Gå til innhold
Hundesonen.no

4-åring overfalt


jaktlykke

Recommended Posts

Aviser selger ved å lage dramatiske overskrifter. Sannsynligvis er dette ikke så gale som det framstilles - det er valper og de har sylkvasse tenner og er heftige når de leker. At valpene har kommet seg løs og skremt vettet av jenta er såklart veldig dumt; men det er vel neppe et ANGREP som det fremstår i avisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt skjer, dessverre - når folk ikke klarer å holde orden på gjerder og dører og denslags. Men fire måneder gamle valper som "angriper", det er nå litt sterke ord å bruke likevel.

Det er forøvrig en liten advarsel til endel hundeeiere, som kanskje ikke oppfatter helt at småbarn kan bli like redd "den snille hunden" som de kan firbeinte med mindre kjærlig forhold til barn. Ser litt ofte hunder som "overhilser" på barn, kanskje ofte unge hunder. Er det barn i nærheten, så bør hunder kalles inn og gå under kontroll forbi - er min personlige mening.

Ikke bare for barnas skyld... men for hundens egen skyld også. Husker en lite trivelig småbarnspappa som hadde hund selv (jakthund i innhegning), og som hadde en liten datter som var litt redd livlige, masete hunder. Vel, stakkars den snille halvvoksne flatvalpen som kom bort og rev jentungen overende i parken, mens eier ropte "den skal bare leke" - den fikk seg et så realt spark av den faren, at det var lite trivelig å høre om det av felles bekjente som hadde vært tilstede. Fordi eier ikke har helt kontroll, kan man risikere at rasende/redde småbarnsforeldre nærmest "gjør" valpen usikker på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at en eier/oppdretter ikke greier å holde styr på sine valper. Briardvalper på 4 mnd kan være skikkelige monstre, og i flokk vil de nok kunne være riktig ekle også dersom man er liten og kanskje til og med faller overende. Jeg måtte selv ta tilbake en valp som var bare drøyt 4 mnd fordi jenta i huset etterhvert ble livredd valpen som beit - slik valper gjør... Det hjelper liksom lite å forklare at det bare er valper - de BITER jo likefullt liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at en eier/oppdretter ikke greier å holde styr på sine valper. Briardvalper på 4 mnd kan være skikkelige monstre, og i flokk vil de nok kunne være riktig ekle

Nå må jo nesten briardene forbys her i landet. Disse skumle og blodtørstige kamphundene angriper jo små uskyldige barn i flokk allerede som små valper. Tenke seg til når de blir store og fæle hundemonstre. Angrepshunder for narkomane, torpedoer og yrkeskriminelle. Sikkert i slekt med ulver er de vel også. Kamuflert som gjeterhunder er de nok ansvarlig for halvparten av saue- og reindrapene her i landet også. De to ørnene i Finnmark som drepte 7000+ rein på ett år blir pinglete i forhold. Når selv briard-eiere vedgår at de er monstre er det på tide med handling. (sic)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet går jo såpass langt at de skriver "Fireåring skambitt av hunder" i overskriften... <_<

De skriver lenger ned at skadene ikke er alvorlige, så da lurer jeg virkelig på hva "skambitt" betyr....? Det høres liksom litt alvorlig ut...

Edit... Endret litt, da jeg siterte feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tristeste her er vel neppe det at jenta er "angrepet", men hvordan saken fremstilles hos Dagbladet. Akkurat hvor ille dette var for jenta kan vel ingen av oss si, da artikkelen (den orginale til NRK) ikke egentlig sier noe annet enn at det ikke var spesielt alvorlig.

Skal man anta litt kan man jo tenke seg at valpene, som valper gjerne gjør, så ei lita jente, ville leke/hilse, og ting ble litt voldsomt. Jenta ble redd, og valpetenner er skarpe. Tviler ikke på at hun kan ha fått vondt, og litt blod fra en overfladisk skrape kommer det jo fort.

Men, hvordan dette blir til overskriften "Fireåring skambitt av hunder" med ingressen "Lekte på hytta i Degernes da seks hunder angrep" er bare trist for hundenorge.

Vi vet alle hvorfor det gjøres hos avisene, og vi vet også at det skjer igjen og igjen, men, det er alikevel trist at slikt skal gjøres for å få et blikkfang og selge ei avis eller to til. Selv om ting ikke er (helt) sant vil det i stor grad oppfattes slik av den jevne leser.

"Heldigvis" var dette Briard'er. Hadde det vært en SBT eller en hvilken som helst annen muskuløs korthåret hund ville saken blitt vinklet enda mer ut på viddene.

Trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke komme med bortforklaringer eller unnskyldninger, for at de ikke hadde sikret hundene godt nok, er fakta, og at jenta antagelig har blitt vettskremt hunder er også antagelig dessverre fakta.

Men dette har blitt blåst ut av proposjoner av media... Jeg kjenner eierne av hundene. Valpene er 4 1/2 mnd gamle, hverken eldre eller yngre. Politiet som kom på stedet bekreftet at det ikke var bittskader på jenta, men kloremerker. Og jenta ble ikke kjørt akutt til sykehuset (som det sto i artikkelen på nett), de dro til sykehuset noen timer senere.

Som sagt: ingen unnskyldning eller bortforklaring, bare korrigering av hva som har stått i media.

Dette ble skrevet på et annet forum. Oppklarer litt av hvert, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

"Heldigvis" var dette Briard'er. Hadde det vært en SBT eller en hvilken som helst annen muskuløs korthåret hund ville saken blitt vinklet enda mer ut på viddene.

Trist...

Hehe.. men det fikk meg til å tenke, hvor mye mer "ut på viddene" er det mulig å få det enn "skambitt"??

Spist opp??

Jeg er skikkelig møkk lei media og evt. voksne mennesker som selger historier uten egentlig å følge opp hva som blir skrevet i avisen!

Men for alt jeg vet, så trenger jo ikke akkurat de voksne å være involvert her, kan være at media bare har snust på egenhånd, neppe god research i dette tilfellet isåfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...