Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpens lek med større hunder.


MarieR

Recommended Posts

Ask og Stella leker som regel veldig bra sammen, men av og til blir Ask litt for ivrig, og da blir han litt mer voldsom. Han har skjelden lekt med så små hunder / valper, så han "vet ikke helt hva han gjør". Stella sier i fra de gangene det blir for voldsomt, og hun har fri tilgang ut og inn av hundegården (hun løper under) så hun kan enkelt gå unna. Men vil en valp gjøre det? Vi ser jo at hun gjør det, men hun løper inn igjenn med en gang, og om Ask avslutter leken, starter Stella den igjen. Til nå har vi følgt med dem og bedt Ask ta det litt mer med ro når han blir for ivrig, og det funker, men Stella må jo lære seg å si fra selv også.

Hva er deres erfaringer med å la valpen leke med større hunder? Hvordan gjør dere det? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller fortsatt Pippin og Symra hvis leken blir for voldsom. Oppdretteren til Symra sa at hun alltid hadde valper under seks måneder under oppsikt når de var sammen store hunder, hun var spesielt på vakt mot kraftige dulter.

I tillegg føler jeg at Pippin må skjermes mot den lille plageånden av og til, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei min lille tass lekte sammen med en dvergdachs når han var ca 9 uker gammel. Altså nå er ikke dvergdachsen større, men da var Theo ca 1 kg og den andre hunden over 5 kg og det hun synes var morro var å sette seg oppå min lille bølle. Hehe vi fulgte veldig godt med under denne leken, heldigvis var den andre hunden flink til å høre når min sa ifra om at det ble voldsomt. Itillegg fant min ut at han kunne komme seg unna, ved å rettogslett gjemme seg under sofaen eller terassen (dette vekka jo litt instinkt i dachsen da) :icon_cry:

Min valp gikk/går unna men ikke sikker på om dette gjelder alle, tror nok et er lurt å følge med uannsett, fordi det som i ditt tilfelle gikk Theo ganske fort på med nytt mot i racerfart for mer lek:)

Kanskje ikke det beste eksempelet jeg kommer med her da siden det er snakk om lek med betydelig større hunder, men det er det eneste jeg har å komme med her så jeg tenkte :why not :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at en valp vil si ifra hvis det blir for voldsomt, men en annen ting er om den slutter å leke når den er blitt for trett.. Dette henger ikke nødvendigvis sammen.

Jeg ville nok holdt et godt øye med lekingen, latt dem styre seg selv- men samtidig skilt dem når jeg mener det er på tide for valpen å roe seg helt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster (38kg) og Decoy (da 5,2kg) lekte egentlig bra sammen, Buster er jo ganske forsiktig...

Men vi gjorde det slik at de fikk leke en stund så skilte vi de med å dele stua i 2, så fikk de sove eller tyggebein eller noe sånt... er vel egentlig litt slik vi gjør det nå også, men nå leker de ikke så lenge om gangen uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller Blomst og Twinki hvis leken blir for voldsom. Twinki kan "ta litt av" enkelte ganger, og Blomst vet heller ikke når hun skal gi seg. Jeg vil ikke ha skada valp :D

Jeg pleier å skille min vekk fra andre store hunder eller valper av stor hunderase, da jeg ser at min ikke gir seg selv i trøtt tilstand. Fungere rbra å gi valpen en time out. Men også holde den andre i bånd evt. Slipper aldri min sammen med en uvøren valp på 8-9 mnd eller et / to år (spørs hvor moden dem er) Men de er ofte veldig uvøren i lek. Selv om de ikke mener noe med det, kan de fort skade en liten valp.

Så kontrolert lek er jeg for. Man skal ikke sy puter under amrnee på valpen/hunden. MEN er noe som heter sunnfornuft også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva dere "stresser" med jeg. Emma veier 3kg og hun har som regel full kontroll over alle hunder hun møter, om de veier 10kg eller 50kg. Det er helt sprøtt å se på. :) Hun har truffet utrolig mange hunder oppigjennom valpetiden sin, og ALLE har vært mange ganger større enn henne... -Og det har aldri vært noe problem. Store valper har vi vært ekstra oppmerksomme på, men også det har gått over all forventning. Emma bruker hundespråket sitt aktivt og de aller, aller fleste hunder respekterer henne. Gjør de ikke det, så går vi derifra. Ikke værre enn det. Hun kommer med noen pip hvis den andre er for vilter eller for "all over the place" - og det har faktisk alltid blitt respektert. :D

Neste hunden min blir å veie dobbelt så mye som Emma (og kanskje mer til) som bare 8 uker gammel, men jeg er ikke bekymret i det hele tatt. Jeg blir nok å må styre valpen litt i begynnelsen da valper ikke alltid er like klar over hvor store de er, men jeg er overbevist over at det blir å gå seg til utrolig fort. Det har det alltid gjort med andre hunder i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At valpen har kontroll er en ting, men at den større / voksn hunden har det er en annen.

Jeg er ikke stresset eller bekymret, men ikke søren om jeg slipper den to kg lille valpen inn til den 18 kg større hunden, som ikke leker med valper hver dag, uten tilsyn. :D Jada hun sier fra, og han svarer deretter (han gir seg), og om bare et par uker kanskje kommer jeg til å "slappe mye mer av" med de to sammen, men for tiden er de bare sammen på disse lekestundene fordi ask er ute og Stella inne. De er ikke sammen hele tiden, og da tar det lenger tid og bli kjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei såklart burde man ikke slippe valpen sammen med større (lekne) hunder uten å passe på! Jeg var nok mye mer bekymret for akkurat dette helt i begynnelsen jeg også når jeg tenker meg om, men etter å ha hatt Emma en stund og blitt kjent med henne og "lært meg henne" og reaksjonene hennes så har jeg alltid slappet av i møte med større hunder. En ting er jo at de små faktisk er små, men de har også utrolig mange fordeler med størrelsen sin. De er f.eks myyye raskere til beins enn store hunder. :D -og glipper derfor lett unna store labber for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Man skal IKKE legge ansvaret på at den lille skal klare å si ifra. Noen hunder er voldsomme av seg, og da skal man være forsiktig når man slipper den sammen med en liten hund. Det den store tåler ikke nødvendigvis den lille. Og ja, de små er raske. Men det finnes større hunder som er raskere. Jeg syns det er dumdristig å stole på at den lille alltid skal klare å passe på seg selv.

Med mine har det ikke vært noe problem. Den store tar hensyn og passer godt på den lille. Men det er IKKE en selvfølge at alle hunder gjør det, så pass på de små. Jeg ville bare tatt det rolig og lært den store hva som er ok, og hva som ikke er det.

Jeg syns det er smart at buhund-jenta velger å forsikre seg at alt går som det skal, og jeg er sikker på at det vil gå kjempefint. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke en valp leke ukritisk med voksne hunder jeg, uansett om de er omtrent like store eller en er diger og en er liten. En valp klarer neppe å begrense seg selv, og en voksen tar ikke nødvendigvis hensyn, så da må jo jeg bestemme da, både hvor lenge og hvor voldsomt de får leke..

Jeg går heller ikke ut fra at alle voksne hunder er overbærende med en liten hai som bruker de som tyggeleke i en evighet heller, får de (de voksne) ikke fred, så kan de bli så sinte at de tar i for mye, og jeg ser ikke noe poeng i å sjanse på det når det eneste jeg trenger å gjøre for å forhindre det, er å være tilstede og bryte inn om det blir for hett. Selv ikke i dag, hvor yngstemann veldig straks er året gammel, får de herje så lenge de vil, yngstemann er en ordentlig plageånd, og eldstemann skal ikke trenge å bli sint for å slippe unna henne - da ordner jeg heller opp sjøl.

Det er heller ingen av jentene her som får herje altfor mye med shibaen til ei venninne, selv om jeg veit at hun "klarer seg sjøl" om hun må. Det er ufint at hun skal måtte fikse det sjøl med hunder som er dobbelt så store som henne, selv om hun er kjapp og alt det der - hun veit rett nok ikke at hun er halvparten så stor, men OM det skulle bli alvor (og det kan man aldri vite sikkert at det ikke blir, selv hunder kan miste beherskelsen på en dårlig dag, liksom), så har hun liksom ikke så veldig mye å stille opp med i forhold, og igjen - det eneste jeg trenger å gjøre for å forhindre noe, er å være der og gå i mellom om det skulle være noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting å tenke på er jo også at dersom en liten valp blir vant til å leke veldig voldsomt vil den gjerne fortsette sånn når den selv er voksen, og på den måten være litt vel røff i omgangen med hunder som er mindre enn seg selv. :D

Nå har jo plutselig Cane vokst seg større enn Varja, men da han var mindre forsøkte jeg alltid å passe godt på når de lekte sammen. Vi har alltid satt grenser for leken deres og stoppet dem før Cane ble 'oversliten', Varja irritert eller før det skulle utvikle seg til litt vel voldsom lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt for lett å stole på at den voksne hunden tar hensyn til valpen, Pippin gjør ofte noe som er skikkelig vondt på meg, selv om han absolutt ikke mente det. (Tråkke midt på puppen min når jeg ligger på sofaen f.eks :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...