Gå til innhold
Hundesonen.no

Når klippe klør?


Ulvinne

Recommended Posts

Shih tzu tispa her har nettopp fått et lite kull på to valper.

De er i dag 1 uke og 2 dager gamle. Jeg har merket at klørne dems begynner og bli ganske lange og skarpe, burde jeg klippe nå eller vente?

Tenker da mest på at tispa blir sår av at de klorer henne rundt pattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at man ikke burde bruke "neglklippere" for mennesker på valper når de er blitt 8 uker gamle. De klemmer negelen, og det kan være ubehagelig og i værste fall vondt for valpen. Vil tro det beste er å bruke en ordentlig klosaks som kutter kloen og ikke "klemmer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :D

Kan jeg bruke en vanlig klipper jeg bruker på meg selv i starten eller burde jeg kjøpe en liten hundetang?

De første ukene er det vesentlig enklere å klippe små valpe-negler med en vanlig negl- saks til mennesker (evt. annen liten saks). Vanlige kloklippere blir for store og klumpete, og det blir vanskelig å se hvor mye du faktisk klipper av, samtidig som at en liten valpenegl ikke yter den motstanden som er nødvendig for bruk av slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

På puddlene husker jeg vi brukte potesaks, siden neglene er veldig myke på den tiden :D

Jeg ville kjøpt en klosaks beregnet til bruk på kanin/marsvin. De er små og skjærer veldig bra på små klør. De skal finnes i alle dyrebutikker. :)

Jeg har selv hatt kanin, og en slik klosaks blir altfor stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales saks eller klipper? om jeg skal bruke slik som er beregnet på mennesker..

sorry om jeg har tungt for det men vil være nøye så jeg ikke gir valpene dårlig erfaring med kloklipp fra dag 1 liksom. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På puddlene husker jeg vi brukte potesaks, siden neglene er veldig myke på den tiden :D

Jeg har selv hatt kanin, og en slik klosaks blir altfor stort.

Det finnes såklart forskjellige typer. Det er de som fint kunne klipt en voksen hund også. Jeg mener den 'typen' som er mindre enn 5 cm ca. :) De er mindre og bedre enn de saksene som er for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...