Gå til innhold
Hundesonen.no

Norvegian polar og tilberedning etc.

Recommended Posts

Skrevet

Vi har tenkt litt på kjøttforing, og her i området er det Norwegian Polar som vi har tilgang til. Har hørt at de selges i 20 kg blokker som er delt opp i kilosblokker. Så dette betyr at vi ikke trenger å stå med sag og øks på plena og hugge biter fra en svær frossen blokk? Har også lest at NP er mindre grisete enn VH, og det er jo bra.

Kan vi blande NP og tørrforet vi bruker til måltidene? Tenkte å bruke tørrforet vårt når vi skal reise etc. så da er det jo greit å beholde tilvenninga til tørrforet, slik at ikke hunden blir dårlig i magen hver gang vi skal noen steder, hvis du skjønner. Men på hjemmsiden til NP, stod det at det ikke skulle tilsettes noe i maten siden det var nok av det hunden trenger i foret.

Vil jo ikke at det skal bli for mye på en måte.. Men å tilsette litt og litt NP i tørrforet går vel an i tilvenningsfasen? Slik at det ike blir så brått. (min hund er ganske sensitiv i magen)

Skrevet

Bob bob. NP er i en hel 20-kilos blokk som er delvis delt i kilosbiter. Halvveis delt i to om du forstår. Det jeg gjør når jeg har hentet blokka på leira er å slippe den i asfalten mens den enda er inne i emballasjen. Da deler den seg stort set i biter slik den skal. De bitene som ikke deler seg tar jeg en hammer og deler. Så legger jeg de i poser i fryseren. Du skal ikke tine den på forhånd.

Jeg blander som regel ikke NP med tørrfòr. Om jeg skal reise bort så kjøper jeg en liten sekk med tørrfòr og det virker som om magen deres tåler det godt. Det er sikkert ingenting i veien med å blande NP og tørrfòr selv om jeg ikke ser vitsen. Skal du reise bort kan du starte med tørrfòr noen dager før for tilvenning.

En av mine hunder er også sensitiv men tåler NP godt. Det er nok greit å bruke noen dager på tilvenning. Noen påstår (husker ikke hvor jeg har lest det) at man ikke skal gi både våtfòr og tørrfòr til samme måltid. Kroppen har ulike måter å ta seg av vått kontra tørt og hunden vil få få dårlig mage. Det anbefales heller å gi våtfòr til ett måltid og tørrfòr til et annet, men altså ikke blande det.

Jeg anbefaler NP høyt og tror ikke du vil angre.

Skrevet

Jeg blandet NP og tørrfor og det går fint. Noen dager får hun bare NP, andre dager 50/50 med NP og tørrfor og når vi reiser bort får hun kun tørrfor.

Funker helt fint hos oss

Skrevet

Jeg blander ikke NP og tørrfôr. Men her får dalmisen tørrfôr til frokost og NP til middag. Dachsen får bare tørrfôr da..

Dalmisen her er også veldig sensitiv, men med NP går det kjempefint.

Anbefaler foret veldig! :)

Når det kommet til oppdelingen tar jeg en øks og setter ned i sporet som er skjært også et slag med hammeren så er den løs. :D Er kanskje skjært mellom 2/3 av blokken... :P

Skrevet

Nå förer jeg riktignok med VH, men jeg gir i hvert fall tørrfôr til frokost (som han sjelden spiser...), og VH på kvelden. Fungerer fint her det :)

Skrevet

Får du tak i NP? Emma gikk jo på V&H en stund, men pga vi må til Fauske så blir det litt langt å kjøre.. NP er jo et godt alternativ. Kan du ikke sende meg en PM hvis du har snøring på hvordan man får tak i dette foret? :icon_cry:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...