Gå til innhold
Hundesonen.no

k-test, funksjonsanalyse og mentaltest


Benedicte

Recommended Posts

Hva er aldersgrensene på disse? Hvilke er tøffest, og hvilke er mildest?

Jeg har tenkt å teste aussien min, og vet at hun har veldig bra mentalitet. Hun er derimot ikke særlig skeptisk til ting, og er det ikke slik at hundene skal være litt skeptisk til figurantene og "spøkelsene"? Får man trekk dersom hunden løper rett bort for å hilse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-test: Hunden må være fylt ti måneder, ingen øvre aldersgrense. En veldig kort og enkel test med momentene:

1. Tilgjengelighetsprøve

2. Passiv figurant

3. Overraskelse/lydpåvirkning

4. Visuell påvirkning. Plutselig tilsynekomst av figurant som beveger seg hurtig på skrå bort fra hunden

5. Skuddprøve

FA: Hunden må være mellom 22 og 48 mnd for å delta. Denne testen er mer kompleks, og formålet er å finne ut om hunden har visse kvaliteter som er kjekke i forbindelse med avl og innlæring. En FA har følgende moment:

Avdeling 1. Momentene 1 - 4

Test av ikke stressende funksjoner uten aggressive innslag. Momentene skal ikke gjennomføres slik at hunden opplever trussel

Avdeling 2. Momentene 5 - 8

Overraskelser og konfliktsituasjoner. Overraskenlsen må ikke komme så tidlig at hunden ikke vinner å ta opp evt. forsvar eller at effekten uteblir. Utløses ikke lengre enn 3 m fra hunden

Avdeling 3. Momentene 9 - 11

Situasjoner med aggressive innslag. Påvirkningen avsluttes tildsnok så ikke avreaksjonen vanskeliggjøres, dvs at trusselen opphører 4 m fra hunden

Avdeling 4. Moment 12

Situasjon med skuddløsning

1. Tilgjengelighet

2. Lekelyst

3. Jaktlyst

- del 1 - jaktlyst

- del 2 - gripeevne

4. Jaktkamp - stort bytte

5. Førertilknytning/koordinering

6. Førertilknytning/koordinering med forstyrrelse

7. Overraskelse

8. Lydfølsomhet

9. Sosial kamplyst

10. Dominans

11. Forsvarslyst

12. Skuddprøve

MH: Hunden må være mellom ti måneder og tre år. Dette er også en mer kompleks test enn K-test. Forskjellen fra de to andre er (såvidt jeg har fått med meg) at man beskriver hundens atferd framfor å analysere den. Momenter:

1. Kontakt - beskrive hundens evne til å ta kontakt med og besbvare kontaktadferd fra fremmende mennesker

2. Lek - beskrive hundens reaksjoner i forbindelse med lek med gjenstand

3. Jakt - beskrive hundens lyst til å forfølge et bytte og gripe det

4. Aktivitetsnivå - beskrive hundens reaksjoner i en situasjon der forventet aktivitet uteblir

5. Avstandslek - berskrive hundens evne til å oppta aktivitet/samarbeid med fremmed person på avstand fra fører

6. Overraskelse - beskrive hundens reaksjon i forbindelse med visuell overraskelse

7. Lydfølsomhet - beskrive hundens reaksjon i forbindelse med overraskende lyd

8. Spøkelser - beskrive hundens evt. redsel og lyst til å vise trussel/aggressivitet overfor et objekt som nærmer seg langsomt

9. Lek - å avdekke om hundens lekelyst har endret seg under gjennomføring av prøven

10. Skuddprøve - berskrive hundens reaksjon i forbindelse med skuddløsning

En K-test er altså den minst komplekse, men den gir heller ikke noe dypere bilde på hundens mentalitet. At hunden ikke er skeptisk vil ikke trekke ned, i alle fall ikke slik jeg har forstått det. Det er vel skeptiske hunder man vil unngå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! Men hunder bør da være utstyrt med litt sunn fornuft, og når de da møter et spøkelse i skogen BØR de være skeptiske? Jeg vet ikke ennå, det kan godt hende hun bjeffer litt, men tviler på at det er noe mer skepsis enn det.

Da er hun altså gammel nok til MH test og K-test, tror jeg vil teste henne på begge deler. Men er det dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, er hun for gammel?

Har hørt at funksjonsanalysen ikke er særlig "vennlig", og vet ikke om jeg vil utsette hunden min for det. Er den vanskelig å bestå? Trodde den bare var vanlig for litt tøffere raser som schæfer, rottweiler, dobermann osv..? Hvis ikke vil jeg prøve den når hun er gammel nok.

Hva mener de med dominans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er for gammel for MH nå. Og FA rekker vi akkurat. En måned før hun blir 4. Ja FA er litt tøff ja har jeg hørt, men de bryter hvis de ser at hunden takler dette dårlig. Syns det er en flott måte på å se hva som er i hunden og hvordan hunden takler dette. Om min hund består er jeg usikker på, men det skal bli veldig spennende å se uansett. Jeg anbefaler for deg hvis du er litt usikker, å ta en K test først og så en MH.

Litt usikker på hva de legger i ordet dominans i denne sammenhengen. På K-testen var det all slags raser, og MH mener jeg alle har godt at å bli testet på. FA er mer bruksrelatert /tjeneste relatert virker det som, derfor disse "klassiske" rasene. Du kan jo skrive mail eller kontakte de som arrangerer slike testen og høre hva de mener om å teste en slik rase du har.

Kunne godt ha tenkt å ta en MH istedet, men siden jeg ikke rakk det, får jeg bare trø til på FA. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vida tok MHen da hu var 2.5 år. Hu var vel noe for gammel av hva som er ønsket, men det gir jo en pekepinn på hvordan hunden reagerer, og man kan se utviklinga i forhold til en senere FA/Korning.

Nirm (BC) har forøvrig bestått FA i Norge. Så det er ikke bare type schäfer, rottis, dobermann etc som kan bestå den. En hund som er skrudd sammen riktig i hodet bør ha en reell sjanse å bestå denne etter min mening. Hundene har jo lov til å reagere på det som skjer i løypa, men de skal jo avreagere også. Og avreaksjon er jo et must at hunder har...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For MH (mentalbeskrivelse hund) må hunden være 12 måneder, men det er ingen øvrig aldersgrense. Ved metaltest (MT) må hunden være mellom 18-24 måneder. Øvelsene er litt annerledes i de to testene. Ved karaktertest må hunden være fylt 10 måneder.

Hundene trenger ikke være skeptisk til "spøkelsene", og figurantene. Dere vil få poeng utgitt fra en skala, ingen trekk for at hun springer bort å hilser. Jeg ville ha tatt MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Dytter opp denne gamle tråden.. Hvor får man tatt mentaltest? Jeg bor i en liten by (kr.sund) og det er ikke så stort hundemiljø her.. Og har aldri hørt om noen som har tatt det på hunden sin her.

Er Groenendael en rase som blir mye testet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Spør du meg er sorting en rase som BURDE testes, og det blir vel gjort av noen mens andre blåser i det. Jeg syns absolutt du burde prøve å få meldt hunden din på en mentaltest! :)

Og du baserer det på hva?

Hvorfor bør akkurat groen testes? Og hva slags test? Og hvorfor akkurat den testen?

Ser frem til å høre dine argumenter om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du baserer det på hva?

Hvorfor bør akkurat groen testes? Og hva slags test? Og hvorfor akkurat den testen?

Ser frem til å høre dine argumenter om dette.

Fordi det tydeligvis er meget populært for tiden å syns at alle belgerne er dårlig mentalt...

Det er da ikke bare groen som bør testes da i såfall?! det er jo mange andre raser som har en dårligere over-all mentalitet enn belgerne?!

Men hva andre som ikke har hatt belger, eller har truffet en og annen belger, syns, er meg egentlig revnende likegyldig :) I love my breed, og sånn kommer det ALLTID til å være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Fordi det tydeligvis er meget populært for tiden å syns at alle belgerne er dårlig mentalt...

Det er da ikke bare groen som bør testes da i såfall?! det er jo mange andre raser som har en dårligere over-all mentalitet enn belgerne?!

Men hva andre som ikke har hatt belger, eller har truffet en og annen belger, syns, er meg egentlig revnende likegyldig :) I love my breed, og sånn kommer det ALLTID til å være...

Jeg treffer både hyggelige og ikke hyggelige belger jeg, og jeg har min mening om tester .............. men jeg må nok si at jeg synes at når man kommer med uttalelser som frøkna oppi her så bør man kunne komme med vettuge argumenter for hvorfor, og hva det gjør og hvilken betydning det har osv. - For meg misstenker at vedkommede har filla peiling på både tester og belgere sånn grenerelt liksom........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh nei, fordi det er en BRUKShund som er nokså populær appåtil - som eies av både unge, eldre og barnefamilier. Voldsomt som dere hopper i taket når noen nevner rasen deres og testing!

Sånn forøvrig så syns jeg flere skulle testet kullene sine (MH) når kullene er rundt 1årsalderen. Flere oppdrettere skulle arrangert MH for kullene sine. Ikke bare valpekjøpere som tjener på det. :)

Men det er nå MIN mening, og den blir antagelig der fremover også.. Mentaltester ER et utrolig godt redskap, både for oppdrettere og nyskjerrige valpekjøpere som bryr seg litt mer om mentaliteten til hunden sin enn andre kanskje gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ehhh nei, fordi det er en BRUKShund som er nokså populær appåtil - som eies av både unge, eldre og barnefamilier. Voldsomt som dere hopper i taket når noen nevner rasen deres og testing!

Sånn forøvrig så syns jeg flere skulle testet kullene sine (MH) når kullene er rundt 1årsalderen. Flere oppdrettere skulle arrangert MH for kullene sine. Ikke bare valpekjøpere som tjener på det. :)

Men det er nå MIN mening, og den blir antagelig der fremover også.. Mentaltester ER et utrolig godt redskap, både for oppdrettere og nyskjerrige valpekjøpere som bryr seg litt mer om mentaliteten til hunden sin enn andre kanskje gjør.

Nei, belgere er ikke spesielt populære - det er ikke spesielt stor etterspørsel etter dem og gjennomsnittseieren er vel sånn ca. 35+ eller noe.

Jeg er enig med deg at det burde være ett system for MH testing her i Norge, for alle raser egentlig - men det er det ikke. Man kan - om man har flaks få MH-testet ett kull - men det er jo meningsløst sålenge ingen gjør noe med resultatene - eller lager en mal for hva som er det ideelle. Sånn egentlig så er MH en vits i Norge slik det er i dag.

Man kan selvsagt bruke den svenske malen - men den blir antagelig for "tøff" liksom...

Jeg hopper slett ikke i taket av ordet testing. Jeg synes det er greit å teste - men sålenge det ikke finnes noe system for sånt her så synes jeg det er meningsløst å skulle teste enkeltindivider. Det sier ingenting om noe som helst, hverken om hunden selv, foreldredyr eller noe annet.

Hva skal en hobbyeier med en FA-test?

Hva skal en oppdretter med resultatet fra EN hund i en test? Skryte av det i alle andre sammenhenger?

Joda, det kan være greit å kjøre gjennom en MH - men jeg mener jo at man bør få med flere i kullene ikke bare enkeltindivider og sålenge det arrangeres MH litt i hytt og pine så er det ikke råd å få til.

Og det er nesten ikke mulig å få til å arrangere flere heller - for det finnes ikke dommere eller beskrivere nok.

Det er ingenting forøvrig som tilsier at en eier av en groenendael MÅ teste hunden. Har man en vanlig familiehund og er fornøyd med den så er det meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan være greit å kjøre gjennom en MH - men jeg mener jo at man bør få med flere i kullene ikke bare enkeltindivider og sålenge det arrangeres MH litt i hytt og pine så er det ikke råd å få til.

Og det er nesten ikke mulig å få til å arrangere flere heller - for det finnes ikke dommere eller beskrivere nok.

Tror egentlig vi er enige vi... Var iallefall dette jeg prøvde å si litt over her. Hadde det vært mer vanlig for oppdrettere å arrangere MH for HELE kull, dvs. ALLE valpene i et kull og helst alle kullene sine - så blir det plutselig så mye mer å få ut av en MH. Spesielt for oppdretter vil jeg tro, men også for valpekjøperne som får sett flere av valpene fra kullet de har hund fra, og får sett og hørt hvordan de reagerer i testløypa. Noen vil ikke bry seg mens andre vil synes det er kjempe interessant.

Har aldri sagt at en oppdretter skal kaste en og en hund i en mentaltest for å skryte av det i andre sammenhenger, hvor du hentet det fra forstår jeg ikke mye av.

Har heller ikke sagt at frk. sortingeier i tråden her MÅ teste sortingen sin, men JEG PERSONLIG syns det er kjempe flott om hun gjør det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt som dere hopper i taket når noen nevner rasen deres og testing!

Tja.. Det er vel neppe noen rase mentaliteten blir diskutert så mye på som belgeren - og da stort sett av folk som ikke har rasen selv engang, som deg :) Og det er vel nesten ikke diskusjon engang, det er bare konstatering av at alle langhårsbelgere er udugelige og skuddredde - særlig av folk som ikke har rasen sjøl engang. Det KAN være at man blir litt lei av det - ihvertfall når kritikken kommer fra folk som har eller - som deg - skal skaffe seg en rase som ikke er veldig mye bedre (om den i det hele tatt ER bedre) mentalt enn rasen de mer enn gjerne kritiserer?

Og ja, begge mine er testet. Faren til yngstemann er også testet. Hannen som ble brukt på eldstemann nå, er og testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg at det burde være ett system for MH testing her i Norge, for alle raser egentlig - men det er det ikke. Man kan - om man har flaks få MH-testet ett kull - men det er jo meningsløst sålenge ingen gjør noe med resultatene - eller lager en mal for hva som er det ideelle. Sånn egentlig så er MH en vits i Norge slik det er i dag.

Man kan selvsagt bruke den svenske malen - men den blir antagelig for "tøff" liksom...

Hvorfor blir den for "tøff"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...