Gå til innhold
Hundesonen.no

Norvegian polar og tilberedning etc.

Recommended Posts

Skrevet

Vi har tenkt litt på kjøttforing, og her i området er det Norwegian Polar som vi har tilgang til. Har hørt at de selges i 20 kg blokker som er delt opp i kilosblokker. Så dette betyr at vi ikke trenger å stå med sag og øks på plena og hugge biter fra en svær frossen blokk? Har også lest at NP er mindre grisete enn VH, og det er jo bra.

Kan vi blande NP og tørrforet vi bruker til måltidene? Tenkte å bruke tørrforet vårt når vi skal reise etc. så da er det jo greit å beholde tilvenninga til tørrforet, slik at ikke hunden blir dårlig i magen hver gang vi skal noen steder, hvis du skjønner. Men på hjemmsiden til NP, stod det at det ikke skulle tilsettes noe i maten siden det var nok av det hunden trenger i foret.

Vil jo ikke at det skal bli for mye på en måte.. Men å tilsette litt og litt NP i tørrforet går vel an i tilvenningsfasen? Slik at det ike blir så brått. (min hund er ganske sensitiv i magen)

Skrevet

Bob bob. NP er i en hel 20-kilos blokk som er delvis delt i kilosbiter. Halvveis delt i to om du forstår. Det jeg gjør når jeg har hentet blokka på leira er å slippe den i asfalten mens den enda er inne i emballasjen. Da deler den seg stort set i biter slik den skal. De bitene som ikke deler seg tar jeg en hammer og deler. Så legger jeg de i poser i fryseren. Du skal ikke tine den på forhånd.

Jeg blander som regel ikke NP med tørrfòr. Om jeg skal reise bort så kjøper jeg en liten sekk med tørrfòr og det virker som om magen deres tåler det godt. Det er sikkert ingenting i veien med å blande NP og tørrfòr selv om jeg ikke ser vitsen. Skal du reise bort kan du starte med tørrfòr noen dager før for tilvenning.

En av mine hunder er også sensitiv men tåler NP godt. Det er nok greit å bruke noen dager på tilvenning. Noen påstår (husker ikke hvor jeg har lest det) at man ikke skal gi både våtfòr og tørrfòr til samme måltid. Kroppen har ulike måter å ta seg av vått kontra tørt og hunden vil få få dårlig mage. Det anbefales heller å gi våtfòr til ett måltid og tørrfòr til et annet, men altså ikke blande det.

Jeg anbefaler NP høyt og tror ikke du vil angre.

Skrevet

Jeg blandet NP og tørrfor og det går fint. Noen dager får hun bare NP, andre dager 50/50 med NP og tørrfor og når vi reiser bort får hun kun tørrfor.

Funker helt fint hos oss

Skrevet

Jeg blander ikke NP og tørrfôr. Men her får dalmisen tørrfôr til frokost og NP til middag. Dachsen får bare tørrfôr da..

Dalmisen her er også veldig sensitiv, men med NP går det kjempefint.

Anbefaler foret veldig! :)

Når det kommet til oppdelingen tar jeg en øks og setter ned i sporet som er skjært også et slag med hammeren så er den løs. :D Er kanskje skjært mellom 2/3 av blokken... :P

Skrevet

Nå förer jeg riktignok med VH, men jeg gir i hvert fall tørrfôr til frokost (som han sjelden spiser...), og VH på kvelden. Fungerer fint her det :)

Skrevet

Får du tak i NP? Emma gikk jo på V&H en stund, men pga vi må til Fauske så blir det litt langt å kjøre.. NP er jo et godt alternativ. Kan du ikke sende meg en PM hvis du har snøring på hvordan man får tak i dette foret? :icon_cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...