Gå til innhold
Hundesonen.no

Hypokonder på hundensvegne


Recommended Posts

De siste 4 månedene har vi vært hos veterinæren med Mikey minst 1 gang i måneden. Først var det, greit nok, vaksinering. Deretter måtte vi ned og få trukket en tann som var knekt og som gjorde at han sluttet å spise. Så fikk han et sår som måtte sees på (stygt sår som ble betent og greier). Neste var at vi begynte å lure på om det var noe galt med ryggen hans så da fikk vi røntget den. Det viste seg jo at det er noe galt med ryggen hans (forkalkninger), så det var jo i grunn bra vi gjorde det... Men...

De siste 1-2 månedene har han klødd som besatt! På ryggen har han nå et par områder der mesteparten av det øverste hårlaget er borte og nedover beina er han tynnere i pelsen enn før. Jeg har tenkt og fundert på hva som kan ha forårsaket dette. Men jeg finner ikke noe som tydelig påvirker kløa hans. Fra før av var han jo stressa, men han begynte å klare å være rolig i de fleste situasjoner og vi så tydelig fremgang også i forhold til andre hunder og annet vi har hatt problemer med. Nå klarer han ikke ligge rolig i 5 minutter uten å klø seg frenetisk på et eller annet sted på kroppen.

Jeg tror jeg har gjort alt jeg kan gjøre selv i forhold til kløen hans: Vurdert fôr og lignende, sjekka for udyr i pelsen, hatt jevnlig børsting av han for å få av løse hår, tenkt etter om det er noe han får i seg som kan resultere i kløe osv osv.... Sannsynligvis burdte jeg bare ta en telefon til veterinæren og få bestilt en time til en sjekk av "hud og hår" og kanskje en blodprøve eller to om det er nødvendig, men jeg føler meg som en stor hypokonder på Mikeys vegne når jeg tenker på hvor ofte vi har vært der nede med han så langt i år...

Og hvis han feiler noe mer enn "bare" forkalkningene, om det er noe mere galt.. Hva er da riktig å gjøre? Er det riktig av meg å prøve å behandle det også sånn som vi prøver å hjelpe på de plagene han får av forkalkningene i ryggen?

Jeg vil ikke bli oppfattet som en overnervøs "tantete" hundeeiere som leter etter problemer hos hunden min . Jeg skulle ønske han var helt frisk og fin uten stress og vond rygg. Jeg skulle ønske jeg ikke følte meg som en hypokonder på hans vegne, men når folk som ikke ser han hver dag kommenterer at han har mindre pels på ryggen nå enn før. Når andre kommenterer kløinga hans, da kan det vel ikke være noe jeg innbiller meg?

Vi har en veldig ålreit veterinær og jeg er ikke i tvil om at hun vil ta en nøye undersøkelse av Mikey om jeg tar en prat med henne og forklarer greia, men akkurat nå føles det så idiotisk å skulle være nødt til enda en tur dit.... Sambo'n mener også det begynner å bli på tide med en tur til vet.'n, men også han føler at vi snart vel blir sett på som Kongsbergs mest hysteriske hundeeiere... Sikkert bare noe vi tror selv, men dog.... Gjør ikke saken noe enklere akkurat...

Dette var rotete, langt og desperat skrevet, men jeg må bare få noens syn på saken.. Jeg ønsker ikke annet enn å gi Mikey et så godt liv som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til vet. dere. Har snart klippekort hos vet. jeg og, og hos oss finner de ikke ut hva som er galt engang. Du har en hund med klare symptomer, det er ikke noen grunn til å føle seg teit da. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg godt igjen.

Min Lasse har vært utrolig mye til dyrlegen, pga nesemidd 3 ganger, lungebetennelse, bronkitt, trachea kollaps (han har heldigvis vokst dette av seg) og tre ganger iløpet av desember januar februar på grunn av mage/tarminfeksjon, han var så dårlig at veterinærene var redd for å miste ham. Hadde mange undersøkelser og mye medisiner.

Så hver gang han ikke er helt "på topp" får jeg helt fnatt.

Seb derimot, er heldigvis bare frisk som en fisk sålangt, og håper det fortsetter :icon_confused:

Ang den kløen til hunden din og mister pels.

Er dere mye ute i miljø der det er skabb? dette er jo ikke uvanlig.. dette er små midd som graver seg ned i huden til hunden, og forårsaker enorm kløe og hårtap. Hvis det er dette, og han får riktig behandling tidsnok, er ikke dette noe farlig :P bare noe jeg kom til å tenke på sånn i forbifarten.

er sikkert ikke dette, men uansett er det en god ide å dra til vet fortest mulig hvis hunden din klør slik som du sier.

kan jo bare være en forallergi for alt vi vet :P

er bedre å ta en tur ekstra til vetten en en for lite. tenker jeg hvertfall.. alt for at hundene mine skal ha det bra, selv om jeg til tider er alt for mye hønemor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til vetten!! Jeg har en typisk mandagshund som er hos vetten kanskje 1 gang i måneden, og sånn har det vart fra vi fikk han...

Pappilomavirus flere vet. besøk, kennelhoste 2 ganger, bitt av pittbull, sys sammen 2 vet besøk, kuttet av seg tredeputen og sys sammen 3 vet. besøk da han ikke ble bra. Rennende øyne, kjemisk kasterering,ørebettenelse, eksem, forhudskatar, diare over lengre tid, oppkast gjevnlig, kasterering, masse sykehus opphold, og nå ryggskade. Ofte vi må til vetten flere ganger på en skade/sykdom eller til en annen vet. da jeg ikke føler at behandlingen har fungert...

Føler meg som en sånn gæren mamma som påfører barnet mitt sykdommer for å få oppmerksomhet og sympati :icon_confused: Neida... Men dra å få en sjekk på hunden din, kløe er veldig irriterende for dem.. Tør ikke å tenke på hvor mye penger jeg har brukt på vet. besøk... huff, men hva gjør man ikke for de dyra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo kun din hunds beste. Og ikke vær redd for å virke teit, for det er mye bedre å få det sjekket ut hvis du har mistanker om at hunden din har plager. Hvis det ikke er noe spesiellt, så har du ihvertfall sjekket det ut. Man har et ansvar som hundeeiere, og virker hunden din syk, så må man ordne opp i det.

Dra til vetten og få tatt prøver av hunden. Kløing er ikke noe særlig, og kanskje det kan fikses lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å gå til veterinær en gang for mye enn en gang for lite. Jeg ville ikke ventet med å få ham sjekket for å si det sånn. Kan jo være våteksem? Ellers er jo allergi ikke akkurat sjeldent på rasen, så det skulle ikke forundre meg om det var noe i den kategorien. Eksem grunnet allergi, kan utløses av mange ting, som medisiner, omlegging i kosten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonia: Jeg tror nok ikke det er skabb. Vi er mye ute i skog og mark, men så vidt jeg vet er det ikke noe særlig skabb i området. Men det skader jo ikke å sjekke etter det også i tilfelle.. :icon_confused:

Emilie: Er det noen måte å se om det er våteksem på? Prøvde å søke litt på google, men fikk stortsett bare sykdomshistorier uten noe særlig info om hvordan en kan se om det er det det er... Ellers hadde jeg ikke blitt overrasket om det er noe allergi-messig...

Alle: Jeg ringer dyrlegen på mandag. Og krysser fingrene for å få time raskt. Takk for oppmuntrende ord om at vi ikke er alene om å løpe ned dørene hos veterinæren... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem vises vel vanligvis som sår på kinnene til hunden..? Det kan væske av de, og de blir større uten behandling, som går ut på fucidinsalve, bla. og antibiotika. Hår må barberes bort om de ikke faller av selv, for å få salven skikkelig på såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem vises vel vanligvis som sår på kinnene til hunden..? Det kan væske av de, og de blir større uten behandling, som går ut på fucidinsalve, bla. og antibiotika. Hår må barberes bort om de ikke faller av selv, for å få salven skikkelig på såret.

Har sett våteksem to ganger. En gang midt på sida til en new foundlender og den andre gangen på halsen til min egen hund, ingen av dem hadde noe i ansiktet. :icon_confused:

Min ble barbert hos veterinæren da vi var og fikk medisiner, resten av håret i området datt av da såret begynte å gro skikkelig. Det så rett og slett ut som et stort, væskende sår. Det var ganske stort fordi jaktdekkenet hadde gnaget på det en hel helg de var på prøve uten at gubben hadde sett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er store væskende sår som kjennetegner våteksem kan jeg si med stor sikkerhet at det ikke er det han har. Huden er helt tørr og fri for sår.... Men klø gjør han konstant.... Ser det har begynt å påvirke det generelle stressnivået hans igjen også.. Uff, jeg liker ikke dette..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie: Er det noen måte å se om det er våteksem på? Prøvde å søke litt på google, men fikk stortsett bare sykdomshistorier uten noe særlig info om hvordan en kan se om det er det det er... Ellers hadde jeg ikke blitt overrasket om det er noe allergi-messig...

Leste han nok ikke har symptomer på våteksem. Men uansett, som det nevnes vises eksemet som væskende større eller mindre områder på kroppen. Huden er irritert og rødlig, og de angrepne områdene klør. Eksemet kan sette seg hvor som helst på hunden, det begrenser seg ikke bare til kinnene. Mange hunder behandles med fucidinsalve som smøres på områdene med eksem, mens andre hunder med mer omfattende plager behandles med antibiotika i tablettform. Pelsen min klarte seg forøvrig med en enkel behandling av en løsning med desinfiserende klorhexidin, Hibi Scrub, fåes kjøpt reseptfritt på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett våteksem to ganger. En gang midt på sida til en new foundlender og den andre gangen på halsen til min egen hund, ingen av dem hadde noe i ansiktet. :lol:

Min ble barbert hos veterinæren da vi var og fikk medisiner, resten av håret i området datt av da såret begynte å gro skikkelig. Det så rett og slett ut som et stort, væskende sår. Det var ganske stort fordi jaktdekkenet hadde gnaget på det en hel helg de var på prøve uten at gubben hadde sett det.

Jeg har sett våteksem tre ganger, to ganger på samme hund. Men det var på begge hundene på "kinnene" (ikke ansiktet, men nærmere halsen på et vis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vært hos veterinæren. Hun vi vanligvis bruker er på ferie, men en ung og ny utdannet vikar gjorde sitt beste for å svare på alt vi hadde av spørsmål. Jeg er ikke helt sikker på at jeg er 100% fornøyd, men vi har hvertfall begynt å undersøke hvorfor han klør.

Veterinæren tok prøver av hud og pels og tittet på det i mikroskop. Det ble ikke funnet noen parasitter så vi kan mer eller mindre se bort i fra det som årsak til kløen. Det er heller ikke noen form for eksem eller utslett av noe slag. Ingen stikk, sår, bitt eller andre lignende irritasjoner heller... Det neste hun mente vi burde gjøre er å prøve ut et spesialfôr i 5-6 uker for å se om det kan være fôrallergi som jo er det som er mest sannsynlig på dette tidspunkt. Men..

Da vi røntget ryggen hans for en månedstid siden ble vi anbefalt å bytte til Hills j/d spesialfôr da dette ofte hjelper på hunder med forkalkning. I tillegg skulle vi begynne på Cosequin. Helt ærlig har jeg ikke sett noen bedring på ryggen hans i det hele tatt på den måneden han har gått på Cosequin. Med tanke på dette mente veterinæren at det ikke vil ha noe for seg å sette han på j/d-fôret da dette stortsett inneholder samme virkestoffer som Cosequin. Men da blir jeg litt usikker på om det er noen vits i å prøve allergifôr, for han har tydelig veldig vondt i ryggen til tider.. Selv med Rimadyl innabords... Og hvis hverken Cosequin eller j/d hjelper, hva skal vi da prøve for ryggen hans? Betyr det da at det er en "lost cause" å prøve?

Må si at jeg egentlig er mer forvirra og fortvila enn opplyst og beroliget etter dagens veterinærbesøk.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei.. det beste er jo å komme hjem fra vet med mer fred i sjelen enn da en dro hjemmefra!

Men vedr. parasitter... er det bare via mikroskop de kan sees? Jeg ville nå tro at en blodprøve kunne fortelle litt mer gjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vært hos veterinæren. Hun vi vanligvis bruker er på ferie, men en ung og ny utdannet vikar gjorde sitt beste for å svare på alt vi hadde av spørsmål. Jeg er ikke helt sikker på at jeg er 100% fornøyd, men vi har hvertfall begynt å undersøke hvorfor han klør.

Veterinæren tok prøver av hud og pels og tittet på det i mikroskop. Det ble ikke funnet noen parasitter så vi kan mer eller mindre se bort i fra det som årsak til kløen. Det er heller ikke noen form for eksem eller utslett av noe slag. Ingen stikk, sår, bitt eller andre lignende irritasjoner heller... Det neste hun mente vi burde gjøre er å prøve ut et spesialfôr i 5-6 uker for å se om det kan være fôrallergi som jo er det som er mest sannsynlig på dette tidspunkt. Men..

Da vi røntget ryggen hans for en månedstid siden ble vi anbefalt å bytte til Hills j/d spesialfôr da dette ofte hjelper på hunder med forkalkning. I tillegg skulle vi begynne på Cosequin. Helt ærlig har jeg ikke sett noen bedring på ryggen hans i det hele tatt på den måneden han har gått på Cosequin. Med tanke på dette mente veterinæren at det ikke vil ha noe for seg å sette han på j/d-fôret da dette stortsett inneholder samme virkestoffer som Cosequin. Men da blir jeg litt usikker på om det er noen vits i å prøve allergifôr, for han har tydelig veldig vondt i ryggen til tider.. Selv med Rimadyl innabords... Og hvis hverken Cosequin eller j/d hjelper, hva skal vi da prøve for ryggen hans? Betyr det da at det er en "lost cause" å prøve?

Må si at jeg egentlig er mer forvirra og fortvila enn opplyst og beroliget etter dagens veterinærbesøk.... :)

Mitt tips; sett ham på et allergifôr, gi ham Rimadyl og nyt sommerdagene med ham. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vedr. parasitter... er det bare via mikroskop de kan sees? Jeg ville nå tro at en blodprøve kunne fortelle litt mer gjerne?

Tja, si det... Vi snakket om å ta blodprøve i fremtida en gang, men det var med tanke på allergitesting av blodet. Vikar-vet'n mente det ikke var "nødvendig" før vi hadde testet han på allergifôret og sett om det hjelper... Jeg vet ikke om de kan se flere parasitter i blodet, hun sa hvertfall ikke noe om det.. Så da var det bare hud- og pelsprøver som ble tittet på i mikroskop.

Mitt tips; sett ham på et allergifôr, gi ham Rimadyl og nyt sommerdagene med ham. Lykke til.

Takk... Høres ut som det mest fornuftige forslaget i grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med både RC sitt hypo allergenic for og hills sitt ultra allergeen freefor på min tidligere kløende pelsball. Jeg fikk også beskjed om at det kunne ta opp mot 6-8 uker før jeg så den helt store endringen, men her gikk det bare en drøy uke før kløingen var nesten helt borte. Så klarer dere å få bukt med smertene i ryggen så er det absolutt verd å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Var i går, 28.08.2007, hos en dyktig veterinær som blant annet er veldig flink på skjellett og hudlidelser. Da viste det seg at Mikey ikke har forkalkninger allikevel, men en eller annen form for skade i ryggen. Det påvirker i all hovedsak høyrebakbein og gjør tydelig vondt for han. Kløen er sannsynligvis (heldigvis!) ikke allergirelatert, men en bieffekt av at han har mye vondt i ryggen sin. Avledning av smerte rett og slett...

Veterinæren ga oss mer eller mindre to valg: 1. prøve og feile med flere behandlingsmetoder, blant annet kiropraktikk og kanskje akupunktur. Ny smertestillende. Og (hvis jeg vinner i lotto) CT eller MR av ryggen for å finne nøyaktig hvor problemet er. 2. La ha slippe...

Dagen i dag har gått med til mye tenking. Mange tårer. Og absolutt ingen avgjørelse. Det føles som at jeg gir opp hvis jeg velger alternativ nr 2. Jeg vet det egentlig ikke er sant siden mer eller mindre hvert våkne sekund det siste 1 1/2 året har gått med til trening, veterinærbesøk, besøk hos adferdsspesialister, mer trening og andre Mikey-aktiviteter. Lommeboka har vært tømt til hans behov flere ganger (og jeg gjør det igjen uten å nøle), men fremgangen er virkelig ikke som den burdte vært.

Snakket med en hundefyr som blant annet driver med bruksschæferoppdrett (og sammarbeider endel med Østlie) og fikk han til å se på Mikey. Hans ærlige vurdering var stortsett "Den bikkja skulle vært skutt, for mer stressa dyr skulle en lete lenge etter". Og jeg kan ikke si jeg er veldig uenig med han. For stresset til Mikey er beundringsverdig høyt.

Hvis noen har lyst til å si at jeg skulle aldri tatt han til meg, så go ahead. Jeg har allerde innsett det... Men nå er det ikke så mye annet å gjøre enn å ta riktig valg for fremtiden hans. En avgjørelse jeg ikke ønsker å ta, men ikke slipper unna... Det er en liten stemme bak i hodet mitt som sier at jeg bør innse at Mikey aldri vil bli så bra som han burdte blitt, men så er det også den håpefulle, naive stemmen som sier at kanskje, kanskje kan du finne en løsning... Gudene veit... Jeg veit ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...