelsk setter - er en flott hund, men kanskje for aktiv for undertegnde og jeg driver ikke rypejakt så ville blitt feil, men flotte er de.

5. Labrador/Toller - liker jo retrievere men aner ikke hvilken av dem jeg liker best. Min samboer liker labradorer men jeg tror jeg ville hatt en av de tre første istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Basenji! Sjarmør og vandal. Hvem andre klarer den kombinasjonen? Her vil det nok alltid være noen slike i hus.

2. Sheltie. Energisk sprettball.

3. Shiba Inu. Minner meg om en langhåret Basenji.

4. Whippet. Yndige og elegante.

5. Corgi. Herlige små skapninger (på altfor korte ben)

Raser jeg liker. Men det kommer nok aldri til å komme noen fler enn de 2 første i hus på lang, lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig skal prøve ;) hehe!

1. Border Collie- De er så stilig, Kvikk, Utrolig flotte hunder:)<3

2. Schæferhund- Har alltid likt denne hunden så godt:) <3

3. Aussie- De er så flotte, <3

4. Berner Sennen- Syntes de er så herlige, sikkelig bamse:) <3

5. Samojed- Den flotte hvit pelsen da:), Nydelig <3

LItt vanskelig å skrive litt om de ;) hehe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lett da det kan variere litt, men ut fra dagen:

1. Australian shepherd -så klart! Fra de rette linjene er dette den ypperlige allroundhund, synes jeg. De kan brukes til alt, har høvelig størrelse og er pene å se på

2. En retriever Enten curly eller jaktgolden. Må antakelig ha en jaktgolden slik at det blir fart over agilitybanen. Til bruks er det jo ypperlig med en retriever for å få inn apporten lettere, samt at den gode sosiale biten til retrieverne tiltaler meg. Ja, og ikke minst, fraværet av vokt.

3. Alaska husky Skikkelig trekkhund :)

4. Jack russel terrier Utrolig praktisk med en liten agilityhund!

5. Malanois Fin allroundhund dette også, bare med en mer "naturlig" kropp enn aussien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sloughi - en vakker, sterk, elegant, rask, urgammel... sofapute! Ingen slapper av som en sloughi. De har bare to hastigheter: av og på. Og de er fullstendig, totalt, komplett trofaste og dedikerte til familien sin og vennene sine. De er også perfekte sengevarmere.

2. Boerboel - en seriøst avlet, frisk boerboel er vel noe av det mest vidunderlige man kan eie. Den går aldri mer enn 10 meter fra deg, og du kan gå trygt overalt - også midt i svarteste Oslo midt på natta. Det gir en deilig følelse av frihet.

3. Azawakh - en mynderase som knapt kan kalles tamhund, men som må være noe av det vakreste, villeste, og mest mystiske som finnes i hundeverdenen. Drømmen min (sannsynligvis uoppnåelig) er en azawakh direkte fra Mali i Afrika. Åh!

4. Amstaff - ingen er vel mer trofast og pålitelig enn en amstaff. Og kosete! Det er få raser jeg frykter mindre enn akkurat amstaffen. Er det overhodet noen rase med feilaktig rykte, så må det være den.

5. Borzoi - de er rett og slett bare så vakre at man blir matt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Før var det lett og nevne 5 raser ++ som jeg kunne tenkt meg. Men tiden forandrer seg og det gjør også behov.

Men uten noen spesiell rekkefølge er dette mine favoritter.

Boerboel- Utrolige flotte,herlige hunder altså! har passet og lånt et par stk av denne rasen og er helt betatt.

Whippet men også greyhound- en gang mynde, altid mynde?

fransk bulldog- liten str. mye hund og herlig personlighet :)

Men liker også, leonberger,nuffe,pyreneisk mastiff.. kunne vært deilig med en stor bamse som faktisk LIKER og være ute hihi.. til en forandring til mine "sofa puter" av noen whippeter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brukshundentusiast så må det for meg være brukshundraser...i tilegg så foretrekker jeg stående ører så da blir lista sånn...

1. Schäferhund -

må være fra brukslinjer, liker de grå, små og lette. Ingenting slår en stødig, driftsterk Schäfer :)

2. Hollandsk Gjeterhund, korthår -

værdens vakreste rase i mine øyne og hadde jeg funnet en sånn med ALT i så... :rolleyes:

3. Malinois -

Treffer jeg en virkelig god malinois blir jeg frista, spesielt når jeg ser de virkelig gode går lydighet...et vakkert syn!

4. Kelpie -

Litt for små i mine øyne, men absolutt en tiltalende rase, kanskje når jeg blir en gammel dame...

5. Tervueren -

En utrolig vakker rase...men litt for mye showdog rase desverre...som har mistet for mye av sine gode bruksegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet en rase som kan gjøre listen min komplett. Og faktisk får den plassen før vorsteheren. Sånn går det når man trener med schäferhundklubben og virkelig får se for en allsidig og flott rase schäferen egentlig er.

Så her er den reviderte lista mi. :)

Groenendael: På grunn av dens kjapphet/kvikkhet, årvåkenhet og vilje og evne til å lære og jobbe sammen med fører i tillegg til allsidigheten.

Malinois: Blir vel det samme som for gronnisen, bare at en malle gjerne er enda mer driftig.

Hollandsk Gjeterhund, korthåret: Igjen, det samme som for de to andre. Etter hva jeg har forstått er denne en mellomting mellom de to første? Kan for lite, men liker det jeg har lest og hørt om rasen.

Schäfer: Flotte, allsidige brukshunder. Den må ha en rett og fin rygg og være fra brukslinjer, og aller helst skal den være grå eller sort - synes de rett og slett er penere da.

Vorsteher, korthåret: Vel, kunne vel egentlig skrevet Varja her, vet ikke hvor rasetypisk hun er i oppførsel. Hun passer også under beskrivelsen til de andre, bare at hun har en anelse for mye jaktinstinkt for min smak.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Cocker Spaniel - Greie hunder. Liker egentlig alle spaniels. Kan bruke de til så mangt!

2. Golden Retriver - Bruks -, Agility -, Lydighets hund! Alt, denne rasen elsker jeg!

3. Wheaten terrier - Skal kanskje få meg en sånn en selv. En som er glad for å gå på tur.

4. Scnauzer - Synes de er morsomme. Tur og agility hunder. Litt lydighet også.

5. Stor puddel - Samme som golden ^^,

Egentlig er alle rasene på samme plass ^^, Men men. Sånn ser min liste ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...